LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Samsung Smart TV's na 2 jaar al afgeschreven voor YouTube

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
mdejong73
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2017 21:15

Samsung Smart TV's na 2 jaar al afgeschreven voor YouTube

Ongelezen bericht door mdejong73 »

Ik had een Samsung 'Smart' TV gekocht om daar YouTube filmpjes op te kunnen kijken (het YouTube logo stond ook op de verpakking van de TV) maar wat Samsung bij de verkoop niet verteld is dat het 'Smart' gedeelte van de TV maar een beperkte levensduur heeft. ( in mijn geval 2 jaar)

Ik had op de TV een garantietermijn van 24 maanden en 1 maand na het verstrijken van de garantietermijn werd mijn TV automatisch ge-update en de YouTube app werd toen verwijderd.

Toen ik de Samsung klantenservice hierover belde werd mij verteld dat dit kwam omdat Google de beveiligingscertificaten niet had bijgewerkt en dat om veiligheidsredenen daardoor de YouTube app was verwijderd. Dat klinkt heel zorgzaam van Samsung toch?

Dat Samsung hoort te betalen voor de rechten voor het gebruik van deze beveiligingscertificaten dat werd natuurlijk niet genoemd, en dat dit de oorzaak was van het verdwijnen van de YouTube app ook niet.
Samsung maakt namelijk gebruik van het goedkopere eigen Tizen OS en niet van Google Android OS anders had ik dit probleem nu ook niet gehad.

Mij werd verteld dat ik maar een Chromecast moest gaan kopen als ik toch gebruik wilde blijven maken van YouTube op mijn 'Smart' TV.
Ik vertelde dat ik dus beter direct een Smart TV met Android OS had kunnen kopen ipv met Samsungs Tizen OS omdat ik door een Chromecast aan te moeten schaffen nu alsnog de overstap moet maken naar Android OS...
Ik noemde ook nog dat Samsung wel reclame maakt voor het gebruik van YouTube op zijn TV's maar dat dit door de niet vermelde en korte houdbaarheid van hun 'Smart' TV's natuurlijk wel enigszins misleidend was.
Toen vroeg de klantenservice medewerker van Samsung of ik verder nog andere vragen had en toen ik daar nee hoor op antwoordde toen was de verbinding voor hun gemak ook al verbroken door de klantenservice medewerker.

Ik heb toen via Facebook contact gezocht met Samsung Nederland maar die verwijst mij door naar de verkoper (Mediamarkt) maar deze partij is natuurlijk niet verantwoordelijk voor de acties van Samsung.

Samsung schuift alle verantwoordelijkheden af naar derden en dan is mijn Smart TV na 2 jaar nu dus ineens een stuk dommer geworden.

Mijn advies aan ieder die dit leest en een Smart TV wil kopen is: Koop gewoon een Smart TV met een Android Operating System en dan heb je daar een stuk langer plezier van omdat deze wel gewoon ge-update blijft worden en je dan dus niet al na 2 jaar met een domme TV zit opgescheept.
En aangezien Samsung met geen mogelijkheid tot service te bewegen valt dan zou ik dus ook maar kiezen voor een ander merk.

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Samsung Smart TV's na 2 jaar al afgeschreven voor YouTube

Ongelezen bericht door Holy53 »

Is niet alleen bij Samsung. Had bij mijn Panasonic zelfde verhaal.

Dirkie
Berichten: 2931
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Samsung Smart TV's na 2 jaar al afgeschreven voor YouTube

Ongelezen bericht door Dirkie »

Volgens mij moet U niet bij Samsung zijn want zij maken de Youtube app niet. Youtube is van Google en Google heeft besloten om een aanpassing te doen waardoor de ondersteuning op oudere TV's niet meer mogelijk is. Ik heb 5 jaar Youtube gehad op mijn Smart TV en heb daar ook veel naar gekeken. Is jammer dat het weg is maar zeker geen zaak waar ik een topic voor op dit forum zou openen. Ik ben eigenlijk al blij dat mijn TV het na 5 jaar gewoon nog doet. En de belangrijkste app (NetFlix) werkt nog wel gewoon........

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Samsung Smart TV's na 2 jaar al afgeschreven voor YouTube

Ongelezen bericht door alfatrion »

mdejong73 schreef:Ik noemde ook nog dat Samsung wel reclame maakt voor het gebruik van YouTube op zijn TV's maar dat dit door de niet vermelde en korte houdbaarheid van hun 'Smart' TV's natuurlijk wel enigszins misleidend was.
Je zou ook een klacht bij de Reclame Code Commissie kunnen indienen.
mdejong73 schreef:Ik heb toen via Facebook contact gezocht met Samsung Nederland maar die verwijst mij door naar de verkoper (Mediamarkt) maar deze partij is natuurlijk niet verantwoordelijk voor de acties van Samsung.
Toch heeft u een vordering op de Media Markt. U heeft een televisie met YouTube app besteld en heeft er nu eentje zonder. Trap overigens niet in de afschrijvingstermijn die ze hanteren, deze zijn te kort.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Samsung Smart TV's na 2 jaar al afgeschreven voor YouTube

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De TV werkt toch nog. De afschrijvingstermijn op software kan makkelijk 2 jaar zijn. Er komen vrij snel achter elkaar nieuwe Operating Systems uit, waarna vaak de steun voor oudere systemen na een paar jaar verdwijnt. Ook als de tv een oudere androidversie had gedraaid, dan was de youtube app waarschijnlijk niet meer bruikbaar in het systeem, omdat de steun voor de app wegvalt en de beveiliging is ingesteld om de app te verwijderen om hacks tegen te gaan.

Je moet begrijpen dat vrijwel elke tv een eigen versie van het androidsysteem draait, omdat men zo deze beveiligingen in kan bouwen. Anders kregen we hier topics als 'mijn tv is onbruikbaar, omdat ie is gehackt en ik krijg geen garantie omdat ik niet geupdate heb en een onveilige app gebruikte'.

Stel je koopt nu een tv die op android 5.0 draait, dan is ie waarschijnlijk nu nog wel ondersteund. Maar dat systeem is in oktober al 3 jaar oud en we zitten nu al bijna een jaar met android 7.1. Je kunt er pap op zeggen dat dit binnen 2 jaar extreem verouderd is en niet meer ondersteund zal worden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Samsung Smart TV's na 2 jaar al afgeschreven voor YouTube

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ook mijn Sony teevee ondersteunt al jaren de ingebouwde Youtube "app" niet meer.

Chromecast gekocht en probleem opgelost.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Samsung Smart TV's na 2 jaar al afgeschreven voor YouTube

Ongelezen bericht door JvandeW »

Wat je beter had kunnen adviseren; Als je een SmartTV koopt, houdt dan in je achterhoofd dat apps en functionaliteiten binnen enkele jaren kunnen wegvallen en de kans zeer klein is dat je deze functionaliteit terugkrijgt of iets van een vergoeding.

SmartTV's zijn nog steeds niet slim genoeg om enkele jaren goed te kunnen werken. En als je ziet wat voor problemen ze meestal hebben vlak na de release en waarvoor maanden nodig zijn om deze problemen op te lossen, kun je eigenlijk nooit spreken van een apparaat dat goed werkt. Dat is het geval bij de televisies met Android van Sony en Philips. Enorm veel klachten over te vinden en eindelijk werken de apparaten van 2 jaar terug een beetje zoals ze zouden horen te werken. En nu ze dat doen, is ook de ondersteuning gestopt en is het wachten totdat functionaliteiten wegvallen en nooit meer terugkomen.

Doe mij maar een extern apparaat zoals een Apple TV of nVidia Shield. Helemaal niet zo duur en als ze niet meer ondersteund worden, kun je ze tenminste vervangen voor iets nieuws. Al heb ik mijn Apple TV 4 nu al bijna 2 jaar en die werkt echt nog fenomenaal. Beter dan iedere SmartTV die ik ooit heb mogen bedienen dus alleen daarom zou ik al geen SmartTV gebruiken.

Verwijderd

Re: Samsung Smart TV's na 2 jaar al afgeschreven voor YouTube

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Smart is sowieso al weer flink op zijn retour. In de discussies op tweakers.net merk je ook dat veel mensen liever een dumb-tv hebben die je smart kunt maken met een chromecast of iets dergelijks. Ik heb zelf inmiddels de internetkabel uit mijn smart-tv getrokken en eens in de zoveel maande steek ik hem er weer even in om de tv te updaten, maar voor de rest gebruik ik dat hele smart-gedeelte niet meer.

Verwijderd

Re: Samsung Smart TV's na 2 jaar al afgeschreven voor YouTube

Ongelezen bericht door Verwijderd »

breien schreef:Behalve de You Tube-app van de Smart TV is de televisie verder toch nog wel in prima staat? Trouwens... Wat is er zo leuk aan You Tube?
Het is leuk om youtubeclips op je beeldscherm te zien ipv op het kleine schermpje van je smartphone. Ik heb gisteren de nieuwe trailer van de film It mooi in full-HD op mijn tv bekeken. Ziet er een stuk vetter uit dan op een telefoon. En onze dochter mag onder het koken kinderliedjes kijken op de tv via youtube. Voor veel mensen vervangt youtube kijken het traditionele tv-kijken.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Samsung Smart TV's na 2 jaar al afgeschreven voor YouTube

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb ook een SmartTV. De meerwaarde zit hem voor mij in het kunnen zien van beelden van internet: YouTube en uitzending gemist e.d..

mrnn
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 sep 2010 17:53

Re: Samsung Smart TV's na 2 jaar al afgeschreven voor YouTube

Ongelezen bericht door mrnn »

Ik heb een tablet. Daar ga ik naar YouTube, selecteer wat ik wil zien en stuur dat vervolgens naar mijn smart tv. Probleem opgelost!

Verwijderd

Re: Samsung Smart TV's na 2 jaar al afgeschreven voor YouTube

Ongelezen bericht door Verwijderd »

mrnn schreef:Ik heb een tablet. Daar ga ik naar YouTube, selecteer wat ik wil zien en stuur dat vervolgens naar mijn smart tv. Probleem opgelost!
Maar dan heeft u een tv die kan casten. Dat heeft ook niet iedere smart-TV.

Ipswich
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:24

Re: Samsung Smart TV's na 2 jaar al afgeschreven voor YouTube

Ongelezen bericht door Ipswich »

Iedere smart tv heeft ook een internetbrowser en dus http://www.youtube.com intoetsen en gewoon kijken. Op de computer hebben sommige YouTube filmpjes rechtsonder aan een castingmerkje. Aanklikken je hebt het op je tv via je modem. Niet gauw opgeven, gewoon van alles proberen. Mocht het fout gaan kan je je tv weer resetten. Mijn Samsung tv is 4 jaar oud en heb nog alle apps incl YouTube.

Verwijderd

Re: Samsung Smart TV's na 2 jaar al afgeschreven voor YouTube

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Ipswich schreef:Iedere smart tv heeft ook een internetbrowser en dus http://www.youtube.com intoetsen en gewoon kijken.


Dat moet je allemaal invoeren met je afstandsbediening en het toetsenbord op je scherm. Dat werkt echt voor geen meter.
Ipswich schreef:Op de computer hebben sommige YouTube filmpjes rechtsonder aan een castingmerkje. Aanklikken je hebt het op je tv via je modem. Niet gauw opgeven, gewoon van alles proberen. Mocht het fout gaan kan je je tv weer resetten.
Dat gaat niet via je modem. Ja, indirect wel, want je tv heeft een verbinding nodig, maar je TV moet wel kunnen casten. Pas dan staat dat icoontje ook onder die youtubefilmpjes.
Ipswich schreef:Mijn Samsung tv is 4 jaar oud en heb nog alle apps incl YouTube.
Maar doet YouTube het ook? Het icoontje staat ook nog op mijn 6 jaar oude TV, maar de app werkt niet meer.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Samsung Smart TV's na 2 jaar al afgeschreven voor YouTube

Ongelezen bericht door angel1978 »

Elke chromecast van €29 kan dit, zonder tussenkomst van allerlei leveranciers en zonder je smart tv aan internet te hoeven verbinden met allerlei risico's van doen. Veel eenvoudiger en goedkoper dan hier een 'dure' smart-tv voor aanschaffen.

Verwijderd

Re: Samsung Smart TV's na 2 jaar al afgeschreven voor YouTube

Ongelezen bericht door Verwijderd »

snuffel1 schreef:@angel1978, het betreft reeds aangeschafte smart tv's die al wat ouder zijn en in die tijd best wel een boel centjes kostten. Youtube en andere apps werden door tv fabrikanten als reclame gebruikt om de smart tv populair te maken maar zij hadden niet kunnen verwachten dat youtube de stekker er uit zou trekken want blijkbaar is het in stand houden van de oorspronkelijke app te duur. Youtube laat wat dat betreft wel steken vallen want het kan maar zo zijn dat de app die nu nog voor de chomecast werkt bij de volgende update onbruikbaar wordt.
Het was destijds ook meer een leuk hebbedingetje, dat smart-gedeelte. In de praktijk werkt het natuurlijk voor geen meter om met je afstandsbediening een toetsenbord op je scherm aan te sturen. Dit is allemaal ontworpen voor er gecast kon worden. Casten is gewoon een stuk handiger voor het afspelen van youtubefilmpjes op tv.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Samsung Smart TV's na 2 jaar al afgeschreven voor YouTube

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Ik heb niet zoveel met de tv's van vandaag en wat er allemaal wel niet mee kan. Ben een beetje een leek op dit gebied. Heb sinds 2012 een Sony LED tv die heel veel kan, voor zijn tijd. 3D, internet, etc. Gebruik het allemaal niet. LED is naast een mooi beeld, vooral zuinig, spreekt me beide wel aan.

Echter, om bij dit onderwerp te blijven. Krijg het gevoel dat iemand je een auto heeft verkocht met een diesel motor en dat de brandstof niet meer geleverd wordt :roll: . En dan komt de Chromecast voorbij, heb ook zo'n ding. Ja, zet in je auto maar een benzine motor, dan kun je er verder mee. Lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Houdbaarheid van dit soort gadgets zou toch wel wat langer mogen zijn. Hoeft niet zoals bv met de VHS videoband (1976-2016) :lol:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Samsung Smart TV's na 2 jaar al afgeschreven voor YouTube

Ongelezen bericht door bprosman »

en waarom is mij nog steeds onduidelijk.
Gewoon de hoeveelheid (verschillende) platforms die ondersteund moeten worden (en nooit meer goed getest kunnen worden). Ik ben geen Apple fanboy maat ze hebben het OS en de versies wel compleet in de hand. Bij Android bijvoorbeeld is dit een complete ramp waar apps maar op bepaalde versies draaien en de "backwards compatibility" ver te zoeken is. Ben er ook vanaf gestapt, doe mij maar een "basic" TV en Netflix oid kijk ik wel via de Xbox of Chromecast. Overigens doet the Ziggo Netflix app het bij mij wel prima. En YouTube ook (nog).

stofzuigertje

Re: Samsung Smart TV's na 2 jaar al afgeschreven voor YouTube

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn 3.7 jaren oude Philips wekt You Tube nog, net als het nieuwere toestel van 1 jaar.
Maar ik heb nog een Raspberry Pi en daar kan ik ook alles mee binnen halen, kosten niet veel en blijven werken, ook update voor besturing mogelijk of draadloos normaal toetsenbord en muis en ook berichten hier kan ik gewoon plaatsen.
Gewoon volledige internet op TV, behalve opslag want daar is het 4Gb kaartje te klein voor, binnenkort maar 32 Gb kopen.

mdejong73
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 jul 2017 21:15

Re: Samsung Smart TV's na 2 jaar al afgeschreven voor YouTube

Ongelezen bericht door mdejong73 »

Sommige reacties zijn werkelijk zo dom hier op het forum dat ik bijna zou denken dat medewerkers van Samsung hier aan het trollen zijn.
Ik heb een tv gekocht met daarop de apps waarvoor destijds geadverteerd werd.
Ik mag gewoon verwachten dat een nieuwe tv het na 2 jaar na aankoop nog gewoon 100% functioneert en niet maar half...

Gesloten