LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Probleem met Philips LCD TV

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
dvanduijn
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 okt 2007 17:41

Probleem met Philips LCD TV

Ongelezen bericht door dvanduijn »

Vorig jaar eind Augustus kocht ik bij Makro een Philips LCD TV, type: 32PF5321

Na een aantal maanden kreeg ik problemen met het toestel: Als het toestel in de standby-stand stond, en ik wilde hem aanzetten met de afstandsbediening, dan bleef het beeld vaak zwart, en na een aantal keer aan en uitzetten ging deed hij het pas. (Het geluid deed het wel, als het beeldscherm zwart bleef). Eerst dacht ik dat het aan de instellingen van de TV lag. Na een tijdje kwam ik er achter dat het een defect aan het toestel was.

Toen ik hier achter kwam had ik het toestel om precies te zijn 1 jaar en 2 weken geleden gekocht. Toen ik de kassabon en garantie papieren na had gelezen, kwam ik erachter dat er maar 1 jaar garantie op het toestel zit. Dit is heel erg vreemd, aangezien er op bijna alle televisie-toestellen een standaard garantie zit van 2 jaar. Na het een en ander te hebben opgezocht over garantie van LCD-Toestellen kwam ik onder andere dit tegen: http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=604
en dit: http://www.kieskeurig.nl/kk/29BF387946E ... 3D7DA3.htm
Hierin staat toch echt dat ik recht moet hebben op 2 jaar garantie. Hier heb ik Philips een aantal keren mee geconfronteerd, maar zij houden vast dat er op hun LCD toestellen een garantie van 1 jaar zit.

Zij verzochten mij verder om contact op te nemen met het bedrijf waar de TV was gekocht, dat heb ik ook gedaan. Zij verzochten mij toch weer contact op te nemen met Philips. Dat heb ik gedaan, en zij hebben toen een afspraak gemaakt met het bedrijf ESK, dat voor hun reparaties aan huis doet.

Vandaag is mijn LCD-TV meegenomen voor reparatie. Naar alle waarschijnlijkheid moet de beeldbuis worden vervangen, en deze kosten zal ik waarschijnlijk (geheel) voor mijn rekening moeten nemen. Toen heb ik Philips nogmaals gebeld, en gevraagd of ik dit zelf moet betalen, en er werd mij verteld dat dat waarschijnlijk ook zo is en dat de kosten hiervan waarschijnlijk nog hoger zullen liggen (inclusief monteur kosten) dan het hele toestel heeft gekost.

Wat moet ik hier nu mee aan? Wie kan mij helpen?

martijnp
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jan 2006 22:56

Re: Probleem met Philips LCD TV

Ongelezen bericht door martijnp »

Helaas zijn de regels onder het consumentenrecht (dus ook consuwijzer) niet van toepassing op aankopen gedaan bij de Makro. Bij de Makro koopt u namelijk niet als particulier, maar als bedrijf. Voor bedrijf-bedrijf transacties gelden in de regel alleen de garantieregels die bij een product gevoegd worden (de zogenaamde fabrieksgarantie). Er is geen wet of richtlijn die voorschrijft dat deze fabrieksgarantie 2 jaar zou moeten zijn. Daarnaast geven ook zeker niet alle merken 2 jaar garantie.

Als ik uw verhaal zo lees denk ik dat het moeilijk is om uw verhaal te halen. Dit is de consequentie van zakelijk kopen. Makro is vaak iets goedkoper doordat zij geen consumenten-garantie hoeven te geven.

Toolboy

Re: Probleem met Philips LCD TV

Ongelezen bericht door Toolboy »

Wat nu als u als bedrijf een tv inkoopt bij de makro en deze aan een consument verkoopt :wink:


T

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Probleem met Philips LCD TV

Ongelezen bericht door BBCS »

Even over die 2 jaar garantie.

Europa heeft inderdaad een aanbeveling om per lidstaat minimale 2 jaar garantie te geven.
Dus voor de consument zou dit betekenen dat hij altijd minimaal 2 jaar garantie zou krijgen.

Nederland is daarin niet meegegaan.
Omdat na het verstrijken van de garantieperiode een extra periode om de hoek komt kijken. En die zegt dat je na het verstrijken van de garantie niet voor alle kosten op hoeft te draaien.
Hierin wordt gekeken hoe oud dat het product is en wat de economische levensduur ervan is.

Dus is een tv (beeldbuis) 3 jaar, dan zou je volgens de Europese wetgeving voor alle kosten op moeten draaien, maar volgens de Nederlandse wetgeving hoef je dan maar 3/8 van de kosten op hoeven te draaien.
En daarom is de minimale wettelijke garantie op duurzame producten (dus verbruiksproducten uitgezonderd) 6 maanden.

De garantieperiode wordt door de fabrikant bepaald, en de winkelier mag gelijk of langere garantieperiode geven dan de fabrieksgarantie, maar mag nooit korter zijn.

Dus volgens de Nederlandse wetgever bepalen de fabrikant en winkelier de garantieperiode en niemand anders. Deze moet minimaal 6 maanden zijn en voor de rest zijn de fabrikant en winkelier totaal vrij om deze periode te bepalen.

Dus in Nederland mag nooit die 2 jaar Europese garantie worden geclaimd.

Als je als consument zijnde een probleem krijgt, dien je ten aller tijden tot de winkelier te wenden. Hij is het aanspreekpunt voor de consument.

Echter zijn deze regels niet van toepassing op zakelijke transacties. Dus koop je iets bij de Makro, dan kun je nooit beroepen op de consumentenbescherming, ook zelfs niet als je het product aan een consument doorverkoopt.

Want de consumentenbescherming is alleen van toepassing op transacties die bij de professionele verkoper is gedaan.

Toolboy

Re: Probleem met Philips LCD TV

Ongelezen bericht door Toolboy »

HMMM

Ik koop als ondernemer een product bij de makro.
Verkoop deze vervolgens via mijn winkel aan een klant/consument.
Dat is doorverkopen maar wat is daar verkeerd aan,mis mee dit doet toch elke ondernemer doorverkopen van producten aan consumenten :wink:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Probleem met Philips LCD TV

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik koop als ondernemer een product bij de makro.
Verkoop deze vervolgens via mijn winkel aan een klant/consument.
Dat is doorverkopen maar wat is daar verkeerd aan,
De consumentenrecht is niet op de transacties van de Makro van toepassing.

Ze zijn geen distributeurs.

Dus dat jij een product aan een consument doorverkoopt, dan heeft de consument recht op het consumentenrecht, maar jij kunt die consumentenrecht niet bij de Makro verhalen.

Toolboy

Re: Probleem met Philips LCD TV

Ongelezen bericht door Toolboy »

Dat zeg ik ook niet BBCS.
Maar de makro is gewoon een groothandel en als ik of jij daar inkoopt en weer verkoopt heeft de koper consumentenrecht.
Enzo kan ik het als bedrijf doorverkopen aan mijns eigens persoons,en aanspraak maken op consumentenrecht :wink:

T

Prijstopper
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:21

Re: Probleem met Philips LCD TV

Ongelezen bericht door Prijstopper »

Bij ons is het gewoon een service van de zaak dat we een defect toestel direct vervangen voor een nieuwe als het binnen een half jaar na aanschaf gebeurt.

Mocht er na een half jaar een probleem optreden, dan wordt het apparaat zo snel mogelijk, dit is binnen een week, gemaakt.
Eventueel geven wij een leentoestel mee, als u dat wilt, zodat u niet zonder zit.

Helaas zijn er winkeliers die moeilijk gaan doen en alles op de fabrikant afschuiven, helaas heeft de consument hier geen boodschap aan.

Het beste dat u als consument kan doen is deze zaken links laten liggen en bijvoorbeeld bij een winkel als Prijstopper uw aanschaf te doen.

Toolboy

Re: Probleem met Philips LCD TV

Ongelezen bericht door Toolboy »

:lol: :lol: :lol: :lol:

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Probleem met Philips LCD TV

Ongelezen bericht door Nita »

Zo "n goeie hebben wij nog niet gehad,

Zo "n goeie hebben wij nog niet gehad,

LAlalalalalalalala :lol: :lol: :oops:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Probleem met Philips LCD TV

Ongelezen bericht door BBCS »

Helaas zijn er winkeliers die moeilijk gaan doen en alles op de fabrikant afschuiven, helaas heeft de consument hier geen boodschap aan.
Toch is het de grootste onzin dat je als consument niks met de fabrikant te maken hebt. Een echte fabeltje.

Indirect heb je wel degelijk te maken met de fabrikant.

Ik weet het: het is een herhaling.

dvanduijn
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 okt 2007 17:41

Re: Probleem met Philips LCD TV

Ongelezen bericht door dvanduijn »

Hij wordt uiteindelijk toch nog grats gemaakt, top!

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Probleem met Philips LCD TV

Ongelezen bericht door roerganger »

Haaaa Prijstopper, mooie gelegenheid om reclame te maken, nietwaar? :twisted:


Toolboy:
Enzo kan ik het als bedrijf doorverkopen aan mijns eigens persoons,en aanspraak maken op consumentenrecht

T
Op zich heb je gelijk, maar je zult in zo'n geval je garantie als consument bij jezelf als bedrijf moeten claimen. Schiet dus niet veel op denk ik. :wink:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Probleem met Philips LCD TV

Ongelezen bericht door BBCS »

Quote:
Enzo kan ik het als bedrijf doorverkopen aan mijns eigens persoons,en aanspraak maken op consumentenrecht
T

Op zich heb je gelijk, maar je zult in zo'n geval je garantie als consument bij jezelf als bedrijf moeten claimen. Schiet dus niet veel op denk ik.
Klopt.

Jij dient als winkelier zijnde dan wel het consumentenrecht te geven aan jouw particuliere klanten. Maar jij kunt die niet via jouw voorschakels claimen.
Meestal is het zo dat als je problemen hebt dat je dan rechtstreeks tot de fabrikant wendt, dus dat is dan ook niet het probleem.

Het consumentenrecht is alleen van toepassing op de particuliere klanten, niet op de zakelijke klanten.

Prijstopper
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 okt 2007 20:21

Re: Probleem met Philips LCD TV

Ongelezen bericht door Prijstopper »

@roerganger

Tja, als u dit reclame maken wilt noemen, ga dan gerust uw gang.

Het feit is dat ik aangeef dat je het best bij zaken als Prijstopper kan kopen, maar u bent vrij om bij een zaak "als" uw aanschaf te doen.
Mocht u echt van klantonvriendelijk en slechte service houden, ga dan vooral naar de winkel van BBCS.... ik zal u niet stoppen.

Ik geef alleen maar aan wat voor de consument het best uitkomt naar mijn mening.

Dat er van die winkeliers zijn als BBCS die er maar op blijven doorhameren dat de consument wel iets met de fabrikant te maken heeft en de consument helemaal de grond intrapt over het algemeen, is voor mij genoeg reden om als consument daar geen boodschappen te doen en te kiezen voor een winkel die snel en klantvriendelijk de oplossing voor de consument biedt.

Zelfs al zou BBCS of welke shop dan ook, in hun wettelijke recht staan, het is gewoon een service van de winkel om er voor de klant te zijn en het niet op de fabrikant af te schuiven en de klant maar aan zijn lot over te laten, omdat het "van de wet mag".

BBCS heeft een hekel aan consumenten, dat liet hij onder de naam ikbenik al blijken en nu begint hij weer overnieuw onder de naam BBCS , met de consument van van alles en nog wat te betichten. Op het forumomroepgelderland is deze negatieveling ook zeer actief en heeft daarmee de irritatie van vele medeforumgebruikers op zijn hals gehaald.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Probleem met Philips LCD TV

Ongelezen bericht door BBCS »

BBCS heeft een hekel aan consumenten, dat liet hij onder de naam ikbenik al blijken en nu begint hij weer overnieuw onder de naam BBCS , met de consument van van alles en nog wat te betichten. Op het forumomroepgelderland is deze negatieveling ook zeer actief en heeft daarmee de irritatie van vele medeforumgebruikers op zijn hals gehaald.
Lariekoek!!!!

@Prijstopper:

Door zo over mij te spreken heb jij s c h i j t aan de Nederlandse wetboeken, want daar doe ik vaak een uitleg over.

Jij zegt wat de mensen willen horen. Jij bent gewoon een laffaard die niet de waarheid durft te zeggen.

Ik spreek de waarheid en dat mag niet, dat is jouw probleem.

En van mijn uitspraken over de consumentenbond onder andere, die is op waarheid gebaseerd, niet op leugens en ophitserij.

Op dit moment wordt er vanuit gegaan dat de winkelier altijd de boel bedonderd, terwijl dat niet zo is.

Daarnaast is het zo dat wat ik aangaf volgens de wetgeving is.
Namelijk dat je na 5 jaar nergens meer recht op hebt, behalve dat de winkelier verplicht is om het probleem op te lossen.

En als je iets tegen mij hebt, zeg het dan gewoon en niet op zo'n achterbakse manier.

Als je met mij ergens niet eens bent, ga er dan inhoudelijk op in en niet met idiote uitspraken.
Op het forumomroepgelderland is deze negatieveling ook zeer actief en heeft daarmee de irritatie van vele medeforumgebruikers op zijn hals gehaald.
Echt onzin!

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Probleem met Philips LCD TV

Ongelezen bericht door D1RK »

Door op www.kieskeurig.nl te kijken zie je wat welk merk voor garantie bied, dus ik zou dan nooit meer Philips kopen.
De meeste hebben 2 jaar, het Europesche advies, maar zelfs 3 en enkele zelfs 5 jaar zijn mogelijk.
Ik heb het dus over Importeurs garantie of fabrieks, want die bijkoop reken ik niet!
Wel hebben enkele nu extra lange garantie gratis, maar dat zijn dan weer dure winkels waar je wel erg veel betaal...
Voor aanschaf kijken, soms vind je naast de online winkels ook wel eens normale die ook voordelig zijn.

Een eigenaar van een webwinkel die regelmatig als goedkoopste eruit komt en die niet op de service bezuinigde, maar wel bepaalde produkten niet meer verkoopt wegens reparatie gevoeligheid of slechte service!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Probleem met Philips LCD TV

Ongelezen bericht door BBCS »

Zelfs al zou BBCS of welke shop dan ook, in hun wettelijke recht staan, het is gewoon een service van de winkel om er voor de klant te zijn en het niet op de fabrikant af te schuiven en de klant maar aan zijn lot over te laten, omdat het "van de wet mag".
De klant aan zijn lot overlaten heb ik nooit gezegd.

Ik zeg ook helemaal niet dat ik de klanten naar de fabrikanten afschuif (dat doet de Aldi wel, maar dat terzijde).
Ik zeg dat je als consument zijnde wel indirect met de fabrikant te maken hebt.

Als ik een product verkoop en er zijn problemen mee, dan is het logisch dat ik dan soms de fabrikant inschakel, omdat sommige reparaties beter door de fabrikant gedaan kunnen worden dan dat ik dat zou doen.

Daarnaast heeft de consument naast de winkeliersgarantie ook te maken met de fabrieksgarantie.

Zou ik als winkelier op eigen houtje de garanties afwikkelen, dan verspeel ik gelijk de fabrieksgarantie. Die kan de consument dan niet meer claimen.

Daarbij doet Prijstopper beschuldigingen die niet waar zijn en stelt mij in een kwaad daglicht.

roerganger
Berichten: 561
Lid geworden op: 07 mei 2007 21:19

Re: Probleem met Philips LCD TV

Ongelezen bericht door roerganger »

Prijstopper, eerlijk gezegd zie ik jou alleen maar met modder gooien ten voordele van jezelf... En dat vindt ik toch echt geen reclame voor je! Wat probeer je te verbergen?

Waar jij met je zaak zit en waar BBCS met zijn zaak zit weet ik niet. Beiden waarschijnlijk niet in Nijmegen. Maar dan nog. Ik bepaal zelf wel waar ik wat koop, maar vooral in de eerste plaats: WAT ik koop. Oftewel, ik probeer spullen te kopen die goed en degelijk zijn zodat ik de grootste kans heb dat ik niet de haverklap van garantie gebruik hoef te maken. Dan heb ik ook dat gedonder niet dat jij beschrijft. Dat is ook een keuze, weet je.

En dan komt het aan op: hoe goed is de informatie die een bedrijf geeft. Als ik aan een winkelier vraag waar ik op moet letten als ik een platte tv wil kopen en het antwoord is: ten eerste de grootte, ten tweede het merk en bij doorvragen blijkt hij er geen verstand van te hebben, dan ben ik klaar met die vent. Simpel toch?

Ik ga ervan uit dat als een verkoper echt geinterreseerd is in zijn product, hij niet alleen weet waar hij over praat maar ook, mochten er problemen zijn, dat hij die ook goed op zal lossen.

Vanmiddag was ik trouwens in Leiden, zag Loewe tv's staan, heb heel goede uitleg gekregen over de voordelen van Loewe, maar de verkoper gaf aan dat ook, afhankelijk van wat ik belangrijk vindt, Philips, Sony en de andere merken kunnen voldoen. Klasse!

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Probleem met Philips LCD TV

Ongelezen bericht door BBCS »

Waar jij met je zaak zit en waar BBCS met zijn zaak zit weet ik niet. Beiden waarschijnlijk niet in Nijmegen.
Kun je gemakkelijk achterkomen, maar dat terzijde.

Zelf woon ik in Millingen aan de Rijn, dat is 16 km ten oosten van Nijmegen.


Over de garantie:

Je krijgt van de winkelier garantie, maar ook van de fabrikant.
Heel vaak zijn de garantieperiodes van de winkelier en de fabrikant aan elkaar gelijk, maar dat is aan de winkelier zelf te bepalen of hij ze gelijk of langer houdt.

Dus als er problemen zijn, ga je altijd als eerste naar de verkopende partij toe. Hij kan besluiten of hij de fabrikant inschakeld of niet.
In de garantieperiode heeft de winkelier wel degelijk met de fabrikant te maken.
Want om in aanmerking te komen voor de fabrieksgarantie, dient de winkelier dit met de fabrikant kort te sluiten.

De winkelier is vaak niet bevoegd om uit naam van de fabrikant de fabrieksgarantie zelf af te handelen.
Vergeet niet dat dit een communicatie tussen de winkelier en de fabrikant is. De consument is hier heel vaak niet bij betrokken.

Er kan ook voor de optie om de klant rechtstreeks contact op te nemen met de fabrikant. Dit is alleen dat het eenvoudiger is om de klant zelf met de fabrikant af te spreken wanneer dat de fabrikant bij de klant thuis kan komen om het defecte product om te ruilen.

In de witgoed gaat het vaak nog verder. Als de winkelier een probleem niet kan oplossen, wordt er van het adres van de klant een serviceadres gemaakt en de monteurs van de fabrikant gaan dan het probleem bij de klanten thuis oplossen.


Ik merk aan de houding van Prijstopper dat hij mij niet mag, omdat de consumenten geen overeenkomst hebben met de fabrikant en dat ik als detaillist altijd de problemen zelf moet oplossen en als ik de fabrikant erbij haal dat dit een slechte zaak is.

Ben ik het absoluut niet mee eens.
Kijk, ik kan ook niet alles oplossen en ik kan ook niet alles weten. De reden dat de winkelier vaak de fabrikant inschakeld heeft te maken dat de fabrikant het product heel goed kent en ook de problemen goed kent. Dus de winkelier schakeld dus de fabrikant in omdat die een betere expertise heeft van het product.

Ik vind het onzin om te zeggen dat de consument niks met de fabrikant te maken heeft en ik zeg dat de consument dat wel heeft. En dan bedoel ik het niet negatief.
Ik zal nooit de klant naar de fabrikant doorverwijzen met de mededeling dat hij het maar met de fabrikant moet uitzoeken.
Hoe Prijstopper daarbij komt is me een raadsel, want ik heb dat nog nooit gezegd.

Ik hoor wel eens van sommige mensen dat de monteur van de fabrikant nooit bij hun in huis wordt toegelaten. Die mensen zijn niet goed wijs.

Vergeet niet dat ik de eindverantwoordelijkheid heb als winkelier zijnde, en dat de fabrikant ingeschakeld wordt heeft puur met het feit te maken om de maximale service voor de klanten te bieden. Het gaat er niet om wie het uitvoerd, als het maar goed wordt uitgevoerd, naar tevredenheid van de klanten.

Nog iets:
Als een klant bij mij komt met een specifieke vraag van een product en ik weet zo het antwoord niet, dan bel ik vaak de fabrikant op en ik vraag aan de fabrikant wat de mogelijkheden zijn en de specificaties.

De enige die de juiste informatie kan geven omtrent de specificaties van een product en de producteigenschappen is alleen de fabrikant, omdat die het product gemaakt heeft.

Als iemand een nieuwe product wilt hebben is het zo belangrijk om te weten wat de wensen van de klant zijn en ook wat zijn thuissituatie is. Wat is de ruimte, enz, enz.
Met die informatie moet de verkoper een product uitzoeken die het beste bij de wensen van de klant passen en ook of die wensen uitgevoerd kunnen worden.

En heel soms moet je de klanten een negatief advies geven over die oorspronkelijke wensen en heel af en toe moet er een alternatief gezocht worden.

De wensen moeten ook praktisch uitgevoerd kunnen worden. En mijn ervaring is dat bijna alle klanten dat zeer prettig vinden.

Gesloten