LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Satelliet: Blijft Seca3 nog minstens 10 jaar ondersteunt?

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
casper
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jun 2004 20:53

Satelliet: Blijft Seca3 nog minstens 10 jaar ondersteunt?

Ongelezen bericht door casper »

Geacht Webcare Team van Canaldigitaal,

Ik heb een aantal vragen:

Ik heb een aanbod gehad voor gratis tot 1 januari 2015 kijken als ik van het STB-pakket zou overstappen naar het 10 euro per maand pakket i.v.m. dat het STB-pakket op 1 april 2016 zal ophouden te bestaan.

Kijk ik werkelijk gratis, of kijk ik gratis naar HD en betaal wel nog de verrekende kosten van het STB-pakket die voor een volledig jaar voor uit betaald is?

Er wordt mij bij de overstap o.a. een "M7 Sat801" voor een gereduceerde prijs aangeboden, maar lees ook dat de types "M7 MZ 101", "M7 MP 201" en de nieuwe CI module gaat uitkomen i.v.m. dat het codeer systeem over geschakeld gaat worden van Seca 3 naar Orca.

Wat klopt daarvan en wat heb ik dan aan de "M7 Sat801", maar vooral, hoe lang gaat de "M7 Sat801" nog ondersteunt worden?

Ik heb hieronder een link geplaatst waar het één en ander aan informatie gevonden heb, ik neem aan dat u begrijpt dat het veranderen codeer systeem en het aanbieden van oude decoders vragen oproept.

https://www.sat4all.com/forums/topic/34 ... bij-tv-vl/

In afwachting op uw reactie.

Casper

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Satelliet: Blijft Seca3 nog minstens 10 jaar ondersteunt?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Je weet wel, dat dit forum van de Tros is, en niet van Canal Digitaal.
Dat de webcare hier reageerd is minimal, dus moet je bij hun op de website zijn.

casper
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jun 2004 20:53

Re: Satelliet: Blijft Seca3 nog minstens 10 jaar ondersteunt?

Ongelezen bericht door casper »

Dit forum is inderdaad van RadarTV, gaat over diverse zaken, dus ook over Canaldigitaal.

Canaldigitaal reageert slecht via hun website en via www.satellietforum.com heb ik mij al geregistreerd, bevestiging gegeven, maar ik kan geen reactie via een persoonlijk bericht sturen, vandaar dat ik het o.a. hier probeer.

stofzuigertje

Re: Satelliet: Blijft Seca3 nog minstens 10 jaar ondersteunt?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik vermoed gezien enkele reacties op andere forums dat Canal Digital oude zooi probeerde te dumpen, beter iets dan niets en alleen de Free To Air is dan nog te ontvangen?

Ze zitten met het probleem, ander codeer systeem of hackers die gratis kijken.
Ook ik zal de gratis te kijken kanalen kwijt raken en omdat ze een verkeerde keuze en te laat actie ondernamen moeten ze dit dus nu doen.

Ik weet dat als je een duur product gecodeerd aanbied dat hackers indien ze er in slagen er veel geld weg zal gaan ende trouwe klanten die weglopen omdat illegale kaart goedkoper is....
Dit is niet de eerste keer dat ze op een beter beveilig baar systeem over gaan..
Maar ook deze zal ooit gekraakt worden.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Satelliet: Blijft Seca3 nog minstens 10 jaar ondersteunt?

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

casper schreef:Dit forum is inderdaad van RadarTV, gaat over diverse zaken, dus ook over Canaldigitaal.

Canaldigitaal reageert slecht via hun website en via http://www.satellietforum.com heb ik mij al geregistreerd, bevestiging gegeven, maar ik kan geen reactie via een persoonlijk bericht sturen, vandaar dat ik het o.a. hier probeer.
@casper


Natuurlijk gaat Tros Radar over verschillende zaken, maar wat schrijf je:

Beste webcare canaaldigitaal, en dan ben je op de verkeerde plek.

@stofzuigertje

Neem nog een borrel, want dit slaat nergens, ook ben ik geen vriend van CD.

casper
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jun 2004 20:53

Re: Satelliet: Blijft Seca3 nog minstens 10 jaar ondersteunt?

Ongelezen bericht door casper »

@stofzuigertje,

Seca2 is verouderd, het zijn met name de kanalen die in de extra pakketten zitten die deze eis stellen, dus dan is de keuze voor Seca3 snel gemaakt.

Seca3 is niet gehackt en Orca gaat langzaam haar intreden doen.

Wat wel gebeurd, maar dat is niet hacken, is dat er cardshering plaats vindt, dat betekend dat de codes razendsnel over het internet verspreid worden naar de klanten die daar voor betalen. Cardshering mag niet, zelfs niet in huis, maar dat laatste vindt ik belachelijk, want Canaldigitaal zou al jaren geleden met een hoofdontvanger komen en daar konden 2 slave ontvangers op aangesloten worden zodat je het met 1 kaart binnenshuis gebruik er van zou kunnen maken, echter is dat na mooie verhalen nooit van de grond gekomen.

Als Canaldigitaal binnen de afschrijf periode seca3 uit zet, dan staan ze binnen de kortste keren voor de rechter die dat bij Irdeto ook niet pikte. De vraag is dan ook, hoelang wordt Seca3 de komende jaren ondersteunt i.v.m. een economische afschrijf waarde?

casper
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jun 2004 20:53

Re: Satelliet: Blijft Seca3 nog minstens 10 jaar ondersteunt?

Ongelezen bericht door casper »

@stefanhouterman,

Het webcare team van Canaldigitaal zit ook op forum, er wordt zelfs de mogelijkheid geboden om een privébericht te sturen, want ze staan ook op dit forum geregistreerd.

Het privébericht is de deur al uit, ik werk via diverse kanalen en fora, dus ergens zullen ze wel reageren.

Bellen heeft weinig zin, want dan krijg je een callcenter aan de lijn met mensen die weinig tot zeer slecht op de hoogte zijn over het reilen en zeilen van Canaldigitaal.

stofzuigertje

Re: Satelliet: Blijft Seca3 nog minstens 10 jaar ondersteunt?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Seca II en III weet ik wel, maar als je naast CD ook nog andere wilt kijken met 2e kaart slot?

Een losse kaart lezer is te vervangen maar omdat niet elke tuner de Orca in het slot herkende.
Daar zit het probleem.

Verder worden uitzendingen met legale en dus betaalde zenders vaak via HDMI toch online gezet.
Dan kun je online elke uitzending volgen, geen schotel meer nodig.
De normale TV en DVD recorders of Harddisk is beveiligd, maar de Computer monitor/TV niet of alleen via Windows en Apple.

Ook het verhaal dat Seca III niet gehackt is?
Het is niet veel verspreid en word zelden aangeboden maar wat heb ik dan thuis?
Met een goede Linux Tuner die wel online moet zijn wegens de vele update's dus dat is het grote nadeel van de niet automatisch updatende Seca III die maar kort werkte.
Alleen bij permanenten kabel tussen modem en tuner kan ik 95% zien.

De hack is er dus maar niet voor 100% wegens ontbrekende stukken die ik miste.
Dit is ook het probleem bij vakantie met legale apparaten, na enkele weken uitzetten moeten die ook eerst de update ophalen voor storingsvrij beeld.

Ik heb dus Seca III en geen Orca, nog niet gelukt maar ooit verwacht ik het wel te kunnen krijgen.
Op mijn 2e hands tuner staat alleen de Seca, geen Orca maar of het werkte?

casper
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jun 2004 20:53

Re: Satelliet: Blijft Seca3 nog minstens 10 jaar ondersteunt?

Ongelezen bericht door casper »

@stofzuigertje,

Als ik het goed heb gaat Seca2 er per 1 april 2016 er uit, Seca3 is de vervanger die al een tijdje draait, die heb je vooral voor de HD kanalen van Canaldigitaal nodig. De M7 groep waaronder Canaldigitaal valt gaat met de nieuwe Orca codering op de markt komen. Eerst in België, later in ..................... ?

Alle coderingen kunnen naast elkaar gebruikt worden bij Canaldigitaal, dus het kan van wat ik er van begrepen heb per zender tegelijk ingezet worden, hoe dat werkt, ik heb geen idee.

Het bericht van de nieuwe tuners met Orca codering komt uit België vandaan, daar heb je TVVlaanderen, dat is het zelfde als Canaldigitaal, maar dan voor België.

Het gaat mij er om hoe lang de "M7 SAT801" ondersteunt blijft worden, want anders koop ik een kat in de zak waar ik niet op zit te wachten.

Voor verdere info zie link hieronder:

https://www.sat4all.com/forums/topic/34 ... bij-tv-vl/

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Satelliet: Blijft Seca3 nog minstens 10 jaar ondersteunt?

Ongelezen bericht door Har06 »

in het huidige technologische tijdperk heb je nergens een zekerheid op, zou ik ook niet willen

casper
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jun 2004 20:53

Re: Satelliet: Blijft Seca3 nog minstens 10 jaar ondersteunt?

Ongelezen bericht door casper »

@Har06

Daarom ook mijn vraag:

Hoe lang wordt de "M7 SAT801" ondersteunt worden?

Het is niet de bedoeling dat ik die satelliet ontvanger voor een paar jaar koop, een garantie van 10 jaar lijkt mij redelijk qua ontvangst, qua eventuele reparatie is een ander verhaal, dat is een economische afschrijf waarde.

Als Canaldigitaal Seca3 niet meer wilt ondersteunen, dan kan ik het apparaat weg gooien, het zou dan redelijk zijn als ze het binnen een bepaald termijn van codering wisselen, dat ik (en andere abonnees) daarin te gemoed wordt gekomen, het is tenslotte de keus van Canaldigitaal.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Satelliet: Blijft Seca3 nog minstens 10 jaar ondersteunt?

Ongelezen bericht door Har06 »

casper schreef:@Har06

Daarom ook mijn vraag:

Hoe lang wordt de "M7 SAT801" ondersteunt worden?

Het is niet de bedoeling dat ik die satelliet ontvanger voor een paar jaar koop, een garantie van 10 jaar lijkt mij redelijk qua ontvangst, qua eventuele reparatie is een ander verhaal, dat is een economische afschrijf waarde.

Als Canaldigitaal Seca3 niet meer wilt ondersteunen, dan kan ik het apparaat weg gooien, het zou dan redelijk zijn als ze het binnen een bepaald termijn van codering wisselen, dat ik (en andere abonnees) daarin te gemoed wordt gekomen, het is tenslotte de keus van Canaldigitaal.
laat mij nu in C D weinig tot geen vertrouwen hebben

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Satelliet: Blijft Seca3 nog minstens 10 jaar ondersteunt?

Ongelezen bericht door tijger1 »

Ik neem aan dat u bedoelt gratis kijken tot 1-1-2016. Maar waarom zou u nu al iets doen? Het STBP werkt, in ieder geval, tot 1-4-2016. Want hoe lang geldt die aanbieding voor € 10,00?
Ik heb al twee keer een aanbieding van CD gehad. Er zullen er voor 1 april nog wel meer volgen. Ze hebben het afgelopen jaar al genoeg mensen bang gemaakt.

casper
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jun 2004 20:53

Re: Satelliet: Blijft Seca3 nog minstens 10 jaar ondersteunt?

Ongelezen bericht door casper »

@tijger1,

Ik heb op 1 juni 2015 betaald voor een jaar, dat is dan 2 maanden te veel, maar ik verwacht wel dat het netjes verrekent zal worden.

Ook ik heb al meerdere malen aanbiedingen gehad, maar wat ik belangrijker vindt zijn de vragen die ik stel daar antwoord op komt.

Inmiddels heeft Canaldigitaal door eerst een privé bericht gestuurd te hebben contact via dit forum met mij opgenomen. Nu heb ik net mijn vragen verduidelijkt, ik hoop dat daar een serieus en goed onderbouwd antwoord op komt.

De keuze zal afhangen aan wat voor antwoorden ik krijg, want er zijn meer aanbieders, maar dan via diverse andere wegen. Ik gebruik satelliet ontvangst voor thuis, woon in een bevolkt gebied, dus aanbieders in overvloed.

De 10 euro per maand is een leuk bedrag voor de meeste zenders in HD, mocht het hoger worden, dan volgt al snel een vergelijking van wat ik wil.

Op dit moment kijk ik via DVB-T (Digitenne zonder abonnement) de vrij te ontvangen kanalen, voor satelliet moet ik het één en ander veranderen en aanpassen, maar dan werkt het beter dan nu het geval is.

Ik verwacht dat DVB-T in 2017 over gaat in DVB-T2, dus FULL HDTV via de ether, mogelijk dat de televisiekanalen net als de radiofrequenties geveild gaan worden, dan gaat het leuk worden mits je in Nederland woont.

Canaldigitaal is in vrijwel heel Europa te ontvangen via de Astra 1, maar de Astra 3 heeft een stuk minder bereik en het signaal is ook veel zwakker.

Ik kijk echter alleen thuis, dus maakt het mij weinig uit waar ik het signaal van afneem, de kosten van het abonnement vindt ik belangrijker.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Satelliet: Blijft Seca3 nog minstens 10 jaar ondersteunt?

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik denk dat CD al blij mag zijn als ze, gezien de ontwikkelingen in de TV wereld, in de huidige vorm en met de huidige technologie over 5 jaar nog in business zijn. Laat staan dat ze 10 jaar een bepaalde technologie kunnen garanderen,

casper
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jun 2004 20:53

Re: Satelliet: Blijft Seca3 nog minstens 10 jaar ondersteunt?

Ongelezen bericht door casper »

@renewouters,

Dat ben ik deels met je eens, vergeet echter niet dat veel vakantieparken die meestal niet in de bewoonde wereld zitten, ook TV afnemen. Mensen die op hun vakantie adres ook willen kijken zijn ook afhankelijk van of Canaldigitaal, of in nog mindere kwaliteit Digitenne, maar het valt mij steeds vaker op dat mensen die op een camping staan, alleen al aan NPO 1, 2, 3 en mogelijk regionaal al genoeg hebben. Verder heb je de mensen die in het buitenland wonen, die bijvoorbeeld de Nederlandse TV willen zien, zelfs NPO 1, 2 en 3 moet voor betaald worden en kunnen volgens mij niet meer in een apart pakket worden afgenomen.

Canaldigitaal heeft of had ook Canaltenne, de variant op Digitenne.

Canaldigitaal biedt inmiddels ook alles in 1 pakketten aan, de stap naar ADSL, glasvezel is echter (nog) niet gemaakt en de kabelmarkt zal door rechtszaken van KPN worden opengebroken i.v.m. de Ziggo min of meer net als KPN een monopoliepositie heeft gekregen door de fusie dat UPC, Ziggo heeft overgenomen, maar onder de naam Ziggo verder gaat i.v.m. dat deze niet zo slecht is als de naam UPC.

Wat mij wel duidelijk is dat de satelliet langzamerhand goedkoper zal gaan worden i.v.m. de concurrentie die door het land via de eerder aan gegeven kanalen wordt door gegeven, echter is het dan de vraag hoe Canaldigitaal het vol gaat houden in de huidige vorm. Een goedkopere satelliet betekend nog niet dat de abonnee daar iets van merkt, het is tenslotte een investeerder, maar ook die zal op moeten passen waar die mee bezig is.

DVB-T wat nu mits je een abonnement hebt Digitenne heet, zal over gaan schakelen naar DVB-T2, dus FULL HDTV via de ether, meer ruimte voor diverse kanalen. De vergunning van KPN waar Digitenne onder valt vervalt op 1 januari 2017, KPN wilt er wel mee verder, maar niet in DVB-T2, echter de publieke omroepen wel.

Wat ik nooit begrepen heb is dat de radio frequenties per radiozender zijn verpacht, maar dat het bij Televisie het (nog) niet gebeurd is, maar wat niet is kan nog komen, want in veel landen in Europa is DVB-T(2) (grotendeels) gratis te ontvangen, dat verschilt per land.

Ik zou de televisie kanalen die via Digitenne (DVB-T) van KPN nu uitzenden, vanaf 2017 in DVB-T2 verpachten per televisie zender, alleen de buitenlandse zenders zullen dan verdwijnen, misschien nog te ontvangen achter de decoder. Echter zijn de meeste buitenlandse zenders via de satelliet vrij te ontvangen, dan is dat probleem ook vrijwel opgelost. Er zijn overigens meer aanbieders die via DVB-T het zelfde product als Digitenne aanbieden, vaak zelfs een heel stuk goedkoper.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Satelliet: Blijft Seca3 nog minstens 10 jaar ondersteunt?

Ongelezen bericht door renewouters »

casper schreef:@renewouters,

Dat ben ik deels met je eens, vergeet echter niet dat veel vakantieparken die meestal niet in de bewoonde wereld zitten, ook TV afnemen. Mensen die op hun vakantie adres ook willen kijken zijn ook afhankelijk van of Canaldigitaal, of in nog mindere kwaliteit Digitenne, maar het valt mij steeds vaker op dat mensen die op een camping staan, alleen al aan NPO 1, 2, 3 en mogelijk regionaal al genoeg hebben. Verder heb je de mensen die in het buitenland wonen, die bijvoorbeeld de Nederlandse TV willen zien, zelfs NPO 1, 2 en 3 moet voor betaald worden en kunnen volgens mij niet meer in een apart pakket worden afgenomen.
Maar zodra die parken e.d. investeren in een goede internetverbinding heeft niemand meer CD nodig en kan iedereen gewoon via WIFI of bedraad internet TV kijken (voor zover er nog traditioneel TV gekeken wordt over een paar jaar). Nu hebben als veel parken en campings hun eigen WIFI netwerk, het enige wat er vaak nog aan schort is de snelheid. Maar dat kan vrij simpel worden verbeterd.

Als je in het buitenland woont hoeven de omroepen slechts iets te verzinnen om met de rechten om te gaan en je kunt ook alles via internet bekijken.

In alle gevallen komt CD buiten spel te staan.

casper
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 jun 2004 20:53

Re: Satelliet: Blijft Seca3 nog minstens 10 jaar ondersteunt?

Ongelezen bericht door casper »

Glasvezelkabels aanleggen zouden parken moeten doen, maar zelfs CenterParcs doet dat niet, want het is veel te duur, want graven is het duurste van het aanlegproces.

Ik weet dat de Eemhof 20km buiten de bewoonde wereld van Zeewolde ligt, een glasvezel verbinding kost een vermogen dat niet terug te verdienen is. TV is op CenterParcs een bijzaak, ze pakken alles via de schotel, heel misschien deels via Digitenne, echter lijkt mij dat te storingsgevoelig , maar hun analoge netwerk naar de huisjes is slechter dan Digitenne / DVB-T, je ergert je er al snel aan.

Wifi is daar weer geen probleem, want KPN heeft in samenwerking met de Eemhof daar een flinke mast staan waar het hele park gebruik van kan maken mits je daarvoor betaald, VIP huisjes krijgen een "gratis" kaart, maar dat zit gewoon bij de prijs van het VIP huisje inbegrepen dat een stuk duurder is. Maakt men gebruik van alles in één van KPN thuis en staat thuis de modem open voor gast KPN gebruikers, dan kan men van elke Hotspot gebruik maken, dus ook die van de Eemhof.

De Eemhof heeft telefoon, heeft een samenwerking met een Hotspot van KPN, dan zou je zeggen dat er wel wat mogelijk is, maar dat is dus niet het geval.

Toen KPN nog van de staat was, werd overal waar het nodig was telefoon aangelegd, sinds de privatisering doen ze dat alleen als het rendabel is.

De Eemhof stond er al toen KPN geprivatiseerd werd, dus de telefonische bereikbaarheid is geen probleem, maar voor ADSL in welke vorm dan ook gaat het niet werken i.v.m. dat het te ver van de centrale ligt.

De Hotspot zal ongetwijfeld via de ronde tonnetjes (dat zijn ander soort schotels op zeer hoge frequenties) in de masten doorgezonden worden naar een plaats waar wel een goede verbinding met het vaste netwerk is, dat gebeurd wel vaker op afgelegen plekken waar toch veel vraag naar wifi, maar ook normaal internet is.

Als je bijvoorbeeld Vodafone alles in één neemt, dan kan je overal waar wifi is, mits de code voorhanden is, altijd TV op je mobiel kijken, maar dan heb je het wel over de kwaliteit van een mobiel die veel lager ligt dan FULL HDTV, dus dat zullen ze niet gebruiken, zeker niet als ze al overeenkomsten hebben met KPN.

Canaldigitaal is niet voor niets in de M7 groep opgenomen, want anders hadden ze al failliet geweest, maar het kan nog wel eens flink spannend gaan worden, want even iets te veel vragen voor de TV pakketten en men stapt zo over op een vaste aanbieder, dan is het gebeurd met Canaldigitaal, dat weten ze donders goed.

Als DVB-T2 doorzet in Nederland, dan hebben ze daar een flinke concurrent aan, op dat punt kan het nog wel eens heel spannend gaan worden.

DVB-T is in bezit van KPN, maar wordt ook door andere bedrijven tegen een stuk goedkoper abonnement en vaak betere voorwaarden aangeboden, neem bijvoorbeeld http://www.edpnet.nl, die is zo wie zo goedkoper, maar je kan tegen het zelfde tarief van een enkele ontvanger 3 ontvangers via 3 kaarten laten aansluiten. De publieke omroepen willen naar DVB-T2, dus echt in FULL HDTV uitzenden, echter zit KPN die de DVB-T zenders beheerd te piepen dat ze (nog) niet willen overstappen, in januari 2017 wanneer de vergunning verloopt zal men weten wat er gebeurd is.

Het is dus allemaal een beetje koffiedik kijken wat er gaat gebeuren, de tijd zal het leren.

Gesloten