LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hulp met huren

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Nuseya
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mar 2013 15:51

Hulp met huren

Ongelezen bericht door Nuseya »

Hallo,

Voor mijn werk ga ik binnenkort van Enschede, naar de omgeving Amsterdam. Daarvoor ben ik op zoek naar een huurmogelijkheid in Amsterdam, Amstelveen of Utrecht. (Een appartement, studio of zoveel mogelijk zelfstandige kamer)

Zelf heb ik weinig ervaring met huren. Mijn huidige huurappartement heb ik gekregen in 2007, wat mij destijds 1 inschrijving koste (20 euro?) bij de SJHT (Stichting Jongeren Huisvesting Twente), waar ik na de wachttijd van 7 maanden een belletje kreeg, een bezichtiging, het huis aannam en daarbij alleen als borg 1 maand kale huur hoefde te betalen. Ik heb weinig te klagen, en zou hier als ik niet hoefde te verhuizen, nog makkelijk tot de maximale leeftijd van 30 kunnen zitten.

Nu ben ik de afgelopen dagen op het internet op zoek geweest naar wat mijn mogelijkheden zouden zijn in Amsterdam, Amstelveen en Utrecht, en ik kan inmiddels door de bomen het bos niet meer zien. Veel websites blijken misleidende informatie te bevatten, bieden woningen aan die al lang niet meer beschikbaar zijn, vragen borgprijzen van wel 4 a 6 maal de huur of bemiddelingkosten van vele honderden euro's. Ook het internet, radartv.nl, klacht.nl e.d. staan bol van meldingen over onbetrouwbare makelaars en dubieuze praktijken.

Graag zou ik jullie advies en tips willen hebben, over hoe ik dit het beste kan aanpakken zonder opgelicht te worden. Wat zijn betrouwbare websites om te bezoeken, welke makelaars zijn betrouwbaar, welke kan ik het beste vermijden en wat zijn red flags waar ik absoluut van moet weg blijven?

Alvast bedankt voor de hulp :) het wordt enorm gewaardeerd.

Met vriendelijke groet,

Edit: voor de volledigheid, ben ik 2011 een jaar uit mijn woning geweest en heb deze in onderhuur gedaan.
Laatst gewijzigd door Nuseya op 26 dec 2015 14:07, 3 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Hulp met huren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Voor mijn werk ga ik binnenkort van Enschede, naar de omgeving Amsterdam. Daarvoor ben ik op zoek naar een huurmogelijkheid in Amsterdam, Amstelveen of Utrecht.
Die mogelijkheid is er gewoon niet. Tenzij je minstens circa 1200 euro per maand wil gaan betalen.

Nuseya
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mar 2013 15:51

Re: Hulp met huren

Ongelezen bericht door Nuseya »

Dat is jammer. Er staan namelijk ontzettend veel appartementen en studiotjes aangeboden in Amstelveen en Utrecht van rond de 500 a 800 euro, maar als ik het goed begrijp is er dus zelfs meer misleidende informatie online dan ik aannam :/

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Hulp met huren

Ongelezen bericht door Brahms »

Nuseya schreef:....Zelf heb ik weinig ervaring met huren. Mijn huidige huurappartement heb ik gekregen in 2007....
Nuseya schreef:......In mei 2012 ben ik ingetrokken in een huur woning. Voor dat ik de woning kreeg is er een inspectie geweest van de projectbeheerder waar zowel de vorige bewoner als ik bij aanwezig waren.......
In een ander topic gaf u aan er pas sinds 2012 te wonen..... :D

Nuseya
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mar 2013 15:51

Re: Hulp met huren

Ongelezen bericht door Nuseya »

Mijn initiële intrek bij deze woning, bij de SJHT was in 2007. In 2011 heb ik de woning een jaar in onderhuur gedaan, en ben er in 2012 weer ingetrokken. Het opnieuw in bezit krijgen van de woning werd door de SJHT als een geheel nieuwe oplevering behandeld, inclusief de bezichtiging en sleuteloverdracht. Dat leek me destijds geen relevantie informatie om neer te zetten op radar, maar ik hoop dat daarmee je vraag beantwoord is ;)

Leuk trouwens, wel gaten proberen te prikken maar geen advies bieden! Bedankt voor je bijdragen :)
Laatst gewijzigd door Nuseya op 26 dec 2015 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Nuseya
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mar 2013 15:51

Re: Hulp met huren

Ongelezen bericht door Nuseya »

Brahms schreef:
Nuseya schreef:....Zelf heb ik weinig ervaring met huren. Mijn huidige huurappartement heb ik gekregen in 2007....
Nuseya schreef:......In mei 2012 ben ik ingetrokken in een huur woning. Voor dat ik de woning kreeg is er een inspectie geweest van de projectbeheerder waar zowel de vorige bewoner als ik bij aanwezig waren.......
In een ander topic gaf u aan er pas sinds 2012 te wonen..... :D
Ik heb zelfs mijn oorspronkelijke bericht voor je aangepast, prettige kerstdagen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Hulp met huren

Ongelezen bericht door Brahms »

Nuseya schreef:......maar geen advies bieden......
Had wel advies gegeven maar bericht was helaas niet verzonden doordat de Wifi alhier even een dipje had :D Maar staat er alsnog. Wel lief blijven tegen elkaar hé, op tweede Kerstdag.

Nuseya schreef:...Ik heb zelfs mijn oorspronkelijke bericht voor je aangepast, prettige kerstdagen.....
Ook prettige feestdagen :D

Even terzijde: Onderverhuur is iets dat niet via de verhuurder loopt en eigenlijk altijd illegaal is. Dew onig blijft dan ook staan op naam huurder, verhuurder weet daar niets van. Denk eerder dat u via een regeling met de verhuurder de woning een jaar aan iemand anders verhuurd is, via een kortlopend huurcontract. Bij het terugzetten van het huurcontract kwam de woning weer op uw naam te staan.

-----------

Als uw werklocatie in Amsterdan komt te liggen, is het kijken naar een woning in Almere, Leiden of Zaandam ook een optie. Ruimere keuze tegen vaak nettere prijzen.
Ga met een betrouwbare makelaar of grotere verhuurder in zee, lees goed de kleine lettertjes en bezoek meerdere woningen.
Eenmaal een verhuurder en woning gevonden, laat er dan een digitaal onderzoekje via Google enz. er op los.
Veel succes (en prijzen vanaf 1200,00 is echt niet nodig....)
In de Randstad zijn er genoeg appartement en nette eengezinswoningen ver onder die prijs te huren.

Nuseya
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mar 2013 15:51

Re: Hulp met huren

Ongelezen bericht door Nuseya »

vogels schreef: Geef eens 1 of 2 voorbeelden als je wilt. Er zijn ook veel huurders die hun woning voor onderhuur aanbieden (wat jij blijkbaar ook hebt gedaan) maar er is geen enkele wbv die dit toe staat. M.a.w. je kan er per dag uitgezet worden. Ook zijn er veel fake woningen te huur, ze incasseren van 10 mensen de borg en verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Dat laatste is iets wat ik vrees. Ik ben al een aantal keer tegen gekomen dat het e-mail adres van een makelaar doorverwijst naar een website die nog niet eens is ingevuld (lorem ipsum teksten alom, ter illustratie: http://dgs-makelaars.nl/ ), wat ik dus niet vertrouw.

Wat ik wil: qua hoeveelheid vierkante meters en aantal kamers heb ik al lang geaccepteerd dat ik weinig voorkeur kan hebben met de regio waar ik zoek. Het enige wat echt een must is, is dat het een zelfstandige wooneenheid is. Ik heb in al die tijd op mij zelf wonen slechts 1 jaar een huisgenoot gehad, en ik vind het toch fijner zonder.

Het maakt me daarbij niet uit of het een 1 kamer (woon/slaap/keuken) + badkamer is, of meerdere kamers betreft.

Ik dacht in de eerste instantie een aantal leuke mogelijkheden gevonden te hebben in Utrecht, bijv 40m2, zelfstandig appartementje, 2 kamers, 600 euro, of 24m2 1 studio + badkamer, 500 euro, maar die blijken allemaal al "vergeven" te zijn terwijl de advertentie niet verwijderd wordt, waarvan ik aanneem dat het lokkertjes zijn.

Nuseya
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mar 2013 15:51

Re: Hulp met huren

Ongelezen bericht door Nuseya »

Brahms schreef: Maar staat er alsnog. Wel lief blijven tegen elkaar hé, op tweede Kerstdag.
Excuses voor mijn iets wat gepikeerde toon :) stres van de kerstdagen!
Brahms schreef: Even terzijde: Onderverhuur is iets dat niet via de verhuurder loopt en eigenlijk altijd illegaal is. Dew onig blijft dan ook staan op naam huurder, verhuurder weet daar niets van. Denk eerder dat u via een regeling met de verhuurder de woning een jaar aan iemand anders verhuurd is, via een kortlopend huurcontract. Bij het terugzetten van het huurcontract kwam de woning weer op uw naam te staan.

-----------

Als uw werklocatie in Amsterdan komt te liggen, is het kijken naar een woning in Almere, Leiden of Zaandam ook een optie. Ruimere keuze tegen vaak nettere prijzen.
Ga met een betrouwbare makelaar of grotere verhuurder in zee, lees goed de kleine lettertjes en bezoek meerdere woningen.
Eenmaal een verhuurder en woning gevonden, laat er dan een digitaal onderzoekje via Google enz. er op los.
Veel succes (en prijzen vanaf 1200,00 is echt niet nodig....)
In de Randstad zijn er genoeg appartement en nette eengezinswoningen ver onder die prijs te huren.
Bedankt voor de extra locaties, ik ga mijn zoekgebied zeker uitbreiden! Utrecht had mijn voorkeur gehad vanwege de centrale ligging, maar het is waarschijnlijk realistischer om verder naar het westen te zoeken.

Qua makelaars is het nog wel even zoeken though. Ik dacht bijvoorbeeld dat Nederwoon redelijk groot was, maar toen ik de extra kosten zag kwam ik als snel op het radar forum uit en de berichtgeving dat ze onder toezicht staan. Niet de beste keuze.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Hulp met huren

Ongelezen bericht door Brahms »

Niet onbelangrijk, wat is het te besteden budget per maand aan huur ?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Hulp met huren

Ongelezen bericht door tenormin »

Brahms schreef:Niet onbelangrijk, wat is het te besteden budget per maand aan huur ?
@Nuseya, een niet onbelangrijke vraag van Brahms:

de plaatsen waar u zelfstandige woonruimte zoekt dan zit men al snel rond de €1.000,00 per maand. Misschien iets naar beneden afgerond; veelal naar boven. B.v. een studiootje in Amsterdam zelf, daar vraagt u niet naar, dat weet ik, kost al gauw zo'n €1.200,00. De door u genoemde steden komen ook rond die prijs. Alleen al omdat alle dorpen en steden rond Amsterdam zo gewild zijn (vanwege werk, studie, etc).

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Hulp met huren

Ongelezen bericht door Brahms »

tenormin schreef:.....de plaatsen waar u zelfstandige woonruimte zoekt dan zit men al snel rond de €1.000,00 per maand......
Geen belangen bij :D , maar als voorbeeldje wat er zoal via bv Funda te vinden is voor een nette prijs:

Prattenburg 203 Haarlem

3-kamerappartement met een nette 70 vierkante meter en 3 kamers (= 2 slaapkamers) te Haarlem, ruim een kwartier met de ic-trein vanaf Amsterdam CS.

Huurkosten E 600,-

Funda>huurwoning>Haarlem

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Hulp met huren

Ongelezen bericht door tenormin »

@Brahms, gezien! Maar... vraagteken, mij lijkt deze prijs voor een WBV te zijn, dus incl. wachtlijst e.d. Kan me vergissen natuurlijk maar Funda heeft deze relatief voordelige huurwoningen niet 'zomaar' tot haar beschikking? Als ik het mis heb hoor ik het graag, hoor. Hoop dat eigenlijk voor de TS, zou een 'droomprijsje huren' zijn. Ik bedoel, zonder restricties; zonder wachtlijst/ingeschreven staan.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Hulp met huren

Ongelezen bericht door Brahms »

De detailinfo van deze woning:

Aanvaarding: in overleg.

De woning wordt voor onbepaalde tijd verhuurd, met een minimale periode van een jaar.
Om in aanmerking te komen voor een huurwoning dient u te voldoen aan een inkomensnorm.

Voor meer informatie en vragen over de voorwaarden kunt u contact opnemen met Van der Borden Vastgoedmanagement via telefoonnummer 072 - ............

Tenslotte is een woonvergunning benodigd.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Hulp met huren

Ongelezen bericht door tenormin »

Brahms schreef:De detailinfo van deze woning:

Aanvaarding: in overleg.

De woning wordt voor onbepaalde tijd verhuurd, met een minimale periode van een jaar.
Om in aanmerking te komen voor een huurwoning dient u te voldoen aan een inkomensnorm.

Voor meer informatie en vragen over de voorwaarden kunt u contact opnemen met Van der Borden Vastgoedmanagement via telefoonnummer 072 - ............

Tenslotte is een woonvergunning benodigd.
Dat laatste bedoelde ik dus. Een woonvergunning krijgt men echt niet zomaar. Maar wel goed gezocht voor de TS!!

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Hulp met huren

Ongelezen bericht door Brahms »

Haarlem

U heeft een huisvestingsvergunning (woonvergunning) nodig voor het gebruik van:

een huurwoning met een huurprijs lager dan € 710,68 per maand.
U kunt de huisvestingsvergunning aanvragen als:

het verzamelinkomen van alle leden uw huishouden niet hoger is dan € 43.786. Bij het verzamelinkomen tellen de inkomens van inwonende meerderjarige en minderjarige kinderen niet mee.
u meerderjarig bent.
De huisvestingsvergunning vraagt u aan bij de gemeente waarin uw woning staat.

Voor een huisvestingsvergunning van de gemeente Haarlem hoeft u niet in de regio te wonen of te werken. De andere gemeenten in de regio kunnen wel van woningzoekenden vragen dat zij wonen of werken in de gemeente of regio.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hulp met huren

Ongelezen bericht door olaf79 »

Nuseya schreef:Ik dacht in de eerste instantie een aantal leuke mogelijkheden gevonden te hebben in Utrecht, bijv 40m2, zelfstandig appartementje, 2 kamers, 600 euro, of 24m2 1 studio + badkamer, 500 euro, maar die blijken allemaal al "vergeven" te zijn terwijl de advertentie niet verwijderd wordt, waarvan ik aanneem dat het lokkertjes zijn.
Als alles en iedereen vals speelt, lokkertjes heeft of wat dan ook is het beter om helemaal niet te gaan zoeken naar een woning en fijn iedere dag op en nee te treinen.

Besteed wat geld aan een betrouwbare makelaar en laat hem zoeken binnen je budget en regio. Daar komt vast wat interessants uit.

Gesloten