Spaanse pakketdienst - hoe dien ik een klacht in?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
IetjeQ

Spaanse pakketdienst - hoe dien ik een klacht in?

Ongelezen bericht door IetjeQ » 15 okt 2018 20:53

Hallo,

Ik leg jullie het volgende voor.
Onlangs heeft een kennis van mij vanuit Spanje ons een pakket gestuurd via Packlink.
In het pakket van 40 kilo zat voornamelijk eten en kleding.
We hadden Packlink gecontracteerd, via de Spaanse website (hun hoofdvestiging is ook in Spanje). Dit is een soort vergelijkingsservice die samenwerkt met grote pakketdiensten. Je sluit een contract met Packlink af en zij zorgen daarna voor de verzending, in ons geval werd het pakket opgehaald door GLS. Het contract is dus wel met Packlink.
Tijdens het transport is het pakket kapot gegaan en daarna retour afzender gestuurd. Terug naar Spanje dus. Daar staat het nu nog.

Ik heb besloten niets te declareren aan schade, omdat er relatief weinig schade is, dat is het me niet waard. Ik wil gewoon dat ze ons pakket opnieuw ophalen en versturen naar Nederland.
Dit weigeren zij, omdat ze zeggen dat het versturen van voeding niet valt onder enige verzekering. Ik vraag me af of dit van belang is: als ik een bedrijf contracteer om een pakket te leveren, is dat toch hun plicht? Dat heeft mi niets met een verzekering te maken, maar met de eerste taak die zij als pakketdienst hebben: leveren.

Hoe dan ook, het begint een erg vervelende situatie te worden. Ik wil graag weten of deze dienst onder de Spaanse wet valt, of dat zij zich ook aan de Nederlandse wet dienen te houden aangezien ik als ontvanger in Nederland woon.
Daarnaast zou ik graag willen weten of een pakketdienst de plicht heeft om te leveren bij schade (indien dit tijdens transport gebeurt). Is dat in Nederland wel het geval?
Heeft een verzekering hiermee van doen?

Daarnaast is voor mij een hele belangrijke vraag of iemand weet of er in Spanje iets bestaat als de Autoriteit Consument en Markt, die waakt over bv de Postwet.

Dit zijn denk ik hele lastige vragen, maar ik hoop dat iemand hierbij kan helpen.

Vriendelijk bedankt voor het meedenken!

rvjapio

Re: Spaanse pakketdienst - hoe dien ik een klacht in?

Ongelezen bericht door rvjapio » 16 okt 2018 11:16

Staan de antwoorden niet in hun algemene voorwaarden dan? tav uw laatste vraag lijkt het me logisch dat het bedrijf aan de Spaanse wet moet voldoen en niet aan de Nederlandse. De Spaanse autoriteit consument en markt vindt u hier. https://www.ocu.org/ Kwestie van even googlen...:)

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio » 16 okt 2018 12:15

Etenswaren zijn vaak uitgesloten van verzending. Dit vanwege bederving of lekkage.
Ook heeft u geen overeenkomste met welk transporteur dan ook. Uw kennis heeft het opgestuurd, deze is ook opdrachtgever. Uw kennis kan een klacht indienen, niet u.

Maar als u een kennis in Spanje heeft, heeft deze geen antwoorden op uw vragen?

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner » 16 okt 2018 14:33

Zoals Neodutchio al aangeeft de pakketdienst hoeft helemaal niets met uw klachten te doen aangezien uw kennis de opdrachtgever en dus de contactpersoon voor de pakketdienst. Uw kennis moet dus contact opnemen met de pakketdienst.
Misschien is gewoon opnieuw verzenden (en dan beter verpakken) niet de handigste oplossing? (betaald u natuurlijk nog wel een keer vrachtkosten.

Plaats reactie