LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mijn vader sprak consequent van "interessant kruidgewas", mijn moeder had er een andere kijk op. Dat leidde soms tot vermakelijke discussies en nieuwe instructies voor de tuinman.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Jammer dat de meesten een strakke , aangeharkte, onkruidvrije tuin hebben, alles keurig in het gelid.
Wanneer je je tuin wat meer laat verwilderen kun je commentaar van de buurt krijgen
" waarom houd jij je tuin niet ' fatsoenlijk ' bij? " :(
Een ietwat verwilderde tuin waarin spontaan van alles ontspruit vind ik zelf heel leuk om te zien , ook om de beestjes, de vogels, de egeltjes, de bijen, leuke bloemen te zien en het is een paradijs voor de poezen........tja ik houd er wel van hoor .

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Stinkende (g)ouwe trek ik er altijd voordat het zaad begint te schieten.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

En die lieve schattige vlindertjes die rupsen achter laten op de bladeren, en alle bladeren aanvreten. M`n citroen boom helemaal verwoest, geen oogst dus.

Weten jullie wat een goed middel is als preventie, NEEM olie. Spuit de gevoelige plantjes er maar mee in en nergens meer last van. Bovendien een wonder middel voor kwaaltjes etc.

Omdat ik tuinieren leuk vind deze bijdrage.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door gosewijn »

:wink: Niks mis met een leuke bloem . :wink:

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Revoked »

breien schreef:
15 sep 2019 16:23
Hier in Nederland verkopen ze citroën in de supermarkt bij de fruitafdeling. 🍋
Hier in het oosten hebben we daar merkdealers voor. Citroenen liggen in de nevel in het schap.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

En hier plukken we ze gewoon uit de boom, helaas de vlinders vinden het ook een aantrekkelijke plant en leggen daar graag hun eitjes.

Ik had gehoopt om iets bij te dragen om NEEM olie (google er maar op) te opperen om te gebruiken voor preventief bescherming, dus al uw plantjes blijven gewoon leven hoor. :D Alleen ongedierte en vlinders blijven uit de buurt voor de sterke knoflookgeur.

Maar goed, blijf lekker citroenen kopen bij de supermarkt en laat de rupsen lekker uw vaste planten aanvreten.

En als je daar dan toch bent een kilo strooizout voor de voegen van je sierbestrating, eureum eigenlijk.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus je hebt liever citroenen met knoflooksmaak dan smakeloze citroenen uit de supermarkt?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een tuin vol knoflookgeur? Nee dank u.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Citroenen willen bij ons in de tuin niet groeien. Olijven dan weer wel. Aalbessen, aarbeien en pruimen nog beter. Van vraat door inheemse rupsen hebben we geen last, die worden in toom gehouden door kool- en pimpelmezen en ander klein spul. Die lusten helaas geen buxusmotrupsen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Van buxusmotrupsen heb ik dit jaar dus ook flink last. De helft van de buxus is aangetast. Dus alles kan er uit. Moet er uit. Het is niet anders.

Wat er op de plaats van de haagjes moet komen? Geen idee, ik hoop op niet al te lange termijn te verhuizen. Ga je dan nog investeren, in een sociale huurwoning? Afijn, daar moet ik zelf uit zien te komen, daar kan een ander geen advies in geven denk ik.

Voorlopig heb ik genoeg werk om onkruid tussen de tegels weg te halen en verzakte bestrating te herstellen. Plus, als de buxus weg is, kan een meetfout (die ontstaan is doordat de grens zonder dat ik het wist gedraaid is) herstellen. Al heeft dat niet zoveel met onkruidbestrijding te maken, alhoewel: dan zou ik er wel onkruiddoek onder kunnen leggen. Maar ook dan weer: ga je investeren in een tuin die je op niet al te lange termijn hoopt te verlaten, zonder dat je enige zekerheid hebt dat het gaat gebeuren?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Die buxusmot heeft gigantisch toegeslagen , ook bij mij.
Alle buxussen moesten er uit , heel erg jammer en best een zware klus en het gaf een enorme zooi ook nog , dat verwijderen.
Er is hier het e.e.a herplant om de gaten op te vullen .
(of je laat het kaal , als je toch op termijn weg gaat. )

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

De buxus hoeft niet per se gerooid te worden, al hebben wij dat grotendeels wel gedaan. Flink snoeien, rupsen bestrijden en de motten vangen met lokdoosjes. De planten herstellen dan wel weer. Je blijft er wel mee bezig, want de motten van de buren (of die nu thuis zijn of niet) komen ook langs. Wij hebben daar geen zin in, dus de aangetaste hagen hebben we gerooid en vervangen door een fijne liguster. Kleine taxus of hulst (ilex) zijn ook prima vervangers.

Met de schimmelinfectie van een jaar of wat terug was het anders. Daar was écht niet tegen te doen en de enige oplossing was rooien.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat zou hier een optie zijn, ware het niet dat er vorig jaar een aantal het niet gered hebben vanwege de combinatie verplanten en plotsklaps een idioot hete zomer. Vanwege allerlei gedoe had ik van het voorjaar geen gelegenheid die te vervangen. En dan komt dit erbij. Sja...

Ik zat ook al te denken ze te vervangen door potentilla's, heb je ook nog bloemen in de zomer. En als je ze ieder voorjaar terug snoeit blijft het een keurig haagje. Alleen gaat ook dat behoorlijk in de pecunia's lopen.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Preventief bestrijden hebben jullie nog maar weinig kaas van gegeten, maar goed rooien kan ook.
Onkruiddoek, dan snap je het even niet. Omdat er kieren tussen je bestrating zit gaat daar ook grond en dergelijke tussen zitten en daar groeit dan weer het onkruid op.
Dus het komt niet onder de tegels vandaan maar de voedingsbodem tussen de tegels.

Voor de ongelovigen :roll: , waarom zou er onkruid tussen kieren van vliegveld startbanen groeien? precies......onkruid komt echt niet door 4 lagen asfalt heen hoor, en dan nog eens een pakket repax en wegendoek.

Dus gewoon voegen die tegels met zand en cement, eventueel een kleurtje, zodat er geen kieren, scheuren of ruimte tussen je bestrating bestaat.

Maar neem nou niets van mij aan, snap er toch maar weinig van anders zat ik niet hier natuurlijk. En NEEM olie, ik denk dat niemand de moeite heeft genomen om te bestuderen wat voor super olie dat is voor heel veel toepassingen. Iets met wat een boer niet kent en zo....

Succes ermee,

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik snap je punt, Obelix, alleen heb ik hier wortelonkruiden die je van zijn leven niet meer weg krijgt. Die wil ik dus onder dat worteldoek zien te krijgen. Dat er daarna weer nieuwe zooi opdoemt weet ik, en gezien de locatie, met name zeer veel wind in het buitengebied, zal dat worteldoek heus geen wonderen verrichten. Je wil niet weten hoe de kozijnen hier iedere herfst weer gezandstraald worden, en met al dat zand komt heus wel volop ongewenst kruidenzaad mee.

Net weer een van de paden in de zijtuin schoongemaakt, op sommige plekken lag een centimeter of drie aan zand. Dus ja...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Nou Obelix1 , ik heb die moeite nu wel genomen , heb op internet nu veel gelezen over Neemolie ( spreek uit als Niemolie) .
Voor veel toepasbaar, teken, vlooien bij huisdieren, kalknagels, roos , huidproblemen en nog véél meer en ook voor ongedierte in en rondom je beplanting ...
De knoflookgeur kun je maskeren met bv andere etherische oliën.
Interessant...en niet eens duur en in een spuitflacon makkelijk in gebruik.
Ik vraag me af of het ook werkt in de bestrijding van de eikenprocessierups.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Bij mij in de straat is , behalve bij mij en de overbuurman, alle buxus kaal en verwijderd. Paar kale stukken die weer aantrekken . Regelmatig hogedrukspuit op gezet ,en een maal ingespoten met verdelger . Voorjaar ingespoten met verdelger die niet schadelijk is voor vogels maar wel voor de rups . Het helpt .

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Trial en error, maar het is preventief. Dus die rups ga je er niet mee dood maken maar je moet zorgen en voorkomen dat ie het daar naar zijn zin krijgt.

Thaumetopoea processionea is de naam van de vlindersoort dus eikenprocessierups.
Dus het is de vlinder die we moeten voorkomen, net als bij mij, om de eitjes te gaan leggen. Bij mij is dat vanaf juli tot oktober daarna zie ik ze niet meer.

Geen eitjes, geen rupsen. Die vlinders hebben een hekel aan die NEEM olie, het is ook wat kleverig waardoor de eitjes niet aan het blad kunnen hechten.
Het blad is immers de voedingsbron en die sluit je nu af.
Verschillende planten spuit ik in waarvan ik weet welke de vlinders lekker vinden, mijn bob marley plant vinden ze ook reuze.

Dus eigenlijk om op je vraag terug te komen denk ik dat het zeker zou kunnen werken, preventief.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

gosewijn schreef:
15 sep 2019 22:19
Bij mij in de straat is , behalve bij mij en de overbuurman, alle buxus kaal en verwijderd. Paar kale stukken die weer aantrekken . Regelmatig hogedrukspuit op gezet ,en een maal ingespoten met verdelger . Voorjaar ingespoten met verdelger die niet schadelijk is voor vogels maar wel voor de rups . Het helpt .
Voorkomen is beter dan genezen in dit geval, die vlinders moet je aanpakken of weerhouden om daar te gaan zitten kakken. Buxus is ook een edele plant die langzaam groeit en dus vaak als solitair wordt gebruikt.

Ik zou zeker de moeite nemen om het uit te proberen om de plant preventief te behandelen. In de laulierkers gaat ie weer niet zitten en conifeerachtig toch wel niet.

Gesloten