Opzegtermijn contract Canaldigitaal

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
krabbe
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jul 2016 09:56

Opzegtermijn contract Canaldigitaal

Ongelezen bericht door krabbe » 03 dec 2016 13:02

Sinds augustus 2016 zijn wij in het buitengebied aangesloten op glasvezel.
Na 15 jaar abonnee te zijn geweest bij Canaldigitaal met 3 smart kaarten wil ik mijn abonnement van 28,95 p/mnd opzeggen.
Ik ging er vanuit dat er een opzeg termijn was van 1 maand. Heb netjes een aangetekende brief verstuurd dat ik per 1 januari 2017 mijn abonnement wil stop zetten.
Kreeg de melding dat dit niet eerder kan dan augustus 2017 omdat er in augustus 2015 telefonische actie is geweest dat zij mij het basis pakket gratis konden wijzigen in het family pakket en daar was ik mee akkoord gegaan. Dat het contract werd gewijzigd in een 2 jarig contract is mij niet gemeld. Mijn vraag is kan dat zomaar en wat kan ik doen om alsnog mijn abonnement stop te zetten.

snuffel1
Berichten: 3385
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: Opzegtermijn contract Canaldigitaal

Ongelezen bericht door snuffel1 » 03 dec 2016 13:25

Door gebruik te maken van die actie bent u eigenlijk een nieuw abonnement aangegaan met een looptijd van 2 jaar. Dat zal ook in het telefoongesprek gezegd zijn maar door de hoeveelheid informatie is het niet tot u doorgedrongen dat er een looptijd aan gekoppeld was. U kunt niet kosteloos van het abonnement af want door het nieuwe abonnement te accepteren bent u met de voorwaarden accoord gegaan.

berndv
Berichten: 6995
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Opzegtermijn contract Canaldigitaal

Ongelezen bericht door berndv » 03 dec 2016 14:04

krabbe schreef:Dat het contract werd gewijzigd in een 2 jarig contract is mij niet gemeld.
en dat is ook niet bevestigd op enige wijze?
krabbe schreef:Mijn vraag is kan dat zomaar en wat kan ik doen om alsnog mijn abonnement stop te zetten.
Ik vrees dat er 1 mogelijkheid zou kunnen zijn, afkopen.

krabbe
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jul 2016 09:56

Re: Opzegtermijn contract Canaldigitaal

Ongelezen bericht door krabbe » 03 dec 2016 14:11

berndv schreef:
krabbe schreef:Dat het contract werd gewijzigd in een 2 jarig contract is mij niet gemeld.
en dat is ook niet bevestigd op enige wijze?
krabbe schreef:Mijn vraag is kan dat zomaar en wat kan ik doen om alsnog mijn abonnement stop te zetten.
Ik vrees dat er 1 mogelijkheid zou kunnen zijn, afkopen.
Kan ik een bewijs vragen waar op zij kunnen aantonen dat ik akkoord ben gegaan met de wijziging van mijn contactverlening

berndv
Berichten: 6995
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Opzegtermijn contract Canaldigitaal

Ongelezen bericht door berndv » 03 dec 2016 14:25

tourlijk kan dat gevraagd worden. Na anderhalf jaar is dat op zich wel redelijk laat, maar dat zal vast kunnen. U weet dus zeker dat u van de wijziging van het basispakket naar het familypakket nooit bevestigd heeft gekregen? Niet per mail en niet per post? Of wilt u het hen nu gewoon wat moeilijker gaan maken in de hoop dat u toch wat eerder weg mag?

krabbe
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jul 2016 09:56

Re: Opzegtermijn contract Canaldigitaal

Ongelezen bericht door krabbe » 03 dec 2016 20:53

berndv schreef:tourlijk kan dat gevraagd worden. Na anderhalf jaar is dat op zich wel redelijk laat, maar dat zal vast kunnen. U weet dus zeker dat u van de wijziging van het basispakket naar het familypakket nooit bevestigd heeft gekregen? Niet per mail en niet per post? Of wilt u het hen nu gewoon wat moeilijker gaan maken in de hoop dat u toch wat eerder weg mag?
Ik heb nooit iets bevestigd gekregen en ook geen melding dat mijn opzegtermijn gewijzigd zou worden.

alfatrion
Berichten: 15492
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opzegtermijn contract Canaldigitaal

Ongelezen bericht door alfatrion » 03 dec 2016 21:00

De termijn van twee jaar zal onredelijk bezwarend zijn. Gevolg is dat u een abonnement voor onbepaalde duur hebt afgesloten. Gevolg daar weer van is dat u nu kunt opzeggen. Dus ja, het kan.

Shine
Berichten: 2475
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Opzegtermijn contract Canaldigitaal

Ongelezen bericht door Shine » 03 dec 2016 22:57

Ik heb even gekeken bij canadigitaal. Het lijkt er op dat u het zogeheten familie Smartpack abonnement hebt. En dat is een contract van 24 maanden.
Zie: https://www.canaldigitaal.nl/abonnement ... televisie/
Ze hadden u dit destijds echter wel moeten zeggen. Ook lijkt mij dat u van de pakket wijziging een bevestiging had moeten krijgen, waarin o.a deze voorwaarden ook duidelijk vermeld staat.

Mijn voorganger zegt 'onevenredig lang'. Het is een duidelijke voorwaarden bij dit pakket. De klant had hierover echter wel over geïnformeerd moeten worden.

alfatrion
Berichten: 15492
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opzegtermijn contract Canaldigitaal

Ongelezen bericht door alfatrion » 04 dec 2016 00:48

Duidelijkheid en redelijkheid zijn twee verschillende dingen. Iets wat duidelijk is kan onredelijk zijn en visa versa. Dit beding is onredelijk bezwarend omdat het beding voorkomt op de grijze lijst ex art. 6:237 sub k BW en de verkoper aan zekerheid grenzende waarschijnlijk niet kan voldoen aan de omgekeerde bewijslast. Ook een contractsduur van twee jaar met een gratis telefoon was onredelijk omdat de verkoper die telefoon ook binnen 1 jaar kon terug verdienen door andere prijzen te hanteren. Het belang van de verkoper om de klant twee jaar lang aan zich te binden (waar dit soort bedingen doorgaans op neerkomen) is geen rechtens te beschermen belang, dus volstaat dat niet. De verkoper kan ten slotte ook afspreken hoe er financieel moet worden gehandeld als de klant eerder opzegt.

Shine
Berichten: 2475
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Opzegtermijn contract Canaldigitaal

Ongelezen bericht door Shine » 04 dec 2016 07:21

Ik begrijp niet waar u het over heeft @ alfatrion.

Website Rijksoverheid:
Abonnement voor telefoon, internet en televisie
Een abonnement voor internet, telefoon of televisie sluit u meestal af voor 1 of 2 jaar. Zegt u dit abonnement niet op na afloop van deze periode? Dan wordt uw abonnement door de aanbieder automatisch (stilzwijgend) omgezet naar een contract van onbepaalde tijd. U kunt dan uw abonnement te allen tijde opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.
Link: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ngd-worden
In dit stuk staat vervolgens een actieve link doorverwijzing naar Consuwijzer.
En op Consuwijzer:
Kan ik op elk moment opzeggen na een stilzwijgende verlenging?
Is uw abonnement voor telefonie, internet of televisie stilzwijgend verlengd? En wilt u overstappen? Dan mag u uw abonnement opzeggen wanneer u wilt. Er geldt dan voor u een opzegtermijn van maximaal één maand. Die maand gaat direct lopen op de dag dat u uw contract opzegt.

Let op, deze regel geldt alleen als uw abonnement stilzwijgend is verlengd. En niet als u contact hebt gehad met uw aanbieder over de verlenging en weer instemt met een nieuw abonnement. Vaak spreekt u dan weer opnieuw een looptijd af voor uw abonnement.
https://www.consuwijzer.nl/telecom-post ... abonnement

snuffel1
Berichten: 3385
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: Opzegtermijn contract Canaldigitaal

Ongelezen bericht door snuffel1 » 04 dec 2016 07:37

Ts heeft door het uitgebreide pakket tegen de prijs van het basispakket af te nemen voordeel verkregen, dat daar ook een bepaalde looptijd aan vast zit lijkt mij niet onredelijk. De vergelijking met een gratis telefoon snijdt geen hout want het betreft een dienst die voor de duur van twee jaar geleverd wordt.

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Opzegtermijn contract Canaldigitaal

Ongelezen bericht door beusen » 04 dec 2016 08:47

Shine schreef:Ik heb even gekeken bij canadigitaal. Het lijkt er op dat u het zogeheten familie Smartpack abonnement hebt. En dat is een contract van 24 maanden.
Zie: https://www.canaldigitaal.nl/abonnement ... televisie/
Ze hadden u dit destijds echter wel moeten zeggen. Ook lijkt mij dat u van de pakket wijziging een bevestiging had moeten krijgen, waarin o.a deze voorwaarden ook duidelijk vermeld staat.

Mijn voorganger zegt 'onevenredig lang'. Het is een duidelijke voorwaarden bij dit pakket. De klant had hierover echter wel over geïnformeerd moeten worden.

Staat duidelijk vermeld bij "Mijn Canaldigitaal" welk pakket en welke looptijd ieder pakket heeft.
Maar je moet dan ook kijken.
Als er een telefonische upgrade gebeurd, dan gaat geen medewerker de hele voorwaarden opzeggen, daarom adviseer ik ook altijd, het schriftelijk te doen, wat via de website ook mogelijk is.

Dan krijg je ook een schriftelijke bevestiging.

alfatrion
Berichten: 15492
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opzegtermijn contract Canaldigitaal

Ongelezen bericht door alfatrion » 04 dec 2016 10:20

Shine schreef:Ik begrijp niet waar u het over heeft @ alfatrion.
Wat begrijp je niet? De duur is een beding, welke voorkomt op de grijze lijst. Dat maakt dat deze met terugwerkende kracht kan worden vernietigd, tenzij de verkoper kan bewijzen dat het beding niet onredelijk is of niet bezwarend voor de klant. Dat is een lastige opgave. Wijzen naar verschillende abonnementen zal hiervoor onvoldoende zijn.
Artikel 6:237 aanhef en onder k BW schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat voor een overeenkomst als bedoeld in artikel 236 onder j of p respectievelijk q een duur bepaalt van meer dan een jaar, tenzij de wederpartij na een jaar de bevoegdheid heeft de overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand;
snuffel1 schreef:Ts heeft door het uitgebreide pakket tegen de prijs van het basispakket af te nemen voordeel verkregen, dat daar ook een bepaalde looptijd aan vast zit lijkt mij niet onredelijk. De vergelijking met een gratis telefoon snijdt geen hout want het betreft een dienst die voor de duur van twee jaar geleverd wordt.
1. Kun je dat "voordeel" kwantificeren, ook ten opzichte van de totaalprijs?
2. Kun je uitleggen waarom dit (kleine) "voordeel" een dubbele contractduur rechtvaardigt?
3. Kun je uitleggen waarom er geen minder ingrijpende oplossingen waren zoals het afspreken van een boete bij eerder opzeggen, zoals de energieleveranciers doen?

Bij het telefoonabonnement met de "gratis" telefoon werd er een dienst en een product geleverd en werd het contract voor de duur van twee jaar aangegaan. De gratis telefoon zou je als "voordeel" kunnen bestempelen. De verkoper zal echt moeten kunnen uitleggen waarom het niet anders kon.
Rb Haarlem, 21 januari 2010, 436301 / CV EXPL 09-5655, ECLI:NL:RBHAA:2010:BK9662 schreef:Daarvoor is geen voldoende overtuigende rechtvaardiging aangevoerd. Het enkele feit dat aan [gedaagde] bij het sluiten van deze overeenkomst een telefoontoestel is verstrekt, waarvoor geen afzonderlijke kosten in rekening zijn gebracht, is daartoe onvoldoende te achten. Niet valt in te zien, waarom de daaruit voor T-Mobile voortvloeiende kosten, die overigens op geen enkele manier inzichtelijk zijn gemaakt, niet zouden kunnen worden terugverdiend uit de door [gedaagde] binnen een tijdvak van 12 maanden te betalen abonnement- en gesprekskosten. Al dan niet met aanpassing van het abonnement- en/of gesprekstarief. Dat het commercieel aantrekkelijker is om deze kosten uit te smeren over een langere duur, doordat de klant dan langer gebonden blijft aan T-Mobile, is ontegenzeggelijk waar, maar dat is geen valide argument om afbreuk te doen aan de in artikel 6:237 aanhef en onder k BW verwoorde hoofdregel. Ook het gegeven dat T-Mobile kosten heeft gemaakt en nog steeds maakt voor het instandhouden van een mobile telefoonnetwerk rechtvaardigt niet een contractsduur van meer dan 12 maanden.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 04 dec 2016 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8264
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Opzegtermijn contract Canaldigitaal

Ongelezen bericht door olaf79 » 04 dec 2016 10:26

beusen schreef:Als er een telefonische upgrade gebeurd, dan gaat geen medewerker de hele voorwaarden opzeggen, daarom adviseer ik ook altijd, het schriftelijk te doen, wat via de website ook mogelijk is.

Dan krijg je ook een schriftelijke bevestiging.
Dit is colportage en dient dus schriftelijk bevestigd en door klant akkoord bevonden te worden. Bewijslast ligt daarbij bij de verkoper. Dit is in onderhavig geval niet gebeurd. Gevolg, het contract is met onmiddellijke ingang op te zeggen.

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Opzegtermijn contract Canaldigitaal

Ongelezen bericht door beusen » 04 dec 2016 11:10

olaf79 schreef:
beusen schreef:Als er een telefonische upgrade gebeurd, dan gaat geen medewerker de hele voorwaarden opzeggen, daarom adviseer ik ook altijd, het schriftelijk te doen, wat via de website ook mogelijk is.

Dan krijg je ook een schriftelijke bevestiging.
Dit is colportage en dient dus schriftelijk bevestigd en door klant akkoord bevonden te worden. Bewijslast ligt daarbij bij de verkoper. Dit is in onderhavig geval niet gebeurd. Gevolg, het contract is met onmiddellijke ingang op te zeggen.

Lees eens wat colportage is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Colportage

TS heeft zelf een upgrade via de telefoon aangevraagd, dus gaat hij/zij ook akkoord met de voorwaarden, die op de website te lezen zijn.

olaf79
Berichten: 8264
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Opzegtermijn contract Canaldigitaal

Ongelezen bericht door olaf79 » 04 dec 2016 11:13

beusen schreef:
olaf79 schreef:
beusen schreef:Als er een telefonische upgrade gebeurd, dan gaat geen medewerker de hele voorwaarden opzeggen, daarom adviseer ik ook altijd, het schriftelijk te doen, wat via de website ook mogelijk is.

Dan krijg je ook een schriftelijke bevestiging.
Dit is colportage en dient dus schriftelijk bevestigd en door klant akkoord bevonden te worden. Bewijslast ligt daarbij bij de verkoper. Dit is in onderhavig geval niet gebeurd. Gevolg, het contract is met onmiddellijke ingang op te zeggen.

Lees eens wat colportage is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Colportage
Ik weet heel goed wat colportage is. Telefonische verkoop valt daar ook onder (zelfde wet)
TS heeft zelf een upgrade via de telefoon aangevraagd, dus gaat hij/zij ook akkoord met de voorwaarden, die op de website te lezen zijn.
Waar lees je dit?

beusen
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 sep 2016 22:55

Re: Opzegtermijn contract Canaldigitaal

Ongelezen bericht door beusen » 04 dec 2016 11:20

olaf79 schreef:
beusen schreef:
olaf79 schreef:Dit is colportage en dient dus schriftelijk bevestigd en door klant akkoord bevonden te worden. Bewijslast ligt daarbij bij de verkoper. Dit is in onderhavig geval niet gebeurd. Gevolg, het contract is met onmiddellijke ingang op te zeggen.

Lees eens wat colportage is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Colportage
Ik weet heel goed wat colportage is. Telefonische verkoop valt daar ook onder (zelfde wet)
TS heeft zelf een upgrade via de telefoon aangevraagd, dus gaat hij/zij ook akkoord met de voorwaarden, die op de website te lezen zijn.
Waar lees je dit?
In de OP!
Kreeg de melding dat dit niet eerder kan dan augustus 2017 omdat er in augustus 2015 telefonische actie is geweest dat zij mij het basis pakket gratis konden wijzigen in het family pakket en daar was ik mee akkoord gegaan.

alfatrion
Berichten: 15492
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opzegtermijn contract Canaldigitaal

Ongelezen bericht door alfatrion » 04 dec 2016 12:39

Dat klinkt als "ze hebben mij gebeld".
beusen schreef:TS heeft zelf een upgrade via de telefoon aangevraagd, dus gaat hij/zij ook akkoord met de voorwaarden, die op de website te lezen zijn.
Dat is onjuist. Hoe kom je er bij?
Uit het telefonisch aanvragen volgt nog dat de algemene voorwaarden op de website van toepassing zijn verklaart of zijn aanvaard door TS.

Shine
Berichten: 2475
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Opzegtermijn contract Canaldigitaal

Ongelezen bericht door Shine » 04 dec 2016 14:23

@ Alfatrion
Hoe lang mogen contracten duren onder de Wet Van Dam?
De Wet Van Dam verandert op zich niets aan de maximale duur van contracten, alleen aan de opzegtermijn. Volgens de wet mogen contracten maximaal voor één jaar worden aangegaan. Een contractsduur tot twee jaar is alleen toegestaan als de consument daarvoor een significant loyaliteitsvoordeel ontvangt, zoals een flinke korting ten opzichte van het jaarcontract of het gratis gebruik van een mobiele telefoon.
https://ictrecht.nl/contracten-en-algem ... t-van-dam/
Aan de grijze lijst worden de volgende regels toegevoegd:

Zonder goede reden mag u geen overeenkomst meer sluiten met een duur van langer dan een jaar, tenzij de consument maandelijks kan opzeggen.
Zonder goede reden mag u geen opzegtermijn opleggen die langer is dan die van uzelf. Dus als u volgens uw voorwaarden een opzegtermijn van twee weken voor uzelf hanteert, dan mag u de klant geen opzegtermijn van een maand opleggen.
Zonder goede reden mag u voor de eerste termijn van een contract geen opzegtermijn van langer dan één maand te hanteren.
https://ictrecht.nl/factsheets/factshee ... en-gelegd/

Ik zie beiden bedingen. Mijn inziens botsen deze met elkaar.
Goed, gaan we verder kijken bij Canaldigitaal. Te weten naar de abonnementkosten en of een 12 of 24 maanden contract dan duurder/goedkoper is.
https://www.canaldigitaal.nl/abonnement ... televisie/
Zoals ik het uit TS schrijven opmaak vul ik het in als zijnde een smartpack-abonnement, te weten FamilieHD.
Dit kent alleen een 24 maanden abonnement. Gaan we kijken naar Prijzen losse abonnementen (koopapparatuur), dan heb je wel de keuze tussen 12 of 24 maanden. Het idiote is dat ik geen verschil in prijs zie. Noch de termijn, noch met het 24 maanden Smartpack familie abonnement. In dit geval zou je dus kunnen stellen dat er geen sprake is van een 'significant loyaliteitsvoordeel', waardoor de termijn van 24 maanden dus onterecht is en in dit geval inderdaad niet mag. Als ik namelijk naar het maandbedrag van TS kijk, dan zijn de smartcards ook niet gratis, dus ook geen loyaliteitskorting. Stel dat dit wel zo zou zijn, dan zou die 2 jaar wel mogen mijn wettelijk gegeven inziens.

berndv
Berichten: 6995
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Opzegtermijn contract Canaldigitaal

Ongelezen bericht door berndv » 04 dec 2016 14:49

krabbe schreef:Canaldigitaal met 3 smart kaarten wil ik mijn abonnement van 28,95 p/mnd opzeggen.
als dit "gratis" betekende "voor hetzelfde geld" is er mijns inziens wel sprake van een aanbieding welke wellicht alleen af te sluiten was voor een 2-jarig contract.
krabbe schreef:het basis pakket gratis konden wijzigen in het family pakket
Ook snap ik het tarief van ts niet echt. Family kost namelijk 21,95 en een extra smartcard kost 9,50 (per 12 maanden). Als ts daadwerkelijk 28,95 per maand betaalt, is er naar mijn mening dus toch echt wel sprake van een voordeel, maar ik kan niet zeggen of dit voordeel bij bijvoorbeeld 12 maanden minder was geweest, maar die bewijsvoering ligt volgens mij ook bij canaldigitaal. Er is in ieder geval voordeel, aangezien ts officieel volgens de op de website gepubliceerde tarieven een totaal van 40,95 zou moeten betalen.

Gesloten