LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ziggo dwingt geld & digitale tv af!

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
IEK
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2010 21:06

Ziggo dwingt geld & digitale tv af!

Ongelezen bericht door IEK »

Wanneer we BBC 2 willen blijven kijken moeten we ingaan op Ziggo's zogenaamde 'aanbieding' van 40,- en daarmee worden we gedwongen digitale televisie te nemen. Is dit legaal?
Lees onderstaande tekst en twitter!

Ziggo heeft besloten het analoge pakket volgend jaar weer drastisch te verkleinen tot hooguit 23 á 25 zenders.
Daarom heeft de programmaraad een herzien voorlopig televisie advies 2011 gemaakt
De UPR adviseert om in de periode mei 2011 tot mei 2012 om in alfabetische volgorde de zenders BBC 2, ERT, Het Gesprek, TVE en ZDF te vervangen door CNN, Eurosport, National Geographic Channel, Nickelodeon en SLAM! TV.

Uw mening.
U kunt uw mening over dit concept-advies tot 16 januari 2011 geven per post of e-mail (UPR, Postbus 2158, 3500 GD Utrecht of [email protected]).
Op basis van die reacties zal de UPR in februari een definitief advies aan Ziggo BV geven.

Motivering.
Het huidige advies is niet uitvoerbaar omdat BRAVA.NL niet langer beschikbaar is. In verband met de voorgenomen inkrimping van het analoge pakket door ZIGGO vindt de programmaraad het wenselijk om haar advies op een geheel andere wijze vorm te geven. Er wordt voor gekozen om een pakket in categorieën samen te stellen en per categorie de meest herkenbare zender te kiezen. De acht categorieën zijn: een Engelse, Duitse en Franse zender, een cultuurzender, een nieuwszender een sportzender een jeugdzender en een jongerenzender.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Ziggo dwingt geld & digitale tv af!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Gezien de ontwikkelingen is dit niet geheel onlogisch van ziggo. De vraag naar digitale tv en sneller internet neemt nog steeds toe en de capaciteit van de kabel is beperkt. Door een aantal analoge kanalen te schrappen creeer je heel veel ruimte voor nieuwe diensten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ziggo dwingt geld & digitale tv af!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Cultuur is nou eenmaal uit en proletenteevee is in. Daarom moeten zenders als BBC2 wijken voor Nickelodeon en SlamTV.

Zie: http://www2.utrecht.nl/images/DMO/cultu ... s_2011.pdf

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Ziggo dwingt geld & digitale tv af!

Ongelezen bericht door wiseger »

@GJvdZ

Zo logisch is het allemaal nog niet. Het is inderdaad zo dat Ziggo en UPC steeds meer ruimte op de kabel nodig hebben voor hun digitale diensten en dat dit ten koste gaat van de analoge televisie.
Echter de meeste gezinnen hebben wel drie, vier televisies in huis. Veel van deze slaapkamer / kinderkamer / keuken televisies hebben nog steeds gewoon een anoloog signaal. De televisie in de huiskamer is vaak de enige met een digitale ontvanger. Nu kan je inmiddels wel een tweede en soms zelf wel een derde smartcard krijgen, maar de ontvangers moet je nog wel zelf kopen. Toch al gauw minimaal 99 euro per kastje.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Ziggo dwingt geld & digitale tv af!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

wiseger schreef:@GJvdZ

Zo logisch is het allemaal nog niet. Het is inderdaad zo dat Ziggo en UPC steeds meer ruimte op de kabel nodig hebben voor hun digitale diensten en dat dit ten koste gaat van de analoge televisie.
Echter de meeste gezinnen hebben wel drie, vier televisies in huis. Veel van deze slaapkamer / kinderkamer / keuken televisies hebben nog steeds gewoon een anoloog signaal. De televisie in de huiskamer is vaak de enige met een digitale ontvanger. Nu kan je inmiddels wel een tweede en soms zelf wel een derde smartcard krijgen, maar de ontvangers moet je nog wel zelf kopen. Toch al gauw minimaal 99 euro per kastje.
Dat is ook een kwestie van tijd. Zodra er meer dan voldoende capaciteit beschikbaar is kan men redeliijk makkelijk IPTV invoeren en kan ieder tv alles digitaal ontvangen. Juist doordat er nu nog veel capaciteit nodig is voor de lage kwaliteit analoge uitzending zitten we in de huidige situatie.

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Ziggo dwingt geld & digitale tv af!

Ongelezen bericht door wiseger »

vogels schreef: Op Marktplaats wordt je bijna do*d gegooid met die SD kastjes voor 25 euro.
Ja maar niet iedereen wil tweedehands spullen van marktplaats kopen. Daarnaast stappen veel mensen momenteel over op HD dus zijn er inderdaad wel wat oude kastjes beschikbaar maar zodra het analoge signaal eraf gaat zal de vraag explosief stijgen.

Ken heel wat mensen, w.o. ik zelf, die minimaal 2-3 digi t.v.'s hebben
Ik ken echt niemand met meer dan één digitale tv. Iedereen die ik ken heeft nog analoge tv op de slaap-, keuken- en kinderkamers.

Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

Re: Ziggo dwingt geld & digitale tv af!

Ongelezen bericht door Rebellian »

wiseger schreef: Ik ken echt niemand met meer dan één digitale tv. Iedereen die ik ken heeft nog analoge tv op de slaap-, keuken- en kinderkamers.
Bij UPC huur je voor 4 EUR P/MND al een extra HD Decoder, dus het aantal mensen met meerdere digitale tv's zal wel gaan stijgen aangezien de kosten lager worden. Ik heb het ook nog niet hoor, tv op de slaapkamer staat zelden aan.

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Ziggo dwingt geld & digitale tv af!

Ongelezen bericht door wiseger »

Bij UPC huur je voor 4 EUR P/MND al een extra HD Decoder, dus het aantal mensen met meerdere digitale tv's zal wel gaan stijgen aangezien de kosten lager worden. Ik heb het ook nog niet hoor, tv op de slaapkamer staat zelden aan.
4 euro per maand = 48 euro per jaar per TV. Zo goedkoop vind ik dat niet. Persoonlijk zie ik meer in TV's met standaard een DBV-C slot aan boord. Het is daarom ook erg te betreuren dat de industrie niet één standaard kan afspreken voor alle kabelmaatschappijen / tv fabrikanten (de CL / CL+ discussie).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ziggo dwingt geld & digitale tv af!

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, het is legaal. De programmaraad kan aangeven welke zenders in het pakket moeten zitten, welke ze sterk aanraden en welke graag erbij zouden moeten.

BBC2 zit trouwens gewoon in het standaard digitale pakket, waar je geen extra abonnement voor hoeft af te sluiten. Wil je de zender nog wel ontvangen, dan zul je dus inderdaad een digitale decoder moeten aanschaffen, wat nieuw vanaf zo'n 50 euro kan. Maar in het standaard digitale pakket dat je dan kunt zien zitten meer zenders die best interessant zijn, zoals bijvoorbeeld Arte.

Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

Re: Ziggo dwingt geld & digitale tv af!

Ongelezen bericht door Rebellian »

wiseger schreef:
Bij UPC huur je voor 4 EUR P/MND al een extra HD Decoder, dus het aantal mensen met meerdere digitale tv's zal wel gaan stijgen aangezien de kosten lager worden. Ik heb het ook nog niet hoor, tv op de slaapkamer staat zelden aan.
4 euro per maand = 48 euro per jaar per TV. Zo goedkoop vind ik dat niet. Persoonlijk zie ik meer in TV's met standaard een DBV-C slot aan boord. Het is daarom ook erg te betreuren dat de industrie niet één standaard kan afspreken voor alle kabelmaatschappijen / tv fabrikanten (de CL / CL+ discussie).
Klopt, 48 EUR per jaar, maar een HD decoder los kopen geeft ook een zekere kostenpost. Vandaar dat ik het niet duur vind. En analoog werkt nog steeds, ik kijk alleen de standaard zenders op de slaapkamer voordat ik ga slapen en ook niet elke avond. Dus eigenlijk nieteens nodig.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: Ziggo dwingt geld & digitale tv af!

Ongelezen bericht door Wubo »

ik heb ook 3 decoder staan :D

sd/hd en interactief

werkt als een tiet!

Eduard11
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jan 2011 20:55

Re: Ziggo dwingt geld & digitale tv af!

Ongelezen bericht door Eduard11 »

Wubo schreef: werkt als een tiet!
Je hoeft hier echt niet te vertellen welk pakket je steeds kijkt... :lol:

Kees_1000
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 jan 2010 13:08

Re: Ziggo dwingt geld & digitale tv af!

Ongelezen bericht door Kees_1000 »

Analoog is een 60 jaar oude inefficiente techniek om tv door te geven.
Via de ether is het al afgeschakeld en over niet te lange tijd worden er ook geen tv's meer gekocht die analoog kunnen ontvangen.
Digitaal is een prima alternatief. Het digitale basispakket kost niet extra. Er is alleen een kastje nodig (voor oude tv's). Storend is alleen dat Ziggo ook het digitale basispakket codeerd. Dit bemoeilijkt de overstap voor velen.

Daniël Mantione
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 dec 2006 22:36

Re: Ziggo dwingt geld & digitale tv af!

Ongelezen bericht door Daniël Mantione »

Kees_1000 schreef:Analoog is een 60 jaar oude inefficiente techniek om tv door te geven.
Correctie: De ene analoge techniek is de andere niet, net zoals de ene digitale techniek de andere niet is. De analoge PAL-standaard dateert uit 1963, bedacht door ingenieur Walter Brush bij Telefunken.

Truus301
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mei 2011 19:44

Re: Ziggo dwingt geld & digitale tv af!

Ongelezen bericht door Truus301 »

Misschien een beetje laat, als reactie op deze thread, maar ik ben het volledig met deze titel eens. Ziggo dwingt inderdaad geld en digitale TV af.

Ik zal even mijn frustratie in deze uitleggen.
Ik kijk (ik weet het, als een van de weinigen) nog lekker analoog TV. Ik neem geregeld een filmpje op van BBC2, vind het een prettige zender.
Maar, geheel tegen het wettelijk bindend advies van de programmaraad, stopt Ziggo met het doorgeven van het analoge BBC2 signaal.
De enige manier om nu nog BBC2 te krijgen is om digitaal te gaan.
Nu zou ik dat op zich nog best willen, maar ik loop tegen een aantal zaken aan.
Als ik digitaal wil gaan, moet ik een decoder/ontvanger kopen a 75 Euro. Dit terwijl ik als nieuwe klant deze gratis krijg en eenmalig 59,95 Euro aansluitkosten moet betalen. (Bij beiden ook nog 9,50 verzendkosten)
Maar, met deze ontvanger (overigens HD, terwijl ik geen HD-TV heb) kan ik wel netjes BBC2 kijken, maar met mijn (dure Hard Disk-) recorder kan ik alleen analoog opnemen (is me ook door Ziggo bevestigd), dus kan ik nog geen BBC2 opnemen. Nee, daarvoor moet ik dan een interactieve HD recorder/ontvanger van 199 Euro kopen (459 Euro voor nieuwe klanten (maar als je ergens anders kijkt toch voor 199 Euro) plus 59,95 Euro aansluitkosten) (plus (beiden) 9,50 verzendkosten).
Nu heb ik ook nog gevonden dat je als oude klant maar 29,95 Euro aansluitkosten betaald, maar ik vermoed dat ik dan niet de ontvanger voor niks ga krijgen.

Maar ik wil eigenlijk helemaal geen digitaal TV kijken. En ik heb een super goede HD-recorder, dus ik wil al helemaal niet een extra dure ontvanger moeten kopen om toch te kunnen opnemen.

Ik heb met Ziggo gebeld om een en ander na te vragen, ook om te kijken om een goede beslissing te nemen in het waarschijnlijk toch digitaal te gaan.
Tot twee keer toe wordt de hoorn er gewoon opgegooid, midden in mijn gesprek en vraag.
En dat terwijl ik dus echt goed willend nog wel klant wilde blijven.

Nu ben ik dan toch maar aan het bekijken wat alle andere kabelboeren (en andere TV aanbieders) te bieden hebben. Want om me zo te behandelen, dat vind ik echt niet normaal. Ik heb het gehad met Ziggo. Ook met Ziggo internet, maar dat is een ander verhaal.

Vroeger was alles beter... Toen was Ziggo nog @Home/Essent.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ziggo dwingt geld & digitale tv af!

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb ook met verbazing de brief van Ziggo gelezen. Niet alleen omdat BBC2 een van de zenders is waar ik zeer regelmatig naar kijk, maar ook omdat ze op deze manier het onderscheid tussen het dure Ziggo abonnement en de goedkopere KPN concurrent wel erg klein maken. Dan wordt de afweging dus niet alleen wel of geen digitale decoder, maar vooral ook of je een decoder van Ziggo neemt of gewoon maar over gaat stappen naar KPN.

Trouwens, voor alleen het gratis pakket van digitale TV van Ziggo hoef je volgens mij geen aansluitkosten te betalen. Je moet alleen een decoder en een startpakket van 30 euro kopen. Een decoder hoeft niet heel veel te kosten, hangt er vanaf welke extra's je wil. En een decoder kun je volgens mij in het algemeen ook als input voor een analoge HD recorder gebruiken. Je kunt dan alleen niet via de decoder naar een andere zender kijken dan de zender die wordt opgenomen.

Kees_1000
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 jan 2010 13:08

Re: Ziggo dwingt geld & digitale tv af!

Ongelezen bericht door Kees_1000 »

Daniël Mantione schreef:
Kees_1000 schreef:Analoog is een 60 jaar oude inefficiente techniek om tv door te geven.
Correctie: De ene analoge techniek is de andere niet, net zoals de ene digitale techniek de andere niet is. De analoge PAL-standaard dateert uit 1963, bedacht door ingenieur Walter Brush bij Telefunken.
Nog een correctie:

PAL is alleen de techniek om kleur door te geven. Zwart/wit tv bestond voor 1940 al en in Nederland waren in 1951 de eerste reguliere uitzendingen.

Toen op 1 net via VHF. Toen Nederland 2 erbij kwam werd er ook op UHF uitgezonden. Voor oude tv's had men toen een soort settopbox nodig. Werd er toen dan ook geklaagd?

Truus301
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mei 2011 19:44

Re: Ziggo dwingt geld & digitale tv af!

Ongelezen bericht door Truus301 »

vogels schreef:
Als ik digitaal wil gaan, moet ik een decoder/ontvanger kopen a 75 Euro. Dit terwijl ik als nieuwe klant deze gratis krijg en eenmalig 59,95 Euro aansluitkosten moet betalen.
1. Aansluitkosten?? Die hoef je niet te betalen. Wat zou er moeten worden aangesloten dan??
2. Een goedkope SD decoder koop je voor plm. 20 euro op Marktplaats.
1. Waar ik het over heb is, dat je als klant een decoder/ontvanger moet kopen (en nu vind ik alleen nog die van 199 Euro), en als je als nieuwe klant komt (dus ik zou me moeten afmelden en dan later weer als nieuwe klant moeten aanmelden) dan betaal ik alleen die 59,95 Euro aansluitkosten en geen geld voor de decoder.
Scheelt dus behoorlijk, als je als nieuwe klant binnen probeert te komen.
2. Wat is een SD-decoder? Is dat wat ik nodig zou hebben voor Ziggo digitaal?
vogels schreef:
dus kan ik nog geen BBC2 opnemen. Nee, daarvoor moet ik dan een interactieve HD recorder/ontvanger van 199 Euro kopen
Om programma's op te nemen, heb je helemaal geen interactieve decoder nodig, wel een decoder met harde schijf (pvr)
Dit is wat Ziggo me zelf verteld. Wat is dan precies een decoder met harde schijf (pvr)?
Er wordt in een andere reactie verteld dat ik gerust kan opnemen, maar dan niet meer tegelijk kan opnemen en een ander programma kan bekijken. Dat wil ik juist wel, daarom heb ik toentertijd ook mijn harddisk-recorder gekocht.

Alvast bedankt voor je antwoorden en hulp!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ziggo dwingt geld & digitale tv af!

Ongelezen bericht door kweenie »

Truus301 schreef: 2. Wat is een SD-decoder? Is dat wat ik nodig zou hebben voor Ziggo digitaal?
Voor digitale TV heb je verschillende varianten voor de decoders. Met interactieve TV kun je ook bijvoorbeeld films met de decoder huren of uitzending gemist en zo bekijken. Maar voor gewoon TV kijken is dat niet nodig.

Daarnaast zijn er niet-interactieve decoders, die wat goedkoper zijn. Daarbij is er een variant met ingebouwde harddisk recorder en een variant zonder ingebouwde harddisk recorder (SD). Bij de decoders met ingebouwde hardeschijf kun je twee verschillende zenders tegelijk opnemen of je kunt een zender opnemen en een andere kijken (of natuurlijk de zelfde zender kijken en opnemen) en bijvoorbeeld ook de zender pauzeren als je naar de wc moet of er gebeld wordt of zo. Die decoders zijn vanaf iets van 200 euro.

Tenslotte heb je de SD decoders, de goedkoopste variant. Daarmee kun je met de decoder zelf niet opnemen, maar die decoders zorgen alleen dat je de digitale zenders kunt zien. Die zijn vanaf zo'n 50 euro te koop. Die kun je dan op je harddisk recorder en op je TV aansluiten. Alleen kun je dan niet iets anders digitaal kijken dan je digitaal opneemt. Je zult dan dus of analoog moeten opnemen of analoog moeten kijken, of je zult een tweede decoder moeten kopen (een voor de TV en een voor de harddisk recorder).

Truus301
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mei 2011 19:44

Re: Ziggo dwingt geld & digitale tv af!

Ongelezen bericht door Truus301 »

GVD, het moet niet gekker worden!
Ik heb besloten dat ik geen Ziggo TV meer wil (voorlopig), maar ik ben altijd (redelijk) tevreden met Ziggo Internet geweest. Maar wat blijkt:
"Het Standaard TV abonnement (Televisie Z1) heb je nodig voor het signaal van Ziggo. Ook voor andere producten zoals Internet, Telefonie of Digitale Televisie. Als je Standaard TV opzegt is het niet meer mogelijk om nog andere producten af te nemen."
Zoiets mag toch helemaal niet?! Ik heb geen alles in een pakket of zo, maar toch is het achter de schermen blijkbaar gecombineerd. Belachelijk.
Nu ik dit weet wil ik nog maar een ding, geheel van Ziggo af, want het zijn blijkbaar een stelletje oplichters.
Ik was al gefrustreerd, maar nu ben ik gewoon echt kwaad!

Maar, misschien geeft de Ziggo-site verkeerde info, dus ik zal nog wel even bellen met Ziggo.

Edit: kweenie, bedankt voor je uitleg over de verschillende decoders, daar heb ik (voor de toekomst) wel iets aan.

Gesloten