LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door sjohie »

hansbeenen schreef:De oplossing is:Het onkruid overgieten met schoonmaakazijn.
Heb ik geprobeerd, maar dat verdort alleen de bladeren, als je die wegveegt komt op dezelfde plek hetzelfde onkruid weer omhoog. Bij glyfosfaat is dat niet het geval, daarom houden wij het daarbij.

Lei55
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 sep 2014 15:26

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Lei55 »

Mijn ervaring is; Onder mijn auto groeit géén onkruid!! Nu heb ik hem een paar meter verplaatst en het onkruid eronder verdort, en op de plek waar mijn auto eerst stond, groeit nog steeds niets. Nu snap ik als je een plaatsje achter je huis hebt, dat je daar geen auto kan parkeren. Misschien is het een idee om de stenen een tijdje af te dekken? Ik ben benieuwd naar je ervaring.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je tuin vol zetten met auto's is dus ook een oplossing.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door eleven »

sjohie schreef:
hansbeenen schreef:De oplossing is:Het onkruid overgieten met schoonmaakazijn.
Heb ik geprobeerd, maar dat verdort alleen de bladeren, als je die wegveegt komt op dezelfde plek hetzelfde onkruid weer omhoog. Bij glyfosfaat is dat niet het geval, daarom houden wij het daarbij.

Dat heb ik in een eerder bericht van jouw al gelezen, dat je er baat bij hebt.
Daarom begrijp ik niet, dat mensen op jou vraag nog altijd suggesties schrijven, die al veelvoudig langs gekomen zijn en onzinnig zijn.
Bob Schurkjens schreef:Je tuin vol zetten met auto's is dus ook een oplossing.

Nellie de Baat
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:07

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Nellie de Baat »

Het snelste en goedkoopste manier om onkruid uit je tuin te krijgen is met azijn.
Wel als het even kan azijn met alcohol.
Moet het wel 2 dagen droog weer zijn.
Met een plantenspuit spuiten, alleen op het onkruid. suc6.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Nellie de Baat schreef:Het snelste en goedkoopste manier om onkruid uit je tuin te krijgen is met azijn.
Wel als het even kan azijn met alcohol.
Moet het wel 2 dagen droog weer zijn.
Met een plantenspuit spuiten, alleen op het onkruid. suc6.
Als je het topic, of zelfs mijn laatste post, had gelezen, had je kunnen zien dat dit in ons geval niet de definitieve oplossing was. Resolva Ultra (glyfosfaat met nog iets erbij) werkt dus wel goed bij ons.

bertvantrigt
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2012 21:21

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door bertvantrigt »

Gewoon kokend water er op. Sommige gemeenten bestrijden dit ook op deze manier

vandereijk
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2014 11:11

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door vandereijk »

Schoonmaakazijn, kijk uit met sproeien over je tegels. niet inademende, dus voor de wind uit spuiten.

succes

Arjan

[email protected]
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2014 15:59

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door [email protected] »

Gewoon met kokend water! Zeer effectief tegen onkruid en groene aanslag.

meestergg
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 nov 2006 15:08

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door meestergg »

Onkruid verwijderen gewoon met schoonmaak azijn stink wel even maar met twee dagen al resultaat en volgens mij nog milieu vriendelijk ook

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Resolva Ultra is het geworden, en gezien de resultaten blijft dat het ook. Iemand die een lans wil breken voor azijn opent er wat mij betreft maar een eigen topic over, voor mij is dat een getest en gepasseerd station.

hypo13
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2009 13:13

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door hypo13 »

Een beetje strooi zout er over heen strooien.

Meuzeutje
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2014 16:29

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Meuzeutje »

Op het terras en verharde paden kun je het beste met pure schoonmaakazijn werken. ben je een hele tijd van het onkruid af. In de borders moet je zo vroeg mogelijk in het voorjaar het onkruid verwijderen met een cultivator, voordat het onkruid zaad maakt. Dan heb je de rest van de zomer al veel minder onkruid. Met een cultivator haal je het onkruid los met wortel en al. Gelijk verwijderen en in de gft-bak of op de composthoop gooien. Echter muur, tuinkers en klaver kun je beter in de gft-bak doen. De zaden daarvan overleven het composteringsproces en groeien weer lekker op, als je de compost verspreidt in de borders. Succes er mee. :)

Martha1004
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2007 19:11

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Martha1004 »

Van mijn buurvrouw heb ik begrepen dat als je regelmatig kokend water op het onkruid (tussen tegels) gooit het niet op die plek terugkomt...

pa1hr
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2014 16:16

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door pa1hr »

Tussen grind en tegels helpt inderdaad alleen (milieuvriendelijk!) onkruidverdelger voor de lange termijn (een paar maanden).
In de tuin heb ik veel hortensia's staan; sindsdien heb ik bijna geen last meer van onkruid. Ik koop mijn hortensia's in de aanbieding; laatst weer twee heel mooie van 6 euro. Hortensia's zijn zeer dankbare planten en gemakkelijk in het onderhoud. Schitterende bodembedekkers!

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door czarczar »

sjohie schreef:
hansbeenen schreef:De oplossing is:Het onkruid overgieten met schoonmaakazijn.
Heb ik geprobeerd, maar dat verdort alleen de bladeren, als je die wegveegt komt op dezelfde plek hetzelfde onkruid weer omhoog. Bij glyfosfaat is dat niet het geval, daarom houden wij het daarbij.
Gebruik van glyfosaat maakt de plant dood doordat deze totaal geen vocht meer kan opnemen. Die plant komt niet meer op. Is dood tot en met de wortel. Het voorkomt niet dat nieuwe zaden uitgroeien tot fantastische onkruidplanten (niet dat je dat beweert, maar even voor de duidelijkheid). Glyfosaat doodt de gehele plant, maar voorkomt het opkomen van nieuwe planten/zaden niet.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Glyfosaat voor particulieren gaat in Nederland uit de handel. Duurt nog wel even. Zie http://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/201 ... -1474516W/

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door czarczar »

Bob Schurkjens schreef:Glyfosaat voor particulieren gaat in Nederland uit de handel. Duurt nog wel even. Zie http://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/201 ... -1474516W/
Grappige bronvermelding, boerderij.nl
Het klopt wel en het beleid ligt in lijn met wat er in de EU is besloten.
In Duitsland is het middel allang uit de handel voor particulieren en het gebruik is zelfs verboden.
Van niet-professionele gebruikers wordt verwacht dat zij de gevaren niet voldoende kunnen onderkennen.
Voorheen was het al niet toegestaan het op verhardingen te gebruiken. Het heeft alles te maken met het feit dat Glyfosaat schade brengt in waterig milieu. Je moet dus bijvoorbeeld weten dat het tot wel 1,5 meter in de grond kan uitspoelen en je het niet mag gebruiken als de grondwaterstand hoog is. Die kennis mag je van particulieren niet verwachten en dus wordt het verboden voor particulieren.
Of professionele gebruikers, als boeren en gemeentes, wel rekening houden met de gevaren, daar rept niemand over.
In mijn ogen wetgeving die een schijnveiligheid bevordert. Het gebruik door particulieren is niets vergeleken met het gebruik door boeren en de overheid. De schadelijkheid in waterig milieu is redelijk onomstreden, maar ja, dat kun je natuurlijk ook op de verpakking melden.

yaoema
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 okt 2014 11:25

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door yaoema »

http://www.gewoon-nieuws.nl/2015/06/mon ... X9dN0acxB8

Lees dit eerst eens voordat je roundup gaat gebruiken
eleven schreef:
tenormin schreef:@sjohie, ga je anders eens verdiepen in bodembedekkers. Natuurlijk komt onkruid ook daar doorheen maar is minder storend. Praat je alleen over terras: tja, heb toch ook jaren op de knietjes gelegen met een onkruid tool van Gardena. En als je in de Vinex wijken kijkt: alles ligt vol met betonnen tegels: geen wonder dat die wijken wateroverlast hebben, dat is toch niet wat je wilt? Tja, onkruid is geen kruid tegen gewassen :lol: , tegenkruid is er nog niet :cry: . Wees blij dat je een tuin hebt. Op mijn balkon groeit geen onkruid maar ik mis nog steeds mijn lap gras en bijbehorend werk. Hoewel, zou het nu niet meer kunnen. Oh, lees net dat het over tegelbestrating gaat. Het minst schadelijk is azijn maar dat is al gezegd: dat duurt een tijdje. Denk dat je familie blij is dat ze wat verder weg wonen, haha, hoeven ze niet te werken als ze op bezoek komen.
Dit is een heel goed advies. :lol:

Alleen hoe krijgt TS de bodembedekkers tussen de voegen van de terras tegels.

Wederom niet goed gelezen, dom! :mrgreen:

@sjohie

Ik gebruik al een tijd "Roundup".
Verkrijgbaar bij ieder tuincentrum.
Dit is het verzwakte "vergif"wat nu wel mag.
Geen klein kinderen, dan ook geen gevaar.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Goeie bron!! :lol:

Twee jaar geleden geregistreerd, en dan nu ineens met je eerste post reageren op een topic van twee jaar oud? Had je beter kunnen doen toen je je registreerde.

Gesloten