LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Contactbreuk Eneco door overstap United Consumers

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Marjolina
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2019 08:52

Contactbreuk Eneco door overstap United Consumers

Ongelezen bericht door Marjolina »

Ik had tot 1 april 2019 een (3 jarig) contract bij Eneco en heb half februari een overstap aanvraag gedaan bij United Consumers. Anderhalve maand van te voren ging ik er dus van uit dat men rekening zou houden met de einddatum. Beiden hebben nu in alle wijsheid besloten mijn nieuwe contract in te laten gaan op 15 maart. :(

Ik heb inmiddels ook een eindafrekening van Eneco waarop een boete van € 100 wegens contractbreuk en waarop de verkeerde maandbetalingen zijn gebruikt (€135,50 i.p.v. 140 die is afgeschreven iedere maand). Bovendien is het meteen al niet meer mogelijk om in te loggen in Mijneneco om mijn jaarnota's te bekijken. :shock:
(Let wel; ik heb geen aankondiging gekregen van Eneco per wanneer mijn contract over zou gaan en Mijneneco zou worden geblokkeerd)
Alles bij elkaar genomen riekt het naar onfrisse praktijken bij Eneco.

Ik heb beiden een mail gestuurd dat ik het niet eens ben met de gang van zaken. Wat zijn mijn rechten hier nog in?? Iemand enig idee?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Contactbreuk Eneco door overstap United Consumers

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

https://www.google.com/search?q="switch ... AQ#sbfbu=1

Er moet ergens een fout gemaakt zijn want de switchtermijn voor United Consumers is maximaal 90 dagen. Vraag Eneco om binnen 30 dagen de boel te corrigeren. Daarna kun je naar de www.sgc.nl om tegen Eneco een geschil aan te spannen.

Tenzij je zelf per abuis hebt aangegeven zo snel mogelijk over te willen stappen. Dan is de boete vermoedelijk terecht.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 19 mar 2019 10:49, 2 keer totaal gewijzigd.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Contactbreuk Eneco door overstap United Consumers

Ongelezen bericht door de auditu »

Marjolina schreef:
19 mar 2019 09:14
Bovendien is het meteen al niet meer mogelijk om in te loggen in Mijneneco om mijn jaarnota's te bekijken.
Oh, vandaar "contactbreuk" in de topictitel. :D

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Contactbreuk Eneco door overstap United Consumers

Ongelezen bericht door berndv »

Heeft u bij United Consumers een datum aangegeven per wanneer u wenst over te stappen? Zo ja, dan zou ik tegen die boom aan gaan schoppen en niet tegen de boom die Eneco heet. Eneco voert dan uit wat verzocht is en handelt het naar de overeengekomen voorwaarden af.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contactbreuk Eneco door overstap United Consumers

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U moet bij UC zijn, die geeft de datum aan de oude leverancier door.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Contactbreuk Eneco door overstap United Consumers

Ongelezen bericht door kweenie »

Anderhalve maand van te voren ging ik er dus van uit dat men rekening zou houden met de einddatum.
Waarop heb je die aanname gebaseerd?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Contactbreuk Eneco door overstap United Consumers

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zes jaar op rij overstappen, altijd goed gegaan. De overstap datum let ik zeer nauwgezet op. De eerste keer had ik mezelf wat meer speling gelaten, maar het komt altijd goed. Eneco ook in het verleden gehad zonder problemen. Ik kan na drie jaar nog steeds inloggen op mijn eneco! UC nog niet gehad, bij hun moet natuurlijk de overstap datum opgegeven worden. Ze kunnen niet in jouw contract kijken, vermoed ik. Zij zeggen dan de oude leverancier op.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contactbreuk Eneco door overstap United Consumers

Ongelezen bericht door Lady1234 »

kweenie schreef:
19 mar 2019 15:27
Anderhalve maand van te voren ging ik er dus van uit dat men rekening zou houden met de einddatum.
Waarop heb je die aanname gebaseerd?
Er is een CER, contract einde register. De nieuwe leverancier moet dat raadplegen voor de overstap datum, zodat het contract niet te vroeg wordt opgezegd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Contactbreuk Eneco door overstap United Consumers

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ben vandaag toevallig online overgestapt. Een datum heb ik niet kunnen opgegeven. De nieuwe leverancier heeft de overstapdatum correct in mijn contract aangegeven door het CER te raadplegen. Ik ben niet overgestapt via een prijsvergelijker.

United Consumers heeft standaard echter maar één optie: zo spoedig mogelijk overstappen:
Start levering
UnitedConsumers zal uw huidige overeenkomst voor levering van energie (met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn van 30 dagen) voor u opzeggen. Een eventueel in rekening gebrachte boete door uw huidige energieleverancier wordt door UnitedConsumers vergoed tot een maximum van € 50,- per product. Deze opzegvergoeding zal bij uw eerste jaarnota via uw persoonlijke bespaartegoed aan u worden overgemaakt.
Zo is topicstarter dus de boot ingegaan. Eneco kan er niks aan doen. Slechte werkwijze van United Consumers.

Marthines
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2017 18:15

Re: Contactbreuk Eneco door overstap United Consumers

Ongelezen bericht door Marthines »

Wat een gedoe. Idd kan je meestal niet aangeven dat ze contract per vervaldatum pas in laten gaan. Ik stap elk jaar over en meld me ong. 2 mndn voor einde contract aan bij nwe leverancier om hen de tijd te geven het in werking te zetten én om een nieuw veel hoger termijn oude leverancier te voorkomen. Het is altijd goed gegaan omdat de nwe leverancier naar einde contractdatum kijkt. Voor de zekerheid stuur ik er soms een mailtje achteraan om dat duidelijk te maken en boete wil voorkomen.
Ook ik denk dat UC de schuldige is en ik weet nu al dat ik nooit met hen in zee zal gaan.
Ik zou er een telefoontje aan besteden, zowel naar UC als Eneco, al neem ik aan dat u dat al gedaan heeft.
Klein advies: stap volgende keer over via een vertrouwde site zoals Consumentenbond, Independer, Eigen Huis etc. want door die met elkaar te vergelijken kom je tot een goede deal en die zouden ook kunnen bemiddelen als het verkeerd gaat. Zij moeten toch hun naam hoog houden. Kijk ook eens op google of UC meer klachten krijgt. Het is zéker geen reclame voor hun en had nog nooit van UC gehoord!
Sorry, ik kan geen oplossing geven maar wel medeleven en hoop dat we het eindresultaat mogen lezen tzt. Sterkte ermee

harrie46
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2019 18:48

Re: Contactbreuk Eneco door overstap United Consumers

Ongelezen bericht door harrie46 »

heb vorig jaar het zelfde mee gemaakt
toen ik overstapte van essent naar energiedirect
toen kreeg ik een boete van 869 euro
wegens gemiste inkomsten mag dat

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Contactbreuk Eneco door overstap United Consumers

Ongelezen bericht door Lady1234 »

harrie46 schreef:
24 mar 2019 19:01
heb vorig jaar het zelfde mee gemaakt
toen ik overstapte van essent naar energiedirect
toen kreeg ik een boete van 869 euro
wegens gemiste inkomsten mag dat
Dan moet u dus een zakelijk contract gehad hebben, anders kan dat niet.

Gesloten