LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Smart tv's met DVB T2-tuner ongeschikt voor KPN Smartcard

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
Ed.Teunissen
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 feb 2018 19:21

Smart tv's met DVB T2-tuner ongeschikt voor KPN Smartcard

Ongelezen bericht door Ed.Teunissen »

Mijn nieuwe tv heeft een ingebouwde DVB T2 tuner met een smarcard sleuf, ook geschikt voor Digitenne KPN abonnement. Als het waar is dat een smartcard niet meer van toepassing is, vind ik het te gek voor woorden dat ik buiten mijn eigen ingebouwde tv DVB T2 tunner afhankelijk ben van een extra DVB T2 tunner van KPN. Het lijkt mijn logischer een Digitenne abonnementscode te verwerken, indien je een KPN compleet pakket heb, zoals in mijn situatie. Om redenen van neem ik geen Digitenne meer, en het risico dat bestaande en potentiële klanten een abonnement nemen bij Ziggo vanwege gemak en eenvoud, vooral bij ouderen. De werkvloer (gebruiker) geeft aan, waarop de leiding beleid moet uitvoeren, en niet andersom.

Binnen mijn netwerk hebben veel ouderen een smart tv aangeschaft, inclusief een geïntegreerde DVB T2 tuner voor een Digitenne smartcard, en hebben interesse voor een KPN abonnement, vanwege de HD resolutie, Uit de media is vernomen dat de smartcard niet meer bruikbaar is, en daarvoor een extra tuner moeten plaatsen, en mijn relaties ook van plan zijn een abonnement te nemen bij een andere provider, o.a. Ziggo.

Mijn vraag is, wie is de dupe en wie zet de klant op het verkeerde been, KPN of de Smart tv leveranciers?

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Smart tv's met DVB T2-tuner ongeschikt voor KPN Smartcard

Ongelezen bericht door yan »

Niemand is de dupe, en niemand wordt op het verkeerde been gezet.
10 minuutjes extra inlezen in eigenschappen moet toch nog wel lukken bij aanschaf van een TV

DVB-T2 is een "signaal" soort, die wereldwijd kán worden gebruikt,
Natuurlijk wilt KPN hun betaalde signaal beveiligen, en kan dat dus niet zo maar door elke tv worden gelezen.


Stukje van de KPN site:

In het laatste kwartaal van 2018 gaat KPN Digitenne in HD kwaliteit uit te zenden. Dit heeft de Overheid bepaald bij het verlenen van de nieuwe licentie. Het kunnen uitzenden in HD kwaliteit betekent dat in plaats van de DVBT-techniek er overgestapt wordt op de DVB-t2-techniek. Deze techniek wordt slechts sinds kort in televisies meegeleverd, hierdoor is er nog geen geschikte Insteekmodule/CI-module beschikbaar die dit ondersteunt. Vooruit lopend op deze overgang eind 2018 is besloten om de huidige insteekkaart niet meer te leveren. De nieuwe tv-ontvanger die KPN vanaf januari 2018 uitlevert ondersteunt beide technieken.

Tot januari 2018 wordt de huidige basis tv-ontvanger uitgeleverd, daarna ontvang je de ontvanger die de HD kwaliteit ondersteunt. Begin 2018 ontvangen alle Digitenne klanten communicatie hoe ze de huidige apparatuur gratis kunnen omruilen voor de nieuwe ontvanger.
kost je dus allemaal niks extra's dus wat is het probleem?

fred-
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2011 19:44

Re: Smart tv's met DVB T2-tuner ongeschikt voor KPN Smartcard

Ongelezen bericht door fred- »

De oude Digitenne DVB-T gaat er dit jaar uit, DVB-t2 is nooit in Nederland gevoerd. De nieuwe standaard is DVB-t2 H265 zoals in Duitsland. Meer kwaliteit met dezelfde bandbreedte als H264. Dat is de laatste stand van de techniek en daar volgt Digitenne de buren. Het is wel zo dat het vervangingsdoosje wat KPN levert onder de maat is: usb en lan zijn gedeactiveerd. Dus niet recorden of internet aansluiten.
Je bent niet de enige met vragen en problemen zie https://forum.kpn.com/digitenne-12/klaa ... ndex1.html

Ed.Teunissen
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 feb 2018 19:21

Re: Smart tv's met DVB T2-tuner ongeschikt voor KPN Smartcard

Ongelezen bericht door Ed.Teunissen »

Het probleem bij KPN is de communicatie tussen haar klantenservice en vaste klanten. De telefonische communicatie van KPN klantenservice verloopt strategisch goed, daar waar het gaat om de verkoop van abonnementen. Eenmaal klant dan word je met een pijnlijke vraag telefonisch van kasje naar de muur gestuurd, en x-maal doorverwezen naar een andere afdeling, m.a.w. (afgekaderde eilandjescultuur), 'de linkerhand weet niet wat de rechterhand doet '.

Na het vele doorverbinden was mijn vraag aan de KPN klantenservice een bevestiging of mijn ingebouwde DVB T2 tuner geschikt is voor mijn bestaande KPN smartcard, het antwoord was nee, waarschijnlijk moet u een andere smartcard of een meegeleverde nieuwe tuner. Nee, niet weer een extra kasje in mijn woonkamer, zoals toentertijd een extra kastje voor ontvangst van Nederland 2 op mijn tv ( achterhaalde innovatie KPN). Om redenen van extra rompslomp heb ik mijn Digitenne abonnement beëindigd.

Conclusie :
De marktwerking geeft mij de vrije keuze voor een andere provider, probleem voor mij en andere klanten opgelost.

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Smart tv's met DVB T2-tuner ongeschikt voor KPN Smartcard

Ongelezen bericht door Holy53 »

Ed.Teunissen schreef:Het probleem bij KPN is de communicatie tussen haar klantenservice en vaste klanten. De telefonische communicatie van KPN klantenservice verloopt strategisch goed, daar waar het gaat om de verkoop van abonnementen. Eenmaal klant dan word je met een pijnlijke vraag telefonisch van kasje naar de muur gestuurd, en x-maal doorverwezen naar een andere afdeling, m.a.w. (afgekaderde eilandjescultuur), 'de linkerhand weet niet wat de rechterhand doet '.

Na het vele doorverbinden was mijn vraag aan de KPN klantenservice een bevestiging of mijn ingebouwde DVB T2 tuner geschikt is voor mijn bestaande KPN smartcard, het antwoord was nee, waarschijnlijk moet u een andere smartcard of een meegeleverde nieuwe tuner. Nee, niet weer een extra kasje in mijn woonkamer, zoals toentertijd een extra kastje voor ontvangst van Nederland 2 op mijn tv ( achterhaalde innovatie KPN). Om redenen van extra rompslomp heb ik mijn Digitenne abonnement beëindigd.

Conclusie :
De marktwerking geeft mij de vrije keuze voor een andere provider, probleem voor mij en andere klanten opgelost.


U praat over andere klanten? Ik ben ook klant en velen met mij herkennen zich NIET in uw verhaal.

dwdijkstra
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 apr 2018 14:23

Re: Smart tv's met DVB T2-tuner ongeschikt voor KPN Smartcard

Ongelezen bericht door dwdijkstra »

Holy53 schreef:
Ed.Teunissen schreef:Het probleem bij KPN is de communicatie tussen haar klantenservice en vaste klanten. De telefonische communicatie van KPN klantenservice verloopt strategisch goed, daar waar het gaat om de verkoop van abonnementen. Eenmaal klant dan word je met een pijnlijke vraag telefonisch van kasje naar de muur gestuurd, en x-maal doorverwezen naar een andere afdeling, m.a.w. (afgekaderde eilandjescultuur), 'de linkerhand weet niet wat de rechterhand doet '.

Na het vele doorverbinden was mijn vraag aan de KPN klantenservice een bevestiging of mijn ingebouwde DVB T2 tuner geschikt is voor mijn bestaande KPN smartcard, het antwoord was nee, waarschijnlijk moet u een andere smartcard of een meegeleverde nieuwe tuner. Nee, niet weer een extra kasje in mijn woonkamer, zoals toentertijd een extra kastje voor ontvangst van Nederland 2 op mijn tv ( achterhaalde innovatie KPN). Om redenen van extra rompslomp heb ik mijn Digitenne abonnement beëindigd.

Conclusie :
De marktwerking geeft mij de vrije keuze voor een andere provider, probleem voor mij en andere klanten opgelost.


U praat over andere klanten? Ik ben ook klant en velen met mij herkennen zich NIET in uw verhaal.
Ik herken me heel erg in het verhaal van Theunissen. Ik zit helemaal niet te wachten op een extra kastje, net als hij. Ik gebruik Digitenne al jaren aan boord: smartcard in de tv en klaar, geen kabels en maar één afstandbediening. Nu word ik ineens opgezadeld met een kastje, een antenne (die ik al in de mast heb) en een HDMI-kabel. Deze laatste krijg ik niet netjes weggewerkt, aangezien je de kabel niet eenvoudig kunt doorknippen en solderen. Daarnaast mag hij geen scherpe bochten maken. In een boot boor je niet zomaar gaten in het hout, dus ik ben flink op zoek naar een goed alternatief! Iemand ideeën?

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Smart tv's met DVB T2-tuner ongeschikt voor KPN Smartcard

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik ben ook klant bij KPN met .Digitenne op mijn vakantieadres , maar ik heb niets dan lof voor de klantenservice. Men wordt altijd voorkomend behandeld.

Ik vraag mij af waarom als iemand een klacht heeft, hij “ouderen” er bijsleept om zijn klacht kracht bij te zetten. Kan hij het niet alleen af?

MARIEENHENNY
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jun 2018 14:18

Re: Smart tv's met DVB T2-tuner ongeschikt voor KPN Smartcard

Ongelezen bericht door MARIEENHENNY »

wij hebben al jaren lang drie smart cards voor een vast bedrag van 15.50 om dat wij van het begin af aan al digitenne hebben en nu kunnen wij nog maar een ontvanger krijg de andere twe moet ik maar huren dan is het 25,50 eerlijk van kpn ik dacht het niet eenzijdig een abonnement veranderen dan kan de klant ook niet

marmimar
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2018 17:04

Re: Smart tv's met DVB T2-tuner ongeschikt voor KPN Smartcard

Ongelezen bericht door marmimar »

Iets voor RADAR om in te stappen?

Grof schandaal door KPN.

Verkopen ze een Digitenne abonnement a €15,50 waar je 3 smartcards op kan laten draaien.

1 smartcard krijg je bij de ontvanger.

2 smartcards plus ontvangers moet je er bij kopen. Totaal dus ruim €80,00.

Dat heb ik niet zo lang geleden gedaan, gekocht dus bij KPN, zonder enige waarschuwing door KPN dat die 2 extra smartcards en ontvangers door KPN waardeloos verklaart worden
Je krijgt geen vergoeding cq nieuwe ontvangers.

Je krijgt een nieuwe ontvanger en de extra ontvangers kosten €5,00 per maand per stuk.
Kopen kan niet.

Ik vind dit netjes gezegd een boevenstreek door KPN.

Reageer allen.

Mart.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Smart tv's met DVB T2-tuner ongeschikt voor KPN Smartcard

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik weet niet hoor, maar volgens mij is KPN ook afhankelijk van overheid en licenties mbt wat ze uit mogen zenden?
Overal moet je extra betalen voor extra ontvangers. Je kan er ook voor kiezen ze te huren. Aangezien wat ik begrijp pas medio 2019 overgestapt wordt ontspringen wij wellicht net de dans, met aanleg glasvezel (wanneer dat doorgang vindt). Grootste probleem vind ik dat digitenne in de camper gebruiken moeilijk lijkt te worden. Dus dan gaat digitenne er geheel uit. Glasvezel met een overeenkomst alles in 1 internet telefoon en TV is voor ons veel goedkoper dan wat we nu hebben, helaas nog geen keuze vanwege buitengebied en beperkte capaciteit telefoonlijn..
Maar je kan niet van alles KPN de schuld geven, die worden ook beperkt vanwege technische grenzen aan apparatuur.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Smart tv's met DVB T2-tuner ongeschikt voor KPN Smartcard

Ongelezen bericht door sjohie »

criticus2 schreef:
22 okt 2018 09:33
ik weet niet hoor, maar volgens mij is KPN ook afhankelijk van overheid en licenties mbt wat ze uit mogen zenden?
Overal moet je extra betalen voor extra ontvangers. Je kan er ook voor kiezen ze te huren. Aangezien wat ik begrijp pas medio 2019 overgestapt wordt ontspringen wij wellicht net de dans, met aanleg glasvezel (wanneer dat doorgang vindt). Grootste probleem vind ik dat digitenne in de camper gebruiken moeilijk lijkt te worden. Dus dan gaat digitenne er geheel uit. Glasvezel met een overeenkomst alles in 1 internet telefoon en TV is voor ons veel goedkoper dan wat we nu hebben, helaas nog geen keuze vanwege buitengebied en beperkte capaciteit telefoonlijn..
Maar je kan niet van alles KPN de schuld geven, die worden ook beperkt vanwege technische grenzen aan apparatuur.
Mwoa, in dit geval heeft KPN serieus gedreigd om het DVB-T contract niet te verlengen, en dus te stoppen met hun Digitenne product. Omdat de overheid toch een vorm van ether TV in de lucht wil houden, zaten ze wat klem, en kon KPN een aantal voordeeltjes uit-onderhandelen. Dit zorgt er oa ook voor dat ons EDPnet digi-tv abonnement stopt op het moment dat KPN DVB-T2 uitrolt op de zendmast vanwaar wij het signaal ontvangen.

Lady1234
Berichten: 27110
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Smart tv's met DVB T2-tuner ongeschikt voor KPN Smartcard

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@criticus2

Maar dan zou u voor de camper moeten overstappen op Canal Digitaal of hun concurrent, en of u daar dan blij van zult worden is nog maar de vraag.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Smart tv's met DVB T2-tuner ongeschikt voor KPN Smartcard

Ongelezen bericht door criticus2 »

punt is: camper draait nu op 12v. Insteekkaartje in TV met digitenne en klaar. met dvbt2 moet er een apart kastje, op 220v. Dus of omvormer , extra kosten, of idd iets anders. Zal wel het laatste worden, of gewoon dan geen TV, of alleen dvd en zo.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Smart tv's met DVB T2-tuner ongeschikt voor KPN Smartcard

Ongelezen bericht door Berteman »

Het ligt toch allemaal wat genuanceerder.

Doordat KPN de zenders is HD moet aanbieden is andere uitzendtechniek nodig. Verder eisen aanbieders van 'content' een strengere beveiliging om illegale verspreiding te voorkomen.

Dat laatste is overigens ook het geval bij Canal Digitaal. Sommige zenders zijn alleen nog te ontvangen met de nieuwste, door Canal Digitaal geleverde CI+ module met geïntregeerde smartcard.

En nee, ik werk niet bij KPN en ben daar ook geen klant.

Gesloten