LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Licht69
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2020 13:55

Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

Ongelezen bericht door Licht69 »

Mijn zoon heeft al een tijdje een prepaidmobiel in gebruik met whatsapp. Onlangs belde zijn vriendinnetje hem, maar kreeg ze een vreemde meneer aan de lijn. Wat blijkt: het nummer van zijn mobiel was verlopen en ivm het wifigedrag had hij niet op de sms gelet. Nu binnen pakweg 6 maanden is het nummer weer in gebruik bij een compleet vreemde. Daardoor zit er opeens een vreemde in alle whatsapp-groepen waar onze zoon lid van was.

We hebben geprobeerd met de persoon te bellen met het verzoek zich uit de groepen te verwijderen....echter geen reactie.
Daarnaast asap aan alle betrokkenen gevraagd het oude telefoonnummer van onze zoon te verwijderen.
Een rare situatie... iets om zeker aandacht voor te hebben als ouder.

TIP: Scan regelmatig de gebruikers en verwijder "onbekenden" aan de hand van de foto.

Contact opnemen met de leverancier van de simkaart heeft niets opgeleverd anders dan dat het beleid van de verstrekker van de simkaart is.

Let dus op bij prepaid kaarten die verlopen in combinatie met whatsapp, ook al is het niet je eigen mobiel
Laatst gewijzigd door Radar op 12 nov 2020 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking

krezie herrie
Berichten: 43
Lid geworden op: 20 jul 2005 08:13
Beste antwoord
Gekozen door Licht69

Re: Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

door krezie herrie » 16 nov 2020 11:05

Verificatie in twee stappen heb je dat probleem ook niet
berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

Ongelezen bericht door berndv »

Bedankt voor de tip. Het is inderdaad gebruikelijk dat providers een mobiel prepaid nummer deactiveren als er lange tijd geen gebruik van gemaakt is. Gebruik betekent vaak een verandering in beltegoed, dus dat kan zijn dat er iets van het tegoed af gaat of dat er opgewaardeerd wordt. Meestal is dat een termijn van 6 of 12 maanden, afhankelijk van de provider. Na het buiten gebruik stellen van het nummer, zal het nummer een aantal maanden offline worden gehouden, meestal iets van 3 of 6 maand dacht ik, en dan zal het nummer weer opnieuw uitgegeven gaan worden.

En vooral diensten die niet direct afhankelijk zijn van het wel of niet hebben van een mobiele verbinding zullen hiervan last ondervinden, dus zaken als whatsapp, zullen dan opeens voor de nieuwe eigenaar van het nummer toegankelijk zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Mocht deze onbekende niet reageren, de beheerder van een whatsapp groep kan ook leden verwijderen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

Ongelezen bericht door Brahms »

Dat gebeurd overigens ook gewoon bij abo nummers. Ook die worden opnieuw uitgegeven ivm de krapte aan 06 nummers.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

Ongelezen bericht door Ivo.w »

NeoDutchio schreef:
12 nov 2020 16:16
Mocht deze onbekende niet reageren, de beheerder van een whatsapp groep kan ook leden verwijderen.
Dit. Een koud kunstje voor de groepsbeheerder om ongewenste personen uit de groep te zetten.

Ik begrijp dan ook niet helemaal wat in dit geval het probleem is.

Licht69
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2020 13:55

Re: Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

Ongelezen bericht door Licht69 »

Hoi, ik las de reactie. Het ‘probleem’ is dat je als ouder kinderen 11-13jaar moet waarschuwen dat er een volwassene is die nu opeens in hun groep zit. Het feit dat deze volwassene zich niet verwijdert uit die groepen na installeren van zijn whatsapp is al een ding op zich.
Zelf kijk ik regelmatig wie er allemaal in de groepen zit en of dit nog klopt. Niet iedereen is hier actief mee met hun kinderen.
Het probleem is dat nummers na pakweg een paar maanden weer actief worden en het beleid van de verstrekker is van ja kunnen we niets aan doen we verkopen alleen maar.

Nu gaat het wel om steeds jongere mobieltjes gebruikers. De verstrekkers mogen van mij de nummers wel langer blokkeren en evt een nieuwe opzet bedenken dan de makkelijkste oplossing van snel weer actief maken van het nummer.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar er zijn maar 100 miljoen nummers in Nederland beschikbaar.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nou snap ik dat het wat ongemakkelijk kan zijn dat er een vreemde mee leest, maar wat is nou het probleem?

Allereerst mag ik hopen dat er in een groepsgesprek tussen kinderen geen zaken voorbij komen die niet zomaar bij iedereen onder ogen mogen komen. Als dat wel gebeurt, dan is het probleem dat (een aantal van de) kinderen in de groep niet voldoende wereldwijs is gemaakt om deel te nemen aan groepsgesprekken en het daar netjes te houden. Dat er een mee-lezer is, is dan eigenlijk slechts bijzaak. Want wat in de groepschat gezegd of geplaatst wordt, kan namelijk ook heel makkelijk door anderen weer gedeeld worden met mensen buiten de groepsapp. Als het dus om zaken gaat die voor deze ene vreemdeling interessant kunnen zijn, dan is het ook voor de iets minder vreemden in de groepsapp om het door te sturen/delen..

Daarbij kan, zoals hierboven ook al geschreven, iemand zeer makkelijk verwijderd worden uit een groep door de groepsbeheerder. Als een voor u onbekende niet verwijderd wordt door de groepsbeheerder, dan zit het probleem in het beheer van de groep.

Maar ik zie werkelijk niet in waarom dit een probleem zou zijn waar providers mee aan de slag moeten.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

Ongelezen bericht door Revoked »

Maar er wordt voorbijgegaan aan het feit dat als een nummer opnieuw wordt uitgegeven dat niet zomaar op Whatsapp wordt geaccepteerd. Eenvoudig te verifiëren als nieuwe gebruiker van dat nummer en je lijst begint schoon, met alleen je contacten. De groepen die eerder dat nummer als lid hadden, worden niet weergegeven in de bestaande lijst. Die komen pas omhoog als de groep appt. Dan is het nog maar de vraag of de nieuwe gebruiker wel iets terug kan sturen.
Een echt probleem is het niet en de verantwoordelijkheid doorschuiven naar simkaart fabrikanten of providers is echt te dom. Maar dit zien we helaas vaker en vaker in de maatschappij. Afschuifgedrag. Jammer.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Revoked schreef:
13 nov 2020 01:31
Maar er wordt voorbijgegaan aan het feit dat als een nummer opnieuw wordt uitgegeven dat niet zomaar op Whatsapp wordt geaccepteerd. Eenvoudig te verifiëren als nieuwe gebruiker van dat nummer en je lijst begint schoon, met alleen je contacten. De groepen die eerder dat nummer als lid hadden, worden niet weergegeven in de bestaande lijst. Die komen pas omhoog als de groep appt. Dan is het nog maar de vraag of de nieuwe gebruiker wel iets terug kan sturen.
Een echt probleem is het niet en de verantwoordelijkheid doorschuiven naar simkaart fabrikanten of providers is echt te dom. Maar dit zien we helaas vaker en vaker in de maatschappij. Afschuifgedrag. Jammer.
Dat klopt niet, geef geregeld telefoons uit aan medewerkers en zodra ze whatsapp instaleren met het nummer van vorige werknemer komen ze direct in alle groepen waar de vorige gebruiker nog in zat. En ja die persoon kan gewoon appen.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

Ongelezen bericht door Moneyman »

HADES2001 schreef:
13 nov 2020 10:00
Dat klopt niet, geef geregeld telefoons uit aan medewerkers en zodra ze whatsapp instaleren met het nummer van vorige werknemer komen ze direct in alle groepen waar de vorige gebruiker nog in zat. En ja die persoon kan gewoon appen.
Dan installeren ze WA niet als "nieuwe gebruiker".

Licht69
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2020 13:55

Re: Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

Ongelezen bericht door Licht69 »

Zoals al aangegeven gaat het om de kinderen wereldwijs te maken. De gedeelde verantwoordelijkheid ligt dan volgens mij meer bij de volwassene die dit niet doet. De kern van het probleem blijft te snelle heractivatie naar vervallen mobiele nummers icm de manier waarop whatsapp wordt beveiligd denk ik

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

Ongelezen bericht door angel1978 »

Licht69 schreef:
13 nov 2020 14:34
Zoals al aangegeven gaat het om de kinderen wereldwijs te maken. De gedeelde verantwoordelijkheid ligt dan volgens mij meer bij de volwassene die dit niet doet. De kern van het probleem blijft te snelle heractivatie naar vervallen mobiele nummers icm de manier waarop whatsapp wordt beveiligd denk ik
Hoe lang zou je dan willen wachten?

Teunbosseman
Berichten: 4364
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Moneyman schreef:
13 nov 2020 10:12
HADES2001 schreef:
13 nov 2020 10:00
Dat klopt niet, geef geregeld telefoons uit aan medewerkers en zodra ze whatsapp instaleren met het nummer van vorige werknemer komen ze direct in alle groepen waar de vorige gebruiker nog in zat. En ja die persoon kan gewoon appen.
Dan installeren ze WA niet als "nieuwe gebruiker".

Maar als je dit doet als "bestaande" gebruiker, dan kun je WA toch alleen gebruiken als je een backup hebt gemaakt op bv sd kaart, google drive ?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

Ongelezen bericht door Revoked »

Teunbosseman schreef:
13 nov 2020 14:40
Moneyman schreef:
13 nov 2020 10:12

Dan installeren ze WA niet als "nieuwe gebruiker".

Maar als je dit doet als "bestaande" gebruiker, dan kun je WA toch alleen gebruiken als je een backup hebt gemaakt op bv sd kaart, google drive ?
Nee. Het zou alleen kunnen als de complete telefoon, met WA al geïnstalleerd, met simkaart en nummer wordt doorgegeven. Nieuwe telefoon, nieuw IMEI, nieuwe SIM met heruitgegeven nummer kan niet resulteren in hetgeen TS aangaf.
Verder is een backup op Drive alleen toegankelijk vanaf een specifiek mailadres.

Aygulf
Berichten: 373
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

Ongelezen bericht door Aygulf »

Licht69 schreef:
12 nov 2020 22:18
Hoi, ik las de reactie. Het ‘probleem’ is dat je als ouder kinderen 11-13jaar moet waarschuwen dat er een volwassene is die nu opeens in hun groep zit. Het feit dat deze volwassene zich niet verwijdert uit die groepen na installeren van zijn whatsapp is al een ding op zich.
Zelf kijk ik regelmatig wie er allemaal in de groepen zit en of dit nog klopt. Niet iedereen is hier actief mee met hun kinderen.
Het probleem is dat nummers na pakweg een paar maanden weer actief worden en het beleid van de verstrekker is van ja kunnen we niets aan doen we verkopen alleen maar.

Nu gaat het wel om steeds jongere mobieltjes gebruikers. De verstrekkers mogen van mij de nummers wel langer blokkeren en evt een nieuwe opzet bedenken dan de makkelijkste oplossing van snel weer actief maken van het nummer.
Maar als ouder van zo'n jong kind kunt u toch gewoon die ongewenste persoon uit de groep verwijderen? Volwassenen kunnen dat zelf doen. Probleem opgelost. De providers hebben echt die nummers weer nodig en kunnen die niet maandenlang ongebruikt laten.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

Ongelezen bericht door 16again »

Ivo.w schreef:
12 nov 2020 21:50
Dit. Een koud kunstje voor de groepsbeheerder om ongewenste personen uit de groep te zetten.

Ik begrijp dan ook niet helemaal wat in dit geval het probleem is.
Zelf geen WA gebruiker....maar wat als heruitgegeven nummer van een beheerder is? Dan kan de vreemde de groep naar eigen goeddunken aanpassen.

Porvider valt weinig te verwijten. Het is een app van een derde, die het 06 nummer gebruikt voor authenticatie.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
13 nov 2020 15:37
....maar wat als heruitgegeven nummer van een beheerder is? Dan kan de vreemde de groep naar eigen goeddunken aanpassen.
In dat hypothetische geval stapt iedereen uit de groep en open je een nieuwe.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

Ongelezen bericht door D34M0N »

16again schreef:
13 nov 2020 15:37
Porvider valt weinig te verwijten. Het is een app van een derde, die het 06 nummer gebruikt voor authenticatie.
Dit dus. Het is een tekortkoming van Whatsapp, niet van de provider.

@TS: Ik zou aanraden om dit door te geven aan de mensen achter Whatsapp. Geen idee of daar iets mee gedaan zal worden, maar je bent vast niet de eerste die tegen dit probleem aanloopt en hoe meer klachten, hoe groter de kans dat er wat aan gedaan wordt.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Nummer verlopen, vreemde zit nu in WhatsApp-groepen van mijn zoon

Ongelezen bericht door angel1978 »

D34M0N schreef:
13 nov 2020 15:50
16again schreef:
13 nov 2020 15:37
Porvider valt weinig te verwijten. Het is een app van een derde, die het 06 nummer gebruikt voor authenticatie.
Dit dus. Het is een tekortkoming van Whatsapp, niet van de provider.

@TS: Ik zou aanraden om dit door te geven aan de mensen achter Whatsapp. Geen idee of daar iets mee gedaan zal worden, maar je bent vast niet de eerste die tegen dit probleem aanloopt en hoe meer klachten, hoe groter de kans dat er wat aan gedaan wordt.
Het is een service van whatsapp ( als je van telefoon wisselt, dan komen je berichten en groepen automatisch terug ).
Helaas heeft bijna elke service zo ook deze ook zijn tekortkomingen...

Gesloten