LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bewindvoering afbouwen / stopzetten?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Giveback
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2021 14:27

Bewindvoering afbouwen / stopzetten?

Ongelezen bericht door Giveback »

Ik zit nu 6 jaar onder beschermingsbewind( zelf aangevraagd). Nu 1 jaar in de MSNP. Stabiel inkomen.
Kan ik mijn beschermingsbewind laten stopzetten, beginnend met een af bouwfase ?? Hoe begin ik? Mijn bewindvoerder is niet echt meewerkend.

pmbMix
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mar 2015 16:13

Re: Bewindvoering afbouwen / stopzetten?

Ongelezen bericht door pmbMix »

Ik ben geen expert, alleen een ervaringsdeskundige.

Je geeft aan net een jaar in de WSNP te zitten en je bewindvoering wilt afbouwen? Waarom?
Waarom wacht je niet gewoon tot je WSNP traject klaar is? Er kan in de tijd van nu, en tot t einde van t traject een hoop gebeuren en misgaan waar een goede bewindvoering je voor kan behoeden of kan bijstaan zodat je WSNP niet afgekapt wordt etc.

Stabiel inkomen betekend ook natuurlijk niet direct dat je zelf weer stabiel genoeg bent om de 'macht' over je eigen geld weer terug te krijgen.

Ik heb zelf ook bewind gehad uit eigen keuze, ook t WSNP traject doorlopen en pas daarna de keuze genomen de bewindvoering stop te zetten.
Dit doe je via de rechter, de aanvraag moet je zelf doen, maar ik weet niet of een rechter er mee akkoord gaat omdat je nog maar 1/3e van je WSNP doorlopen hebt. Informeren kan altijd, en anders wisselen van bewindvoering als de communicatie niet lekker loopt.

Zie ook:

https://www.juridischloket.nl/schulden- ... topzetten/

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Bewindvoering afbouwen / stopzetten?

Ongelezen bericht door Statler »

Nu 1 jaar in de MSNP
zover ik kan lezen gaat het om de Mnsp het minnelijke traject niet de Wsnp het wettelijke traject.

Maar nu stoppen is inderdaad niet zeer verstandig omdat er nog zeer veel kan gebeuren en eventueel moet de Msnp worden omgezet naar Wsnp omdat er iets gebeurt waar je geen rekening mee had gehouden.

In de MSnp kun je natuurlijk wel van bewindvoerder veranderen omdat het minnelijke traject op vrijwillige basis gaat. Bij de Wnsp moet je hiervoor naar de rc welke boven de bewindvoerder.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bewindvoering afbouwen / stopzetten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vraag me een paar dingen af:
- waarom wil je eigenlijk de MSNP stopzetten? Een stabiel inkomen is leuk, maar slechts één van de vele meespelende zaken.
- waarom werkt de bewindvoerder niet mee? welke argumenten gebruikt hij?

pmbMix
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 mar 2015 16:13

Re: Bewindvoering afbouwen / stopzetten?

Ongelezen bericht door pmbMix »

Statler schreef:
18 jan 2021 09:54
Nu 1 jaar in de MSNP
zover ik kan lezen gaat het om de Mnsp het minnelijke traject niet de Wsnp het wettelijke traject.
My bad. Wie weet heb ik dan zelf ook een Mnsp gedaan ipv Wnsp.
Is alweer even geleden.

EDIT: Ik heb wel het WNSP moeten doen ivm een tweetal schuldeisers die niet akkoord gingen en moest er dus een dwangbevel komen.
Moneyman schreef:
18 jan 2021 09:58
Ik vraag me een paar dingen af:
- waarom wil je eigenlijk de MSNP stopzetten? Een stabiel inkomen is leuk, maar slechts één van de vele meespelende zaken.
- waarom werkt de bewindvoerder niet mee? welke argumenten gebruikt hij?
Volgens mij wilt TS niet MSNP stopzetten, maar alleen de bewindvoering.

Giveback
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2021 14:27

Re: Bewindvoering afbouwen / stopzetten?

Ongelezen bericht door Giveback »

Ik wil niet de MSNP stoppen. Maar het beschermingsbewind. Ik heb aangegeven op de hoogte te willen zijn van alles wat er om mij heen gebeurd. Ik heb de bewindvoerder afgelopen jaar al 3 keer aangesproken op het achterhouden van informatie die voor mij van groot belang is maar voor hun niet en dat word dus niet doorgestuurd naar mij en achterwegen gehouden. Ik raak mijn vertrouwen in hun kwijt. Altans het is al kwijt.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bewindvoering afbouwen / stopzetten?

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
19 jan 2021 13:50
Zonder beschermingsbewind stopt ook het MSNP traject en dat is iets wat u niet moet willen. De bewindvoerder behartigd zowel uw belangen als die van de schuldeisers maar houdt zich verder op de achtergrond. Zolang het traject goed verloopt hoort u niets van de bewindvoerder en ontvangt u enkel een jaarlijks verslag zoals die naar de rechter commissaris wordt gestuurd. De vraag is welke informatie uw wenst want als uw financiële situatie niet is veranderd hoeft u zich ook geen zorgen te maken. Als u ook gebruik maakt van budgetbeheer en daar informatie over wenst te ontvangen vraagt u misschien informatie aan de verkeerde want vaak zijn bewindvoering en budgetbeheer van elkaar losgekoppeld.
Je bent veel te stellig, Snuffel, en je verkondigt bovendien onjuistheden.

- MSNP en beschermingsbewind zijn niet automatisch gekoppeld. Je kunt prima het één hebben zonder het ander, en je generieke statement dat de MSNP stopt als je beschermingsbewind eindigt is dus onjuist.
- De rechter-commissaris komt er helemaal niet aan te pas, dat gebeurt bij de WSNP. Daarvan is hier geen sprake.

Als je je beschermingsbewind wilt stoppen, moet je gewoon een verzoek indienen bij de Kantonrechter. Hoe dat moet, staat hier en hier. Uiteraard moet je een en ander wel even overleggen met je contactpersoon die je MSNP begeleidt.

Wieskeb79
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 okt 2020 13:20

Re: Bewindvoering afbouwen / stopzetten?

Ongelezen bericht door Wieskeb79 »

Als je woonbegeleiding of vergelijlbare ambulante zorg hebt kun je het naar hun overhevelen. Scheelt je maandelijks de kosten voor de bewindvoerder en zo kun je samen met hun het afbouwen tot je het weer helemaal zelf op kunt pakken. Of waar geen begeleiding aanwezig kun je het ook zelf bij de rechtbank aanvragen er weer onderuit te komen. Zou dan informatie vragen bij gemeentelijk servicepunt of juridisch loket

Giveback
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jan 2021 14:27

Re: Bewindvoering afbouwen / stopzetten?

Ongelezen bericht door Giveback »

@moneyman dankjewel voor je reactie.

ManonTriquart
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 jan 2021 11:20

Re: Bewindvoering afbouwen / stopzetten?

Ongelezen bericht door ManonTriquart »

Moneyman schreef:
19 jan 2021 13:58
snuffel1 schreef:
19 jan 2021 13:50
Zonder beschermingsbewind stopt ook het MSNP traject en dat is iets wat u niet moet willen. De bewindvoerder behartigd zowel uw belangen als die van de schuldeisers maar houdt zich verder op de achtergrond. Zolang het traject goed verloopt hoort u niets van de bewindvoerder en ontvangt u enkel een jaarlijks verslag zoals die naar de rechter commissaris wordt gestuurd. De vraag is welke informatie uw wenst want als uw financiële situatie niet is veranderd hoeft u zich ook geen zorgen te maken. Als u ook gebruik maakt van budgetbeheer en daar informatie over wenst te ontvangen vraagt u misschien informatie aan de verkeerde want vaak zijn bewindvoering en budgetbeheer van elkaar losgekoppeld.
Je bent veel te stellig, Snuffel, en je verkondigt bovendien onjuistheden.

- MSNP en beschermingsbewind zijn niet automatisch gekoppeld. Je kunt prima het één hebben zonder het ander, en je generieke statement dat de MSNP stopt als je beschermingsbewind eindigt is dus onjuist.
- De rechter-commissaris komt er helemaal niet aan te pas, dat gebeurt bij de WSNP. Daarvan is hier geen sprake.

Als je je beschermingsbewind wilt stoppen, moet je gewoon een verzoek indienen bij de Kantonrechter. Hoe dat moet, staat hier en hier. Uiteraard moet je een en ander wel even overleggen met je contactpersoon die je MSNP begeleidt.
Dit is waardevolle informatie

Gesloten