LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Scannerboy
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2014 18:28

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Scannerboy »

Met een hogedrukspuit zo'n handpomp van een liter of 6/7 daar gooi je een half flesje met pure azijn bij een goeie toko te verkrijgen daarbij gooi je een paar eet lepels zout erbij en een redelijke scheut afwasmiddel dat even schudden en spuiten maar.
Houd er wel rekening mee dat het minimaal drie tot vier dagen droog moet zijn.
Veel plezier met deze oplossing.
Ps. het flesje pure azijn is plm 250 ml

Menting
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2014 18:44

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Menting »

De meest natuurschone manier is met kokend heet water.
Klein scheutje is genoeg dan gaan de bladcellen stuk en verdord het onkruid.

oldbilly
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 sep 2014 19:23

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door oldbilly »

Voorkom dat het onkruid gaat bloeien door het op tijd te schoffelen en er af te harken, houd dat een maand of 6 vol. Dan is al het zaad uit het verleden in de bovenlaag weg. Wanneer je het gaat omspitten, begint de voorstelling van voren af aan.Is het een ongebruikt stuk grond, gebruik dat zwart plastic. Na een paar maanden weet je ook niet wat je ziet als je het weg haalt. Ook in gekochte tuingrond om het op te hogen zit vaak onkruidzaad. Maar 1 keer per week schoffelen, dat helpt. Dus zogauw de zon schijnt, als zie je nog niks, gewoon schoffelen. De hele kleine plantjes gaan dan meteen kapot. :oops:

ixus220
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:04

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door ixus220 »

Sodaoplossing gebruiken.3 keer.

geteg
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:07

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door geteg »

Hallo,

Onkruid is het makkelijkste te verwijderen met schoonmaak azijn eventueel 1:1 verdund met water. Gewoon in een hoge druk spuit en in dit specifieke geval voor de vakantie (volgende keer) eerst even spuiten met azijn. Kosten ca € .40 per liter. Het middel is goedkoop en werkt voor meerdere doelen, het onkruid sterft af, groene aanslag verdwijnt en het terras of straat wordt helder schoon.

ixus220
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:04

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door ixus220 »

sjohie schreef:We zijn net terug van 2 weken vakantie, en de tuin die ik ervoor onkruidvrij had gemaakt, staat alweer vol groene ellende. Ik heb zwaar geen zin om weer op de knieën al het onkruid te verwijderen, dus ik ben op zoek naar de meest gemakkelijke manier om dit verwijderen. Heeft iemand tips? En ik ben dus op zoek naar de meest gemakkelijke manier, niet de meest diervriendelijke of ecologisch verantwoorde oid, gif etc is dus geen bezwaar.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

sjohie schreef:We zijn net terug van 2 weken vakantie, en de tuin die ik ervoor onkruidvrij had gemaakt, staat alweer vol groene ellende. Ik heb zwaar geen zin om weer op de knieën al het onkruid te verwijderen, dus ik ben op zoek naar de meest gemakkelijke manier om dit verwijderen. Heeft iemand tips? En ik ben dus op zoek naar de meest gemakkelijke manier, niet de meest diervriendelijke of ecologisch verantwoorde oid, gif etc is dus geen bezwaar.
Misschien is voorkomen beter. Zet de tuin vol met "bodembedekkers".

piepmiep
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 sep 2014 22:54

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door piepmiep »

Ook wij hadden dat probleem na de vakanties. Hebben nu een flinke laag boomschors op de aarde gestrooid en dit werkt perfect. Er komt nog wel wat onkruid maar dit is super makkelijk bij te houden.
En voornaamste reden is dat wij na een lange vakantie geen, door onkruid overwoekerde tuin, aantreffen.
Volgend voorjaar strooien we er weer een laagje bij. Dit is ook nog eens milieuvriendelijk.

pme001
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2014 01:08

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door pme001 »

Als je bestrijdingsmiddelen wilt gebruiken, kijk dan éérst even wát je wilt bestrijden.

Er zijn een aantal bestrijdingsmiddelen die veel gebruikt worden: Round-up - Mccp en Mcpa.
Ieder middel heeft zijn eigen toepassingsgebied, zo is het b.v. totaal zinloos om Round-up op ridderzuring of bramen te spuiten. Tegen gras help het wel, akkerbouwers spuiten grasland dood met Round-up om er b.v. aardappels, graan of een ander gewas in te zaaien/poten.

Wat een van de mogelijkheden kan zijn is branden met een gasbrander, zo'n ding waarmee dakdekkers de bitumenlaag op het dak leggen. Dat is ook geen "endlösung" maar je hoeft in ieder geval niet op je knieën met een krabbertje de sprietjes tussen de tegels uit te werken.

Succes er mee, en denk aan de bijen, die hebben we veel harder nodig dan we denken.

supersanic21
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2014 10:08

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door supersanic21 »

Wij spuiten het terras in het voorjaar in met azijn. Gewoon van die 1,5 literflessen van de Lidl, die je in het eten kunt gebruiken. Halen we 20 flessen, kost je ongeveer een tientje denk ik. Na een paar dagen verdroogt het meeste onkruid, teert weg of je kunt het heel gemakkelijk loshalen.

Johanna susanna
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2014 10:17

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Johanna susanna »

Kijk ens naar Berthoud elektrische onkruidverdelger op Google.
Green power!

cjavham
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2006 21:05

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door cjavham »

schoonmaak azijn er over spuiten na 2 dagen alles weg

dragonfly49
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2014 11:49

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door dragonfly49 »

zoutzuur gebruiken is alles gegarandeerd weg en er komt nooit niets meer voor terug

Dumela54
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2014 12:24

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Dumela54 »

Gebruik in ieder geval geen RoundUp (of ander onkruid bestrijding), daarmee vermoord je alle insecten in je omgeving. De gifstoffen komen ook in de grond terecht en vervuilen zo verder het milieu! Niet doen dus!!
Met een oud mesje tussen de voegen snijden en je wipt het onkruid er zo uit. Als je een groot oppervlak aan tegels hebt zijn er ook electrische apparaatjes die je tussen de voegen kunt laten doorrijden en die 'wippen' het onkruid er ook zo uit. Of handige speciale mesjes voor tussen de voegen te verkrijgen bij doe het zelf winkels. Succes!

Beppeteut
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2014 12:58

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Beppeteut »

Keukenzout en/ of schoonmaak azijn. Goedkoop en snel.
Zout droogt het onkruid uit en maakt de ondergrond onleefbaar.
Na een week kun je bijna alles wegvegen ook als het heeft geregend.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Johanna susanna schreef:Kijk ens naar Berthoud elektrische onkruidverdelger op Google.
Green power!
Heb gekeken. kWas wel nieuwsgierig naar het principe. Bij Youtube filmpje staat "10x goedkoper dan gas".

Dan zal het met een electrische verfbrander ook wel lukken.

roelflora
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2014 19:51

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door roelflora »

hallo,
Gewoon een fles azijn nemen. Bij de Lidl fles van 1½ liter voor ± € 0,54
Dit in een spuitflacon en op het onkruid spuiten. Niet te weinig spuiten.
Na enkele dagen verdroogd het en het is weer een heel ander gezicht.
Succes.

tantehell
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2007 21:13

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door tantehell »

Hi.
Ik ken het onkruidprobleem ook maar al te goed. Worteldoek is misschien een optie maar aangezien het zaad via de lucht komt is het niet een heeeeeeele goede optie. In mijn voortuin heb ik de voegen ingeveegd met een speciaal voegzand dat de onkruidgroei zou vertragen en...idd. .. daar groeit opvallend weinig. In de achtertuin zijn de tegels met gewoon zand gevoegd en daar tiert het welig als ik het niet bij houdt. Schoonmaakazijn werkt zéker wél, alleen je moet het gebruiken bij zonnig weer. Dan is alles binnen 1 á 2 dagen verdroogd. En ik schenk het er over heen en niet sproeien. Roundup sproei je op de plant die je niet wilt. Het blad neemt het op en doodt uiteindelijk de plant met wortel en al. Voor je zijkanten zou ik denk ik toch beton storten aanraden. Ook daar groeit uiteindelijk wel weer onkruid op, maar veeeeeeeel minder snel. Het probleem van niet tuinierende buren is ook hiér bekend. iid zwaaaaaaaar irritant !!!! En ook best aso. Tja...de enige manier is misschien ze er dan toch maar op attent maken. Maar zeer waarschijnlijk hebben ze geen tijd en /of zin om het bij te houden en tja....daar valt weinig aan te doen dan. Ik zou zeggen : SUCCES !!!! Vooralsnog bestaan er echter geen middelen om onkruid langdurig weg te houden volgens mij, dus dat wordt dan toch maar weer op de knietjes.... :-(

FrankLo
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 sep 2014 02:49

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door FrankLo »

Geip Suusje schreef:Ik heb onlangs erf van voor tot achter met de HDspuit schoongemaakt. Toen het nog regenachtig was. Mos en groene aanslag vlogen er zó van af, zonder schoonmaakazijn ofzo. Als wekenlang de zon erop scheen ging het niet zo makkelijk. Ook onkruid grotendeels uit de voegen kunnen spuiten.
Vervolgens fijn zand (zilverzand) invegen. Moet je een poosje (weken) volhouden, want er ontstaan steeds weer nieuwe gaatjes. Heel leuk: ook van wurmen die snachts omhoog kruipen.
Maar nu zag ik tòch nog weer nieuw groen opbloeien. Uit resten die de spuitbeurt hadden weerstaan.
Die probeer ik alsnog met schilmes te verdelgen. Maar als dat niet helpt wou ik plaatselijk in de voegen wat chemisch erop gieten. Ik heb de keus uit:
-Hagesan Groene aanslag reiniger
-Schoonmaakazijn
-Ontkalker
-Gootsteenontstopper
-Zoutzuur
-Ammonia
-Terpentine
-WCreiniger(chlorix)
-Wegenzout
Welke heeft de meest ultieme definitieve dieptewerking?
P.S.: gezien eerdere suggesties zou ik strooizout in schoonmaakazijn kunnen oplossen. Lijkt me een kansrijke combinatie.
Wat een heerlijke reactie. Ik neem aan toch ook enigszins cynisch bedoeld. Maar goed: deze discussie is zo geweldig leuk Nederlands, ons eigen kleine tuintje en we hebben nog last van de buren ook. Ik herken het probleem maar al te goed. Daar is geen onkruid tegen te wassen... Ik heb de ideale oplossing (bijna letterlijk) ook niet. Maar deze suggestie lijkt me na al hetgeen hier is gezegd toch wel een goede :)

gzwolle
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:22

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door gzwolle »

Onkruid tussen de tegels verwijder ik door zout op de eerst goed nat gemaakte onkruid te strooien. Binnen een paar dag is het weg. Wel alleen doen als er de eerste 48 uur geen regen wordt verwacht, anders spoelt het zout te snel weg.

Gesloten