LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tips om slakken te bestrijden

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Eurozaken
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2012 16:31

Tips om slakken te bestrijden

Ongelezen bericht door Eurozaken »

Even zwaar offtopic voor mij, maar heb de laatste tijd last van slakken. Vooral in de tuin. Iemand tips voor een goed product voor slakken bestrijding? En kan het zo zijn dat misschien de grond niet goed is? En hoe laat ik dat testen?
Laatst gewijzigd door Radar op 24 okt 2014 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic titel aangepast

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Tips om slakken te bestrijden

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Gemeen maar effectief: schotel bier neerzetten...

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Tips om slakken te bestrijden

Ongelezen bericht door puma73 »

misschien is antivries beter :mrgreen:

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Tips om slakken te bestrijden

Ongelezen bericht door Miepje1 »

:wink:
Als het weer wat warmer is natuurlijk...

Renske99
Berichten: 263
Lid geworden op: 19 dec 2011 13:00

Re: Tips om slakken te bestrijden

Ongelezen bericht door Renske99 »

nog een hele sadistische en gemene keukenzout eroverheen gooien (brrr) :mrgreen:

Sorry ik heb geen idee, wij zitten aan een sloot en hebben lente, zomer en herfst ontzettend veel naaktslakken in en rondom huis, ook salamanders in de bijkeuken en keuken zijn geen uitzondering.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Tips om slakken te bestrijden

Ongelezen bericht door Miepje1 »

NEE, geen zout, dat is écht erg.
In bier verdrinken ze zachtjrs en vrolijk... kan nog net, denk ik.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Tips om slakken te bestrijden

Ongelezen bericht door snepke »

slakkenkorrels.

boxer
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 okt 2008 12:31

Re: Tips om slakken te bestrijden

Ongelezen bericht door boxer »

koffiedik werkt ook heel goed

Eurozaken
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jan 2012 16:31

Re: Tips om slakken te bestrijden

Ongelezen bericht door Eurozaken »

Lol wat lekker veel reacties ik ga eerst dat schoteltje bier proberen. Begrijp me niet verkeerd...ben een dierenvriend, maar slakken zien er zo vies uit. jak!

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Tips om slakken te bestrijden

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Wij hebben helaas al jaaaaaaaaaaaaren slakken in de tuin, het enige wat echt lijkt te helpen (als de planten een beetje vrij staan, bij ons gaat het altijd om de hosta) is je planten 'omcirkelen' met een hekje van kippengaas, zodat de slakken er niet meer bijkunnen. Daadwerkelijk alle huis-, tuin- en keukenmiddeltjes geprobeerd, en ook slakkenkorrels, het lijkt wel alsof slakken in elke regio ergens anders van 'wegschrikken' :lol:

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Tips om slakken te bestrijden

Ongelezen bericht door snepke »

Slakken zitten veel in hedera en ze zijn dol op hosta.
Die planten heb ik uit de tuin gegooid(had ook een partij slakken)en de slakken zijn ook verdwenen

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Tips om slakken te bestrijden

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Gelukkig sinds de 'kippengaasoplossing' geen last meer van gaten in de bladeren :)

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Tips om slakken te bestrijden

Ongelezen bericht door snepke »

Zo gauw de Hosta uit kwam strooide ik er slakkenkorrels tussen ,in het begin hielp het,maar later had ik weer gaten planten ,of kale stengels.
Ik heb de hosta en hedera er toen uit gegooid,was geen gezicht hoe die planten eruit zagen.
De slakken waren toen ook verdwenen

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Tips om slakken te bestrijden

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Slakkenkorrels op basis van ferri fosfaat (ijzerfosfaat) werken erg goed en zouden veilig zijn voor (huis)dieren en kinderen. Wordt inmiddels 10 jaar verkocht in Nederland. Mijn ervaring is dat het heel goed werkt. Escar-go is het bekendste merk. Maar er zijn inmiddels meer merken (Roxasect).

Volgens dit artikel is het echter helemaal niet zo onschuldig. Wat ik niet wist is dat ijzer al snel behoorlijk giftig is in het menselijk lichaam: http://www.hostalibrary.org/firstlook/R ... sphate.htm

Wat ik komend jaar zelf eens ga proberen is koffieprut. En ongebruikte snelfilterkoffie. Lijkt een flauwekuloplossing à la Berendien uut Wisp, maar er wordt zelfs wetenschappelijk onderzoek naar verricht met positief resultaat. (Naakt)slakken houden niet van cafeïne.

https://www.google.com/search?hl=en&q=f ... 80&bih=878

Andere slakkenkorrels bevatten metaldehyde. Die stof is erg schadelijk voor huisdieren, vogels, egels etc en daarom af te raden. En zout is slecht voor je tuin en geeft vieze rommel.

inekevanvliet
Berichten: 295
Lid geworden op: 14 sep 2008 23:29

Re: Tips om slakken te bestrijden

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

de tip na alles te hebben gebruikt van alle merken slakkenkorrels,koffieprut en noem maar op
knoflookteentjes in de grond zetten langs de zijkant van je tuin dus de omheining langs
een knoflook bol de bolletjes er afhalen voorzichtig splitsen dat er een klein beetje onderkant nog aan zit en die rondom je tuin zetten,
er komt groen aan en vermeerderd je knoflookteen onder de grond
en je ziet geen slak meer in je tuin en op je planten

grootmoedertje
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2012 19:41

Re: Tips om slakken te bestrijden

Ongelezen bericht door grootmoedertje »

Wij kregen een tuin waarin al jaren niets meer gedaan was en die stikte van de naaktslakken. Met scheppen vol hebben we ze verplaatst naar een dijk verderop. De egels en de padden zijn er dol op, maar daar waren er niet genoeg van in deze Vinexwijk.Die kunnen door de afsluitende schuttingen niet in de tuinen komen. Toen hebben we EscarGo gekocht, dat is een middel tegen slakken, ongevaarlijk voor de kleinkinderen! en ook de andere dieren die weer leven van die slakken en daar lukte het mee om ze flink te verminderen. Een paar keer per jaar strooi ik een kleine hoeveelheid korreltjes als onderhoud, want als ik dat niet doe zijn er toch weer kleintjes. We gaan toch ook die schuttingen aan de onderkant wat lucht geven (planken weghalen) en een gezellige haag planten, zodat die schuttingen uiteindelijk kunnen verdwijnen. :idea: En dan komen de egeltjes hopelijk ook weer op bezoek met hun gezellige geratel van de naalden. En dan ga ik ze geen melk geven, want dat is gevaarlijk heb ik gelezen.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Tips om slakken te bestrijden

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Renske99 schreef:nog een hele sadistische en gemene keukenzout eroverheen gooien (brrr) :mrgreen:
Helaas zijn de plantjes in de tuin ook niet zo dol op zout... Je moet ook niet op elke slak zout leggen ;)

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tips om slakken te bestrijden

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

toen ik nog de hosta's had werdt ik er ook gek van,helemaal vol
idd bier helpt als de beste,gewoon het goedkoopste van het goedkoopste.
na ene paar dagen weet je niet wat je ziet...haal hem wel het bakje..
ik was het 1x vergeten ,jak je wilt niet weten hoe dat ruikt en het eruit ziet na 3 wk... de scenes van bones en csi zijn er niks bij...

dan nog ander vraagje...
heeft iemand een goede oplossing voor luis..
alle middeltjes al geprobeerd...vooral in de hortensia's..ik heb twee levengrote potten...met elk 3 hortensia;s erin,dus joekels nu...maar ze worden opgevreten...
tip brandnetel thee ook al geprobeerd??
nog tips?meer dan welkom???
weet dat ze ook in de aarde zitten dud dat behandel ik mee.
anders zie ik nog maar 1 oplossing alles eruit en opnieuw beginnen...
hier wordt ik zwaar depri van... :D

Karin079
Berichten: 74
Lid geworden op: 20 jul 2011 16:47

Re: Tips om slakken te bestrijden

Ongelezen bericht door Karin079 »

Miepje1 schreef:Gemeen maar effectief: schotel bier neerzetten...
Dat zorgt er alleen maar voor dat alle slakken uit de omgeving naar jou tuin komen om te drinken

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tips om slakken te bestrijden

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou dat kleine beetje bier daar keek ik niet zo naar...maar mijn hosta bleef wel mooi en dat is anders als dat het een hosta is met doorkijk gaten...

Gesloten