Onverklaarbaar prijsverschil tussen Duitsland en Nederland

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Carthagootje
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2020 16:35

Onverklaarbaar prijsverschil tussen Duitsland en Nederland

Ongelezen bericht door Carthagootje »

Afgelopen week op zoek geweest naar een schakelaar voor in de meterkast en een vrijstaande koelvriescombinatie. Daar viel me een prijsverschil op dat ik niet goed kan verklaren. Sinds de jaren negentig actief met aankopen op internet, eerst boeken en cd's (opa verteld: Ja kinders, dat zijn schijfjes met muziek) uit Amerika. Vanwege een grotere afzetmarkt zijn produkten daar goedkoper, net zoals in landen waar arbeid goedkoper is. Ook kunnen diverse aanbieders in hetzelfde land verschillende verkoopprijzen hanteren. Tot hier begrijp ik prijsverschillen van een bepaald produkt.

Nu viel het me op dat door dezelfde verkopende partij een andere prijs wordt gevraagd in Duitsland en Nederland, in Europa geldt vrijheid van goederen dus daar kan het niet aan liggen. Hier de verschillen: de Duitse (hoofdvestiging) elektronische verkoper vraagt € 385,- de Nederlandse webshop vraagt € 530,10 een afgerond verschil van maar liefst € 145,- oftewel een prijsverhoging van 37,7%. Aan de hand van de voorraad kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk zeggen dat de Nederlandse tak geen voorraad heeft maar direct levert vanuit Duitsland. Een opslag van 2% BTW verschil en verzendkosten van circa € 25,- kunnen dit enorme prijsverschil niet verklaren.

Dan een Nederlandse webshop met enkele fysieke winkels sinds vorig jaar actief met een vestiging in Nordrhein-Westfalen en levert alleen in deze deelstaat, qua inwonertal ongeveer gelijk aan Nederland. In Duitsland onder dezelfde leveringsvoorwaarden kost de koelvriescombinatie € 979,- terwijl deze via de Nederlandse site geprijsd wordt op € 1249,-. Ook hier een prijsverschil voor de Nederlandse consumenten van € 270,- of 27,6% duurder. Bij telefonische navraag kan de klantenservice dit verschil niet verklaren, overleg met een senior medewerker geeft ook geen uitsluitsel.

Het staat natuurlijk vrij dat verkopers zelf bepalen voor welke prijs zij iets aanbieden en aan mij om hierop in te gaan, maar ik kan de enorme prijsverschillen niet verklaren. Iemand suggesties of zijn wij de suffertjes van Europa.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Onverklaarbaar prijsverschil tussen Duitsland en Nederland

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Om te beginnen zijn de lonen in Nederland hoger dan in Duitsland. Dan zijn de huisvestingskosten hier hoger omdat we minder ruimte hebben dan in Duitsland. En dan heb je nog de grootte van de markt. Alles gaat daar in grotere aantallen, terwijl de vaste kosten voor de marktintroductie van een product hetzelfde is. Denk aan training van personeel, maken van gebruiksaanwijzingen en folders, etc.

En dan nog zaken die los staan van de producten waardoor prijsvergelijkingen tussen landen heel moeilijk zijn. Denk aan sociale voorzieningen en infrastructuur (en nog veel meer). Die zijn hier beter dan in Duitsland en dat moet ergens uit betaald worden.

Maar goed, we kunnen dingen best wel gelijk trekken. Dan schaffen we bijvoorbeeld de AOW af en gaan we zorgpersoneel Duitse salarissen betalen. Dan kan alles hier een stuk goedkoper worden.

Lady1234
Berichten: 27115
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onverklaarbaar prijsverschil tussen Duitsland en Nederland

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Één onderdeel van een land vergelijken met één onderdeel in een ander land, lijkt mij niet zo zinvol.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Onverklaarbaar prijsverschil tussen Duitsland en Nederland

Ongelezen bericht door de auditu »

En nu heeft u natuurlijk deze artikelen gewoon in Duitsland gekocht?

Carthagootje
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2020 16:35

Re: Onverklaarbaar prijsverschil tussen Duitsland en Nederland

Ongelezen bericht door Carthagootje »

Dat lonen/sociale voorzieningen per land kunnen verschillen dat moge duidelijk zijn, heb ik ook aangegeven. Desondanks zijn de prijsverschillen, en dit zijn maar twee voorbeelden, dusdanig hoog dat die het prijsverschil niet billjken.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Onverklaarbaar prijsverschil tussen Duitsland en Nederland

Ongelezen bericht door Ivo.w »

En in Nederland is de koffie en kaas weer veel goedkoper dan in Duitsland.

En ook elektriciteit was in elk geval tot voor de recente prijsexplosies op de energiemarkt in Nederland flink wat voordeliger dan in Duitsland.

ZeerPrivé
Berichten: 5449
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Onverklaarbaar prijsverschil tussen Duitsland en Nederland

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Carthagootje schreef:
03 apr 2022 10:25
Dat lonen/sociale voorzieningen per land kunnen verschillen dat moge duidelijk zijn, heb ik ook aangegeven. Desondanks zijn de prijsverschillen, en dit zijn maar twee voorbeelden, dusdanig hoog dat die het prijsverschil niet billjken.
Dan maar snel een vrachtauto huren en inladen maar. Je kent het spreekwoord 'het gras bij de buren lijkt altijd groener'?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Onverklaarbaar prijsverschil tussen Duitsland en Nederland

Ongelezen bericht door Jablan »

Carthagootje schreef:
03 apr 2022 09:28
Dan een Nederlandse webshop met enkele fysieke winkels sinds vorig jaar actief met een vestiging in Nordrhein-Westfalen en levert alleen in deze deelstaat, qua inwonertal ongeveer gelijk aan Nederland. In Duitsland onder dezelfde leveringsvoorwaarden kost de koelvriescombinatie € 979,- terwijl deze via de Nederlandse site geprijsd wordt op € 1249,-. Ook hier een prijsverschil voor de Nederlandse consumenten van € 270,- of 27,6% duurder. Bij telefonische navraag kan de klantenservice dit verschil niet verklaren, overleg met een senior medewerker geeft ook geen uitsluitsel.
Coolblue.
Adviesprijs is gelijk; korting verschil per land. Duitsland en Nederland.

Bij Mediamarkt is er geen productomschrijving, daar valt niets aan te checken of verklaren.

jonis
Berichten: 2755
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Onverklaarbaar prijsverschil tussen Duitsland en Nederland

Ongelezen bericht door jonis »

Maar wat is het probleem nu?
Je koopt toch gewoon de goedkoopste, doe ik/wij als grensbewoner al zo lang.
Tanken in duitsland, boodschappen veel hier, dm in duitsland ipv kruidvat, elektronica mediamarkt .de net zo ver als .nl , voor aankoop even checken welke van de 2. etc.

Ronaldo1953
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2022 14:12

Re: Onverklaarbaar prijsverschil tussen Duitsland en Nederland

Ongelezen bericht door Ronaldo1953 »

Deze vergelijking lijkt me niet zinvol.
Kijk voor dezelfde artikelen ook eens naar Franrijk, België, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk.
In elk land zullen de prijzen anders zijn.
Belgen komen ook kruidenierswaren halen in Nederland (Jumbo Breda). Dat zullen ze ook wel met een reden doen en waarschijnlijk niet omdat het in Nederland duurder is.
Lonen, belastingen, sociale voorzieningen, verzekeringen, voor alles geld hetzelfde!

Wout D
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2022 14:22

Re: Onverklaarbaar prijsverschil tussen Duitsland en Nederland

Ongelezen bericht door Wout D »

Ik kwam voor een TV uit op een prijsverschil van goed 500 euro, voor exact het zelfde type en uitvoering. Coolblue wilde geen cent zakken, uiteindelijk wel in Nederland gekocht voor voor 200 goedkoper dan Coolblue.

Punt was dat ik dat ding niet kwijt kon in mijn auto, anders had ik hem zeker daar gehaald.

Maar het is raadzaam om zeker je licht over de grens zo af en toe op te steken.

Aglio
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2022 18:47

Re: Onverklaarbaar prijsverschil tussen Duitsland en Nederland

Ongelezen bericht door Aglio »

Cola in Duitsland kost ca €1,00 per 1,5 liter Pepsi en Coca ... hier in de aanbieding 2 voor €3,00 zo kan ik nog wel verder 1 keer inkopen in Duitsland en je spaart zonder probleem 59 tot 60 euro ... Is de voedselbank een nevenproduct van de vette winsten van de echt Hollandse prijzen ... :o

Gesloten