LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanvraag canta bij gemeente

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Aanvraag canta bij gemeente

Ongelezen bericht door marnix »

@puma "de canta is specifiek een invalidenvoertuig en mag alleen door een iemand met een handicap worden bestuurd. Een canta is namelijk geen brommobiel. '
Dit is onwaar, iedereen kan en mag een Canta kopen en er mee gaan rijden. Daar is geen enkele keuring bij te pas gekomen, en dat een Canta geen brommobiel is, heeft daar niets mee te maken.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Aanvraag canta bij gemeente

Ongelezen bericht door puma73 »

marnix schreef:@puma "de canta is specifiek een invalidenvoertuig en mag alleen door een iemand met een handicap worden bestuurd. Een canta is namelijk geen brommobiel. '
Dit is onwaar, iedereen kan en mag een Canta kopen en er mee gaan rijden. Daar is geen enkele keuring bij te pas gekomen, en dat een Canta geen brommobiel is, heeft daar niets mee te maken.
De canta wordt specifiek aangemerkt als een invalidenvoertuig, daarom mag je er namelijk mee op de stoep en in voetgangersgebieden rijden. Daarom is het besturen van een canta voorbehouden aan mensen met een handicap.

De Canta is een bij wet erkend invalidenvoertuig, waar u geen rijbewijs voor nodig heeft. Deze auto op maat is toegestaan op fietspaden, trottoirs en in winkelcentra. Maximum snelheid 45 km/u. Autoaanpassingen zijn mogelijk; van het meenemen van een rollator of handbewogen opvouwbare rolstoel tot het met de hand gas geven en/of remmen. Ook verzorgt Welzorg Auto op Maat het onderhoud en alle reparaties.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Aanvraag canta bij gemeente

Ongelezen bericht door marnix »

Er rijden bv in Amsterdam tegenwoordig een boel mensen in een Canta om het gratis parkeren, verder mankeren zij niets.

"De canta wordt specifiek aangemerkt als een invalidenvoertuig, daarom mag je er namelijk mee op de stoep en in voetgangersgebieden rijden. Daarom is het besturen van een canta voorbehouden aan mensen met een handicap."
Heeft u daar een bron van? Is namelijk gewoon onwaar.
Men, de regering, heeft al jaren plannen om invalidevoertuigen, waar de Canta onder valt, enkel toe te laten voor gehandicapten maar heeft dat nooit doorgezet.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Aanvraag canta bij gemeente

Ongelezen bericht door puma73 »

marnix schreef:Er rijden bv in Amsterdam tegenwoordig een boel mensen in een Canta om het gratis parkeren, verder mankeren zij niets.

"De canta wordt specifiek aangemerkt als een invalidenvoertuig, daarom mag je er namelijk mee op de stoep en in voetgangersgebieden rijden. Daarom is het besturen van een canta voorbehouden aan mensen met een handicap."
Heeft u daar een bron van? Is namelijk gewoon onwaar.
Men, de regering, heeft al jaren plannen om invalidevoertuigen, waar de Canta onder valt, enkel toe te laten voor gehandicapten maar heeft dat nooit doorgezet.
Er wordt in dit topic specifiek over een canta als invalidenvoertuig, daar gelden andere regels en definities voor. Deze canta's zijn aangepast als invalidenvoertuigen.

mh73

Re: Aanvraag canta bij gemeente

Ongelezen bericht door mh73 »

puma73 schreef:Als er iets gebeurt is men de voorziening voorgoed kwijt en krijgt men ook geen vervangende voorziening meer.
Maar als er niets gebeurt kan men er dus gewoon misbruik van blijven maken.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Aanvraag canta bij gemeente

Ongelezen bericht door puma73 »

mh73 schreef:
puma73 schreef:Als er iets gebeurt is men de voorziening voorgoed kwijt en krijgt men ook geen vervangende voorziening meer.
Maar als er niets gebeurt kan men er dus gewoon misbruik van blijven maken.
Tot iemand in de buurt het beu is en het zorgloket tipt. En dat gebeurt vaker dan je denkt.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Aanvraag canta bij gemeente

Ongelezen bericht door marnix »

puma, een canta is altijd een invalide-voertuig, aangepast of niet.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Aanvraag canta bij gemeente

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Lennard30 schreef:Dan vraag ik je een dag in het lijf van mijn vriendin te stappen.
Proberen hier niet de gemeente een canta af te troggelen, dat geld zal nodig zijn voor een azc.
Word gevraagd of iemand er ervaring mee hebt en eventueel info. Niet naar iemands mening.
Die hebben we zelf ook, en als je 40 bent je 65 voelt en een canta aanvraagd, dan heb je alle opties wel bekeken.

Daar komt de aap uit de mouw, heel jammer! Uw vriendin kan toch ook zelf een brommobiel aanschaffen als het allemaal zo erg is? Ik ben bijna 65 en heb reuma.... Ik werk nog steeds en heb mijn geld in een autootje gestopt! Ik pieker er niet over om de gemeente te gaan vragen, je kan jezelf heel goed redden. Waarom moeten wij een dure Canta gaan betalen voor uw vriendin? Ze is pas 40! Ze moet gewoon zelf keuzes willen gaan maken.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Aanvraag canta bij gemeente

Ongelezen bericht door VioletPrue »

igen schreef:
VioletPrue schreef:
vogels schreef:@VP: dat ik vind dat veel mensen (dus niet alle mensen) te snel in een scootmobiel kruipen, is mijn persoonlijke mening (mede gebaseerd op de scootmobielers die ik ken), dat recht heb ik!
En ik heb het recht om erop te wijzen dat je geen arts bent, de situaties dus niet afdoende kunt inschatten en het misschien aardiger zou zijn om je er niet mee te bemoeien.
Maar in dat geval zul je zelf ook je mond moeten houden. Of is "een mening hebben en uiten" alleen voor jou weggelegd?
Nee, dat is het niet. Maar Vogels zegt dat "veel mensen te snel in een scootmobiel gaan zitten". Dat is nogal wat, om dat te beweren. Tenzij hij al die mensen kent en de medische geschiedenis weet, kan hij daar geen oordeel over vellen. Ik baseer me op wat Lennart meldt en hou nog een slag om de arm. Tussen die twee manieren van reageren zit verschil, of negeren we dat gewoon maar even?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Aanvraag canta bij gemeente

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Waarop ik dan weer reageer met mijn mening etc. etc. en zo blijven we in een kringetje OHen.

Gesloten