LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer kosten netbeheerder door grote AMP-aansluiting

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Bert Otten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2020 13:26

Meer kosten netbeheerder door grote AMP-aansluiting

Ongelezen bericht door Bert Otten »

Ivm plaatsing van zonnepanelen heb ik contact met de netbeheerder. Ik bewoon sinds 1 jaar een nieuw koophuis en ontdek dan bij toeval dat de aansluiting van Enexis 3x35 AMP bedraagt ipv de noodzakelijke 3x25AMP. De vorige bewoner had die stroomsterkte nodig. Ik heb op dezer wijze gedurende het gehele jaar ruim 50,- per maand te veel betaald. Als leek zie ik de te grote AMP aansluiting niet als een probleem totdat de kosten in beeld komen. Wie - netbeheerder en/of stroomleverancier - signaleert dit en voorkomt dit? Zonder initiatief voor Zonnepanelen had ik die 50,- per maand nog jaren betaald.

Hoeveel huishoudens zijn hiervan de dupe bij verhuizing....

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Meer kosten netbeheerder door grote AMP-aansluiting

Ongelezen bericht door Cro »

Normaliter controleert en signaleert de afnemer dit en niet de netbeheerder of energie leverancier.

DeZevendeHenk
Berichten: 789
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Meer kosten netbeheerder door grote AMP-aansluiting

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Wilt u dat netbeheerders gaan signaleren dat mensen een dikkere aansluiting hebben dan dat ze gebruiken? Ik zou niet weten hoe ze dat anders zouden moeten doen dan op historisch verbruik en dan was uw aansluiting daar onder de vorige bewoner niet uitgekomen.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Meer kosten netbeheerder door grote AMP-aansluiting

Ongelezen bericht door Cro »

Zelfs historisch gebruik hoeft niet alles te zeggen, zo kan het ook zijn dat een verzwaarde aansluiting nodig is voor het opvangen van piekbelastingen. Bijvoorbeeld bij het opstarten van bepaalde machines, gebruikt voor zakelijke of hobbymatige toepassingen.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Meer kosten netbeheerder door grote AMP-aansluiting

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Hoe zwaar uw aansluiting is staat wel op uw jaar afrekening aangegeven.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Meer kosten netbeheerder door grote AMP-aansluiting

Ongelezen bericht door JozJan »

Bert Otten schreef:
17 dec 2020 13:34
Hoeveel huishoudens zijn hiervan de dupe bij verhuizing....
Ik vermoed: alleen degenen die vooraf niet controleren wat de gemiddelde energiekosten van de vorige bewoner zijn?

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Meer kosten netbeheerder door grote AMP-aansluiting

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

€50,- per maand moet toch wel opvallen in het voorschotbedrag. Daarbij staat de aansluiting ook gewoon op de leverovereenkomst. Dat u er bij toeval achterkwam heeft er dus mee te maken dat er geen lampje is gaan branden bij een hoog voorschotbedrag en dat u de overeenkomst en jaarnota niet gelezen hebt.
Dat is hetzelfde als bij de pomp de dure variant tanken en klagen dat de verkoper niet tegen u gezegd heeft welke slang u moest pakken. U bent daar dus zelf verantwoordelijk voor.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Meer kosten netbeheerder door grote AMP-aansluiting

Ongelezen bericht door berndv »

Het scheelt, voor een kleine 250 euro komen ze uw aansluiting weer verlichten.

DeZevendeHenk
Berichten: 789
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Meer kosten netbeheerder door grote AMP-aansluiting

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

berndv schreef:
17 dec 2020 16:38
Het scheelt, voor een kleine 250 euro komen ze uw aansluiting weer verlichten.
Ja, dat mag je dan ook weer betalen.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Meer kosten netbeheerder door grote AMP-aansluiting

Ongelezen bericht door Ivo.w »

DeZevendeHenk schreef:
17 dec 2020 17:14
berndv schreef:
17 dec 2020 16:38
Het scheelt, voor een kleine 250 euro komen ze uw aansluiting weer verlichten.
Ja, dat mag je dan ook weer betalen.
Dat had je dan ook mee kunnen nemen bij het bepalen van je bod voor de koopwoning.

Of in de koopovereenkomst een clausule op laten nemen dat verkoper zorg draagt voor het aanpassen van de aansluiting naar 3*25A voordat de overdracht plaatsvindt.

Gesloten