LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Statiegeld op plastic flesjes, niet overlaten aan industrie

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Deinse34
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2021 16:21

Statiegeld op plastic flesjes, niet overlaten aan industrie

Ongelezen bericht door Deinse34 »

In het artikel wordt vermeld dat de minister het erg moeilijk vindt een dergelijke maatregel structuur te geven en dat dit wordt overgelaten aan de betreffende industrie. Dezelfde industrie die wel moeite zal hebben gedaan tot vermindering van dit soort afval en drankblikjes maar waarvan bij de uitvoering er van het resultaat nog slechter uitvalt dan de planning.
De minister moet haar licht maar eens opsteken bij haar collega in Duitsland over hoe de regeling ontworpen is.
Ze hoeft het wiel niet tweemaal uit te vinden.
En de uitvoering van de regeling aan de producenten overlaten? Dat is als een slager zijn eigen vlees keurt.
Zij dient een dwingende regeling in het leven te roepen waaraan de producenten zich niet aan kunnen onttrekken en ook de regie te voeren. Dit moet geen regeling zijn dat met polderen tot stand komt, daarvoor is de betreffende afvalberg van weggeworpen plastic en blik te groot.
Laatst gewijzigd door Radar op 04 feb 2021 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderatie verduidelijkt

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Statiegeld op plastic flesjes, niet overlaten aan industrie

Ongelezen bericht door rvjapio »

Dit is Nederland. Over statiegeld op plastic flessen wordt al 20 jaar gepalaverd. Daar kunnen nog best wat jaartjes bij, toch? Terwijl het met één pennenstreek kan worden geregeld. Maar niet met dit kabinet.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Statiegeld op plastic flesjes, niet overlaten aan industrie

Ongelezen bericht door Jablan »

Duitse regeling is een ramp. Statiegeld krijg je in principe alleen terug in de winkel, waar je het artikel hebt gekocht. (Er zijn een paar ketens, die minder moeilijk doen.)

Nederlandse statiegeldsysteem is prettiger, omdat inleveren los staat van de aankoop.

Statiegeld helpt zeker om de hoeveelheid zwerfafval te verkleinen. Waar het is ingevoerd, zie je nog nauwelijks petflessen en blikjes rondzwerven.

Nu nog van het diftar af. Gemeenten met zo'n systeem herken je direct aan de hoeveelheid restafval in de bermen.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Statiegeld op plastic flesjes, niet overlaten aan industrie

Ongelezen bericht door 16again »

De suikertaks is ook uitgesteld, in afwachting van een oplossing uit de branche.
Vooraf was voor een kind al duidelijk, dat dit zo niet zou werken

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Statiegeld op plastic flesjes, niet overlaten aan industrie

Ongelezen bericht door juliomariner »

@Jablan dat was vroeger dat je in winkel waar je gekocht had moest inleveren. Dit is allang niet meer.
Alleen de discounters nemen geen vreemde flessen aan.
Maar bij bijvoorbeeld Kaufland kun je gewoon Aldi flessen in de automaat gooien

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Statiegeld op plastic flesjes, niet overlaten aan industrie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
04 feb 2021 14:03
Nu nog van het diftar af. Gemeenten met zo'n systeem herken je direct aan de hoeveelheid restafval in de bermen.
Echt niet. Dat vooroordeel ging hier ook rond toen het ingevoerd werd, maar het concept werkt inmiddels al jaren naar tevredenheid en zónder restafval of afvaltoerisme.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Statiegeld op plastic flesjes, niet overlaten aan industrie

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Ik sla blikjes en plastic flesjes altijd plat als ik ze in de container gooi. Dat spaart een hoop volume.
Nu er statiegeld op zit wil ik daar wel mee terug naar de winkel.
Hoe zou dat in zijn werk gaan met die volumeverkleinde verpakkingen?
De totnutoe gebruikte statiegeldautomaten zullen niet voldoen.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Statiegeld op plastic flesjes, niet overlaten aan industrie

Ongelezen bericht door juliomariner »

In Enschede is diftar ingevoerd met wel als gevolg veel zwerfafval, vooral in het buitengebied.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Statiegeld op plastic flesjes, niet overlaten aan industrie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Statiegeld op plastic flesjes wordt toch dit jaar op 1 juli ingevoerd?
Eind volgend jaar zijn de blikjes aan de beurt. Na twintig jaar tijdrekken door industrie en supermarkten (en sommige politieke partijen) is het eindelijk zo ver. Ik vind dat goed nieuws.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Statiegeld op plastic flesjes, niet overlaten aan industrie

Ongelezen bericht door moederslink »

Blikjes en plastic flesjes gaan hier gewoon in de zak vh plasticafval.
Ik denk dat veel mensen die het nu al zomaar weggooien het blikje niet zullen inleveren voor die € 0.15.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Statiegeld op plastic flesjes, niet overlaten aan industrie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarom niet? Frisdrankflessen en bierflesjes leveren we toch ook gewoon in voor dat bedrag?

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Statiegeld op plastic flesjes, niet overlaten aan industrie

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Moneyman schreef:
04 feb 2021 14:18
Jablan schreef:
04 feb 2021 14:03
Nu nog van het diftar af. Gemeenten met zo'n systeem herken je direct aan de hoeveelheid restafval in de bermen.
Echt niet. Dat vooroordeel ging hier ook rond toen het ingevoerd werd, maar het concept werkt inmiddels al jaren naar tevredenheid en zónder restafval of afvaltoerisme.
Bij ons werkt het helaas voor geen meter. Het zou werken wanneer:
- Mensen zich houden aan de maximale grootte van de afvalzaken;
- De gemeente de Diftar's ook daadwerkelijk tijdig leegt.

Ik kom meerdere keren tegen dat een persoon er een te grote zak in heet gedouwd, waardoor de klep niet eens meer open kan. Hierdoor zetten mensen de afval naast de container. Het nadeel? Je hebt geclickt, dus het geld ben je al kwijt.

Daarnaast gehad dat mensen de container niet goed dicht doen, waardoor de zak blijft liggen. Ik click hem open, en dien hem eerst goed ''hard'' dicht te smijten, zak is weg. Nadeel? 2 clicks voor één zak.

De Diftar bij ons is regelmatig vol. Twente Milieu geeft aan dat er sensoren inzitten waardoor ze dit tijdig kunnen legen. Helaas bij ons niet het geval. Daarnaast is ons pasje gekoppeld aan een betreffende diftar, dus ik kan niet zomaar even 500 meter verderop legen (als ik dat überhaupt) al zou willen.

Wij wonen in een maisonnette woning, in de bovenste woning. Wij hebben dus geen tuin, zoals de onderbuurman. Als de container klem zit, vol zit of iets anders, kunnen wij op dit moment niets anders dan de zak naast de container deponeren. Het meenemen van vuil naar binnen toe werkt gewoonweg niet. Als wij het buiten laten staan, staat het op gemeente grond, wat óók niet mag.

Ik stuur echter wel altijd een mail dat de container niet naar behoren werkt ik de zak ernaast heb gedeponeerd. Krijg ik trouwens nooit antwoord op, maarja.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Statiegeld op plastic flesjes, niet overlaten aan industrie

Ongelezen bericht door moederslink »

Als er zoveel blikjes en petflesjes in de bermen en parken worden gegooid zullen dit soort mensen die juist dit doen ........ze ' gewoon ' blijven weggooien en deze niet inleveren voor die € 0,15 .
Waar laat bv een scholier zo.n mogelijk nog wat lekkend blikje? In zijn rugtas?

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Statiegeld op plastic flesjes, niet overlaten aan industrie

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Moneyman schreef:
04 feb 2021 14:33
Waarom niet? Frisdrankflessen en bierflesjes leveren we toch ook gewoon in voor dat bedrag?
Nee, deze "we" kopen die niet. Juist omdat het zeulen met lege volumes zo'n rompslomp geeft.
"We" kopen alleen verpakkingen die "we" plat kunnen maken.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Statiegeld op plastic flesjes, niet overlaten aan industrie

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
04 feb 2021 14:39
Als er zoveel blikjes en petflesjes in de bermen en parken worden gegooid zullen dit soort mensen die juist dit doen ........ze ' gewoon ' blijven weggooien en deze niet inleveren voor die € 0,15 .
Waar laat bv een scholier zo.n mogelijk nog wat lekkend blikje? In zijn rugtas?


Ik weet wel zeker van niet, ze hadden het hoger moeten maken , 15 cent is niks.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Statiegeld op plastic flesjes, niet overlaten aan industrie

Ongelezen bericht door Jablan »

juliomariner schreef:
04 feb 2021 14:15
@Jablan dat was vroeger dat je in winkel waar je gekocht had moest inleveren. Dit is allang niet meer.
Alleen de discounters nemen geen vreemde flessen aan.
Maar bij bijvoorbeeld Kaufland kun je gewoon Aldi flessen in de automaat gooien
Ik was even verbaasd, maar heb het gevonden. Er is een uitzondering voor winkels met minder dan 200 m2. Die mogen weigeren. Grotere winkels moeten alles aannemen. Weet jij gelijk, dat wij vaker in zo'n kleine winkel komen dan in een Kaufland :wink:
Geip Suusje schreef:
04 feb 2021 14:22
Ik sla blikjes en plastic flesjes altijd plat als ik ze in de container gooi.
Mooie manier om agressie kwijt te raken :)
Moneyman schreef:
04 feb 2021 14:18
Echt niet. Dat vooroordeel ging hier ook rond toen het ingevoerd werd, maar het concept werkt inmiddels al jaren naar tevredenheid en zónder restafval of afvaltoerisme.
Da's mooi. Wij hebben alles: grof vuil naast de grote verzamelcontainers bij hoogbouw, afvaltoeristen en als je eigen containers buiten staan, makkelijk bereikbaar, worden ze wel door anderen volgestopt.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Statiegeld op plastic flesjes, niet overlaten aan industrie

Ongelezen bericht door juliomariner »

Kijk Jablan , dat van de 200m2 wist ik weer niet. Zo leren we elke keer weer nieuwe dingen op dit forum.

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Statiegeld op plastic flesjes, niet overlaten aan industrie

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Nu nog graag statiegeld op hondedrollen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Statiegeld op plastic flesjes, niet overlaten aan industrie

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

rvjapio schreef:
04 feb 2021 13:49
Dit is Nederland. Over statiegeld op plastic flessen wordt al 20 jaar gepalaverd. Daar kunnen nog best wat jaartjes bij, toch? Terwijl het met één pennenstreek kan worden geregeld. Maar niet met dit kabinet.
1 ding weten we zeker: wat het kabinet ook doet, het is nooit goed. Nu klagen mensen die voor statiegeld zijn over het rechtse kabinet, zodra statiegeld wordt ingevoerd gaat de andere helft klagen over het extreem-linkse kabinet. En dan worden er weer allemaal dingen verzonnen waarom het niet kan.

gewicht
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:28

Re: Statiegeld op plastic flesjes, niet overlaten aan industrie

Ongelezen bericht door gewicht »

Bierflesjes en de grotere Petflessen vind je niet veel in de berm, waarom niet ? Omdat er statiegeld op zit, de gemiddelde Nederlander is zuinig. Wel vind je veel kleine petflessen en blikjes. Die zijn toch niks waard en alleen maar lastig om mee terug te nemen. Conclusie : statiegeld ook voor het "kleine goed"
De detailhandel zal wel klagen, maar als ze moeten ,dan vinden er echt wel een goede oplossing voor.

Gesloten