LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Asociaal parkeergedrag

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door kokka »

Komkommertijd schreef:
12 jan 2020 16:21
NeoDutchio schreef:
12 jan 2020 12:38
Ook al hebben ze een schuur en een voortuin, een motorvoertuig (dus ook een motor) hoort gewoon in een parkeervak te staan.
U noemt het een parkeervak claimen, maar die motor mag daar gewoon staan.

Mocht er een structureel probleem zijn, kunt u altijd voorstellen om de parkeervakken te nummeren. Eentje per huishouden zodat altiid iedereen een vak ter beschikking heeft. Voor de luxe van een tweede auto of vouwwagen zijn dan de overgebleven vakken.
Een motor bij parkeermeter is strafbaar, alleen met zijspan mag dat!
Motoren horen op de stoep dus stadswacht bellen en je hebt er weer 1 parkeerplek bij!
Fout! een motor hoort op de weg, en dus in een parkeervak. In veel gemeenten staat in de APV dat het het wel toegestaan is om je motor op de stoep te parkeren, maar je mag daarbij dan uiteraard geen hinder veroorzaken.
Als je je motor op een betaalde parkeerplaats zet, dan moet je uiteraard ook gewoon betalen. Op de stoep hoeft dat niet.
overigens waag ik het te betwijfelen of TS een parkeermeter bij zijn huis heeft, wat deze post nog onzinniger maakt

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik heb vele motoren in parkeervak met gevulde meter zien staan, alle 8 op 1 vak en alle 8 boete.

Dus ooit was dat verboden.

Lees maar eens je boekje van ooit na of vraag een rijschool houder, die horen het wel te weten.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door witte angora »

Er moeten dus maar wat auto's de wijk uit.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Precies. Sommige problemen lossen zich vanzelf op.

cdpetra36
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2016 00:27

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door cdpetra36 »

Komkommertijd schreef:
12 jan 2020 17:42
Ik heb vele motoren in parkeervak met gevulde meter zien staan, alle 8 op 1 vak en alle 8 boete.

Dus ooit was dat verboden.

Lees maar eens je boekje van ooit na of vraag een rijschool houder, die horen het wel te weten.
Tja Komkommer, of uzelf wel weet wat de regels daarover zijn heb ik sterke twijfels over. :lol:

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Proto X schreef:
12 jan 2020 14:14
@witte, in hun voortuin waar dat kreng al jaren staat 😎🤟 In alle eerlijkheid, door veelvoudig asociaal gedrag (hond de straat op laten rennen onaangelijnd, vouwwagen 3 maanden op een parkeerplaats, auto op de stoep parkeren, klein kind onverlicht door de straat laten fietsen 's avonds) is de gun factor minimaal. Dat speelt ook een grote rol
Hond: Geldt er aan aanlijnplicht in de straat?
Vouwwagen: Politie/handhaving bellen als deze meer dan 3 dagen op dezelfde plek staat. Dit mag namelijk niet.
Auto op stoep parkeren: Voor direct laden en lossen zou dat minder bezwaarlijk zijn, bij langere duur parkeren wat overlast geeft gewoon politie/handhaving inschakelen.
Onverlicht fietsen: Een persoonlijke keuze van de ouders. Daar kunt u niets aan veranderen.

Dat u anderen asociaal vind wil niet zeggen dat het overlast geeft. Op overlast kan opgetreden worden, met pesten komt men nergens.
Met onze tweede auto reed mijn partner eens per week naar de supermarkt voor de boodschappen. De rest van de week werd er dus een parkeervak bezet gehouden. Is dat dan ook asociaal? Iedereen mag zijn auto parkeren op een vrije parkeerplek. U geeft nu af op deze bewoners, maar zijn alle andere auto's elke dag weg, of staan anderen ook wel eens dagenlang stil?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Komkommertijd schreef:
12 jan 2020 16:21
Een motor bij parkeermeter is strafbaar, alleen met zijspan mag dat!
Vertel anders even waar dat in de wet staat in plaats van veel en hard te roepen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Sommige autorijders zijn het fietsen definitief verleerd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Een motorfiets mag volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 artikel 10.1. niet op het trottoir worden geparkeerd. Dit wordt vaak wel gedoogd.


https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2018-07-01

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

25.2 Op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep is het parkeren van een motorvoertuig op meer dan twee wielen slechts toegestaan indien het motorvoertuig is voorzien van een duidelijk zichtbare parkeerschijf. Indien het motorvoertuig is voorzien van een voorruit, wordt de parkeerschijf achter de voorruit geplaatst.

https://motorrijdenexpert.nl/waar-mag-j ... -parkeren/

Deze link is anders dan ik ooit leerde..... blijkbaar nu per gemeente en je moet dus eerst de APV van betreffende gemeente zoeken, en hopen dat je niet in verkeerde gemeente zit.
Dit is dus vooral in grotere met meerdere dorpen op het bord kijken waar deze onder valt en hoe de naam is.
Een ramp als je even koffie wilde drinken.

Mijn gemeente heeft speciale motorplaatsen en mag op de stoep, maar als ik alle 350 gemeentes uit mijn hoofd moet leren dat is niet te doen, word tijd dat er 1 landelijke regel komt.
En hoe moeten de buitenlanders in de plaatselijke Nederlandstalige APV naar parkeren motoren zoeken?

Net als elke gemeente een eigen milieu zone mocht maken, word binnenkort gelijk getrokken moeten ze dat hier ook voor doen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat is nu het voordeel van de motor dat die regel dus ook niet geldt voor een tweewieler.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Al die buitenlanders kunnen dus gewoon op de rijbaan parkeren net als een auto.

En het is dus al minstens 30 jaar zo.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 12 jan 2020 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ja en in een vak betalen indien nodig. Gelukkig vaak met kenteken parkeren zodat je geen kaartje achter hoeft te laten.

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Kunnen we niet eens een meeting van motor rijdende forummers organiseren?
Kunnen we de regels over parkeren bespreken en ook alle andere 125.739 topics.
Moet wel een droge dag zijn, ik hou niet van rijden met regen....

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Waar? Ik mag met de bepaald niet schone Ural Dnepr zijspan .....
Ook de bak heeft een aangedreven wiel dus mag overal bij de meter staan!

Vroeger kon je bij de meter op 1 plek 2 van deze zetten en zo voor ½ geld parkeren.
Nu moeten ze beide kentekens invoeren!

Op elke stoep een blokkeer garantie dus mag nooit.
Wel verwacht ik vragen over de ingebouwde LPG tank... zit er al sinds 1974 in!
Wel Super 98 in de tank wegens E10 smurrie voor 't starten!

Zullen we op een maandag avond het mediapark bezoeken?
Het oude KETT vetpak is waterdicht en warm met de uitneembare binnenvoering.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij een vriend in de straat zijn vijf haakse parkeervakken direct voor twee woonhuizen, midden in de straat. Een van die bewoners vindt dat ten minste een van die plekken voor/van hem is. Zijn de vijf plekken bezet, dan parkeert hij er dwars voor, op straat. Aan beide uiteinden van de straat (beide op dertig meter) zijn nog eens zes en tien parkeerplaatsen, maar dat is hem te ver. "Ik wil hem voor de deur en die plek is gewwon voor mij." Dan maar iemand anders gewoon klemzetten. Ik heb hem gewoon om twee uur 's nachts uit bed gebeld, omdat ik naar huis wilde. Mij zet hij niet meer klem, heb ik gemerkt. Hij zet ook wel de kliko op "zijn" plek als hij even weg moet, heb ik gehoord.

Als ik daar geweest ben, ben ik altijd blij dat ik voldoende ruimte heb op eigen terrein. In woonwijken met (te) weinig parkeerplaatsen, kunnen de emoties hoog oplopen.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door witte angora »

Als 30 meter voor hem te ver is, kan hij een invalidenparkeerplaats bij de gemeente aanvragen.

Hier bij de flat hebben we één parkeerplaats per appartement, vreemd genoeg is dat nog voldoende ook. Een enkele keer is 's avonds alles vol, dan zet ik de kar een stuk verder, en daar blijft hij rustig twee of drie dagen staan tot ik hem weer nodig heb. Ik zie het probleem niet zo.

Proto X
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2012 23:20

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Proto X »

Ik heb even gebeld met de gemeente, en inderdaad de motor mag daar geplaatst worden. Dit is conform de APV van onze gemeente. Een auto erbij zetten mag niet, hiermee belemmer je het geparkeerde voertuig. De buren hebben een slimme manier gevonden om 24/7 verzekerd te zijn van parkeerplaats voor de deur. Het is niet anders :)

Proto X
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2012 23:20

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Proto X »

@fons dan ga ik doen waar ik me juist aan stoor.

Het is wat het is, ik kan gelukkig goed dingen accepteren zoals ze zijn ook al vind ik het asociaal gedrag (wat dus wettelijk niet is).

Dank voor het meedenken iig!

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik zie nog steeds het probleem niet. Iemand die een auto heeft, maar deze nooit gebruikt houdt ook een parkeerplek bezet. Iemand die met zijn auto vertrekt nadat TS weg is gegaan en terug komt voordat TS terug is zorgt er ook voor dat TS niet kan parkeren.
En andersom kunnen mensen zich ook aan TS ergeren. Twee auto’s en twee vakken bezet houden. En wellicht is er iemand die later thuis komt dan TS en zich ergeren dat alweer beide voertuigen geparkeerd zijn.

Gesloten