Jas beschadigt, stomerij erkent schuld niet

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Elbis
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2021 17:39

Jas beschadigt, stomerij erkent schuld niet

Ongelezen bericht door Elbis »

Hallo lezers,
Ik heb een probleem. Mijn zoon heeft een merkjas naar de stomerij gebracht. Het was net 3 maanden oud, bijna niet gedragen, maar ter verfrissing naar de stomerij gebracht. Zonder schade! Bij het inleveren van de jas zegt de eigenaar nog “ ik ga dit niet wassen volgens waslabel, dat gaat niet goed. Ik heb ervaring met zulke jassen en weet hoe ik dit moet wassen”. Nou, bewijs maar eens dat hij dit gezegd heeft…
Vervolgens haalt mijn zoon na een paar dagen zijn jas op.. en ja hoor. Beschadigt!! Een dikke witte streep over de bovenzak en meerdere witte/grijze vlekken elders op de jas. Als mijn zoon dit meedeelt aan de eigenaar, zegt hij dat het niet zijn schuld is, dat hij moet bewijzen dat de jas zonder schade is ingevelerd bij de stomerij en dat de jas is gewassen volgens waslabel van de jas!!
Twee dagen later ben ik er met mijn zoon naar toe gegaan, want zo afwimpelen kan echt niet!!
Nou, de eigenaar was standvastig en erkent zijn schuld niet. Na mijn aandringen om toch zijn verzekering in te lichten of dat ik het anders hogerop zou zoeken, gaf hij toe en zei de verzekering in te schakelen. Toen hij mijn zoon zag met een herentas om zijn nek, zei hij ineens: “ kijk, de schade is wellicht ontstaan door die tas”. Wat belachelijk is!!! Maar goed, uiteindelijk heeft de verzekering onze schade niet vergoed omdat de stomerij zijn aansprakelijkheid niet erkent en zegt dat de schade is ontstaan door het dragen van die herentas. Idioot belachelijk natuurlijk!! Maar wat kan ik doen om toch ons recht te halen?
Help ons aub met raad

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Jas beschadigt, stomerij erkent schuld niet

Ongelezen bericht door Sira »

Heeft u al bij uw eigen (inboedel)verzekering geïnformeerd?

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Jas beschadigt, stomerij erkent schuld niet

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl .

Doordat de stomerij de eigen verzekering heeft geïnformeerd is een (gedeeltelijk) schuldbekentenis geweest. En anders zal een expert moeten beslissen wat er gebeurt is.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Jas beschadigt, stomerij erkent schuld niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Elbis schreef:
18 okt 2021 17:59
Bij het inleveren van de jas zegt de eigenaar nog “ ik ga dit niet wassen volgens waslabel, dat gaat niet goed. Ik heb ervaring met zulke jassen en weet hoe ik dit moet wassen”. Nou, bewijs maar eens dat hij dit gezegd heeft…
Alleen al een dergelijke tegenstrijdige mededeling zou al reden moeten zijn om de jas er niet te laten wassen natuurlijk.
Elbis schreef:
18 okt 2021 17:59
Maar goed, uiteindelijk heeft de verzekering onze schade niet vergoed omdat de stomerij zijn aansprakelijkheid niet erkent en zegt dat de schade is ontstaan door het dragen van die herentas. Idioot belachelijk natuurlijk!!
Waarom is dat idioot belachelijk? Houd je ook nog rekening met de mogelijkheid dat dat (of iets anders) wél de oorzaak is?

Je probleem is dat je moet bewijzen dat de schade door de stomerij is veroorzaakt, en dat lijkt me een onmogelijke opgave. Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Seinhuis schreef:
19 okt 2021 15:22
Doordat de stomerij de eigen verzekering heeft geïnformeerd is een (gedeeltelijk) schuldbekentenis geweest.
Dat is onzin natuurlijk.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Jas beschadigt, stomerij erkent schuld niet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nou ben ik toch wel benieuwd wat er in dat waslabel stond. Eerst wordt in de stomerij gezegd dat hij het niet kan wassen volgens het waslabel en nadat de schade is geconstateerd is de jas ineens wel volgens het label gewassen.

Is dat laatste echt het geval, dan kunt u terug naar de winkel waar de jas is gekocht, want dan klopt het waslabel niet.
Ik heb zelf ook weleens een beschadigde gestoomde jas terug gebracht waarvan de stomerij het label gevolgd had. Ik kreeg daarop netjes mijn geld terug van de verkoper.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Jas beschadigt, stomerij erkent schuld niet

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

De eigenaar van de stomerij zal moeten bewijzen dat de jas met schade is ingeleverd. Dit kan de eigenaar doen door dit aan te tekenen op de bon. Aangezien de eigenaar dat heeft nagelaten en gezien de uitspraken van de eigenaar zal deze nooit hard kunnen maken dat de jas met schade is ingeleverd.
Wellicht kan de klacht worden voorgelegd aan de geschillencommissie als de stomerij daarbij is aangesloten.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Jas beschadigt, stomerij erkent schuld niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
19 okt 2021 17:05
De eigenaar van de stomerij zal moeten bewijzen dat de jas met schade is ingeleverd. Dit kan de eigenaar doen door dit aan te tekenen op de bon. Aangezien de eigenaar dat heeft nagelaten en gezien de uitspraken van de eigenaar zal deze nooit hard kunnen maken dat de jas met schade is ingeleverd.
Je draait nu ten onrechte de bewijslast om. De klant moet bewijzen dat de schade door de stomerij is veroorzaakt.

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Jas beschadigt, stomerij erkent schuld niet

Ongelezen bericht door riddert »

De jas is nog geen drie maanden oud. Je kunt de jas nonconform melden bij de verkoper.
Een jas moet tegen een reinigende behandeling kunnen.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Jas beschadigt, stomerij erkent schuld niet

Ongelezen bericht door Sira »

Eigenlijk vind ik het een gekke vraag. Waarom een jas van 3 maanden oud ter verfrissing naar de stomerij brengen? Die jas kun je toch ook een nachtje buiten hangen? Er zijn genoeg droge nachten geweest.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Jas beschadigt, stomerij erkent schuld niet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Sira schreef:
20 okt 2021 10:05
Eigenlijk vind ik het een gekke vraag. Waarom een jas van 3 maanden oud ter verfrissing naar de stomerij brengen? Die jas kun je toch ook een nachtje buiten hangen? Er zijn genoeg droge nachten geweest.
De vraag ging over een stomerij die geen schuld bekent volgens TS, dat is toch niet zo gek. Waarom iemand die jas naar de stomerij brengt doet er niet toe.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Jas beschadigt, stomerij erkent schuld niet

Ongelezen bericht door Sira »

Lowieze schreef:
20 okt 2021 10:08
Sira schreef:
20 okt 2021 10:05
Eigenlijk vind ik het een gekke vraag. Waarom een jas van 3 maanden oud ter verfrissing naar de stomerij brengen? Die jas kun je toch ook een nachtje buiten hangen? Er zijn genoeg droge nachten geweest.
De vraag ging over een stomerij die geen schuld bekent volgens TS, dat is toch niet zo gek. Waarom iemand die jas naar de stomerij brengt doet er niet toe.
Omdat ik het een vreemd verhaal vind. Jas van 3 maanden oud, nauwelijks gedragen, naar de stomerij. Bovendien zegt een waslabel ook niet alles. Een waslabel dient er ook vaak voor dat je fabrikant of winkelier niet aansprakelijk kunt stellen. Ga je terug naar de winkel dan is de eerste vraag van de winkelier "hoe heeft u hem gewassen?". Ik heb ooit een witte Louis London rok gehad, volgens label mocht deze uitsluitend gestoomd worden. Dat wordt dan een dure aangelegenheid voor een witte rok, die kan na 1 dag al vies zijn. Dus altijd zonder probleem zelf gewassen. Ik kom nooit bij een stomerij, omdat ik nog weleens negatieve verhalen van anderen hoor. Ik was altijd alles zelf, zelfs leer en suède en het is mooier dan van de stomerij. Met leer en suède moet je wel weten hoe, dus ga dit niet zonder enige kennis uitproberen.
Terugkomend op het (voor mij) vreemde verhaal vraag ik mij af of het verhaal niet ietsjes anders is.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Jas beschadigt, stomerij erkent schuld niet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Sira schreef:
20 okt 2021 10:40


Omdat ik het een vreemd verhaal vind. Jas van 3 maanden oud, nauwelijks gedragen, naar de stomerij. Bovendien zegt een waslabel ook niet alles. Een waslabel dient er ook vaak voor dat je fabrikant of winkelier niet aansprakelijk kunt stellen. Ga je terug naar de winkel dan is de eerste vraag van de winkelier "hoe heeft u hem gewassen?". Ik heb ooit een witte Louis London rok gehad, volgens label mocht deze uitsluitend gestoomd worden. Dat wordt dan een dure aangelegenheid voor een witte rok, die kan na 1 dag al vies zijn. Dus altijd zonder probleem zelf gewassen. Ik kom nooit bij een stomerij, omdat ik nog weleens negatieve verhalen van anderen hoor. Ik was altijd alles zelf, zelfs leer en suède en het is mooier dan van de stomerij. Met leer en suède moet je wel weten hoe, dus ga dit niet zonder enige kennis uitproberen.
Terugkomend op het (voor mij) vreemde verhaal vraag ik mij af of het verhaal niet ietsjes anders is.
Uw eerste 2 regels hebben helemaal niks te maken met de rest van uw verhaal, maar dat weet u ook wel, toch?

Gesloten