Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
20 jul 2022 10:39
16again schreef:
20 jul 2022 10:08
Ik mis een getal. Hoeveel is er teruggeleverd? Er zijn ongetwijfeld momenten geweest, dat eigen verbruik lager was dan opbrengst zonnepanelen.
Dat cijfer is enkel belangrijk voor het salderen nu of het terugverkopen straks. Waar ik zelf naar kijk is wat ik direct verbruik van eigen stroom en wat ik moet bijkopen.Waar het om gaat is dat je juist zoveel mogelijk van je eigen stroom moet gaan gebruiken om zo goedkoop mogelijk uit te zijn. En dan praat ik over de tijd na 2025.
Met het getal waar ik naar vraag, kun je juist zien, hoe goed het werkt om je eigen stroom direct te gebruiken
Met je 370kWh teruglevering: Je gebruikt nog geen 32% direct zelf

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

angel1978 schreef:
20 jul 2022 10:34
En de relevantie met piek en dal tarief is?
Het is een simpel rekensommetje. Overdag zijn je kosten 0 omdat je alles op eigen stroom kan doen. Koken doe je, over het algemeen, als de opbrengst al een stuk minder is. In de daluren (na 23:00u) is je verbruik nihil.
Heb je piek en dal tarief zal je in de avonduren meer kwijt zijn (koken, tv, verlichting) dan dat je in de daluren (als je slaapt) bespaard.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
20 jul 2022 10:48
Met het getal waar ik naar vraag, kun je juist zien, hoe goed het werkt om je eigen stroom direct te gebruiken
Met je 370kWh teruglevering: Je gebruikt nog geen 32% direct zelf
Juni was een uitzonderlijke maand qua opbrengst. Dus ja, dan ligt het percentage direct verbruik tov totale opbrengst een stuk lager.
Het jaar telt 12 maanden en ook in de mindere maanden wil ik overdag genoeg opwekken om een wasmachine aan te zetten of om de woonkamer te verwarmen. In de koudere maanden kan dat percentage oplopen tot 100%.
Ook ligt het er aan hoe je opwekt. Heb je panelen op 1 kant liggen, dan zal je een relatief korte periode hebben met veel opbrengst. Ga je het opwekken verdelen, dan krijg je een langere periode met een stabielere opbrengst. Zo kan je met evenveel panelen verschillende percentages krijgen.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

NeoDutchio schreef:
20 jul 2022 10:50
angel1978 schreef:
20 jul 2022 10:34
En de relevantie met piek en dal tarief is?
Het is een simpel rekensommetje. Overdag zijn je kosten 0 omdat je alles op eigen stroom kan doen. Koken doe je, over het algemeen, als de opbrengst al een stuk minder is. In de daluren (na 23:00u) is je verbruik nihil.
Heb je piek en dal tarief zal je in de avonduren meer kwijt zijn (koken, tv, verlichting) dan dat je in de daluren (als je slaapt) bespaard.
Dat is je aanname, maar reken het nu eens uit dan..
Hoeveel heb je verbruikt en afgerekend in dal in een jaar en hoeveel in piek.

Daarnaast ligt het er mede aan wanneer je kookt en hoe je je zonnepanelen hebt staan. Westelijk georienteerd heb je ook tijdens het koken voldoende opbrengst voor het koken.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 20 jul 2022 11:08, 2 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
20 jul 2022 10:43
angel1978 schreef:
20 jul 2022 10:34
En de relevantie met piek en dal tarief is?
In dit topic gaat het al sinds 3 juli ook over per uur varierende tarieven.
Wat de reactie van NeoDutchio weldegelijk relevant maakt
Tja, zo kun je elk subonderdeel onderdeel van een topic maken.. de hoofdvraag van TS en de vraag waarop ok reageerde gaan toch echt over dal en piek tarief. Volgens mij loopt er over dynamische tarieven echt een ander topic.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

angel1978 schreef:
20 jul 2022 10:57
Dat is je aanname, maar reken het nu eens uit dan..
Hoeveel heb je verbruikt in dal in een jaar en hoeveel in piek.
Zoals ik zei, door de weeks verbruik ik 800 watt tijdens de daluren. Mijn normale verbruik zonder iets te doen zit net boven de 100 watt per uur, maar laten we dit afronden op 100 watt. Als ik afgelopen maandag neem, dan wek ik vanaf 17:30u niet meer genoeg op voor het verbruik. Koken kost die dag 1700 watt. Tot 11 uur is mijn verbruik 500 watt. Van 23:00u tot 7:00u de volgende ochtend verbruik ik (afgerond) 700 watt. Daarna is mijn opbrengst weer positief.

Totaal verbruik: 1700+500+700= 2900 watt. Mijn vaste prijs €0,38945, dus €1,13
Dagtarrief: 1700+500 = 2200 watt. Dagtarief nu €0,58838, dus €1,29
Nachttarief: 700 watt keer €0,49028 geeft €0,34

Het vaste tarief geeft een rekening van €1,13 en het dag/nacht tarief €1,63.

Mijn verbruik ligt het hoogst overdag omdat ik dan met eigen stroom was, droog of de airco aan heb staan. Mijn grootste tekort heb ik tussen 17:30 en 18:00 uur omdat ik dan aan het koken ben. En die tijd van het koken is nog steeds overdag, dus niet tegen een laag tarief.

Iedereen kan dit voor zichzelf uitrekenen. Ik heb nu mijn verbruik vergeleken met de prijs die ik nu betaal (jaarcontract deze maand ingegaan) ten opzichte van de flexibele tarieven die nu gelden.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

NeoDutchio schreef:
20 jul 2022 11:18
angel1978 schreef:
20 jul 2022 10:57
Dat is je aanname, maar reken het nu eens uit dan..
Hoeveel heb je verbruikt in dal in een jaar en hoeveel in piek.
Zoals ik zei, door de weeks verbruik ik 800 watt tijdens de daluren. Mijn normale verbruik zonder iets te doen zit net boven de 100 watt per uur, maar laten we dit afronden op 100 watt. Als ik afgelopen maandag neem, dan wek ik vanaf 17:30u niet meer genoeg op voor het verbruik. Koken kost die dag 1700 watt. Tot 11 uur is mijn verbruik 500 watt. Van 23:00u tot 7:00u de volgende ochtend verbruik ik (afgerond) 700 watt. Daarna is mijn opbrengst weer positief.

Totaal verbruik: 1700+500+700= 2900 watt. Mijn vaste prijs €0,38945, dus €1,13
Dagtarrief: 1700+500 = 2200 watt. Dagtarief nu €0,58838, dus €1,29
Nachttarief: 700 watt keer €0,49028 geeft €0,34

Het vaste tarief geeft een rekening van €1,13 en het dag/nacht tarief €1,63.

Mijn verbruik ligt het hoogst overdag omdat ik dan met eigen stroom was, droog of de airco aan heb staan. Mijn grootste tekort heb ik tussen 17:30 en 18:00 uur omdat ik dan aan het koken ben. En die tijd van het koken is nog steeds overdag, dus niet tegen een laag tarief.
Je ziet zelf dat je geen antwoord geeft op de vraag?
2/7 van de dagen geldt dit overigens al niet omdat je in het weekend ook daltarief hebt ( feestdagen ook, maar dat zijn er niet voldoende om echt mee te tellen ;) )

Maar je zou dus het meest winnen door zonnepanelen op het westen te zetten zodat je tijdens kooktijd ook nog genoeg opwekt om van te kunnen koken. Zelfs in de winter zou dat moeten lukken mits je genoeg plek en mogelijkheid hebt om zo panelen te plaatsen.

Hier maar even wel een overzicht en het antwoord op de vraag:

maand - dal / piek
januari - 198 / 160
februari - 131 / 119
maart - 118 / 102
april - 106 / 59
mei - 110 / 51
juni - 78 / 45
juli - 73 / 45
augustus - 73 / 57
september - 81 / 65
oktober - 114 / 106
november - 147 / 163
december - 211 / 229

dal: 1440
piek: 1201

Dit is dus het netto verbruik

En dat zonder 's nachts te gaan koken, tv te kijken of de airco aan te zetten...
koken gebeurt hier in de zomer van eigen opbrengst en in de winter gaat dat in piekuren (zonnepanelen staat ZZW en leveren na 1700 nog maar minimaal op ).

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

In deze tijd van 100% salderen loont het overigens nog steeds om je verbruik gewoon te doen waar het uitkomt en hoeft het echt niet van eigen gebruik te zijn. Dat is leuk als test, maar niet voor de praktijk van alle dag omdat je gewoon kunt salderen en dus je verbruik buiten de opbrengsturen om kunt wegstrepen. Pas als je jaarlijks niet voldoende opbrengt of het salderen weg gaat vallen heeft je verbruik echt helemaal overdag tijdens het schijnen van de zon echt zin.

Wel goed om hier op voorbereid te zijn, maar niet zinvol als dagelijkse praktijk.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

angel1978 schreef:
20 jul 2022 11:31
Hier maar even wel een overzicht en het antwoord op de vraag:

maand - dal / piek
januari - 198 / 160
februari - 131 / 119
maart - 118 / 102
april - 106 / 59
mei - 110 / 51
juni - 78 / 45
juli - 73 / 45
augustus - 73 / 57
september - 81 / 65
oktober - 114 / 106
november - 147 / 163
december - 211 / 229

dal: 1440
piek: 1201

Dit is dus het netto verbruik
Even ter controle, gaat het om uw daadwerkelijk verbruik, of wat de meter geregistreerd heeft? Verbruik is alles wat u gebruikt heeft (dus ook ook eigen stroom) en de meter geeft enkel aan wat er ingekocht is. Dat we hier wel over hetzelfde praten.
Van het totale verbruik zal je moeten aftrekken wat er uit je eigen opbrengst komt. Die stroom koop je immers niet in. Het gaat om het aantal kWh die je in/bij moet kopen tegen of een vast tarief of tegen een hoog/laag tarief. Dat bepaald of het gaat lonen of 1 of 2 tarieven gunstig uitvallen.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

NeoDutchio schreef:
20 jul 2022 11:54
angel1978 schreef:
20 jul 2022 11:31
Hier maar even wel een overzicht en het antwoord op de vraag:

maand - dal / piek
januari - 198 / 160
februari - 131 / 119
maart - 118 / 102
april - 106 / 59
mei - 110 / 51
juni - 78 / 45
juli - 73 / 45
augustus - 73 / 57
september - 81 / 65
oktober - 114 / 106
november - 147 / 163
december - 211 / 229

dal: 1440
piek: 1201

Dit is dus het netto verbruik
Even ter controle, gaat het om uw daadwerkelijk verbruik, of wat de meter geregistreerd heeft? Verbruik is alles wat u gebruikt heeft (dus ook ook eigen stroom) en de meter geeft enkel aan wat er ingekocht is. Dat we hier wel over hetzelfde praten.
Van het totale verbruik zal je moeten aftrekken wat er uit je eigen opbrengst komt. Die stroom koop je immers niet in. Het gaat om het aantal kWh die je in/bij moet kopen tegen of een vast tarief of tegen een hoog/laag tarief. Dat bepaald of het gaat lonen of 1 of 2 tarieven gunstig uitvallen.
Dit is wat er door de meter is gegaan op het moment dat de zonnepanelen niet genoeg opleverden om het eigen verbruik te voldoen en dus met de energieleverancier zou zijn afgerekend als er niet gesaldeerd zou worden. In de praktijk wordt alles gesaldeerd en het overschot wordt vergoed in het hoge tarief (zonnepanelen leveren immers tijdens het piektarief).

In dit geval is het dus gunstig om dubbel tarief te hebben omdat ik meer verbruik heb in dal dan in piek en het verschil tussen enkel en dal/piek gelijk is. Nog eens extra omdat de vergoeding voor de extra opbrengst na salderen in piek-tarief wordt afgerekend.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

angel1978 schreef:
20 jul 2022 11:44
In deze tijd van 100% salderen loont het overigens nog steeds om je verbruik gewoon te doen waar het uitkomt en hoeft het echt niet van eigen gebruik te zijn. Dat is leuk als test, maar niet voor de praktijk van alle dag omdat je gewoon kunt salderen en dus je verbruik buiten de opbrengsturen om kunt wegstrepen. Pas als je jaarlijks niet voldoende opbrengt of het salderen weg gaat vallen heeft je verbruik echt helemaal overdag tijdens het schijnen van de zon echt zin.

Wel goed om hier op voorbereid te zijn, maar niet zinvol als dagelijkse praktijk.
2025 is inderdaad nog een eindje weg en niemand weet welke andere regelingen er nog gaan komen, maar inzicht krijgen kan je, in mijn ogen, niet vroeg genoeg mee beginnen.
Zoals het er nu voorstaat komt de eerste klap in 2025 dat je nog maar 65% mag salderen. Word het rustig aan afgebouwd, dan merk je het niet zoveel, nu wel.
Als je nu begint met inzicht krijgen in wanneer je hoeveel zelf opwekt, wat je grotere stroomvreters gebruikt op welk moment, dan kan je nu puzzelen zonder dat het geld gaat kosten als het fout gaat. Dit doe ik dit jaar, Is alles uitgewerkt, dan kan je je nieuwe werkwijze je eigen maken. Dus niet meer (wat we eerst deden) op 1 dag 4 wasmachines aanzetten, maar 1 tot 2 tijdens het opwekken. Dit ga ik volgend jaar doen. Dat wil zeggen dat ik in 2025 geen 1000kWh hoef bij te betalen, maar nog maar 700kWh.
Nu heb ik ook nog 1,5 jaar de tijd om stroomslurpers te gaan vervangen. Niet ineens een hoop geld investeren, maar elke keer een beetje.

Daarnaast word je maandvoorschot bepaald op je verwacht verbruik. Hoe meer je nu moet salderen, hoe meer stroom je dus inkoopt. Een hogere inkoop wil dus ook zeggen een hoger voorschot.

Nu al gaan nadenken lijkt vroeg, maar kan best.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

In de discussie mis ik het belang van het spreiden van stroomverbruik over 24 uur, om het stroomnet te ontlasten om andere redenen: het antwoord is m.i. dat het slim is om dal-periodes maximaal te gebruiken vanwege de teruglopende gasleveranties vanuit Rusland - en dat levert volgens mij ook op dat de tarieven minder zullen stijgen (aangezien een groot deel van de stroom met gas wordt opgewekt). Het inslijten van gewoontes als in het weekend wassen is daarom de moeite waard.
De noodzaak om het energieverbruik met 15% te verlagen vanwege de stagnerende Russische gastoevoer werkt beter als ons verbruik verdeeld is over 24 uur en er dus minder "gasgestookt" hoeft te worden opgewekt. Dit geldt in elk geval voor woningen zonder zonnepanelen.
Diegenen die zonnepanelen hebben kunnen het beste zo veel mogelijk tijdens zonnige periodes c.q. op zonnepanelen wassen etc. Hier wassen wij vooral in het weekend en letten ook op of de zon schijnt voor het opladen van de elektrische fietsen en eventueel een was te draaien, zodat we zoveel mogelijk de stroom van zonnepanelen gebruiken.
Daarnaast moet uiteraard de capaciteit van het stroomnet zo snel mogelijk uitgebreid worden, zodat alle stroom van zonnepanelen verwerkt kan worden.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nu al gaan nadenken lijkt vroeg, maar kan best.
Nu al nadenken kan niet alleen al best, maar is zelfs heel slim en nodig.
Echter ga je nog een stap verder door het in de praktijk te doen en daar je keuzes op te baseren terwijl nadenken ook gewoon kan zonder nu de meest optimale situatie te negeren.

Hier wordt namelijk ook al bekeken wanneer de wasmachine het beste kan draaien, wat de grootverbruikers zijn en welke investeringen het beste gedaan kunnen worden en wanneer dan. Dat kan ik echter allemaal doen zonder daarbij de keuze te moeten maken voor enkeltarief en / of zo min mogelijk te salderen. Hier gebeurt dus en/en.
Dubbel tarief is de meeste financieel gunstige situatie (voor dit moment) en op het moment dat dit niet meer kan/rendabel is zijn ook de investeringen gedaan en het inzicht verkregen hoe dan te handelen. T.z.t. ( 2026 ? ) kan het best zinvol zijn om naar enkel tarief over te schakelen, maar dat bekijken we dan wel weer.

Op dit forum lijken sommige gebruikers dubbel tarief bij voorbaat af te schieten omdat het 'toch geen zin heeft' , 'teveel gedoe' of 'onrendabel'. Het zal per persoon en huishouden verschillen. Voor sommigen zal het zinvol kunnen zijn, voor anderen niet. Maar het per definitie af te doen als onzin zonder er echt eens goed naar te kijken is echt onzin.

Enige vraagteken hier is nog hoe te handelen op het moment dat dynamische tarieven de standaard zijn of worden. Dat is nog even iets ingewikkelder te bekijken en ook niet iets voor in dit topic.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

angel1978 schreef:
20 jul 2022 11:58
In dit geval is het dus gunstig om dubbel tarief te hebben omdat ik meer verbruik heb in dal dan in piek en het verschil tussen enkel en dal/piek gelijk is. Nog eens extra omdat de vergoeding voor de extra opbrengst na salderen in piek-tarief wordt afgerekend.
Het is in uw geval enkel gunstig als uw tarief gunstig is. Geef ik uw verbruik in bij mijn aanbieder met de prijzen van deze maand met een jaarcontract, dan bent u iets duurder uit met een dubbele meter.
Iedereen zal dit dus voor zichzelf moeten uitrekenen met de cijfers bij dat verbruik en kosten.

Wat ik overigens apart vind, en dat is even een zijsprongetje, het verbruik van u op daltarief. Als ik kijk naar juni dan was dat een topmaand met opwekken en dan verbruikt u gemiddeld 2,6kWh in de nacht. In vele maanden is mijn totale inkoop nagenoeg gelijk met uw verbruik in de nachturen.
Het kan natuurlijk zijn dat u of grote stroomgebruikers hebt of iets anders dat het kan verklaren, maar het viel mij op.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het is in uw geval enkel gunstig als uw tarief gunstig is. Geef ik uw verbruik in bij mijn aanbieder met de prijzen van deze maand met een jaarcontract, dan bent u iets duurder uit met een dubbele meter.
Je moet daar wel de juiste aanbieder bij kiezen. TS in dit topic begon de OP met dat het verschil tussen dal/piek en normaal zo groot is geworden. Dat geldt natuurlijk ook voor die aanbieder. Bij mij is het verschil overigens 7 cent ( beide kanten op )
Wat ik overigens apart vind, en dat is even een zijsprongetje, het verbruik van u op daltarief. Als ik kijk naar juni dan was dat een topmaand met opwekken en dan verbruikt u gemiddeld 2,6kWh in de nacht.
Het was je nog niet opgevallen dat ik hier een heel jaar laat zien en dat ik niet de komende maanden gegokt zal hebben?
Dit zijn dus de cijfers van 2021

Het is trouwens weekend en nacht. En aangezien een maand toch echt minimaal 8 dagen weekend betreft (deze maand zelfs 10) is dit nog een behoorlijke hap. Wasmachines, drogers, vaatwassers en ovens worden nu eenmaal het meest gebruikt als men thuis is en dat is voor veel mensen toch echt het weekend ( en dus daltarief ).

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

angel1978 schreef:
20 jul 2022 13:13
Wat ik overigens apart vind, en dat is even een zijsprongetje, het verbruik van u op daltarief. Als ik kijk naar juni dan was dat een topmaand met opwekken en dan verbruikt u gemiddeld 2,6kWh in de nacht.
Het was je nog niet opgevallen dat ik hier een heel jaar laat zien en dat ik niet de komende maanden gegokt zal hebben?
Dit zijn dus de cijfers van 2021

Het is trouwens weekend en nacht. En aangezien een maand toch echt minimaal 8 dagen weekend betreft (deze maand zelfs 10) is dit nog een behoorlijke hap. Wasmachines, drogers, vaatwassers en ovens worden nu eenmaal het meest gebruikt als men thuis is en dat is voor veel mensen toch echt het weekend ( en dus daltarief ).
Ik zag wel dat het een jaar was, maar de hoogte van het verbruik viel mij op. Daar waar ik over een hele maand inkoop, doet u dat alleen op het daltarief. En dat terwijl ik in het weekend ook gewoon kook en zeker 4 wasjes met 2 drogers draai. Niet dat het iets te maken heeft met de vraag van TS en met het salderen nu maakt het allemaal toch niets uit. Het viel mij op.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

NeoDutchio schreef:
20 jul 2022 13:33
angel1978 schreef:
20 jul 2022 13:13
Wat ik overigens apart vind, en dat is even een zijsprongetje, het verbruik van u op daltarief. Als ik kijk naar juni dan was dat een topmaand met opwekken en dan verbruikt u gemiddeld 2,6kWh in de nacht.
Het was je nog niet opgevallen dat ik hier een heel jaar laat zien en dat ik niet de komende maanden gegokt zal hebben?
Dit zijn dus de cijfers van 2021

Het is trouwens weekend en nacht. En aangezien een maand toch echt minimaal 8 dagen weekend betreft (deze maand zelfs 10) is dit nog een behoorlijke hap. Wasmachines, drogers, vaatwassers en ovens worden nu eenmaal het meest gebruikt als men thuis is en dat is voor veel mensen toch echt het weekend ( en dus daltarief ).
Ik zag wel dat het een jaar was, maar de hoogte van het verbruik viel mij op. Daar waar ik over een hele maand inkoop, doet u dat alleen op het daltarief. En dat terwijl ik in het weekend ook gewoon kook en zeker 4 wasjes met 2 drogers draai. Niet dat het iets te maken heeft met de vraag van TS en met het salderen nu maakt het allemaal toch niets uit. Het viel mij op.
Verbruik in de nacht is hier ongeveer 200 Watt per uur gemiddeld. 2x zoveel als bij jou, dus dan kan je uitrekenen hoeveel de rest is en waar dat vandaan komt ;)
en met het salderen nu maakt het allemaal toch niets uit.
Het maakt in die zin uit dat het overschot dat ik niet gesaldeerd krijg wordt uitbetaald in het piektarief. Nu wordt er niemand rijk van 1500 Kwh x 7 cent, maar toch 8)

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

angel1978 schreef:
20 jul 2022 13:36
Verbruik in de nacht is hier ongeveer 200 Watt per uur gemiddeld. 2x zoveel als bij jou, dus dan kan je uitrekenen hoeveel de rest is en waar dat vandaan komt ;)
Wasmachine is 1 kWh per keer, blijft er een hoop over voor de oven en kookplaat. In het topic van de wijnkoeler was al te lezen wie wat op voorraad heeft liggen, ….

Ik neem wel wat emmertjes stroom mee, wijn en eten is er ook, wie zorgt voor het toetje?

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

NeoDutchio schreef:
20 jul 2022 14:15
angel1978 schreef:
20 jul 2022 13:36
Verbruik in de nacht is hier ongeveer 200 Watt per uur gemiddeld. 2x zoveel als bij jou, dus dan kan je uitrekenen hoeveel de rest is en waar dat vandaan komt ;)
Wasmachine is 1 kWh per keer, blijft er een hoop over voor de oven en kookplaat. In het topic van de wijnkoeler was al te lezen wie wat op voorraad heeft liggen, ….

Ik neem wel wat emmertjes stroom mee, wijn en eten is er ook, wie zorgt voor het toetje?
Kan wel verklappen dat er geen wijnfles hier koel ligt.
Het verbruik is met ongeveer 3000Kwh ook echt niet uitzonderlijk, dus daar ligt het niet aan. Misschien toch eens wat gerichter rekenen en minder aannames doen?

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Elektra - gaat het slim worden het daltarief maximaal te gebruiken?

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
20 jul 2022 12:59
Nu al gaan nadenken lijkt vroeg, maar kan best.
Nu al nadenken kan niet alleen al best, maar is zelfs heel slim en nodig.
Echter ga je nog een stap verder door het in de praktijk te doen en daar je keuzes op te baseren terwijl nadenken ook gewoon kan zonder nu de meest optimale situatie te negeren.
Toch weet ik niet of je die stap niet nu al moet gaan zetten. Tot nu toe draaide ik mijn wasjes gewoon zoals het uit kwam. Het is toch even omschakelen om dat enkel nog in het weekend te doen. Nu zal het me nog niks schelen omdat ik nog onder een vast contract val. Maar dat houdt half augustus op, en dan wordt het toch even anders.

Nee, het zal me geen vermogen schelen. Maar tel alle kleine beetjes bij elkaar op - en ineens wordt het toch een lekker bedrag. Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik dus ieder jaar onder de 1200 Kwh zit. Nu met de nieuwe ijskast kon het wel eens rond de 1000 Kwh uitkomen. Dat zijn dus al die kleine beetjes bij elkaar.

Net was trouwens op het nieuws dat er gevraagd wordt het gasverbruik komende winter met 15% te verminderen. Linksom of rechtsom wordt er toch van iedereen een bijdrage verwacht om zuiniger met energie om te gaan, al staat dat los van de vraag of het zinvol is te proberen het stroomverbruik meer naar de dalperiodes te laten gaan.
Laatst gewijzigd door witte angora op 20 jul 2022 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie