LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Keuzehulp AP videobellen

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Keuzehulp AP videobellen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ben de afgelopen weken op allerlei manieren aan het videobellen geweest. Zowel zakelijk als privé, en ook de school van m'n kinderen heeft diverse methoden in gebruik.

Maar wat zijn nu de voor- en nadelen van de diverse opties? De Autoriteit Persoonsgegevens blijkt het vorige week in een mooi compact overzicht gezet te hebben. Het geeft geen antwoord op alle vragen, maar geeft wel een handige eerste indruk.

Bij dezen! ;)

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/s ... bellen.pdf

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Keuzehulp AP videobellen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik gebruik met de vriendengroep altijd Snapchat, maar die staat hier niet bij. Overigens totaal niet aan te raden voor serieuze gesprekken, want bij ons eindigt dit altijd met iedereen die filters gebruikt en dan zit je dus te praten met iemand met de kop van een beer, iemand met een vervormd gezicht en allemaal van dat soort dingen.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Keuzehulp AP videobellen

Ongelezen bericht door JozJan »

Bedankt voor de tip! Ga ik zeker even bekijken!

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Keuzehulp AP videobellen

Ongelezen bericht door Jablan »

Viber staat er ook niet tussen. Als je daar in de instellingen de gegevensuitwisseling met derden (reclamebureaus, die profielen bouwen) uitzet, heb je 100% privacy. Alles end-to-end versleuteld.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Keuzehulp AP videobellen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klopt, niet alle mogelijkheden zijn uitgewerkt, alleen de meest gebruikte. Zie hier het toelichtende artikel.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft bij 13 veelgebruikte videobel-apps gekeken naar de belangrijkste privacyaspecten. Zoals welke gegevens de app verzamelt, wat de app daarmee doet en of de communicatie beveiligd is. De AP krijgt namelijk veel vragen over privacy bij zulke apps, nu mensen massaal zijn gaan videobellen tijdens de coronacrisis. Daarom biedt de AP een keuzehulp om verschillende videobel-apps te vergelijken.

juliomariner
Berichten: 4814
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Keuzehulp AP videobellen

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nijogeth schreef:
21 apr 2020 13:47
Ik gebruik met de vriendengroep altijd Snapchat, maar die staat hier niet bij. Overigens totaal niet aan te raden voor serieuze gesprekken, want bij ons eindigt dit altijd met iedereen die filters gebruikt en dan zit je dus te praten met iemand met de kop van een beer, iemand met een vervormd gezicht en allemaal van dat soort dingen.
Ideaal dus voor de zakelijke gesprekken van Moneyman, als klant niet wil betalen veranderd profielbeeld van MM in een grommende Dobermann
:lol:

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Keuzehulp AP videobellen

Ongelezen bericht door grun »

Het bestuur van onze vereniging vergadert via Lifesize. Dit vonden we het beste, of minst slechte. Hierbij hebben we overigens meer naar de mogelijkheden gekeken dan naar de privacy aspecten.

De voorzitter speelde voor virtuele gastheer en samen met hem heb ik een middagje getest. Skype beviel goed qua kwaliteit en de mogelijkheid om ook te chatten.
De voorzitter was zelf nogal wild van Zoom wat hij ook professioneel gebruikt, maar dat was nog voordat bekend werd dat Zoom nogal wat problemen heeft met de privacy.
Jitsu kreeg ik niet aan de loop. Ik zag hem wel maar hij mij niet.
Uiteindelijk vonden we Lifesize het meest geschikt. Helaas geen chatfunctie maar voor de gastheer is het heel makkelijk om pdf bestanden op het scherm te toveren en te delen en die zijn ook scrollbaar. Handig als we de notulen van de vorige vergadering doornemen.
De deelnemers kunnen een Lifesize client installeren maar dat is niet verplicht, het werkt ook in een browservenster (Chrome of Internet Explorer).

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Keuzehulp AP videobellen

Ongelezen bericht door sjohie »

Privé gebruiken we whatsapp in de familie, als we niet ouderwetsch bellen, en zakelijk gebruik ik de Teams omgeving die het bedrijf waar ik werk, al up-and-running had. We hebben ook wel Skype voor het bellen, maar Teams werkt toch wel wat fijner, en heeft om reden X of Y ook een betere voice-kwaliteit dan Skype. Zijstappen met andere apps, zakelijk gezien dan, worden niet echt aangemoedigd door de CTO en securiy-officer heb ik het idee. :-)

Gesloten