LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Chalet verwarmen met alleen een infrarood paneel

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
lekkerwarm
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 nov 2020 17:04

Chalet verwarmen met alleen een infrarood paneel

Ongelezen bericht door lekkerwarm »

Goedemiddag
Wij hebben sinds kort een chalet, dit willen we af en toe ook in de winter gebruiken. Nu moeten we daar nog een verwarmingsmethode voor bedenken. Het chalet is kant en klaar, dus verwarming aanleggen gaat niet lukken.
We betalen 0,58 per KW dus elektrisch verwarmen kan, maar dan mag het niet teveel verbruiken.
Nu kregen we het advies om in het midden van het zitgedeelte een infraroodpaneel (1300 KW piek) te hangen van 60x150.
de te verwarmen ruimte is ongeveer 20 vierkante meter.

Wij zijn zelf een beetje bang dat het te plaatselijk comfortabele warmte geeft en bijvoorbeeld niet op je benen, als die zich onder een tafel bevinden.

Ben benieuwd en hoor graag de ervaringen van anderen.

Vriendelijke groet,
Thea

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Chalet verwarmen met alleen een infrarood paneel

Ongelezen bericht door Jablan »

Als het al op strooom moet, dan is een convectorkachel efficiënter voor het doel.

Wij verwarmen met een houtkachel en als bijverwarming hebben we alleen in de natte ruimtes infraroodstralers hangen. Daar ben je maar kort en dan is de directe warmte prettiger op de huid. Voor de echt koude dagen volstaat een convectorkachel op de slaapkamers. In aanschaf zijn ze niet duur, let er wel op, dat je er één neemt, die kan draaien en voldoende vermogen heeft, zodat de lucht snel en gelijkmatig wordt verwarmd.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Chalet verwarmen met alleen een infrarood paneel

Ongelezen bericht door omega19 »

Jablan schreef:
11 nov 2020 21:04
Als het al op strooom moet, dan is een convectorkachel efficiënter voor het doel.
Waarom?

Een infrarood paneel geeft een aangename warmte zonder luchtstroming, en is met een thermostaat ook goed te regelen

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Chalet verwarmen met alleen een infrarood paneel

Ongelezen bericht door Jablan »

Het gaat mij er eerder om hoeveel stroom je verbruikt, hoe zwaar je de stroomleidingen belast en hoe lang het ding aanstaat. Thea wil geen brand, geen kortsluiting en liefst een apparaat met een laag verbruik, dat de ruimte snel opwarmt.

LeonMasterSword
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2019 02:35

Re: Chalet verwarmen met alleen een infrarood paneel

Ongelezen bericht door LeonMasterSword »

[Bericht verwijderd]

LeonMasterSword
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 mar 2019 02:35

Re: Chalet verwarmen met alleen een infrarood paneel

Ongelezen bericht door LeonMasterSword »

[Bericht verwijderd]

lekkerwarm
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 nov 2020 17:04

Re: Chalet verwarmen met alleen een infrarood paneel

Ongelezen bericht door lekkerwarm »

Zo te horen heeft niemand van jullie ervaring met het gebruik van een Infrarood paneel? Dat is nl hetgeen ik graag zou willen weten.
Het is nl wel praktisch een dunne plaat tegen het plafond, rechtstreeks aan te sluiten bij een lichtpunt.

Het warmtegevoel daar gaat het mij eigenlijk om, wel of geen koude benen onder de tafel bv omdat daar de straling niet komt.
Tegelijkertijd hoorde ik vd leverancier dat het gebruik van stroom erg laag is. Start enkele minuten met het gebruik van 1300 wat. 500 amper en daarna nog maar 3 wat om op temp te blijven.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Chalet verwarmen met alleen een infrarood paneel

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee of dat voldoende is om een ruimte van 20 vierkante meter te verwarmen tot het comfortabel is. Nu moet ik zeggen dat stralingswarmte aanzienlijk comfortabeler is dan convectiewarmte. De temperatuur kan dan sowieso al een stuk lager. Dat was voor mij dan ook de reden om een hele hoop gloeilampen te kopen en op voorraad te houden toen het nog kon. Die dingen gebruik ik uitsluitend in de winter; 's zomers gaan er Led-lampen in. De warmte van gloeilampen ben je niet 'kwijt'; het komt gewoon in je interieur, maar omdat het vooral stralingswarmte is, wordt ook je vloer verwarmt, in tegenstelling tot convectiewarmte.

Om dezelfde reden gebruik ik 's winters waxininelichtjes onder een omgekeerde bloempot. Als je zoekt op 'preppers' vind je ongetwijfeld wel hoe het moet. Het scheelde me in de vorige woning zo'n 400 m3 gas per jaar, tegen 12-15 euro kosten aan waxinelichtjes. En altijd lekker warme voetjes.

In de huidige woning heb ik de kachel nog niet aangehad, zelfs de waxinelichtjeskachel niet. En toch is het niet koud. Komt, ik krijg aardig wat warmte van de buren links en rechts: inderdaad stralingswarmte. En de woonkamer kijkt uit naar het zuiden, even zon, en het is direct warm. Ik denk dat als je chalet gunstig ligt, en je gaat er in de middag heen, dat de temperatuur best wel eens mee kan vallen.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Chalet verwarmen met alleen een infrarood paneel

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Hoe zijn vloer, wanden en dak geïsoleerd? Wat voor glas zit er in de ramen? Het ene chalet is het andere niet.

In een enkelwandig houten chalet, type "tuinhuisje" ga je het in de winter zonder een kachel met flink vermogen echt niet comfortabel krijgen. Je moet dan gaan denken aan minimaal een hout- of gaskacheltje van 5kW.

In een dubbelwandig huisje met hier en daar wat isolatie, kan een kachel met de helft van de bovengenoemde 5kW al wel voldoende zijn.

En in een redelijk modern als vakantieverblijf gebouwd chalet, met rondom isolatie en dubbel glas, kan het met zo'n 1,5kW waarschijnlijk al best goed warm gestookt worden. In zo'n huisje kan het infrarood paneel aardig volstaan.

Hou er rekening mee dat bij temperaturen rond of onder het vriespunt de hierboven genoemde vermogens continu nodig zijn om het een beetje warm te houden. Dat resulteert bij het infraroodpaneel van 1300W in een verbruik zo'n 30 kWh per dag, ofwel ca 17,50 aan stroomkosten per dag. En dat in het geval van een redelijk geïsoleerd huisje.
Bij een temperatuur van 7 tot 10 graden zul je het verwarmingsvermogen ongeveer de helft van de tijd nodig hebben.

Tamelijk kostbaar, als je het mij vraagt.

Veel efficiënter, maar duurder in aanschaf werkt een airco (warmtepomp) die haalt 3 tot 5 keer zo veel warmte uit één kWh elektriciteit als een infrarood paneel of elektrische convector- of straalkachel. Moderne airco's werken in de verwarmingsstand nog prima bij - 10 tot - 15 graden.

Een andere optie is een gaskachel op flessengas of een houtkacheltje. Beiden zijn echter ook niet heel goedkoop in aanschaf, en meer gedoe (gesleep met brandhout of gasflessen). Op flessengas heb je voor 30kW warmte (zo veel als het infraroodpaneel in 24 uur levert) ongeveer 2,5kg gas nodig. Het vullen/omruilen van een 10-11kg gasfles kost ongeveer 25 euro. Daarmee is stoken op flessengas nog steeds niet goedkoop, maar wel véél goedkoper in gebruikskosten dan stoken op elektriciteit a 58 cent per kWh.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Chalet verwarmen met alleen een infrarood paneel

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Waarbij je met flessengas wel goed moet ventileren. En een koolmonoxidemelder moet plaatsen.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Chalet verwarmen met alleen een infrarood paneel

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Bob Schurkjens schreef:
12 nov 2020 23:27
Waarbij je met flessengas wel goed moet ventileren. En een koolmonoxidemelder moet plaatsen.
Als structurele oplossing moet je een kachel met gesloten systeem aanschaffen, dus met rookgasafvoer naar buiten en luchtaanvoer van buitenaf. Vaste kachels voor (sta)caravans zijn hier voor geschikt. Zelfs mijn caravannetje uit 1972 is hiermee uitgerust.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Chalet verwarmen met alleen een infrarood paneel

Ongelezen bericht door omega19 »

lekkerwarm schreef:
12 nov 2020 17:20
Zo te horen heeft niemand van jullie ervaring met het gebruik van een Infrarood paneel? Dat is nl hetgeen ik graag zou willen weten.
Het is nl wel praktisch een dunne plaat tegen het plafond, rechtstreeks aan te sluiten bij een lichtpunt.

Het warmtegevoel daar gaat het mij eigenlijk om, wel of geen koude benen onder de tafel bv omdat daar de straling niet komt.
Tegelijkertijd hoorde ik vd leverancier dat het gebruik van stroom erg laag is. Start enkele minuten met het gebruik van 1300 wat. 500 amper en daarna nog maar 3 wat om op temp te blijven.
ik heb daar wel degelijk ervaring mee en vindt het een aangename en zeer efficiente oplossing.
Je kan een lage temperatuur kiezen voor de plaat , zodat er weliswaar continu maar weinig stroom wordt verbruikt
Als de ruimte warm is worden ook je benen automatisch ook warm.
Qua design is het zeer minimalistisch tov de ouderwetse convectoren en radiatoren

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Chalet verwarmen met alleen een infrarood paneel

Ongelezen bericht door Moneyman »

omega19 schreef:
13 nov 2020 15:16
Als de ruimte warm is worden ook je benen automatisch ook warm.
Heb je dan geen last van het feit dat je benen (onder tafel) geen stralingswarmte krijgen, terwijl je lichaam dat wel krijgt? Voelt dat niet onconfortabel?

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Chalet verwarmen met alleen een infrarood paneel

Ongelezen bericht door omega19 »

Moneyman schreef:
13 nov 2020 15:28
omega19 schreef:
13 nov 2020 15:16
Als de ruimte warm is worden ook je benen automatisch ook warm.
Heb je dan geen last van het feit dat je benen (onder tafel) geen stralingswarmte krijgen, terwijl je lichaam dat wel krijgt? Voelt dat niet onconfortabel?
Ik vind van niet in ieder geval.

Je kan het paneel het beste ook niet te warm zetten 40/50 graden zoals ook met vloerverwarming. (Het is dus een totaal ander concept dan terasverwarmers/heaters.) Het paneel staat wel bijna de hele dag aan en verwarmt de ruimte dan goed ook beneden. De capaciteit van de infrarood panelen moet natuurlijk wel kloppen met de ruimte-inhoud, maar daar kan de installateur TS wel bij helpen

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Chalet verwarmen met alleen een infrarood paneel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Benen maar op de bank, of onder een dekentje.

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Chalet verwarmen met alleen een infrarood paneel

Ongelezen bericht door bennieol »

is een pellet kachel niet wat. als je 58 cent per kwh moet betalen ja dan word je daar ook niet vrolijk van. een pelletkachel op de laagste stand kan heel veel uren branden op een zak pellets van 15 kg 4 a 5 € per zak.

RLS
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 dec 2017 14:49

Re: Chalet verwarmen met alleen een infrarood paneel

Ongelezen bericht door RLS »

lekkerwarm schreef:
12 nov 2020 17:20
Zo te horen heeft niemand van jullie ervaring met het gebruik van een Infrarood paneel? Dat is nl hetgeen ik graag zou willen weten.
Het is nl wel praktisch een dunne plaat tegen het plafond, rechtstreeks aan te sluiten bij een lichtpunt.

Het warmtegevoel daar gaat het mij eigenlijk om, wel of geen koude benen onder de tafel bv omdat daar de straling niet komt.
Tegelijkertijd hoorde ik vd leverancier dat het gebruik van stroom erg laag is. Start enkele minuten met het gebruik van 1300 wat. 500 amper en daarna nog maar 3 wat om op temp te blijven.
1300wat 500amper 3wat zijn termen die U waarschijnlijk door de leverancier in de mond gelegd zijn, maar zo te zien begrijpt U niet wat deze termen betekenen. Overigens is 58 cent per kWh wel erg veel geld ......

ghelsendoorn
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:09

Re: Chalet verwarmen met alleen een infrarood paneel

Ongelezen bericht door ghelsendoorn »

Ik zou voor LL verwarming gaan of te wel een airco met warmtepomp goedkoop verwarmen .https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /1511526/0

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Chalet verwarmen met alleen een infrarood paneel

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij was het niet mogelijk om in dat chalet van 20 vierkante meter (dus zo'n 5 x 4) nog verwarming aan te leggen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Chalet verwarmen met alleen een infrarood paneel

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

infrarood verwarmt alleen dat gedeelte welk onder het paneel zit en verder niets....

zoek een ander middel zou ik zeggen....

Gesloten