Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Seinhuis schreef:
03 jul 2022 22:17
Tegenwoordig heeft u ook flexibel energiecontract, waarbij het energietarief elk uur veranderd afhankelijk van het vraag en aanbod.
Het is nog wachten op de eerste persoon die geen slimme meter wil, maar wel met ieder uur veranderende tarieven wil werken. En dan hier gaan klagen dat het oneerlijk is. Net als pas die persoon die maandelijks wisselende prijzen had, maar geen slimme meter en daardoor na 6 maanden een schatting kreeg.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
06 jul 2022 18:31
Seinhuis schreef:
03 jul 2022 22:17
Tegenwoordig heeft u ook flexibel energiecontract, waarbij het energietarief elk uur veranderd afhankelijk van het vraag en aanbod.
Het is nog wachten op de eerste persoon die geen slimme meter wil, maar wel met ieder uur veranderende tarieven wil werken. En dan hier gaan klagen dat het oneerlijk is. Net als pas die persoon die maandelijks wisselende prijzen had, maar geen slimme meter en daardoor na 6 maanden een schatting kreeg.
Die had gewoon gelijk

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
04 jul 2022 10:11
Lady1234 schreef:
03 jul 2022 18:54
Maar eigenlijk is het dwaas dat ‘s nachts de stroomprijs lager is. Geen zon en minder wind.
Sinds wanneer spelen de wetten van "vraag en aanbod" geen rol meer?
Maar dat is het toch. Het aanbod aan stroom is in de middag vaak groter dan de vraag, dus zou de prijs een stuk lager moeten zijn dan in de nacht, als er geen stroom wordt gewonnen van zonnepanelen.

Waarom denk je dat er op veel plekken geen grote hoeveelheden zonnepanelen meer worden aangesloten op het net? Omdat het net overbelast is tijdens de zonnige uurtjes.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door Jablan »

Tussenconclusie: dit soort bussen het beste tussen de middag aan de laadpaal.
Afbeelding
Foto © Nico Spilt

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door xflorisx »

angel1978 schreef:
06 jul 2022 18:26
Alex E schreef:
06 jul 2022 13:27
Even terug naar de vragen van witte angora.
De reden van het grotere verschil tussen het normale en daltarief, ook wel dag en nachttarief genoemd, lijkt mij een kwestie van vraag en aanbod.
Of het verschil in de toekomst groter zal worden is koffiedik kijken, derhalve geen zinnig antwoord op te geven.
Je bespaart wanneer je energie afneemt tijdens het lagere tarief en de hoogte van de besparing houdt uiteraard verband met de hoeveelheid energie die een apparaat gebruikt.
Maar het moment waarop je energie nodig hebt valt niet altijd in te plannen en bijvoorbeeld het gebruik van een wasmachine met centrifugeren en wasdroger in de nachtelijke uren is in het algemeen overlast gevend voor je buren, waar je natuurlijk wel rekening mee moet houden.
Zelf heb ik een flexibel energiecontract, waarbij de tarieven van uur tot uur kunnen verschillen.
Momenteel varieert het van zo'n 50 eurocent per kWh voor de uren in de weekdagen rondom 8 uur 's-morgens en 6 uur
's-avonds tot gratis en soms zelfs geld toe (0,05 euro) in weekend dagen tussen 12 en 3 uur in de middag.
Ook doordeweeks zijn de middaguren doorgaans goedkoper, met name wanneer er flink wat zon schijnt en er tamelijk veel wind is.
Ik heb een App, waarop simpel en snel de tarieven en verbruik ingezien kunnen worden en waar ik dagelijks gebruik van maak.
Voor mij efficiënt en geldbesparend.
Wat krijg je voor zelf opgewekte stroom? Denk dat er weinig mensen bereid zijn om hun stroom te leveren en daar zelf nog bij moeten leggen.
Mensen die zoals Alex E een flexibel energiecontract nemen, hebben geen zonnepanelen. Met panelen kun je goedkoper een normaal contract nemen.
Ik heb recent een familielid gesproken die vrij recent zijn schuurdaken vol heeft laten leggen met 1000+ panelen. Daarvoor moest de infrastructuur aan zijn weg geheel nieuw aangelegd worden. Tevens had hij de keus uit meerdere contracten. Ook uurcontracten met de kans dat je geld toe moet leggen tijdens uren rond de middag. Dat heeft hij niet gedaan. Zou wel meer opbrengen als je geheel automatisch de panelen massaal laat uitschakelen als de stroomprijs negatief is geworden.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
06 jul 2022 18:37
Moneyman schreef:
04 jul 2022 10:11
Lady1234 schreef:
03 jul 2022 18:54
Maar eigenlijk is het dwaas dat ‘s nachts de stroomprijs lager is. Geen zon en minder wind.
Sinds wanneer spelen de wetten van "vraag en aanbod" geen rol meer?
Maar dat is het toch. Het aanbod aan stroom is in de middag vaak groter dan de vraag, dus zou de prijs een stuk lager moeten zijn dan in de nacht, als er geen stroom wordt gewonnen van zonnepanelen.
Bij de continu variabele contracten is dat inderdaad zo. Bij de vast de contracten niet: daar wordt uiteraard nog steeds uitgegaan van de verhouding tussen vraag en aanbod in generieke zin, en dan is de nacht nog steeds goedkoper.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door 16again »

xflorisx schreef:
06 jul 2022 20:57
...Ook uurcontracten met de kans dat je geld toe moet leggen tijdens uren rond de middag. Dat heeft hij niet gedaan. Zou wel meer opbrengen als je geheel automatisch de panelen massaal laat uitschakelen als de stroomprijs negatief is geworden.
Wordt de prijs voor stroom echt negatief? Of is dit alleen de spotprijs, waarvoor extra vraag/aanbod verhandeld wordt?
Ook als het zonnig is en flink waait, betreft de bulk van de stroom vaste contracten, met gewoon vaste prijzen.

Uit milieu oogpunt lijkt het me slimmer om zodra de zon doorbreekt grootverbruikers bij te schakelen , ipv zonnepanelen uit te schakelen

Alex E
Berichten: 147
Lid geworden op: 30 jan 2015 17:37

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door Alex E »

@16again, in mijn app worden op sommige dagen negatieve uurtarieven getoond. Het betreft dan zo goed als altijd een zeer zonnige zaterdag of zondag, rondom het middaguur. Dat betekent dus dat je inderdaad (een beetje) geld toekrijgt wanneer je tijdens die momenten stroom verbruikt. Maar dat valt natuurlijk weg tegen de uren die wel in rekening gebracht worden en sinds vorige maand juni zijn de uurtarieven aanzienlijk gestegen.
Verder heb je in theorie gelijk dat het uitschakelen van zonnepanelen tijdens momenten dat de zon het hardst schijnt bijzonder inefficiënt is.
Helaas is de praktijk dat de netbeheerders de opgewekte energie door de zonnepanelen wegens verouderde infrastructuur juist dan niet kunnen verwerken en worden de panelen automatisch uitgeschakeld om overbelasting van het kabelnet te voorkomen.
Het resultaat is dat de zonnepanelen minder rendement opbrengen aan teruglevering dan wat bij de investering was voorgespiegeld.
Door nog meer te investeren in uitbreiding van installaties, o.a. het aanschaffen van een speciale accu, zou een eigenaar van zonnepanelen het uitschakelen kunnen voorkomen en de zelf opgewekte energie opslaan voor eigen gebruik op een ander tijdstip.
Goed voor het milieu maar of het ook een rendabele investering is valt te bezien.

Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door Radar »

Hier ontstond een offtopic discussie rondom opmerkingen van Lady1234. De discussie is verwijderd.

Anduril.tr
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 mei 2015 12:35

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door Anduril.tr »

Lady1234 schreef:
03 jul 2022 18:54
Maar bij een dag en nachttarief, is het dagtarief hoger dan bij een enkel tarief.
Maar eigenlijk is het dwaas dat ‘s nachts de stroomprijs lager is. Geen zon en minder wind.
Sterker nog: als je een leveringscontract hebt voor 100% groene stroom - dus niet opgewekt met fossiele brandstof zoals gas, maar o.a. met zon en wind - je toch de door de gestegen gasprijs gestegen elektratarieven dient te betalen. Zoiets als het kopen van een goedkoper product zonder dure grondstoffen tegen een een voor een duurder product met duurdere grondstoffen geldende prijs.

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door Duc »

Wij hebben zonnepanelen, dus meeste apparaten gaan aan (indien nodig) overdag als de zon schijnt.
Ik verwacht niet dat dan het dal en piek uren tarief interessant is voor ons. Dus nee hier geen dal en piek tarief in huis.
O ja wij heen een groene stroom contract. Dus geen idee of dal en piek uren tarief wel handig is voor ons.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Duc schreef:
19 jul 2022 22:26
Wij hebben zonnepanelen, dus meeste apparaten gaan aan (indien nodig) overdag als de zon schijnt.
Ik verwacht niet dat dan het dal en piek uren tarief interessant is voor ons. Dus nee hier geen dal en piek tarief in huis.
O ja wij heen een groene stroom contract. Dus geen idee of dal en piek uren tarief wel handig is voor ons.
Je wekt op tijdens piek
Hoofdverbruik tijdens dal

En dan verwachten dat het niets is...

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
19 jul 2022 22:49
Duc schreef:
19 jul 2022 22:26
Wij hebben zonnepanelen, dus meeste apparaten gaan aan (indien nodig) overdag als de zon schijnt.
Ik verwacht niet dat dan het dal en piek uren tarief interessant is voor ons. Dus nee hier geen dal en piek tarief in huis.
O ja wij heen een groene stroom contract. Dus geen idee of dal en piek uren tarief wel handig is voor ons.
Je wekt op tijdens piek
Hoofdverbruik tijdens dal
In bericht van Duc lees ik juist het tegenover gestelde

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

angel1978 schreef:
19 jul 2022 22:49
Duc schreef:
19 jul 2022 22:26
Wij hebben zonnepanelen, dus meeste apparaten gaan aan (indien nodig) overdag als de zon schijnt.
Ik verwacht niet dat dan het dal en piek uren tarief interessant is voor ons. Dus nee hier geen dal en piek tarief in huis.
O ja wij heen een groene stroom contract. Dus geen idee of dal en piek uren tarief wel handig is voor ons.
Je wekt op tijdens piek
Hoofdverbruik tijdens dal

En dan verwachten dat het niets is...
Even voor mijzelf sprekend. Afgelopen maand heb ik in totaal 261,45 kWh verbruikt. Daarvan heb ik 94,65 kWh ingekocht en 166,82 kWh is direct verbruikt vanuit de panelen. Bijna 64% van mijn stroomverbruik gaat dus buiten de meter om.
De enige echte stroomvreter die gebruikt word buiten het piekmoment is het kooktoestel.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

NeoDutchio schreef:
20 jul 2022 07:28
angel1978 schreef:
19 jul 2022 22:49
Duc schreef:
19 jul 2022 22:26
Wij hebben zonnepanelen, dus meeste apparaten gaan aan (indien nodig) overdag als de zon schijnt.
Ik verwacht niet dat dan het dal en piek uren tarief interessant is voor ons. Dus nee hier geen dal en piek tarief in huis.
O ja wij heen een groene stroom contract. Dus geen idee of dal en piek uren tarief wel handig is voor ons.
Je wekt op tijdens piek
Hoofdverbruik tijdens dal

En dan verwachten dat het niets is...
Even voor mijzelf sprekend. Afgelopen maand heb ik in totaal 261,45 kWh verbruikt. Daarvan heb ik 94,65 kWh ingekocht en 166,82 kWh is direct verbruikt vanuit de panelen. Bijna 64% van mijn stroomverbruik gaat dus buiten de meter om.
De enige echte stroomvreter die gebruikt word buiten het piekmoment is het kooktoestel.
En dus heb je er geen last van gehad als je hier het dure tarief had moeten betalen.

In voorjaar, najaar en zomer wek je met een paar panelen al genoeg op om je gebruik gedurende het normale tarief op 0 of negatief te kunnen stellen. Je hebt dus bijna geen gebruik tijdens piektarief ( en waarschijnlijk wordt dit toch gesaldeerd nu nog ). Tijdens daltarief hebben je panelen geen opbrengst en alles wat je dan verbruikt reken je dus af maar wel op het lage tarief ( en bij voldoende panelen saldeer je bijna alles nu nog ). Hiermee zit je dus al vrij snel aan een verhouding waarbij je verbruik voor meer dan 60% in het daltarief zit.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
20 jul 2022 07:28
Even voor mijzelf sprekend. Afgelopen maand heb ik in totaal 261,45 kWh verbruikt. Daarvan heb ik 94,65 kWh ingekocht en 166,82 kWh is direct verbruikt vanuit de panelen. Bijna 64% van mijn stroomverbruik gaat dus buiten de meter om.
De enige echte stroomvreter die gebruikt word buiten het piekmoment is het kooktoestel.
Ik mis een getal. Hoeveel is er teruggeleverd? Er zijn ongetwijfeld momenten geweest, dat eigen verbruik lager was dan opbrengst zonnepanelen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

angel1978 schreef:
20 jul 2022 09:23
En dus heb je er geen last van gehad als je hier het dure tarief had moeten betalen.

In voorjaar, najaar en zomer wek je met een paar panelen al genoeg op om je gebruik gedurende het normale tarief op 0 of negatief te kunnen stellen. Je hebt dus bijna geen gebruik tijdens piektarief ( en waarschijnlijk wordt dit toch gesaldeerd nu nog ). Tijdens daltarief hebben je panelen geen opbrengst en alles wat je dan verbruikt reken je dus af maar wel op het lage tarief ( en bij voldoende panelen saldeer je bijna alles nu nog ). Hiermee zit je dus al vrij snel aan een verhouding waarbij je verbruik voor meer dan 60% in het daltarief zit.
Er zit een verschil tussen verbruik en wat je inkoopt. Inkopen doe je als je minder opwekt dan dat je verbruikt. Tijdens het daltarief is je verbruik juist heel laag. Ik gebruik door de week tijdens de daluren amper 800 watt. Tenzij je graag in de nacht een wasmachine aan zet tegen daltarief. Maar ja, overdag is dat juist gratis.

Je grote verbruik moet dus liggen op de momenten dat je opwekt en inkopen moet je zo weinig mogelijk doen. Ik werk nu alvast vooruit op het moment dat het salderen afgeschaft word. Hoe lager je inkoop, hoe lager je voorschot straks is.
En door de combinatie van zonnepanelen en een airco (investering van netto €5.000,-) zal mijn gasverbruik dalen van 1050m3 naar 400m3. Dankzij het salderen nu nog bespaar ik 3.000kWh A €0,38945 is €1168,35 en 650m3 gas a €1,80909 dus €1175,91. Ik wek wat extra op dat teruggeleverd word waardoor ik dit jaar een besparing heb van bijna €2500,-. Dus na 2 jaar zijn de kosten er al uit.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

NeoDutchio schreef:
20 jul 2022 10:31
angel1978 schreef:
20 jul 2022 09:23
En dus heb je er geen last van gehad als je hier het dure tarief had moeten betalen.

In voorjaar, najaar en zomer wek je met een paar panelen al genoeg op om je gebruik gedurende het normale tarief op 0 of negatief te kunnen stellen. Je hebt dus bijna geen gebruik tijdens piektarief ( en waarschijnlijk wordt dit toch gesaldeerd nu nog ). Tijdens daltarief hebben je panelen geen opbrengst en alles wat je dan verbruikt reken je dus af maar wel op het lage tarief ( en bij voldoende panelen saldeer je bijna alles nu nog ). Hiermee zit je dus al vrij snel aan een verhouding waarbij je verbruik voor meer dan 60% in het daltarief zit.
Er zit een verschil tussen verbruik en wat je inkoopt. Inkopen doe je als je minder opwekt dan dat je verbruikt. Tijdens het daltarief is je verbruik juist heel laag. Ik gebruik door de week tijdens de daluren amper 800 watt. Tenzij je graag in de nacht een wasmachine aan zet tegen daltarief. Maar ja, overdag is dat juist gratis.

Je grote verbruik moet dus liggen op de momenten dat je opwekt en inkopen moet je zo weinig mogelijk doen. Ik werk nu alvast vooruit op het moment dat het salderen afgeschaft word. Hoe lager je inkoop, hoe lager je voorschot straks is.
En door de combinatie van zonnepanelen en een airco (investering van netto €5.000,-) zal mijn gasverbruik dalen van 1050m3 naar 400m3. Dankzij het salderen nu nog bespaar ik 3.000kWh A €0,38945 is €1168,35 en 650m3 gas a €1,80909 dus €1175,91. Ik wek wat extra op dat teruggeleverd word waardoor ik dit jaar een besparing heb van bijna €2500,-. Dus na 2 jaar zijn de kosten er al uit.
En de relevantie met piek en dal tarief is?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
20 jul 2022 10:08
NeoDutchio schreef:
20 jul 2022 07:28
Even voor mijzelf sprekend. Afgelopen maand heb ik in totaal 261,45 kWh verbruikt. Daarvan heb ik 94,65 kWh ingekocht en 166,82 kWh is direct verbruikt vanuit de panelen. Bijna 64% van mijn stroomverbruik gaat dus buiten de meter om.
De enige echte stroomvreter die gebruikt word buiten het piekmoment is het kooktoestel.
Ik mis een getal. Hoeveel is er teruggeleverd? Er zijn ongetwijfeld momenten geweest, dat eigen verbruik lager was dan opbrengst zonnepanelen.
Dat cijfer is enkel belangrijk voor het salderen nu of het terugverkopen straks. Waar ik zelf naar kijk is wat ik direct verbruik van eigen stroom en wat ik moet bijkopen. Waar het om gaat is dat je juist zoveel mogelijk van je eigen stroom moet gaan gebruiken om zo goedkoop mogelijk uit te zijn. En dan praat ik over de tijd na 2025. En ook om te laten zien dan een daltarief met zonnepanelen niet nodig is. Je verbruik ligt namelijk op de momenten dat je gratis stroom hebt. Als je moet gaan betalen moet je verbruik zo laag mogelijk zijn.
Maar als u het graag wilt weten, in juni heb ik 370kWh terug geleverd.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
20 jul 2022 10:34
En de relevantie met piek en dal tarief is?
In dit topic gaat het al sinds 3 juli ook over per uur varierende tarieven.
Wat de reactie van NeoDutchio weldegelijk relevant maakt

Plaats reactie