LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koken op gas of electrisch?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
de
Berichten: 49
Lid geworden op: 15 sep 2005 08:34

Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door de »

In onze nieuwe keuken komt waarschijnlijk een gaskookplaat.

Eigenlijk twijfel ik nog of ik electrisch zal gaan koken.

Wie kent voor- en nadelen van beiden?

Groet,

ayol
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 jun 2005 19:33

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door ayol »

Gas is goedkoper :lol:

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door gjvisser »

Heb zelf jaren inductiekookplaat gehad. Maar het ECHTE koken is het niet. Grootste voordeel is het schoonmaken vind ik, maar geef mij toch maar gas.

gruizinh
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 feb 2005 22:38

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door gruizinh »

Wij hebben bewust in onze nw keuken voor inductie gekozen. Nou het bevalt ons prima. Alles veel sneller aan de kook, gemakkelijk schoonmaken. Ik wil niets anders meer

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door Martin1976 »

persoonlijk heb ik niet echt voorkeur, heb altijd op gas gekookt maar kook sinds een drietal maanden keramisch. Bevalt goed, voordeel is idd. makkelijk schoon te houden! Waarschijnlijk zou ik bij aanschaf van een keuken voor electrisch gaan.

keukencheck
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2006 19:48

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door keukencheck »

Electrisch kent meerdere keuzes, nl inductie en ceramisch. De keuze is geheel persoonlijk. Let echter wel op dat elektrische kookplaten duurder zijn in aanschaf, maar vaak ook in montage. Een electrische kookplaat (4-pits) heeft minimaal een 2-fase aansluiting nodig (=kookgroep in meterkast) soms is zelfs een 3-fase aansluiting nodig. Dit betekent vaak een aanpassing in de meterkast. Met een beetje pech past het niet meer bij de bestaande groepen en moet er een nieuwe of extra kast bijgeplaatst worden. Dit moet netjes gebeuren, en is toch wel even wat werk. Mogelijk moeten er ook nog leidingen naar de keuken getrokken worden.
Wat ik wil zeggen, kijk ook even in de meterkast of een uitbreiding nodig of eevoudig is.

keukenvakman
Berichten: 136
Lid geworden op: 03 jan 2006 22:24

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door keukenvakman »

Kijk eens bij de mensen die proffesioneel koken, deze koken op een enkele uitzondering na op gas.
Wat mij betreft moet het een keuze zijn tussen inductie en gas, keramisch geeft alléén het voordeel van het schoonmaken en geen open gasvlam.
Let wel op dat je een goed merk induktiekookplaat koopt, bv. Siemens, Miele, Atag, Bosch, Imperial of Gaggenau.
Hetzelfde geldt voor gaskoken, Atag en sommige platen van Pelgrim hebben A+ branders waar je het vervelende inbranden onder aan de pitten niet meer tegenkomt.
Nogmaals, in een restaurant kom je geen keramische kookplaten tegen en heel soms een inductie.

Herrie2
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 dec 2005 18:05

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door Herrie2 »

Voor ons lag de keuze ook tussen gas en keramisch/inductie.

Echter aangezien wij blokverwarming + centrale warmwatervoorziening hebben, gebruiken we alleen gas voor het koken. Aangezien je zonder dit gas, nog steeds vastzit aan je vastrecht, hebben wij er o.a. voor gekozen om op gas te koken. Tevens alle rompslomp met een extra groep voor inductie hadden wij weinig zin in.

De AEG FM 7300 G AN voldeed aan al onze eisen :)

de
Berichten: 49
Lid geworden op: 15 sep 2005 08:34

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door de »

Herrie2,

Wij hebben vloerverwarming als hoofdverwarming en dus ook alleen gas nodig om te koken.
Maar zit je dan wel aan je vastrecht vast ook als je geen gas gebruikt?
Dat moet ik namelijk nog steeds uitzoeken.

Hoor het graag van je.

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door inxsnl »

No words nomore.
De keukenvakman ,heeft het juist beantwoord.

Herrie2
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 dec 2005 18:05

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door Herrie2 »

Volgens mij zit je altijd aan vastrecht vast, of je moet de hele afsluiting weg laten halen (heb het niet uitgezocht), maar gas was voor ons zowieso een betere keus.

rosboer
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 mar 2006 21:19

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door rosboer »

electrisch nooit aan beginnen, zeker niet als je gas gewend bent. Neem dan inductie, dat is prachtig koken en heerlijk met schoonmaken (eigen ervaring)

kzin
Berichten: 216
Lid geworden op: 12 aug 2005 19:22

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door kzin »

Moet zeggen dat Inductie sinds een 1/2 jaar goed bevalt. Maar als ik nu mocht kiezen: die kookplaat van Atag met 4x inductie + gaswokbrander, het beste van 2 werelden..

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door hharteman »

quote
Volgens mij zit je altijd aan vastrecht vast, of je moet de hele afsluiting weg laten halen.
-----------------------------------------------------------------------
Als je de gasrekening niet meer betaald wordt je automatisch afgesloten. :-)



edit..quote vergeten
Laatst gewijzigd door hharteman op 21 mar 2006 07:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Accutron
Berichten: 106
Lid geworden op: 01 dec 2005 19:32

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door Accutron »

Wij koken electrisch omdat dat toevallig in het huis zat toen we het kochten maar het bevalt absoluut niet. Temperatuur is niet goed regelbaar en wokken kun je al helemaal vergeten. Hopen dat die plaat snel de geest geeft dan komt er gewoon weer gas in.

mtvt
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 feb 2006 14:32

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door mtvt »

Goede middag.

Wij zijn 10 jaar geleden over gegaan op electra wegens in Almere geen gas aansluiting aanwezig was in ons nieuwe woning.
Dus omdat wij een keramisch fornuis hadden gekocht zijn wij in de nieuwe woning weer door gegaan op electra.
Maar het koken maakt is voor ons geen verschil wij vonden het n.l. een zeer goede vervanging voor gas, ook omdat wij nu flat verwarming hebben en dus de gasmeter gelijk hebben weg laten halen toen wij hier kwamen wonen.
Dus als u verder geen gas gebruik hebt kan u beter electrisch gaan koken want alleen gas voor te koken kost u meer dan 100 euro per jaar voor plus minus 30 M3 meter gas.
Maar als u toch gas aansluiting nodig heeft zou ik op gas blijven koken.

De beslissing moet u zelf nemen.
Vr.groet

ria13
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2006 14:33

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door ria13 »

ik kook al 26 jaar elektrisch maar bevalt prima en gas kan je gewoon af laten sluiten betaal je ook geen vastrecht meer en aansluiten doen ze voor je vanuit de winkel, ook wokken doen wij vaak het is alleen voor veel mensen even wennen het duurt langer voordat het warm is maar je kan het wel weer eerder uitzetten en laten nagaren.mij bevalt het prima.

A.J. Otto
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2006 14:37

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door A.J. Otto »

Koken op elektrisch is duurder.
Heb zelf ervaring met koken op inductie (atag) Je hebt vaak 2 groepen nodig, en dat brengt extra kosten met zich mee. Een paar honderd euro is niet ongewoon. Koken op inductie vraagt speciale pannen. Het huis tuin en keuken koken gaat uit de kunst, aanbranden ook. Plaats je een pan met een bodemoppervlak groter als het inductieoppervlak, dan is de warmteverdeling minder goed. Schoonhouden gaat uiteraard makkelijk.
Wat betreft het niet afnemen van gas en wel vastrecht moeten betalen, het volgende: Als het zo wordt gesteld klopt de opmerking. Het punt is echter de gasmeter. heb je een meter, dan betaal je ook vastrecht, of je nou gas afneemt of niet. Wil je dus geen gas, en daarom ook geen vastrecht, dan gewoon de meter weg laten halen. Laat je overigens niet wijsmaken dat dat niet kan, want het kan wel.

putten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2006 15:19

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door putten »

Sinds jaren koken we op inductie. Ik wil nooit meer gas.
Voordelen
- alles sneller aan de kook
- veilig met kinderen (geen vuur)
- reageert snel wanneer je het lager zet (zelfde als gas dus)
- makkelijker schoon te maken

Nadelen
- duurder dan gas
- extra groep in meterkast
- aanschaf en montage duurder

Fien
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2006 15:20

Re: Koken op gas of electrisch?

Ongelezen bericht door Fien »

Ik kook al jaren met plezier elektrisch (keramisch), heb ook op gas gekookt. Maar elek. is veel schoner, maar ook duurder. Vaak moeten er ook nog een paar groepen bijgemaakt worden.
En het wokken gaat best in een grote koekepan.
Je moet het gewoon even onder de knie krijgen.
Fien :lol: [/i]

Gesloten