Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
22 apr 2021 14:43
Volgens die cijfers bij Kassa, is er dus helemaal niet meer elektra verbruikt.
Klopt. En volgens die cijfers gaat het dus óók over gas.

En dan is een hoge eindafrekening logisch. Omdat je normaal zomers alvast voorschotten betaalt voor het hoge gasverbruik in de winter. Dat is nu niet gebeurd, omdat TS alléén in de winter twee maanden klant is geweest. Dus nu wordt hij geconfronteerd met hoeveel het verstoken van gas in de winter daadwerkelijk kost.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door jonis »

Ivo.w schreef:
22 apr 2021 17:57
Lady1234 schreef:
22 apr 2021 14:43
Volgens die cijfers bij Kassa, is er dus helemaal niet meer elektra verbruikt.
Klopt. En volgens die cijfers gaat het dus óók over gas.

En dan is een hoge eindafrekening logisch. Omdat je normaal zomers alvast voorschotten betaalt voor het hoge gasverbruik in de winter. Dat is nu niet gebeurd, omdat TS alléén in de winter twee maanden klant is geweest. Dus nu wordt hij geconfronteerd met hoeveel het verstoken van gas in de winter daadwerkelijk kost.

1200 m3 gas verbruik in 2 maanden.....
...en het dan op elektraverbruik gooien....lekker duidelijk allemaal.

Dat redt je dan nooit met een voorschot van 350,-
Laatst gewijzigd door jonis op 22 apr 2021 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door jonis »

Stand 1-11-20

Elektriciteit Hoog 7399, Elektriciteit Laag 6807, Gas 8590.

Stand 5-1-2021 (afsluiting Eneco): Elektriciteit Hoog 8011, Elektriciteit Laag 7296 en Gas 9827.

Stand 5-2-2021(na 1 maand budget energie) Elektriciteit hoog 8280, Elektriciteit laag 7482, Gas 10547

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door jonis »

breien schreef:
22 apr 2021 20:17
In de maanden november/ december worden de huizen en tuinen volgehangen met kerstverlichting.
Wat heeft dat met het gasverbruik van ruim 1200 m3 te maken?

brampol
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 apr 2021 11:17

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door brampol »

jonis schreef:
20 apr 2021 21:11
Moneyman schreef:
20 apr 2021 20:52
alfatrion schreef:
20 apr 2021 18:52

Een (deel van de) verklaring kan zijn dat het om de wintermaanden gaan. Die zijn duurder dan twee maanden in de zomer.
Klopt. Maar 1000 euro extra (!) in twee maanden...?

Maar goed, TS schrijft dat de meterstanden kloppen, dus dan vraag ik me af wat het topic voor nut heeft.
November en december hebben me in totaal 350,- gekost, 2 onder 1 kap.
Ts heeft het over extra stroomverbruik, dat heb ik niet in de wintermaanden, stroomverbruik is hele jaar vanhetzelfde tot airco aangaat in zomermaanden, dan wordt het verbruik zo'n 40-50 kwh meer.
Het gaat dus om STROOMgebruik, niet om gas en ik heb een CV op gas. Zoveel meer verbruik is gewoon onverklaarbaar.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat is juist het punt. U hebt helemaal niet meer gebruikt dan ervoor of er na.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door jonis »

brampol schreef:
23 apr 2021 00:20


Het gaat dus om STROOMgebruik, niet om gas en ik heb een CV op gas. Zoveel meer verbruik is gewoon onverklaarbaar.
De gegevens van je had ik bij kassa vandaan.
1-Je hebt geen stroommeerverbruik maar gewoon een wel erg royaal gasverbruik.
2-Je hebt in 2 maanden een gasverbruik van 1200 m3. ( dat verbruik heb ik met mijn 2 onder 1 kap op een heel jaar nog niet eens)
3-Je maakt een overstap van leverancier voor 2 maanden tijdens voor jou duurste periode (stookmaanden)

Alleen al die ruim 1200M3 gas zullen ruim 1200,- zijn.....wat denk je dan met een voorschot van 350,- ( het stroomverbruik heb ik daar niet in meegenomen) Ruim 500,- nabetalen moet sowieso je al van alleen het gas, daar komt de stroomrekening nog bij, misschien ook nog wat ongunstige tarieven anderzijds.

Dus ja....of je hebt een doortochtwoning, of royale villa, een tropenhuis, maar het kan ook zijn dat je ook gewoon niet zuinig bent.....misschien eens voor een nieuwe zuinige hr-ketel kijken.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Moneyman »

brampol schreef:
23 apr 2021 00:20
Het gaat dus om STROOMgebruik, niet om gas en ik heb een CV op gas. Zoveel meer verbruik is gewoon onverklaarbaar.
Je cijfers bewijzen toch het tegendeel?

Ik krijg steeds meer het gevoel dat je echt geen idee hebt waar je over praat.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door jonis »

Moneyman schreef:
23 apr 2021 08:25
brampol schreef:
23 apr 2021 00:20
Het gaat dus om STROOMgebruik, niet om gas en ik heb een CV op gas. Zoveel meer verbruik is gewoon onverklaarbaar.
Je cijfers bewijzen toch het tegendeel?

Ik krijg steeds meer het gevoel dat je echt geen idee hebt waar je over praat.

Vanuit mijn werkomgeving weet ik dat dit soort mensen er echt zijn, zou ik vanuit jouw achtergrond en mensen waar je mee te maken hebt ook verwachten.
Soms zit er ook nog een enkeling tussen waarbij al moeite vergeefs is....

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door arvandongen »

In de maand nadat TS is teruggegaan naar Budget Energie, heeft hij ook weer 720 m3 gas verbruikt. Dat komt neer op ongeveer 700 EUR kosten aan gas alleen.

Als TS bij Budget nu een lager maandbedrag zou betalen, dan moet hij aan het einde van het jaar alsnog bijbetalen. Het maandbedrag is slechts een voorschot.

Het probleem ligt niet bij Eneco. Het probleem ligt binnen het huis van TS en uitsluitend aan het gasverbruik. Bij 700 m3 gasverbruik per maand zou ik al mijn aandacht geven aan het vinden van de oorzaak van dit hoge verbruik.


En ja, ik weet dat de meeste forumleden al tot dezelfde conclusie gekomen zijn. Ik hoop slechts dat een nét iets andere invalshoek het kwartje laat vallen bij TS.

Massies
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2021 14:52

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Massies »

ik denk te weten wat er gebeurt. het is alleen moeilijk te bewijzen. als je een ouderwetse 2 standen draaimeter hebt moet je zelf de getallen invoeren. Eneco bepaalt daarna zelf of het gebruik bij het hoog of laag tarief hoort. omdat de computer er van uit gaat dat men overdag meer zou moeten gebruiken. dit is alleen aan te tonen als je alle voorgaande jaren hebt bijgehouden. je zal dan zien dat er opeens overdag meer verbruikt wordt dan s nachts. verder geldt inderdaad dat je voorschot niet toereikend is voor 2 winter maanden. ik moest 600 euro bijbetalen toe ik overstapte halverwege een periode. dat zeggen ze er niet bij als je overstapt. wel logisch achteraf.

litsenj
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2016 11:26

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door litsenj »

brampol schreef:
20 apr 2021 11:29
Mijn normale energieleverancier is Budget Energie. De maanden november en december 2020 was ik tijdelijk klant van Eneco. Nu blijkt uit de meterstanden dat ik in die maanden veel meer stroom gebruikt heb dan normaal, terwijl er niets in mijn huishouden veranderd is. Het komt erop neer dat ik ca. 500 euro per maand meer moet betalen. Ik wil hiertegen bezwaar maken. Hoe doe ik dat?
Ik vermoed dat je voorschot bij Eneco hoe dan ook is gebaseerd op een heel jaar, dus als je na 2 maanden opnieuw overstapt zal je voor de dure maanden november en december zeker moeten bijbetalen. Afhankelijk van je contractduur (variabel of vast), kan ik me ook nog voorstellen dat een opzegboete is verrekend.

Ik ben wel benieuwd waarom je (tijdelijk) bent overgestapt naar Eneco. Bewust of na twee maanden toch spijt van je overstap? Zelf stap ik bijna jaarlijks over na afloop van mijn contract en bij voorkeur in de zomer. Ik heb op die manier ook zelden last van bijbetalen.

Gsan
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jun 2021 11:27

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Gsan »

Ik ben alleenstaand klant woon in 1 peraoons huis, ik betaal altijd ongeveer 60 permaand. Ik ben naar budget energie overgestapt in 2020 ik krijg dit jaar een nota van 2200 boven op wat ik all betaald had. Klopt van geen meter. Klantenservice geeft aan dat het wel klopt. Dat het inderdaad hoog is maar dat het mij schuld omsat ik de meterstanden niet had ingevuld (wat ik wel had gedaan). Hoe kan 1 persoon in 1jaar 2200euro opbouwen?

Lopende zaak
Bandietten

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

@Gsan:

Dat verbruik in één jaar kan makkelijk. Het is alleen niet echt zuinig.

Maar ook: Wanneer in het verleden meterstanden nog wel eens zijn geschat of bij invullen verkeerde gegevens zijn ingevoerd, is het ook niet raar dat er ooit een naheffing komt voor de energie die voorheen te weinig is berekend.

Wat waren uw meterstanden aan het begin van het jaarcontract? En wat zijn de meterstanden waarop uw jaarrekening is gebaseerd?
Heeft u een 'slimme meter'? Of nog een draaischijfmeter?
Is het bedrag wat u noemt inclusief gas, of is het alléén voor elektra?

Met het bericht wat u hier nu geplaatst heeft, waarin allerlei relevante informatie ontbreekt, kunnen we u niet helpen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom nog een keer betalen om op te zeggen? Nergens voor nodig.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Massies schreef:
23 apr 2021 15:00
als je een ouderwetse 2 standen draaimeter hebt moet je zelf de getallen invoeren. Eneco bepaalt daarna zelf of het gebruik bij het hoog of laag tarief hoort. omdat de computer er van uit gaat dat men overdag meer zou moeten gebruiken.
Wanneer je een ferrarismeter hebt, dan zit je op enkeltarief.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door rwolters »

2 jaar oud topic...... Ik neem aan dat het probleem al is opgelost...

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onverklaarbaar hoge energierekening door elektragebruik?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

rwolters schreef:
16 apr 2023 14:05
2 jaar oud topic...... Ik neem aan dat het probleem al is opgelost...
Er stond eerst eenreactie, met spam, die verwijderd is.

Plaats reactie