LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ouderen zijn afgeschreven?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Sira schreef:
05 dec 2020 09:57


Wat heeft dit met slachtoffergedrag te maken? Wat een onzinnige opmerking.
Al die apps, klantenpasjes e.d., worden meestal in de trant aangeboden dat het voor ons zo handig zou zijn en we kunnen er kortingen mee krijgen. Veel van deze zaken is meestal niet in ons belang, maar doorgaans alleen in het belang van de aanbieder.
Lees het boek eens van Je hebt wél iets te verbergen van Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis. De samenvatting van dit boekje op internet zegt al genoeg. Waarschijnlijk zal ik nu bestempeld worden als iemand die beren op de weg ziet.
Ik ben echt geen digibeet, ik werk al vanaf begin jaren '80 met pc's, maar toch val ik onder de categorie dat ik aan al die app's en klantenpasjes geen behoefte heb. Ik kan er dus zeker wel mee omgaan, maar ik wil het niet (meer).
Het is uw goed recht om het niet te willen, maar hou dan alsjeblieft op met dat geklaag over de vooruitgang.

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Met alle computer vragen en discussies hier in huis met de kinderen heb ik schijnbaar heel veel van de verhalen opgeslagen en ben op mijn 63 ook maar eens aan een notebook begonnen. We zijn nu zo ver dat er vragen aan mij gesteld worden en of ik een oplossing weet. Ik heb een smartphone een pc en een tablet. Moet je voorstellen toen ik eens iets wilde opzoeken op Google kon ik de toetsen nog niet vinden, maar was wel verkocht toen ik het gevonden had. Zo blij dat ik net op tijd ben ingestapt. Zoveel plezier van patronen zoeken You Tube, en alles wat ik weten wil. Rekeningen betalen bankieren en heel veel kopen en boodschappen betalen met de App, hoe makkelijk wil je het hebben. We zijn nu 12 jaar verder, ik had het niet willen missen....Ik ben niet dom geboren en heb veel bij geleert, je moet alleen willen.....Dat de oudjes afgeschreven zouden zijn is wel een hele domme opmerking. Ik denk dat wij het meeste geld uitgeven, en genieten van uitgaan en terrasjes pakken, cadeautje kopen voor iedereen die ons lief is....We zijn met velen, de baby Boomers van na de oorlog, maar ze kunnen niet zonder ons....

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Revoked »

Ok boomer.

Nijogeth
Berichten: 9977
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
05 dec 2020 10:17
Ik vraag me nu eigenlijk af hoe jongeren er eigenlijk écht in staan, als ze zich realiseren dat ze daadwerkelijk een keuze hebben. Willen ze het allemaal wel, of doen ze het om er bij te horen, omdat ze denken dat ze niet anders kunnen, of wat dan ook? Of zou een deel van hen eigenlijk terug willen naar de tijd dat smartphones er niet waren? Een gedegen onderzoek zou wel eens een eye-opener kunnen zijn.
Mijn smartphone zou ik niet willen missen. Het maakt alles zoveel makkelijker. Muziek bij de hand, bankieren, Whatsapp, even snel de email checken. Als ik even een paar minuten niets om handen heb, dan kan ik ook wat tijd verdrijven met dit forum of met andere dingen.

Maar, ik ben niet het type dat continue op Social media zit. Ik heb ze wel, maar meestal is dat even snel kijken. Anderen imponeren, dat hoef ik niet, geen behoefte aan. Kijken hoe geweldig anderen het hebben, dat hoef ik al helemaal niet.

Jammer!
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jan 2020 14:46

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Jammer! »

Toch weer jammer!
Mijn bijdrage gaat over de stigmatisering van ouderen.
Vervolgens zie ik een hele hoop tekst over (on)gewenste apps en pasjes. Ik mis de relevantie van die bijdragen of bedoelt men dat alleen ouderen daar last van hebben Overigens heeft deze oudere daar wel oplossingen voor ( weigeren of gebruik een pasjesapp) maar...dat is niet on topic.

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sira schreef:
04 dec 2020 17:08
Ik kom soms ook dingen tegen waar ik geen zin (meer) in heb om me in te verdiepen of aan te leren. Dan wil het nog steeds niet zeggen dat ik het niet kan, dat weet ik pas als ik me er in heb verdiept.
Dit is heel herkenbaar - maar niet leeftijdsgebonden. Ik schaar mezelf nog niet onder de ouderen (al denken mijn kids daar anders over :D), maar desondanks kies ik er ook bewust voor om niet overal in mee te gaan.

Simpel voorbeeld: de computergames van m'n kids: het zal allemaal wel. Ik weet er net genoeg van om te weten wat ze globaal aan het doen zijn, maar heb écht geen zin om me er compleet in te verdiepen.

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jammer! schreef:
05 dec 2020 14:57
Toch weer jammer!
Toch weer jammer! inderdaad, dat je totaal niet ingaat op alles wat er tegen je stellingen is ingebracht.

Meiklokje
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 aug 2018 14:10

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Meiklokje »

@Sjohie: ik behoor tot de ouderen die door werkverleden en interesse redelijk zijn bij gebleven in de digitale wereld. Echter loop ik zo af en toe tegen een probleem aan waar ik - ook door Googelen of Microsoft support online in te schakelen - niet uitkom.
Het toeval wil dat jij dit probleem benoemt als vraag van je vader: "hoe outlook synchronisatie aan te passen op een smartphone?"
Zou je mij je antwoord willen verklappen, please!
Bij twijfel of deze vraag al dan niet off topic is verwijs ik als oudere naar de topictitel, :lol:

Jammer!
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jan 2020 14:46

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Jammer! »

Toch weer jammer! inderdaad, dat je totaal niet ingaat op alles wat er tegen je stellingen is ingebracht.

Eerlijk gezegd is dat bar weinig. Een aantal geven aan dat ze zeker bij blijven (en dat verbaast me niet) en dan dit soort teksten:
Er zullen best ouderen zijn die iets niet kunnen, maar dat kan voortkomen uit geen interesse en daarom niet willen.

Hoezo? Dat geldt evenzeer voor alle leeftijden.. van jong, jongvolwassen, pseudo volwassen (tot 30), bijna tegen de midlofe crises aan (30-50) en te laat voor iets anders (50+).... nog meer stereotyperingen?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik ben 50, heb een IT bedrijf en moet bij klanten vooral de jonge generatie àlles uitleggen. Aan de andere kant, mijn interesse in Game consoles is nul. Ook zo voor game-platforms. Mijn kids zijn tegenwoordig verantwoordelijk voor de 12 servers die ze speciaal voor gamen hebben ingericht. Ik roep ook dagelijks dat ze meer voor "gay-men" doen dan voor studie...🤣

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door moederslink »

Jammer! schreef:
04 dec 2020 11:54
Ik las net deze zin in over een bijdrage over NS keuzedagen.
Mooi voor anderen, maar zie je alle ouderen al met de app aan de slag gaan?', hekelt Schubert
Één zo.n zin is idd wel erg stigmatiserend, wanneer je dat er ook precies uit wilt pikken.
Het woordje alle ouderen klopt dan ook niet.

Maar ik voel me niet aangesproken , niet benadeeld, ben dus ook niet boos 😁.
Ik ben als oudere al jaren actief op het WWW , heb veel bijgeleerd op het internet, plaats alleen die apps die ik echt nodig heb en waar ik mee kan omgaan en de rest laat ik voorbij gaan, géén interesse , geen zin , niet nodig.
Véél ouderen doen niets op de PC , geen interesse of ze vinden het te moeilijk en zijn er rijkelijk laat aan begonnen of ze willen het gewoon niet.
En in algemene zin zijn het toch veel ouderen die er minder zin in hebben, minder vaardig zijn etc etc. Dat lijkt mij dan wél een juiste conclusie. Niet alle ouderen dus.
Maar laten we hier geen halszaak van maken , zo belangrijk is het niet eens. :wink:

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Revoked »

Het is ergens wel belangrijk. Door de snelheid waarmee de nieuwe media zich manifesteert is het voor veel mensen niet meer te behappen. Het interesseert de één wel, de ander niet. Die laatste groep vindt het zo wel best, aanklungelen is géén probleem en voor wat hulp kunnen ze altijd wel iemand vinden. En ja, dat is oké.
Ik was een tijd geleden bij een klant. Die werken met hele oude machines, die aangestuurd worden door, inmiddels zwaar verouderde, computer-systemen. Er werken daar bijna-pensioen-gerechtigden die absoluut niet met computers overweg kunnen. Dingen aanklikken om het proces te laten draaien lukt ze, omdat ze dat geleerd is. Bij probleem A klik je op B en Enter. Maar als er technische, mechanische problemen zijn dan ruiken die "oudjes" welke moer een slag nodig heeft en hoeveel lagers er nog gangbaar zijn. Dat heeft de nieuwe generatie dan weer niet. Bij problemen kruipen ze gelijk achter een beeldscherm, want vieze handjes.....

Gesloten