LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitzetten whatsapp data delen met Facebook

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Uitzetten whatsapp data delen met Facebook

Ongelezen bericht door sjohie »

De dag die je wist dat ging komen is er, Whatsapp deelt sinds de laatste update enkele gegevens zoals je telefoonnummer met Facebook. De inhoud van de berichten is versleuteld, dus daar kunnen ze niet bij, maar door deze koppeling denken ze gerichtere advertenties te kunnen tonen, welke waardevoller voor de adverteerders zijn. En mogelijk dat derden, zoals banken, in een later stadium je zo kunnen berichten over mogelijke frauduleuze activiteiten, of je vliegmaatschappij bij een vertraging. Allemaal nobel en handig, maar hierdoor staat de deur ook op een kier voor advertenties in whatsapp, iets wat ze niet uitsluiten. Dat zag iedereen natuurlijk mijlenver aankomen, Facebook betaalde niet voor niks ~14 miljard euro voor Whatsapp om er vervolgens helemaal niks mee te doen.. :wink:

Gelukkig is dit tijdens de installatie van de recentste versie van de app, in het acceptatiescherm van de nieuwe algemene voorwaarden, al uit te zetten, maar ook daarna nog via de instellingen. Opdeze site wordt uitgelegd hoé precies.

Alternatief zou Telegram kunnen zijn, maar goed, dat is pas een valide alternatief als je familie en vrienden dit ook gebruiken. En dat draait op servers in Rusland, waar de Poetin en de FSB vast ook een paar achterdeurtjes in hebben zitten.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Uitzetten whatsapp data delen met Facebook

Ongelezen bericht door Brahms »

Versleutelde berichten, wie gelooft daar in.........

De zeer nabij toekomst is dat Whatsapp wordt volgespamt met reclame en andere ongein, dit eerste stadium is "om even te wennen".

Het dele van data wordt nu masaal uit gezet, denk dat Whatsapp / Facebook niet echt onder de indruk zal zijn, de tijd zal het leren. Over enige tijd krijgen die uitzetters een beperking in het aantal berichten per dag (bv 5) of moeten "wat meer" gaan betalen......
Kijk dan eens hoe snel men het delen van data weer aanzet :shock: .

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Uitzetten whatsapp data delen met Facebook

Ongelezen bericht door langste adem »

Inderdaad leuk en handig dat whatsapp, en nog gratis ook. Maar je betaalt dus wel, met je privacy.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Uitzetten whatsapp data delen met Facebook

Ongelezen bericht door bprosman »

en nog gratis ook. Maar je betaalt dus wel, met je privacy.
Voor wie dat "nieuws" is, is ook aardig "Lief naief".

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Uitzetten whatsapp data delen met Facebook

Ongelezen bericht door Moneyman »

Houd in de gaten dat je maar een beperkte tijd ná het accepteren van de voorwaarden hebt om in de instellingen het delen alsnog uit te zetten.

En inderdaad: if the product is free, YOU are the product.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Uitzetten whatsapp data delen met Facebook

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Gelukkig heb ik geen Facebook maar ik ben benieuwd wat het volgende is...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Uitzetten whatsapp data delen met Facebook

Ongelezen bericht door kweenie »

Er moet dan natuurlijk wel een manier zijn om je whatsapp-account te koppelen aan een facebook-account. Als je enigszins op je privacy bent gesteld, dan zullen ze (ook als je delen toestaat) geen manier hebben om je whatsapp account aan je Facebook account te koppelen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Uitzetten whatsapp data delen met Facebook

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Brahms schreef:Versleutelde berichten, wie gelooft daar in.........

De zeer nabij toekomst is dat Whatsapp wordt volgespamt met reclame en andere ongein, dit eerste stadium is "om even te wennen".

Het dele van data wordt nu masaal uit gezet, denk dat Whatsapp / Facebook niet echt onder de indruk zal zijn, de tijd zal het leren. Over enige tijd krijgen die uitzetters een beperking in het aantal berichten per dag (bv 5) of moeten "wat meer" gaan betalen......
Kijk dan eens hoe snel men het delen van data weer aanzet :shock: .
Als het zo ver komt stap ik terug over naar SMS. Bij mijn abonnement heb ik voor €2,- onbeperkt (dus 10,000) SMS'jes per maand.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Uitzetten whatsapp data delen met Facebook

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:Er moet dan natuurlijk wel een manier zijn om je whatsapp-account te koppelen aan een facebook-account. Als je enigszins op je privacy bent gesteld, dan zullen ze (ook als je delen toestaat) geen manier hebben om je whatsapp account aan je Facebook account te koppelen.
Als je beide op 1 device gebruikt, zeg een smartphone, is die mogelijkheid er al. Idem als je bij beide je telefoonnummer hebt ingevuld, dan kunnen ze deze 2 koppelen in hun backend.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Uitzetten whatsapp data delen met Facebook

Ongelezen bericht door angel1978 »

sjohie schreef:
kweenie schreef:Er moet dan natuurlijk wel een manier zijn om je whatsapp-account te koppelen aan een facebook-account. Als je enigszins op je privacy bent gesteld, dan zullen ze (ook als je delen toestaat) geen manier hebben om je whatsapp account aan je Facebook account te koppelen.
Als je beide op 1 device gebruikt, zeg een smartphone, is die mogelijkheid er al. Idem als je bij beide je telefoonnummer hebt ingevuld, dan kunnen ze deze 2 koppelen in hun backend.
Ik heb geen facebook (meer), maar ook toen ik het nog wel had dacht ik er echt niet aan om facebook mijn telefoonnummer te geven..
Als je dat soort info toch al afgeeft en ook nog chat via facebook, dan denk ik niet dat men zich druk maakt hierover.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Uitzetten whatsapp data delen met Facebook

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Julie4444 schreef:
Brahms schreef:Versleutelde berichten, wie gelooft daar in.........

De zeer nabij toekomst is dat Whatsapp wordt volgespamt met reclame en andere ongein, dit eerste stadium is "om even te wennen".

Het dele van data wordt nu masaal uit gezet, denk dat Whatsapp / Facebook niet echt onder de indruk zal zijn, de tijd zal het leren. Over enige tijd krijgen die uitzetters een beperking in het aantal berichten per dag (bv 5) of moeten "wat meer" gaan betalen......
Kijk dan eens hoe snel men het delen van data weer aanzet :shock: .
Als het zo ver komt stap ik terug over naar SMS. Bij mijn abonnement heb ik voor €2,- onbeperkt (dus 10,000) SMS'jes per maand.
SMS is totaal niet versleuteld. Sterker nog: telecomproviders zijn verplicht om de gegevens af te staan aan justitie als de rechter daartoe heeft beslist. Bij Whatsapp is dat onmogelijk. Zij kunnen hoogstens de encrypte berichten leveren.

Dit toont ook wel weer aan hoe krom wetgeving is: telecomprovider MOETEN meewerken aan tappen anders kunnen ze beboet worden of hun licentie kwijt raken en tegelijkertijd zijn er politici die tegen wetgeving zijn om OTT's ook bepaalde verplichtingen op te leggen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Uitzetten whatsapp data delen met Facebook

Ongelezen bericht door Julie4444 »

GJvdZ schreef:SMS is totaal niet versleuteld. Sterker nog: telecomproviders zijn verplicht om de gegevens af te staan aan justitie als de rechter daartoe heeft beslist. Bij Whatsapp is dat onmogelijk. Zij kunnen hoogstens de encrypte berichten leveren.
Ik acht de kans dat justitie mijn SMS berichten gaat lezen vrijwel nihil. Moet je dan niet eerst verdacht zijn van een ernstig misdrijf of iets dergelijks?

Zal dus wel meevallen. Ik heb ook liever dat, als er iemand meeleest, dat dit de overheid is en niet een of ander buitenlands bedrijf (want op facebook leest de Amerikaanse overheid ook gewoon mee).

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Uitzetten whatsapp data delen met Facebook

Ongelezen bericht door sjohie »

Julie4444 schreef:
GJvdZ schreef:SMS is totaal niet versleuteld. Sterker nog: telecomproviders zijn verplicht om de gegevens af te staan aan justitie als de rechter daartoe heeft beslist. Bij Whatsapp is dat onmogelijk. Zij kunnen hoogstens de encrypte berichten leveren.
Ik acht de kans dat justitie mijn SMS berichten gaat lezen vrijwel nihil. Moet je dan niet eerst verdacht zijn van een ernstig misdrijf of iets dergelijks?

Zal dus wel meevallen. Ik heb ook liever dat, als er iemand meeleest, dat dit de overheid is en niet een of ander buitenlands bedrijf (want op facebook leest de Amerikaanse overheid ook gewoon mee).
Bij een misdrijf wat een celstraf van 4 jaar of meer kent, of bij een misdrijf wat een ernstige inbreuk op de rechtsorde is.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Uitzetten whatsapp data delen met Facebook

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Uiteraard ben ik beroepscrimineel. Het zal dus wel meevallen. :mrgreen:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Uitzetten whatsapp data delen met Facebook

Ongelezen bericht door olaf79 »

Julie4444 schreef:Uiteraard ben ik beroepscrimineel. Het zal dus wel meevallen. :mrgreen:
Dat wisten we al langer hoor. :twisted:

Gesloten