LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Asociaal parkeergedrag

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Proto X
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2012 23:20

Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Proto X »

Hoi allen,

Ik woon in een straat waar structureel te weinig parkeer ruimte is, elk huishouden hier heeft minimaal 2 auto's. Nu hebben wij wat minder sociaal ingestelde mensen in de straat wonen, die eerst een parkeerplaats dmv een vouwwagen hebben opgeëist, daarna de auto op de stoep bij hun woning (openbaar) terwijl er nog voldoende parkeergelegenheid was, en nu hebben ze een motor met zo'n winter hoes er omheen op een parkeerplaats voor hun deur gezet waarmee ze een parkeervak claimen. Ze parkeren namelijk hun auto bij hun motor in 1 vak (een stationwagon, dus de neus steekt op straat uit). Ik heb er eens naar gevraagd waarom ze dit doen, en ze willen graag voor de deur parkeren. Begrijpelijk, dat wilt iedereen maar is niet altijd mogelijk.

Nu de vraag; mogen deze buren op deze manier een parkeerplaats claimen?

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Beste antwoord
Gekozen door Proto X

Re: Asociaal parkeergedrag

door witte angora » 12 jan 2020 14:22

Eerlijk gezegd denk ik dat het tussen jullie en die buren nooit meer goed komt. Meester Frank Visser zou, gezien eerdere recente uitspraken, jou vermoedelijk een contactverbod opleggen.
witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door witte angora »

Waarom noem je het een parkeerplaats claimen? Mensen zetten er gewoon een auto, een motor en een vouwwagen neer. Precies waar die parkeerplaatsen voor bedoeld zijn. Sterker nog, ze zetten 2 voertuigen op één parkeerplaats. Wat is daar mis mee?

Waar je overigens wel over in discussie kan, is de vraag of de vouwwagen wel een parkeerplaats in mag nemen. Doorgaans mogen aanhangers en caravans niet langer dan 3 dagen op de openbare weg staan.

Proto X
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2012 23:20

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Proto X »

Ik noem het claimen omdat de mensen een schuur en voortuin hebben waar de motor prima kan staan.

Ik denk ook dat je het bericht verkeerd hebt gelezen. Ze plaatsen de motor op het parkeervak om ten aller tijden voor hun huis te kunnen parkeren, dus claimen.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou me er niet te druk om maken. Tenzij je er een gevalletje Rijdende Rechter van wil maken. En ik kan je zo al vertellen dat ze het recht hebben om die motor op die parkeerplaats te zetten, en dat je geen poot hebt om op te staan.

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Als iedereen minimaal 2 auto's heeft en zij een vouwwagen, een auto en een motor hebben, wijken ze niet af van het gemiddelde.
Als ze de auto en de motor samen in één vak zetten, doen ze dat nog netjes ook.
Dat dan de auto een stuk op de weg staat hoort niet. In combi met een kleinere auto zou het prima kunnen.
Aan (semi) permanent parkeren van caravans, campers en vouwwagens zijn regels verbonden die per gemeente kunnen verschillen. Ook de mate van handhaving en toezicht daarop.
Wellicht informeren bij wijkagent of buurtcoach?
Edit: als zij een vak claimen door er een motor achterin plaatsen om er zodoende bij thuiskomst een auto voor te kunnen zetten, kun jij ook je (kleine) auto daar neerzetten als jij eerder thuis bent... Het is toch zo dat wie eerst komt, eerst maalt. Een parkeerplaats is geen privebezit, en ook niet als zodanig te claimen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ook al hebben ze een schuur en een voortuin, een motorvoertuig (dus ook een motor) hoort gewoon in een parkeervak te staan.
U noemt het een parkeervak claimen, maar die motor mag daar gewoon staan.

Mocht er een structureel probleem zijn, kunt u altijd voorstellen om de parkeervakken te nummeren. Eentje per huishouden zodat altiid iedereen een vak ter beschikking heeft. Voor de luxe van een tweede auto of vouwwagen zijn dan de overgebleven vakken.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Cro »

Proto X schreef:
12 jan 2020 12:24
Ik noem het claimen omdat de mensen een schuur en voortuin hebben waar de motor prima kan staan.

Ik denk ook dat je het bericht verkeerd hebt gelezen. Ze plaatsen de motor op het parkeervak om ten aller tijden voor hun huis te kunnen parkeren, dus claimen.
Als zij auto en motor in een vak kunnen zetten, kun jij toch ook gewoon je auto daar neerzetten zodra hun auto er een keer niet staat?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door mahadma »

Controleer in de plaatselijke APV wat wel en niet mag.

anita1971
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door anita1971 »

Weet u wat asociaal parkeergedrag is?
Met een auto 2 plekken bezet houden!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is dit in de basis geen heel uitzonderlijke situatie. Je ziet het heel vaak gebeuren bij mensen die een oprit en garage hebben. Eerst gaat de garage gebruikt worden voor opslag/fietsen, of wordt verbouwd tot extra kamer en verdwijnt de auto naar de oprit. Even later wordt de oprit tot stuk tuin omgebouwd een verdwijnt de auto naar de straat. En intussen mensen naar klagen dat er nergens het parkeerplaatsen zijn en dat straat zo vol staat.

De meest eenvoudige oplossing is het invoeren van betaald parkeren en/of parkeervergunningen. Dan zich vaak een hoop van die overlast gevende voertuigen binnen de kortste tijd verdwenen. Ik zou dood bij de gemeente navragen wat je moet doen om dat voor elkaar te krijgen en een groei buurtbewoners optrommelen om een en ander te laten gebeuren.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Proto: hoe ver woon je eigenlijk van die mensen vandaan? Zijn het je directe (over)buren, is het een paar deuren verder, of is het aan het eind van de straat? Oftewel: in hoeverre heb je er last van?

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Dit gebeurde een aantal jaren geleden ook bij mij in de straat, Ik heb toen enkele familie leden gebeld waarvan ik wist dat
ze voor 3 weken op vakantie gingen met een vliegtuig. Zo gauw die auto van die buren even weg was hebben mijn familieleden
hun auto's daar geparkeerd op "hun" plekje en zijn door een goede kennis naar de luchthaven gebracht. uiteraard wist ik niet
van die auto's waren toen ze dat aan mij vroegen. Mijn tweede grap richting die buren was, toe ik een nieuwe auto had gekocht,
hadden die buren enkele weken later hetzelfde model gekocht, maar dan de luxere versie. 2 jaar later was er iets defect aan
mijn auto, waarvan mijn garage vertelde, sorry het kan een paar weken duren, ik moet onderdelen bestellen en mijn leverancier
is met vakantie. Waarop ik vroeg om een dure grote leenauto, die ik netjes goed opzichtig voor mijn deur parkeerde. En inderdaad
ruim een week later hadden die buren ook zo een dure bak. Ik vergeet nooit meer hun gezicht toen ik een paar weken later mijn
eigen auto weer terug had.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door witte angora »

Ha ha, Peter, wat een lol... :roll:

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat sneu eigenlijk, peter17111962.
Ik zou bijna denken dat u niets beters te doen hebt.

Lady1234
Berichten: 26920
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En Peter, was dat allemaal op de speelplaats van de kleuterschool? Raar dat de juf daar niets van zei.

Proto X
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2012 23:20

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Proto X »

@witte angora; een paar deuren verderop. De last die ik hiervan ondervind is dat ik vaak thuis kom en er is geen parkeerplaats meer voor me.

Maar ik zie diverse reacties om gewoon m'n eigen auto bij de motor te zetten, ik denk ook dat ik dit ga doen indien nodig. Ze staan inderdaad in hun recht, het is alleen erg asociaal. De motor stond met hoes en al in hun voortuin, en nu met de winter hoes op een parkeerplaats. Ze staan bekend als asociaal dus veel mensen zullen hun auto elders parkeren. Dit bedoelde ik ook met claimen.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door witte angora »

Proto X schreef:
12 jan 2020 13:36
@witte angora; een paar deuren verderop. De last die ik hiervan ondervind is dat ik vaak thuis kom en er is geen parkeerplaats meer voor me.
Maar als jouw buren hun auto en motor elders neer zetten, dan is er voor jou toch ook geen parkeerplaats meer? Of mis ik nu iets?

En waarom is het asociaal als iemand gebruik maakt van zijn recht?
Laatst gewijzigd door witte angora op 12 jan 2020 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Lowieze »

Proto X schreef:
12 jan 2020 13:36
@witte angora; een paar deuren verderop. De last die ik hiervan ondervind is dat ik vaak thuis kom en er is geen parkeerplaats meer voor me.

Maar ik zie diverse reacties om gewoon m'n eigen auto bij de motor te zetten, ik denk ook dat ik dit ga doen indien nodig. Ze staan inderdaad in hun recht, het is alleen erg asociaal. De motor stond met hoes en al in hun voortuin, en nu met de winter hoes op een parkeerplaats. Ze staan bekend als asociaal dus veel mensen zullen hun auto elders parkeren. Dit bedoelde ik ook met claimen.
Als de motor dan niet weg kan omdat uw auto ervoor geparkeerd staat, is niet asociaal?

Lady1234
Berichten: 26920
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Deze parkeerplaatsen zijn dus blijkbaar haaks op de rijweg?

Proto X
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2012 23:20

Re: Asociaal parkeergedrag

Ongelezen bericht door Proto X »

Ik vind het asociaal door een motor (die niet gebruikt word) op een parkeerplaats voor de deur te stallen, omdat ze weigeren hun auto verderop te zetten als het vol is. Ze hebben ook geregeld hun auto op de weg voor andere auto's gezet, die op hun beurt niet weg konden.

En dat iets je recht is, wil niet altijd zeggen dat het netjes is tegenover je buren toch?

Gesloten