LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Proefberekening toeslagen

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Proefberekening toeslagen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar voor de huurtoeslag kunt u dus juist wel een proefberekening maken.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Proefberekening toeslagen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
20 nov 2019 20:39
Maar voor de huurtoeslag kunt u dus juist wel een proefberekening maken.
Dat doet er toch niet toe, als je weet dat je nu wel huurtoeslag gaat krijgen, is dat toch ook een fijn extraatje. En dan eind november misschien nog een kleinigheid erbij.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Proefberekening toeslagen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@loeieze

Dat schrijf ik toch als antwoord op @Stevie, dat hij voor huurtoeslag wel kan kijken.

Maar dat is dan op zijn vroegst 20 december voor het jaar 2020 en niet eind november een kleinigheid erbij.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Proefberekening toeslagen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
20 nov 2019 22:05
@loeieze

“......”

Maar dat is dan op zijn vroegst 20 december voor het jaar 2020 en niet eind november een kleinigheid erbij.
Ik dacht dat u wel begreep dat ik het had over de berekening eind november, niet over de uitbetaling.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Proefberekening toeslagen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Kees2850 schreef:
20 nov 2019 17:38
Dank @witte angora. In die Proefberekening kun je ook 2020 aanvinken
Kees2850, hartstikke mooi. Maar zorgtoeslag 2020 berekenen kun je daar niet. Zoals ook Radar al in het begin van dit topic heeft aangegeven.
U heeft zo'n berekening wel gemaakt, dus tijd om het forum, eindelijk, te verblijden met de informatie waar dat u gelukt is.

Kom op met die link!

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Proefberekening toeslagen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
20 nov 2019 22:11
Lady1234 schreef:
20 nov 2019 22:05
@loeieze

“......”

Maar dat is dan op zijn vroegst 20 december voor het jaar 2020 en niet eind november een kleinigheid erbij.
Ik dacht dat u wel begreep dat ik het had over de berekening eind november, niet over de uitbetaling.
Nee, dat had ik niet.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Proefberekening toeslagen

Ongelezen bericht door grun »

Als bij de proefberekening blijkt dat iemand wel voor huurtoeslag in aanmerking komt, dan zou ik ook alvast een vinkje zetten om gelijktijdig zorgtoeslag aan te vragen, ook al weet je dan het juiste bedrag nog niet. Onderaan de proefberekening (of de aanvraag, dat weet ik niet meer) staat dat zelfs als tip aangegeven door de BD zelf, dat mensen die voor huurtoeslag in aanmerking komen vaak ook recht hebben op zorgtoeslag.

Vorig jaar zat ik ook te wachten tot de proefberekening voor de zorgtoeslag online kwam te staan, met als gevolg dat de aanvraag niet meer op tijd was om ook al in december uitgekeerd te worden. Je krijgt dan pas in januari 2x de zorgtoeslag uitbetaald. De huurtoeslag, die een paar dagen eerder was aangevraagd, werd al wel in december uitbetaald.
Destijds heb ik daar nog over gebeld, en het blijkt dat ze die aanvragen maar eens in de zoveel tijd verwerken, niet op de dag dat de aanvraag binnenkomt.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Proefberekening toeslagen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kees2850 schreef:
21 nov 2019 08:30
@grun zo heb ik dat ook gedaan. Gelijktijdige berekening zorgtoeslag en huurtoeslag. En heb nog nooit toeslagen aangevraagd. Maar blijk nu wel degelijk in aanmerking te komen. Zeker als voor 2019 mijn aftrekposten geaccepteerd gaan worden, wat ik hoop natuurlijk, dan kan ik straks een voor mij leuk bedragje tegemoet zien. Voor Lady1234 wellicht "kleinigheidje", voor mij een leuk extraatje. 👍
Even off topic hoor, maar u hoopt dat uw aftrekposten 2019 geaccepteerd worden?
Dan is het misschien handig om na te kijken wat wel en niet aftrekbaar is, weet u het niet zeker vraag dan even advies bij een belastingconsulent.

Lowieze
Berichten: 6534
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Proefberekening toeslagen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kees2850 schreef:
21 nov 2019 08:44
@lowiese dank voor de tip. Maar weet zelf wel min of meer wat je af kunt trekken. En voor mij is het heel eenvoudig. Gaat om twee aftrekposten. Maar ik maakte die opmerking erbij omdat je je pas rijk kunt rekenen als je je definitieve aanslag hebt gehad.
Haha, nu zegt u het weer: “min of meer”.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Proefberekening toeslagen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@kees2850

Ik had het over het verschil tussen de hoogte van de maximale zorgtoeslag in 2019 en 2020. En dat is maandelijks zeker maar een kleinigheid.

Niet of men ja dan nee in aanmerking komt voor zorgtoeslag.

En het is natuurlijk logisch dat men in aanmerking komt voor zorgtoeslag als men in aanmerking komt voor huurtoeslag

https://download.belastingdienst.nl/toe ... 1z91pl.pdf

ZeerPrivé
Berichten: 5308
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Proefberekening toeslagen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Er zijn ook hordes mensen die voor € 5,- minder zorgpremie overstappen.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Proefberekening toeslagen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
21 nov 2019 09:45
Er zijn ook hordes mensen die voor € 5,- minder zorgpremie overstappen.
En dat kan zeker verstandig zijn. Dan werkt het twee kanten op, lagere premie, hogere toeslag.


“Conclusie zorgtoeslag en zorgpremie 2020 hoger
Er zijn geen bezuinigingen op de zorgtoeslag voorzien in 2020 en daarom zal voor de minima de zorgtoeslag bij een stijgende zorgpremie omhoog gaan. Naarmate men meer verdient zal een volledige compensatie van de stijgende zorgpremie worden vervangen door een gedeeltelijke compensatie. Overigens is het zo dat de Belastingdienst rekent met de zogenaamde normpremie. Dat is een indicator voor de gemiddelde zorgpremie in ons land in 2020. Als u goed de zorgpremies vergelijkt en overstapt, kan het zijn dat u uitkomt op een goedkopere zorgpremie dan de normpremie. Wat u dan als extra zorgtoeslag in 2020 is dan winst.”

Bron Infonu,

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Proefberekening toeslagen

Ongelezen bericht door witte angora »

Niet zo heel lang geleden waren er nog mensen die zich druk maakten over het afronden op 5 cent.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Proefberekening toeslagen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Kees2850 schreef:
21 nov 2019 08:30
@grun zo heb ik dat ook gedaan. Gelijktijdige berekening zorgtoeslag en huurtoeslag.
De hamvraag blijft nog steeds: waar hebt u uw online proefberekening voor de zorgtoeslag uitgevoerd. Op welke website?

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Proefberekening toeslagen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hoe dan ook, de proefberekening voor de zorgtoeslag in 2020 kan nu nog niet gemaakt worden bij de Belastingdienst, ook niet in combinatie met andere toeslagen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Proefberekening toeslagen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De Belastingdienst heeft voor 2019 de tarieven wel.

Voor 2020 moeten eerst alle tarieven bekend zijn van alle aanbieders en word de stijging berekend.
Dat ik bijna €40,- per jaar meer kwijt ben voor mijn Budget polis is niet van belang.
Ik kreeg een Zorgtoeslag op basis van zowel de prijs stijging gemiddelde polis en mijn inkomen.

Deze bedragen zijn nog niet vastgesteld en goedgekeurd dus loterij van commerciële bedrijven die vaak tegen provisie jou aanvraag willen doen. Je geeft al je gegevens en zij vragen het aan tegen een vergoeding die wel betaald moet worden.

Een berekening mag zoals Kees 2850 al aangaf, maar de aanvraag doe ik liever via de gratis zonder kosten Belastingdienst.nl zelf.

Erthanax
Berichten: 9612
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Proefberekening toeslagen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zucht.
Erthanax schreef:
21 nov 2019 10:58
Hoe dan ook, de proefberekening voor de zorgtoeslag in 2020 kan nu nog niet gemaakt worden bij de Belastingdienst, ook niet in combinatie met andere toeslagen.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Proefberekening toeslagen

Ongelezen bericht door witte angora »

Even diep ademhalen, Erthanax, even diep ademhalen, en blaas rustig weer uit.

Dit is het Radar-forum, weet je nog? :wink:

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Proefberekening toeslagen

Ongelezen bericht door grun »

Erthanax schreef:
21 nov 2019 10:58
Hoe dan ook, de proefberekening voor de zorgtoeslag in 2020 kan nu nog niet gemaakt worden bij de Belastingdienst, ook niet in combinatie met andere toeslagen.
Nee, dat klopt, maar daarom kun je het nu al wel aanvragen. Je weet alleen nog niet hoeveel je krijgt, dat zie je pas als de beschikking binnen is. In het ergste geval krijg je niks. Maar als uit de proefberekening blijkt dat je wel recht op huurtoeslag hebt, is de kans groot dat je ook recht hebt op zorgtoeslag.
Als je het nu niet aanvraagt, loop je het risico dat de aanvraag te laat ingediend is om nog het voorschot voor januari op 20 december uitgekeerd te krijgen. Zoals mij vorig jaar overkomen is.

Moneyman
Berichten: 29869
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Proefberekening toeslagen

Ongelezen bericht door Moneyman »

grun schreef:
21 nov 2019 12:06
Erthanax schreef:
21 nov 2019 10:58
Hoe dan ook, de proefberekening voor de zorgtoeslag in 2020 kan nu nog niet gemaakt worden bij de Belastingdienst, ook niet in combinatie met andere toeslagen.
Nee, dat klopt, maar daarom kun je het nu al wel aanvragen.
Klopt, maar dat is niet de discussie...

Gesloten