LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help! Ongedierte! Kakkerlakken of iets anders?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
KalystaDeLeeuw
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2019 22:59

Help! Ongedierte! Kakkerlakken of iets anders?

Ongelezen bericht door KalystaDeLeeuw »

Hallo!

Ik ben nu anderhalve maand geleden verhuist. Ik woon nu in een huis die ik deel met 3 andere meiden. Wij houden het hier schoon.
Toch merkte ik al snel toen ik mijn spullen hier alvorens de daadwerkelijke verhuizing hier kwam brengen, dat er ongedierte in mijn zolderkamer rondloopt. Ik dacht toen ik het zag zelf direct aan kakkerlakken. Maar na wat rondgevraagd te hebben ga ik nu twijfelen.
Eerst vond ik er in 4 weken maar 3 of 4. Nu in 24 uur meer dan 10!
Ik wil mijn huurbaas de verdelging laten regelen maar ik wil eerst weten om wat voor diertje dit nu gaat.

Heb ik hier nou te maken met een kakkerlak of een ander soort ongedierte? Ze zijn amper 5mm groot en ik heb ook niks groters gevonden dan dat formaat. Ik heb een foto gemaakt van een levende die ik gevangen heb.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
20190905_230955.jpg
(52.92 KiB) 2886 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

juliomariner
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Help! Ongedierte! Kakkerlakken of iets anders?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Lijkt mij een snuitkever (even Google afbeeldingen bekijken of ik goed zit)

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Help! Ongedierte! Kakkerlakken of iets anders?

Ongelezen bericht door berndv »

is de klassieke graanklander
https://nl.wikipedia.org/wiki/Graanklander

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Help! Ongedierte! Kakkerlakken of iets anders?

Ongelezen bericht door berndv »

Hoe kom ik van het probleem af?
Het is belangrijk om eerst de bron van het probleem op te sporen. Ergens in huis moet zich een produkt bevinden dat besmet is. Dit produkt dient u direct buiten in de afvalcontainer te gooien. Ook overige produkten die een voedselbron kunnen vormen grondig inspecteren op eventuele sporen. Neem het zekere voor het onzekere. Open verpakkingen bij twijfel het liefst weggooien. Omdat zoals gezegd eitjes en larven zich ook in naden en kieren van de directe omgeving kunnen bevinden moet u oppassen dat bij het opstallen van nieuwe produkten dit geheel uitgesloten is om nieuwe besmettingen te voorkomen.
https://www.meldpuntongedierte.nl/insec ... aanklander

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Help! Ongedierte! Kakkerlakken of iets anders?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik zou nog maar niet gaan bellen. Zo'n bedrijf wordt een dure grap. Vernietig ze en blijf goed controleren. Gelukkig geen kakkerlakken.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Help! Ongedierte! Kakkerlakken of iets anders?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je het artikel leest lijkt het belangrijk te zijn dat er niets is waar ze zich in kunnen nestelen. Je kunt overwegen al je voedsel in luchtdichte verpakkingen te bewaren.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Help! Ongedierte! Kakkerlakken of iets anders?

Ongelezen bericht door BL2 »

Inderdaad, al de open verpakkingen in een afgesloten plastic containerbak doen van een paar Euro bij bv de Action.
En niet alleen die van jou, maar van alle bewoners in het huis.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Help! Ongedierte! Kakkerlakken of iets anders?

Ongelezen bericht door witte angora »

Niet alleen 'open' verpakkingen kunnen problemen opleveren. Als ik meel haal, zit dat doorgaans in papieren zakken. Sommige soorten ongedierte knagen daar vrolijk doorheen. Reden dus om het meel zo gauw mogelijk in een gesloten plastic verpakking te deponeren.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Help! Ongedierte! Kakkerlakken of iets anders?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gelukkig geen kakkerlakken. Heb zelf wel eens rijstklanders in huis gehad. Rijst weggegooid. Voorraadkast gereinigd. Probleem opgelost. Nooit meer gezien. Hier hoef je echt geen bedrijf voor in te schakelen.

KalystaDeLeeuw
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 sep 2019 22:59

Re: Help! Ongedierte! Kakkerlakken of iets anders?

Ongelezen bericht door KalystaDeLeeuw »

Bron gevonden! Het was het konijnenvoer wat geïnfecteerd is! Alles weggegooid. Kan het nog schadelijk zijn voor mijn konijn?

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Help! Ongedierte! Kakkerlakken of iets anders?

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom, verdelging via de verhuurder is dus niet nodig. Scheelt weer een slok op een borrel (en geloof me, je weet niet wat voor slok). En weer een prima leermomentje, ja toch?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Help! Ongedierte! Kakkerlakken of iets anders?

Ongelezen bericht door moederslink »

KalystaDeLeeuw schreef:
10 sep 2019 18:04
Bron gevonden! Het was het konijnenvoer wat geïnfecteerd is! Alles weggegooid. Kan het nog schadelijk zijn voor mijn konijn?
mooi zo! Volgens mij is het niet schadelijk voor je konijn , dan had je dat waarschijnlijk al wel gemerkt denk ik. Vraag het anders de DA voor de zekerheid even.
Een konijn is een herbivoor , eet groenvoer en hooi.
Geen vieze beestjes 🐜

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Help! Ongedierte! Kakkerlakken of iets anders?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Off topic: konijnen ziin groepsdieren en kun je niet alleen in een hok stoppen. Ik wilde het toch even gezegd hebben.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Help! Ongedierte! Kakkerlakken of iets anders?

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou dat is een waarheid als een koe 🐄 Bob, goed dat je het nog even meldt. 👍

Gesloten