Ervaring SolarStudio: opgelet!

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Aldo21

Ervaring SolarStudio: opgelet!

Ongelezen bericht door Aldo21 »

Beste allemaal, hier een tip om een bedrijf voor installatie van zonnepanelen om niet mee in zee te gaan.

Een aantal maanden geleden hebben wij contact gehad met de SolarStudio voor het uit laten brengen van een offerte voor het laten installeren van zonnepanelen op ons dak. Voor de offerte zou er iemand bij ons thuis langskomen, en mijn partner en ik moesten allebei aanwezig zijn om de afspraak door te laten gaan. Tijdens het gesprek keek de verkoper eerst een paar keer naar ons dak om een grove inschatting te maken van het aantal zonnepanelen dat erop zou passen. Vervolgens begon hij een verkooppraatje over hoeveel geld wij zouden kunnen terugverdienen van onze energierekening door hun zonnepanelen te laten installeren.

Voor financiering van de 8 zonnepanelen zou volgens de verkoper een lening aangevraagd moeten worden van 10.849 euro. Hierbij gaf hij al aan dat een technische inspectie nog wel nodig zou zijn om zeker te weten of het ook zoals voorgesteld gepland zou kunnen worden. Toch drong de verkoper er meteen op aan om een overeenkomst voor het aanvragen van financiering en een technische keuring te tekenen.

In de bijbehorende voorwaarden stond aangegeven dat om weer van de overeenkomst af te komen een bedrag van 20% van de aanneemsom (dus die 10.849) binnen twee weken betaald zouden moeten worden, en als de montage al gepland was zelfs 40% van de aanneemsom. Dat terwijl er weinig reden was aan te nemen dat het genoemde bedrag van 10.849 euro ook maar enigszins realistisch was. Bij andere leveranciers en installateurs van zonnepanelen hebben wij offertes ontvangen van minder dan de helft van deze prijs, zonder dat het nodig was een lening af te sluiten.

Daarnaast gaven zij in het verkooppraatje aan dat zij zonnepanelen gebruiken van het merk 'DSE', 'Deutsche Solar Exclusiv'. Volgens de SolarStudio marktleider in zonnepanelenproductie. DSE blijkt echter een eénmansbedrijf te zijn dat opgericht is in Woerden.

Op internet (klantenvertellen) en Google hebben zij gemiddeld een hoge rating, maar als je door de reviews leest zie je continu het verhaal hierboven terugkomen. Dit bedrijf zou dus het beste vermeden kunnen worden!

Pierre-de-5e

Re: Ervaring SolarStudio: opgelet!

Ongelezen bericht door Pierre-de-5e »

Meer dan 10.000 euro voor 8 zonnepanelen, een belachelijk hoog bedrag. Moet voor minder dan de helft kunnen. En hoe je het wil financieren, daar hebben zij niets te maken.

Illing

Ongelezen bericht door Illing »

Gisteren en vandaag een verontrustende mail ontvangen over vermeende (of bewezen?) oplichtingspraktijken door de Solar Studio in Almere.
Wij zijn in april 2021 met dit bedrijf in zee gegaan en 21 zonnepanelen laten plaatsen voor een prijs van € 18.276 excl. btw. Dit bedrag werd ons in rekening gebracht. Het BTW bedrag van € 3.837,96 werd door de Solar Studio via een bureau voor Centrale BTW teruggave (terug)gevorder en aan ons overgemaakt. Dit bedrag weigerde ik in eerste instantie niet aan de Solar Studio over te maken. Ik heb hier een naar telefoongesprek gehad met de Solar Studio, waarbij gedreigd werd juridische stappen tegen ons te nemen. Uiteindelijk wel overgemaakt.
Na het lezen van de mail, afkomstig van "De Klokkenluiders van de Solar Studio BV" bekruipt mij nu toch wel een naar gevoel. Op de zonnepanelen zou geen garantie zijn en mij schijnt dit te zijn voorgelogen.
Na de mail te hebben doorgelezen weet ik nu niet of ik nu wel/niet ben opgelicht. Zou ik teveel hebben betaald? Ruim € 870) per paneel excl. btw. en had ik het BTW bedrag niet aan ze moeten overmaken? Welbeschouwd heb ik geen BTW betaald en hebben zij ook geen BTW afgedragen? Als dat zo zou zijn, dan hebben zij de Staat ook nog een poot uitgedraaid.
Zijn er mensen die een mail ontvangen hebben van de Klokkenluiders?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je moet altijd gewoon de factuur inclusief btw betalen. Jij krijgt (als dan niet via een tussenpersoon) de btw vervolgens terug van de overheid. Spannender is het niet.

De prijs is wel behoorlijk ja. Ik heb 2x6 panelen met 12 micro-omvormers laten leggen door een goede installateur, voor 6500 euro. Had je geen vergelijkende offertes opgevraagd?

Waarom je geen garantie zou hebben ontgaat me, dat heb je op grond van de wet al. En ik neem aan dat je contractueel ook nog wel iets afgesproken zult hebben.

Misschien handig om die mail van die zogenaamde klokkenluiders hier eens te delen. De vraag is of er echt iets aan de hand is (afgezien van de belachelijk hoge prijzen), of dat er gewoon een concurrent bezig is met een zwartmaakactie.

Paulendanielle

Ongelezen bericht door Paulendanielle »

Goedemiddag,
Ook wij hebben berichtten ontvangen van de klokkenluiders van de Solarstudio.
Ook wij hebben hier heel vervelend gevoel aan overgehouden en weten niet wat we mee moeten. Zou graag in contact willen komen met mensen die met hetzelfde dilemma worstelen.
Gr. Paul

Astrid 1961

Ongelezen bericht door Astrid 1961 »

Wij hebben idd ook mail gekregen over de Solar Studio. Zus en zwager ook.

Reffots

Ongelezen bericht door Reffots »

Ook wij en onze buren hebben deze mail gehad van de klokkenluiders van de Solarstudio geen idee hoe nu verder
Laatst gewijzigd door Reffots op 23 jan 2022 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

AndyY

Ongelezen bericht door AndyY »

Ook ik heb de mail gekregen en alle links gecheckt of ze schadelijk zijn, wat niet het geval is. Ik heb ook gecontroleerd wat ze beweren en zie inderdaad op de de website van DSE (https://www.dse-fabrik.de) dat er Nederlands namige bestanden gebruikt worden als source. Als je het fysieke adres bezoekt via google maps zie je dat er een ander bedrijf (https://www.sonnenstromfabrik.com) op dat adres in Duitsland gevestigd is met een andere naam. Pand is inderdaad hetzelfde, maar geen DSE logo.
Hier heb ik een link gevonden van iemand die in oktober vorig jaar al aangaf en had uitgezocht das DSE een eenmanszaak is in Woerden: tips-f144/ervaring-solarstudio-opgelet-t197736.html

Hier de brief van de CEO van DSE: https://mcusercontent.com/4c496c66507f0 ... ._PDF_.pdf

Wat ik wel verdacht vind, is dat de site van https://dsefabrik.com/ onder constructie is.
Daarom heb ik nog steeds mijn twijfels over de mail en ben nog aan het zoeken naar die ene feit of bevestiging die mijn twijfels wegneemt. Maar dat is het enige verdachte wat ik tot nu toe heb kunnen vinden.

Moneyman

Wie of wat zijn die klokkenluiders? Blijkbaar iemand van binnenuit, want ze gebruiken blijkbaar een intern adresbestand. Wat schrijven ze concreet?

Vaag verhaal zo.

Cocacola1966

Ongelezen bericht door Cocacola1966 »

Waarschuwing!

Recent is ons gebleken dat de onderneming De Solar Studio B.V., gevestigd in Almere (NL) zich bedient van verschillende oneerlijke handelspraktijken waarmee zij misbruik maakt van onze goede naam en onze geregistreerde merk- en handelsnaamrechten.

DSE – Deutsche Solar Exclusief heeft geen enkele samenwerking of verbintenis met De Solar Studio B.V. of haar bestuurder: The Sustainability Holding B.V. (Leefenergiebewust.nl) en distantieert zich van elke vorm van deze onrechtmatige gedragingen.

Middels een klokkenluidersactie zijn vele gedupeerde op de hoogte gesteld van de praktijken van De Solar Studio B.V. Hierdoor worden wij momenteel (telefonisch) overspoeld met vragen. Vanzelfsprekend staan wij klaar voor alle gedupeerden. Vriendelijk verzoeken we vragen per e-mail te stellen. We hebben hiervoor een speciale postbus ingezet; [email protected].

marianvh

Ongelezen bericht door marianvh »

Ik heb ook bericht gehad van de klokkenluiders en weet niet goed wat te doen.

Salvadornl

Ongelezen bericht door Salvadornl »

Ook wij hebben de email van de klokkenluiders gekregen. met de inhoud:

mail 21-1-2021
(!!) LET OP (!!) Deze e-mail bevat vertrouwelijke en belangrijke informatie en heeft een leestijd van ± 2 minuten. Neem hiervoor alstublieft even rustig de tijd. (!!)

Beste klant van De Solarstudio (uw zonnepanelen installateur)

Wij, de klokkenluiders van De Solarstudio hebben helaas geen goed nieuws. U bent opgelicht met DSE zonnepanelen, u heeft namelijk geen garantie op de DSE zonnepanelen, en u heeft veel te veel betaald! We vragen daarom dringend uw aandacht voor het volgende:

1 van 5 - Wie zijn wij
Wij, de klokkenluiders (medewerkers en ex-medewerkers) van De Solarstudio moeten uit veiligheidsoverwegingen anoniem blijven. Wij hebben ons laten adviseren door een advocaat om ons goed te kunnen verwoorden in het doen van ons verhaal aan u, want eerlijkheid duurt het langst.

2 van 5 - De Solarstudio
De Solarstudio verkoopt zonnepanelen aan consumenten. Veel klanten maken gebruik van het betaalconcept (lening) “Zonnepanelen zonder investering”. De Solarstudio heeft in de afgelopen jaren vele tientallen miljoenen winst gemaakt door misbruik te maken van uw goede vertrouwen. Dit deden en doen ze met de verkoop van “DSE” zonnepanelen.

3 van 5 - DSE-Zonnepanelen en de Garantie
De Solarstudio doet alsof zij “DSE” zonnepanelen van de “DSE Fabrik” uit Duitsland verkoopt en de enige Premium Partner van “DSE” is, maar deze fabriek bestaat niet! De Solarstudio heeft deze zogenaamde fabrikant verzonnen. Ook de website “www.dse-fabrik.de” is door De Solarstudio zelf gemaakt. Het doel van die website is een basis van vertrouwen creëren om een geloofwaardig verhaal te kunnen vertellen over de “verzonnen” afkomst van de “DSE” zonnepanelen.

Omdat deze “DSE Fabrik” niet bestaat heeft u geen enkele garantie op de “DSE” zonnepanelen. De koopovereenkomst tussen u en De Solarstudio is dus onder valse informatievoorziening tot stand gekomen. Dit is pure oplichting, dat is onrechtmatig en ook strafbaar!

Uw “DSE” zonnepanelen zijn geproduceerd door fabrikant Sonnenstromfabrik. Deze private label fabrikant heeft niks te maken met het verzonnen “DSE” van De Solarstudio. De “no-name” zonnepanelen worden zeer goedkoop ingekocht (zo’n € 135,- per stuk). De Solarstudio verkoopt deze garantie-loze zonnepanelen vervolgens als een A-merk zonnepaneel waar dan ineens 30 jaar “Europese garantie” op zit, en daarom ook voor een (belachelijk!) hoge prijs. Schandalig!

Ook gebruikt De Solarstudio onrechtmatig kwalificaties en certificaten van onder andere TÜV, DEKRA en de Consumentenbond. Al deze partijen hebben niets van doen met De Solarstudio of hun verzonnen “DSE Fabrik” of “DSE zonnepanelen”. Dit is precies waarom wij nu aan de bel trekken! Het is niet leuk om te horen, maar u bent keihard opgelicht!

4 van 5 - Aansluiten bij DSE - Deutsche Solar Exclusiv B.V.
In Woerden (vlakbij Utrecht) zit de enige daadwerkelijke DSE B.V. (DSE - Deutsche Solar Exclusiv B.V.) (www.dsefabrik.com), die uiteraard niets met deze oplichting te maken heeft. De Solarstudio maakt misbruik van de goede naam en ook de merkrechten van de DSE B.V., daarom hebben zij al verschillende grote rechtszaken tegen De Solarstudio lopen. Wij hebben contact gezocht met de DSE B.V. en gevraagd of zij ons willen helpen.

We hebben goed nieuws! De DSE B.V. heeft ons toegezegd er alles aan te zullen doen de klanten te helpen die door De Solarstudio zijn opgelicht. Ze hebben ons belooft u te gaan helpen De Solarstudio te laten boeten voor hun onrechtmatige daden en oplichtingspraktijken.

In de bijlage (PDF) van deze e-mail treft u een brief aan van de CEO van DSE B.V. Neem deze goed door en reageer alstublieft vóór as. Zondag 23 januari 2022, 15:00u.

5 van 5 - Afsluiting
We snappen dat al deze informatie erg rauw op uw dak komt en ook niet leuk is. Daarom is het fijn om te weten dat DSE B.V. bereid is om u te helpen uw recht te halen.

Alle informatie in deze e-mail is vertrouwelijk en schadelijk voor De Solarstudio. Wij gaan ervan uit dat De Solarstudio deze e-mail in handen zal krijgen en er alles aan zal doen om u te overtuigen dat het allemaal niet waar is of wel meevalt. Het valt zeker niet mee, u bent keihard opgelicht. De rechter heeft daar overigens al in het openbaar over geoordeeld in een eerste deel van de gerechtelijke procedure tussen de DSE B.V. en De Solarstudio.

Het spijt ons heel erg dat we dit alles hebben moeten mededelen, maar zoals eerder gezegd:
Eerlijkheid duurt het langst!

Met vriendelijke groet,
De Klokkenluiders van De Solarstudio
lees verder in volgende post

Salvadornl

Ongelezen bericht door Salvadornl »

Hier kwam snel een reactie email van De solar studio op terug "Zojuist is ons ter oren gekomen dat een brief met onwaarheden over de SolarStudio gedeeld is. Deze brief komt van een ex-werknemer waarmee wij met een arbeidsconflict uit elkaar zijn gegaan.

Wij willen benadrukken dat de inhoud van deze brief onjuist is."

De Klokkenluider stuurde de dag er op de volgende mail.
mail 2:
Geachte klanten van De Solar Studio,

We hebben van DSE BV vernomen dat zij overspoeld zijn met aanmeldingen.

Ook worden er veel vragen gesteld over de betrouwbaarheid van onze berichtgeving en het handelen van DSE BV. Deze vragen namen flink toe na de e-mail die u gisterenavond van De Solar Studio heeft gekregen. Dit geeft ons de ruimte meer informatie te geven en met bewijzen over de brug te komen, die hebben wij namelijk in overvloed en zullen een tipje van de sluier laten zien. De maat is vol!

Allereerst valt op dat De Solar Studio rept over een “ex-medewerker” wat niets meer is dan een poging om ons in een slecht daglicht te zetten. Dit is bijzonder aangezien zij namelijk geen idee hebben wie wij zijn. Voor wat betreft het genoemde arbeidsconflict: dat is de regel bij De Solar Studio. Je blijft er werken en laat je de mond snoeren over alle misleiding en oplichting waar je tijdens je werk achter komt, of je weigert glashard in het gezicht van klanten te liegen en vertrekt met een arbeidsconflict, en krijgt een zware advocaat achter je aan. Ja... zo zwart-wit is het bij deze organisatie. Er staat voor hun natuurlijk wel wat op het spel wat goed verborgen moet blijven!

De “DSE-Fabrik” die zij verzonnen hebben bestaat niet. De zonnepanelen die bij u zijn geïnstalleerd zijn afkomstig van private-label producent “Sonnenstromfabrik” die niets met de verdere handel en wandel van De Solar Studio van doen heeft. De panelen worden (zeer goedkoop) voor zo’n € 140,00 per stuk ingekocht. (Klik hier voor de bewijsbijlage "Factuur Sonnenstromfabrik")

Voor de verkoop van hun “DSE” verhaal heeft De Solar Studio een schitterende website laten bouwen op het domein: www.dse-fabrik.de. Hier valt op dat deze zogenaamde wereldwijde fabrikant uit Duitsland zaken over de hele wereld zou doen en marktleider zou zijn maar op de “partners” pagina slechts 1 partner te vinden is, in Nederland, De Solar Studio. Ook komen (heel toevallig) de privacyverklaringe van De Solar Studio en deze verzonnen "DSE-Fabrik" exact overeen. (Klik hier voor de bewijsbijlage "Privacy-statement DSE-Fabrik vs. De SolarStudio")

In de consumentenpresentatie bij u thuis zijn talloze certificaat logo’s en mooie sterke verhalen aan u verteld. Over onder andere de Consumentenbond, en DEKRA.
In de eerste rechtszaak tussen DSE BV en De Solar Studio zijn deze documenten naar voren gekomen, die wel voor zichzelf kunnen spreken (Klik hier voor de bewijsbijlage "De Consumentenbond") (Klik hier voor de bewijsbijlage "Verklaring van DEKRA Nederland BV") (Klik hier voor de bewijsbijlage "Presentatieblad")

De garantie: U heeft bij de door de Solar Studio verzonnen “DSE-Fabrik” geen enkele garantie, want deze fabriek bestaat niet. In de algemene voorwaarden van De Solar Studio staat met kleine lettertjes vermeld dat u slechts 10 jaar garantie heeft op de zonnepanelen. Op de overeenkomt zelf staat duidelijk vermeld dat de garantie slaat op de zonnepanelen van “het merk: DSE”. Dit merk bestaat niet (tenminste niet zoals De Solar Studio dit heeft verzonnen)

Veel vragen zijn gesteld over de termijn waarin gereageerd kon worden aan DSE BV. Deze is inderdaad erg kortdag. Dit is op voorhand een bewuste keuze geweest door de angst dat De Solar Studio zichzelf snel failliet zou verklaren wanneer ze erachter zouden komen dat er mogelijk duizenden mensen op de been zouden komen om hun geld terugeisen. Nu De Solar Studio openbaar een reactie heeft gegeven, waarin zij allesbehalve eerlijk is, is die angst verdreven.
...
Met vriendelijke groet,
De Klokkenluiders
Ik heb ook zo mijn vraagtekens staan bij het Nederlandse DSE Fabrik aangezien zij pas kort staan in=geschreven bij de KvK en dat ook het adres waar ze staan ingeschreven letterlijk tientallen bedrijven staan ingeschreven vele ervan op de zelfde dag ingeschreven bij de KvK.

Ik stuur alles naar mijn rechtsbijstand en laat het via hun lopen/advies krijgen.

Een ding is wel duidelijk. Het is een zooitje. Zeker iets voor Radar en Opgelicht?! om naar te kijken, lijkt mij zo.

Hopelijk hebben we allemaal snel wat meer duidelijkheid.

Pipo86

Ongelezen bericht door Pipo86 »

Ook wij hebben een mail ontvangen , van de solarstudio zelf en van de klokkenluiders .
Wij weten nu niet wat wij ermee moeten . We zijn goed behandeld en alles is netjes afgehandeld , maar toch hebben wij er nu een raar gevoel bij na het lezen van de mail van de klokkenluiders

Jorisw86

Ongelezen bericht door Jorisw86 »

Ik helaas ook mail van de klokkenluiders gehad. Kom graag met de andere in dit forum in contact. Heb jullie als vriend toegevoegd op het forum.

ElleFlowers

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Ik heb het verhaal van de topic starter gelezen als jurist. Het klinkt enigszins vreemd. Je gaat een niet bindende overeenkomst aan want het is een offerte dus het is een aanbod dat je kan accepteren maar ze laten je tekenen voor een technische keuring die dus inderdaad geld kost en dat is een deel van de koopsom van de zonnepanelen uit de offerte.

Klinkt mij niet echt in de oren als vrijblijvend zoals ze het wel doen voorkomen. Ze komen langs roepen een bedrag in een offerte en raden een technische keuring aan die je met hun overeenkomt en niet met het technische bedrijf (is dat dan onafhankelijk of gewoon hetzelfde bedrijf die de keuring doet)? Vervolgens blijkt dat je dan toch een deel van de niet bindende offerte moet betalen?

Begrijp ik het zo goed of is het toch een overeenkomst tot aankoop van de panelen die je niet kan cancellen?

Ik vind dit juridisch zo bijzonder dat ik hetzelf gewoon zo zou late doorgaan en absoluut niets zou betalen als ik betrokken was maar ik kan me voorstellen dat je hier zelf voorzichtig in bent.

Dit is een werkwijze die niet helder is en ook niet klopt, de houdbaarheid is twijfelachtig en als ik je mag adviseren laat ze gewoon gaan en schakel een ander in. Vreemd is het gewoon en juridisch een rariteit. Stel dat je niet tevreden bent en je klachten hebt ga je dan deze partij bellen in goed vertrouwen en wat verwacht je dan?

Sanniej232

Ongelezen bericht door Sanniej232 »

Wij hebben inderdaad ook deze mail ontvangen , probeer ook te achterhalen wat waar is en wat niet. Volgens de solar studio is het een oude werknemer met een arbeidsconflict maar waarom zou dan het bedrijf dse er ook bij betrokken zijn? Zij zeggend dat hun naam misbruikt is , wat kan er gebeuren als je je aanmeld via het formulier en dus aangifte doet en dit alles is niet waar. Heeft iemand telefonisch contact gehad met dse of de medewerkers van de brief er ook werken

Moneyman

ElleFlowers schreef:
24 jan 2022 05:56
Begrijp ik het zo goed of is het toch een overeenkomst tot aankoop van de panelen die je niet kan cancellen?
Uit de OP blijkt toch duidelijk dat er direct op een overeenkomst wordt aangestuurd?
ElleFlowers schreef:
Ik vind dit juridisch zo bijzonder dat ik hetzelf gewoon zo zou late doorgaan en absoluut niets zou betalen als ik betrokken was maar ik kan me voorstellen dat je hier zelf voorzichtig in bent.
Gevaarlijk advies weer. Je hebt nog niets eens een fatsoenlijk beeld van wat er aan de hand is, maar trekt al wel de conclusie dat je niet zou betalen.

Overigens zal TS, gezien zijn betoog, uberhaupt niets getekend hebben.
ElleFlowers schreef:
Ik heb het verhaal van de topic starter gelezen als jurist.
Nu ook nog antwoorden als een (zorgvuldig) jurist en geen voorbarige conclusies trekken, dan stuur je mensen ook niet met verkeerde indrukken het bos in.

WilV

Ongelezen bericht door WilV »

Ook ik heb deze brieven van de klokkenluiders ontvangen, die duidelijk aangeven dat diegene die met de Solarstudio in zee zijn gegaan te zijn opgelicht. Heb 1,5 jaar geleden 18 panelen aangeschaft.

Het punt is dat deze zonnepanelen verkocht worden met 30 jaar garantie, ook op de opbrengst van de panelen. (en een vermoedelijke levensduur van 50 jaar)
Dit rechtvaardigd de hoge aanschafprijs.
Het punt is nu dat de fabriek zie ze zou produceren in Duitsland niet bestaat, en dus volgens valse voorwenselen aan de man gebracht te zijn.

De Klokkeluiders hebben hiervoor al veel informatie verzameld om een zaak te beginnen.

Ik heb mij bij hun aangemeld om hier in ieder geval sterker te staan in hun (onze) rechtsgang.

ElleFlowers

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Nee dat maak ik allemaal direct zo niet op simpelweg te weinig info. Waar kan ik opmaken dat er een overeenkomst is? Ik kan echt geen kaas maken van wat je stelt. Hoe kan ik hier een duidelijk antwoord op geven op basis wat hier staat. Jij trekt hier conclusies zelf, wat voor advies geef ik, ik geef geen advies hoor? ik stel vragen wat ik onduidelijk vind. Je verwijt me dat vervolgens weer?! Dus jij vind dit helder en ik kan hier duidelijk op antwoorden als jurist helaas niet.

Je valt aan om aan te vallen lijkt het hier. Wat heeft men hier nou aan?

Tot over 6 maanden weer. Dag.
Laatst gewijzigd door ElleFlowers op 24 jan 2022 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie