LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

En wat helpt tegen schimmels of meeldauw bij mijn druiven? Dit jaar had ik er nog meer dan vorig jaar. Niets is er over. Ze zijn klein gebleven, worden grijs, scheuren open en verrotten aan de struiken. Witte aanslag op de bladeren van de blauwe Boskoop glory en bij de witte druiven, de vroege van der Laan, al vroeg werden de bladeren geel en vielen uit. Ik dacht aan zwavel om te bestrijden. . Of iets met koper.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ten xari heb ik er opgespoten ,het helpt.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Nu nog, voordat alle bladeren uitvallen? En in het voorjaar herhalen als alles gaat groeien?

Jark
Berichten: 115
Lid geworden op: 03 okt 2018 01:56

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Jark »

Snelste manier is een snelle tuinman.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Revoked »

Obelix1 schreef:
Voor de ongelovigen :roll: , waarom zou er onkruid tussen kieren van vliegveld startbanen groeien? precies......onkruid komt echt niet door 4 lagen asfalt heen hoor, en dan nog eens een pakket repax en wegendoek.

Dus gewoon voegen die tegels met zand en cement, eventueel een kleurtje, zodat er geen kieren, scheuren of ruimte tussen je bestrating bestaat.
Jij begrijpt totaal niet wat onkruid kan.
Google eens naar de Japanse Duizendknoop. En da's niet eens de ergste.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Berteman »

De snelste en meest effectieve manier om onkruiden op terrassen en paden te verwijderen is, om het te besproeien met onverdunde schoonmaakazijn. In de ochtend besproeien, zonnetje erop en vroeg in de avond is het verdord. En wat helpt om het pad en terras onkruidvrij te houden is regelmatig vegen: dat voorkomt dat zaden kiemen.

In borders en tuinen eerst het onkruid verwijderen door het eruit te trekken (wieden) of schoffelen en de resten zorgvuldig verwijderen. Daarna eventueel spitten, wortelresten verwijderen, aanharken en anti-worteldoek neerleggen. Dun laagje aarde erop, daarop wederom anti-worteldoek met daarop een flinke laag houstsnippers, boomschors, cacaodoppen of kiezels.

De houtsnippers, boomschors en cacaodoppen verteren langzaam maar geven voedingsstoffen aan het gewas in de tuin en voorkomen ook verdamping, waardoor in hete zomers minder hoeft te worden gesproeid. Cacaodoppen houden ook katten en slakken weg maar met honden is het wel oppassen: honden kunnen wel eens cacaodoppen eten en daar heel ziek van worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Theotrucker schreef:
15 sep 2019 22:44
En wat helpt tegen schimmels of meeldauw bij mijn druiven?
De meeldauw zit altijd in de lucht, het gaat er dus vooral om dat het niet kan 'aarden' op je planten. De kans op meeldauw wordt een stuk kleiner als de plant goed staat. Dus geen al te vochtige plek die weinig zon krijgt en waar te weinig wind/luchtverversing komt. En de juiste bodem en voedingsstoffen om de plant zelf sterk genoeg te maken.

Bij mij in de tuin was het verschil goed te merken, toen ik twee de zelfde planten op verschillende plekken in de tuin zette. De plant die ik 'op hoop van zegen' op een voor mij gunstige plek zette kreeg in no time meeldauw, de plant die ik op een voor de plant gunstige plek zette staat er fris en mooi bij.

Overigens geldt bij veel 'overlast' dat het al een hoop scheelt als de omstandigheden goed zijn. Als het gras sterk genoeg is, is er weinig ruimte voor 'onkruiden' om zich te ontwikkelen, maar als het gras geen goede verzorging krijgt, of de verkeerde soort is gekozen voor de plaats van het gazon, dan krijg je al snel gaten in het gras waar andere planten vrij spel hebben. Uiteraard helpt dit niet tegen al het onkruid, maar je kunt er een hoop overlast mee voorkomen.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Revoked schreef:
16 sep 2019 00:35
Obelix1 schreef:
Voor de ongelovigen :roll: , waarom zou er onkruid tussen kieren van vliegveld startbanen groeien? precies......onkruid komt echt niet door 4 lagen asfalt heen hoor, en dan nog eens een pakket repax en wegendoek.

Dus gewoon voegen die tegels met zand en cement, eventueel een kleurtje, zodat er geen kieren, scheuren of ruimte tussen je bestrating bestaat.
Jij begrijpt totaal niet wat onkruid kan.
Google eens naar de Japanse Duizendknoop. En da's niet eens de ergste.
Klopt, ik weet en begrijp nooit wat. Maar jij hebt een terras blijkbaar waar deze exotische plant tussen de kieren van je tegels groeien? Op startbanen van vliegvelden kom je ze geheid tegen, dwars door het asfalt heen.

Maar vertel gerust meer, dan leer ik en vele andere bij van exotische planten uit Japan, ik ben er nog nooit geweest.

Moneyman
Berichten: 30029
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Voor mij is het én, én. Worteldoek om onkruid van ónder tegen te houden, en schelpenzand tussen de voegen om onkruid van bóven geen kans te geven. Samen met regelmatig stevig vegen en heel af en toe wat azijn tegen de mossen blijft dat perfect schoon. En geen gedoe met de hogedrukspuit meer nodig ;)

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Geboren aankomend hovenier, zo hoort het.. met regelmaat stevig vegen zodat de zaailingen geen kans krijgen. Beetje grof zout mee vegen zoals Theo ook al heeft gezegd en kees is klaar.

Dus dat schelpenzand vervang ik voor zand/cement, en als de graafmachine of jeep aan de beurt is voor schoonmaak met de hoge druk spuit, neem ik de oprit meteen even mee. De muren en garagedeuren toch wel, en dan heb ik weer het gevoel dat ik niet voor niks die hoge druk spuit heb gekocht.

Maar we dwalen af, ik denk dat TS stof genoeg heeft om een adequate beslissing te nemen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Goh, in het kader van een topic kapen, is dit wel een hele geslaagde. Wie stuurt de losgeld brief naar me?

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is sowieso een van de meest langlopende en actieve topics. Je zit dus al een aardig tijdje vast.

Moneyman
Berichten: 30029
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
16 sep 2019 13:33
Goh, in het kader van een topic kapen, is dit wel een hele geslaagde. Wie stuurt de losgeld brief naar me?
Ach. Onkruid voorkomen is misschien nog wel beter dan onkruid verwijderen :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Moneyman schreef:
16 sep 2019 14:33
sjohie schreef:
16 sep 2019 13:33
Goh, in het kader van een topic kapen, is dit wel een hele geslaagde. Wie stuurt de losgeld brief naar me?
Ach. Onkruid voorkomen is misschien nog wel beter dan onkruid verwijderen :wink:
En je moet zeker voorkomen dat er spontaan komkommertjes opkomen.

Moneyman
Berichten: 30029
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Voor de liefhebbers over de Monsanto/ROund-Up-discussie: check.

Wel snel zijn, het artikel is nog 14 uur en 5 minuten gratis te lezen :wink:

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Moneyman schreef:
12 mar 2020 09:54
Voor de liefhebbers over de Monsanto/ROund-Up-discussie: check.

Wel snel zijn, het artikel is nog 14 uur en 5 minuten gratis te lezen :wink:
De discussie mbt Roundup was volop actueel toen Bayer Monsanto overnam.
Reken maar dat Bayer-advocaten de zaak grondig hebben bestudeerd.
Ze wurmen zich hier wel uit.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Obelix1 »

12 bladzijden over onkruid, tjonge jonge. Wat waren de round up tijden dan toch historie`s.

BL2
Berichten: 4829
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door BL2 »

Jippie, het wordt weer voorjaar.
Even flink wat zout over de stoepen gooien !

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Die azijnlucht is ook niet meer leuk.

Erthanax
Berichten: 9670
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Of een paar emmers water met een flinke scheut chloorbleekmiddel. Desinfecteert ook nog eens als een malle; dezer dagen mooi meegenomen.

Gesloten