LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door 16again »

Geip Suusje schreef:
12 mar 2020 10:44
Reken maar dat Bayer-advocaten de zaak grondig hebben bestudeerd.
Ze wurmen zich hier wel uit.
Integendeel! Bayer heeft zich gigantisch in de maling laten nemen door Monsanto. Bij Monsanto was dit lijk in de kast wel bekend.

H.Roosveld
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jan 2020 16:03

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door H.Roosveld »

Door wereldwijde inspanningen, demonstraties en petities door miljoenen mensen ondertekend zal de grootste giffabriek ter wereld, de firma des doods, Monsanto, uiteindelijk het loodje leggen. Lees hierover:
Www. AVAAZ.org.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door kuklos »

H.Roosveld schreef:
12 apr 2020 12:04
Door wereldwijde inspanningen, demonstraties en petities door miljoenen mensen ondertekend zal de grootste giffabriek ter wereld, de firma des doods, Monsanto, uiteindelijk het loodje leggen. Lees hierover:
Www. AVAAZ.org.
Jouw link, nadat de fouten (spaties) eruit zijn gehaald, leidt tot de algemene site. Niet naar een specifiek artikel of iets dergelijks. Voegt dus op deze manier niets toe. En mocht je wel de specifieke url naar een artikel hebben, zorg er dan voor dat dit artikel verwijst naar betrouwbare bronnen.
Aan complottheorieën hebben we niets.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dit was een hele snelle manier om onkruid kwijt te raken https://www.ad.nl/amersfoort/onkruid-br ... ~a11e8b57/

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Precies. Wat is onkruid? Wat de een onkruid vindt, is mooi in de ogen van een ander. Gisteren stinkende gouwe verwijderd omdat deze plant wel flink kan woekeren. Maar het is geen lelijk plantje. Het maarts viooltje dat zich hier ook spontaan uitspreidt natuurlijk laten staan, want wat is dat een mooi plantje!

Voor het gras tussen de tegels kun je ook kokend water gebruiken uit de waterkoker. Geen azijnstank.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb tussen grindtegels in mijn tuin hoog opgroeiend gras dat er al groeide toen ik de woning betrok. Eruit trekken lost niks op. Kokend water ook niet. Azijn zie ik ook niks in. Ik denk dat het er al twintig jaar groeit en dat het gras zeer diep en uitgebreid geworteld is onder de tegels. De wortels vormen dus het probleem. De tegels verwijderen en opnieuw leggen zie ik ook niet zitten. Al het wortelmateriaal uit de ondergrond moet je dan verwijderen. Alles opnieuw egaliseren. Grote 50x50 grindtegels opnieuw leggen (als doehetzelvert, gaat dat lukken?). Wat ik ook bedenk: ik kom telkens weer uit bij Roundup (glyfosaat). Het is een systemisch herbicide. Dat betekent dat zodra het op het grasblad is aangebracht, het zich tot in de wortels verspreidt zodat die ook afsterven. Ik heb de resultaten gezien bij Japanse Duizendknoop en dat spul werkt gewoon. Kortom: wordt het onvermijdelijke onvermijdelijk of is er nog een "escape"?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zonder gif is afdekken en half jaar laten liggen ook een oplossing.
Kijk eens naar een Camping als je na 2 weken Kramperen de tent weghaalde, mooi geel....
Maar na half jaar geen licht en dan sterft het wel.... dus donkere zomer en je gras zal verdwijnen.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Een zelfgemaakte gel van allesreiniger, zout en schoonmaakazijn. Doet het al jaren bij mij. Een keer in het voorjaar als het enkele dagen vrijwel droog blijft. De rest van het jaar groeit er niets meer.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik mag dus straks in Landgraaf op zoek naar een verdorde tuin van dood onkruid om jou adres te vinden?

Of heb je Camouflage van plastic bloemen van de Acti :mrgreen: n?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Het houdt niet op, niet vanzelf... :-)

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

,,, tijd mijn voetpad is tussen de plavuizen onkruidvrij. Verder groeit en bloeit er van alles in mijn tuintje. Van bloeiende palmen tot rozen, pinksterbloemen, winterrozen en nog veel meer!
Pinkpop zou dit jaar vanaf 19 juni zijn geweest. Tijdens pinkpop is het altijd er gezellig. Het pinkpop terrein is op 200 meter afstand, dus gratis livemuziek in de tuin. De hele wijk is afgesloten voor auto's zonder toegangspas en dag en nacht bewaakt, dus er komen alleen maar voetgangers.
Beter een groep festivalgangers die door de straten lopen dan een groep die van een voetbalstadion afkomt.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Verdorde tuin, komkommer? Theo sproeit zijn ambachtelijke Theo ActiGel WeedKiller® niet in de border, maar tussen de tegels. Je moet dus zoeken naar een onberispelijk onkruidvrije oprit.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb met een schrobzaagje de graswortelbrij uit de voegen kunnen "zagen". Dat ik niet eerder op dit idee kwam. Nu alleen nog Theo's TurboMax™ ActiGel Weedkiller® in de voegen spuiten met een oude wc-eend en de klus is geklaard :)

Oh ja, en nieuw voegzand natuurlijk.

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Wauw wat een slechte adviezen....Bij AH een jerrycan kopen met schoonmaak azijn. In de gieter en aanvullen met water, de zelfde dag is alles bruin..Gisteren het voor gedaan vandaag schoonvegen...Hoe simpel kan het....

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Jammer, op 200 meters van Pinkpop geen aanleg steiger te zien op de kaart!

Kamperen en iets minder volume, als ik kaartje koop moet ik ook nog oordoppen hebben!
Voor de F1 in Zandvoort doen vele 't zelfde, een balkon met uitzicht op, verrekijker mee en mini TV voor commentaar en de standen...
en een mooie tribune, helaas ook vervallen!

Ja, evenementen vanuit luie stoel bekijken zonder dure kaartjes en ik zorg wel voor echt Bier en Pralines en zo.
En tot 2022 riepen ze gister dus voor volgend jaar plannen is nog veel te vroeg.

Joke_65
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jul 2020 11:26

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Joke_65 »

moederslink schreef:
15 sep 2019 22:05
Nou Obelix1 , ik heb die moeite nu wel genomen , heb op internet nu veel gelezen over Neemolie ( spreek uit als Niemolie) .
Voor veel toepasbaar, teken, vlooien bij huisdieren, kalknagels, roos , huidproblemen en nog véél meer en ook voor ongedierte in en rondom je beplanting ...
De knoflookgeur kun je maskeren met bv andere etherische oliën.
Interessant...en niet eens duur en in een spuitflacon makkelijk in gebruik.
Ik vraag me af of het ook werkt in de bestrijding van de eikenprocessierups.
Neemolie werkt inderdaad erg goed... of het eikenprocessierupsen werkt weet ik niet, maar ik ga het niet proberen... ik blijft daar liever uit de buurt. Mijn man had daar wel een ander goedje voor... zal even checken wat hij heeft staan sproeien.

Gr,
Joke

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat is de snelste manier om reuzenberenklauw te verwijderen? Dit is onkruid dat ook nog eens echt gevaarlijk is:
De plant kan grote schade toebrengen aan de huid en aan de ogen van mensen en honden omdat het sap furocoumarinen bevat, die sterk fototoxisch zijn. Blootstelling aan zonlicht na contact met het sap kan na 24 uur rode jeukende vlekken veroorzaken, die gevolgd worden door zwelling en blaarvorming (fytofotodermatitis). Het letsel kan eruitzien als een brandwond en het kan twee weken duren voordat het genezen is. Als litteken kan er een bruinverkleuring optreden.

Wanneer het sap in de ogen komt, kan dit tot blindheid leiden.

Bij honden kan het sap in de bek tot verstikking leiden.

In 2017 registreerde het Belgische Antigifcentrum 28 letselgevallen na contact met de reuzenberenklauw.[4]

De grote afmetingen, exotische afkomst en fototoxiciteit maken de plant tot een dankbaar onderwerp voor nieuwsberichten.[5][6]
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Reuzenberenklauw

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
05 jul 2020 23:36
Wat is de snelste manier om reuzenberenklauw te verwijderen? Dit is onkruid dat ook nog eens echt gevaarlijk is:
https://www.wur.nl/nl/Dossiers/dossier/ ... nklauw.htm#
Afsteken bij de wortel
De meest effectieve bestrijdingsmethode is het afsteken van de plant bij de wortel. Het groeipunt van de plant bevindt zich ongeveer 15 tot 20 cm onder de grond, bovenaan een dikke penwortel. Vanaf dat punt maakt de plant de stengel en de bladeren aan. Door het groeipunt af te steken sterft de plant, maar dan moet die wel goed geraakt worden, zodat de groeipunt helemaal gescheiden wordt van de wortel. Deze arbeidsintensieve bestrijdingsmethode is vooral geschikt voor kleinere haarden.
Maaien en afvoeren
Maaien en afvoeren is een geschikte bestrijdingsmethode bij grotere groeiplaatsen. Belangrijk daarbij is dat al vroeg in het seizoen wordt begonnen (begin mei) en dat er gedurende het seizoen regelmatig wordt gemaaid, minimaal vijf keer per seizoen. Daarmee krijgen de planten geen kans versneld nieuwe scheuten te vormen en alsnog te gaan bloeien (noodbloei). Herhaling gedurende meerdere jaren is nodig totdat de zaadvoorraad in de bodem is uitgeput.

Begrazen door vee
Intensieve begrazing is een veel gebruikte en efficiënte methode voor de bestrijding van grote groeiplaatsen. Vooral schapen en geiten zijn hiervoor geschikt maar ook runderen en varkens kunnen worden ingezet. Dieren moeten over het algemeen wel even aan de plant wennen vanwege de stoffen die vrijkomen. Ook voor deze methode geldt dat herhaling gedurende meerdere jaren nodig is totdat de zaadvoorraad in de bodem is uitgeput.

Chemisch bestrijden
In Nederland geldt een verbod op professioneel gebruik van bestrijdingsmiddelen buiten de landbouw (alle verharde en niet-verharde terreinen). Een aantal specifieke planten en insecten mogen nog wel gericht worden bestreden met een bestrijdingsmiddel wanneer dit noodzakelijk is voor de bescherming van de gezondheid van mens, dier of milieu. Reuzenberenklauw valt hier niet onder en mag dus niet chemisch worden bestreden.
Afbeelding

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gewoon een bult lava eroverheen, dan is het de komende paar eeuwen onkruidvrij.

H.Roosveld
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jan 2020 16:03

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door H.Roosveld »

De firma des doods Monsanto met het onkruidbestrijdingsmiddel Roundup terroriseert nog steeds de hele wereld. Van de babyluiers van een jong gezin in "natuurgebied" Drente tot Nieuw Zeeland aan toe.
In de oorlog in Vietnam heeft het Amerikaanse leger tonnen Agent Orange geproduceerd door Monsanto als ontbladeringsmiddel over Vietnam uitgestrooid. Op dit moment liggen de ziekenhuizen in Vietnam vol met misvormde kinderen van ouders die in contact waren met dit gif.
In Nederland mag dit gif nog steeds gebruikt worden .In de U.S.A. worden miljoenen dollars aan schadevergoedingen uitgekeerd aan mensen die leukemie kregen.
In Nederland stijgen de ziektekosten veel hoger als in de ons omringende landen aan kanker.
Albert Einstein schreef al: Als de vlinders en bijen gaan sterven ( dat is nu in Nederland het geval) volgt wat later de mens. Ook de houtkap in Europa moet onmiddellijk stoppen.

Gesloten