LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door sjohie »

We zijn net terug van 2 weken vakantie, en de tuin die ik ervoor onkruidvrij had gemaakt, staat alweer vol groene ellende. Ik heb zwaar geen zin om weer op de knieën al het onkruid te verwijderen, dus ik ben op zoek naar de meest gemakkelijke manier om dit verwijderen. Heeft iemand tips? En ik ben dus op zoek naar de meest gemakkelijke manier, niet de meest diervriendelijke of ecologisch verantwoorde oid, gif etc is dus geen bezwaar.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door ruud_a »

volstorten met beton?

turtle
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jul 2013 01:35

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door turtle »

Een snelle hovenier inhuren.

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door riddert »

je kinderen aan het werk zetten, of je vrouw. deze zijn nog gratis ook.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door encore »

Benzine erover, aansteken, even wachten..klaar

Serieus, onkruid gewoon weghalen op je knietjes. Monsanto heeft er al voor gezorgd dat er veel te veel te veel te veel chemische troep in de grond is terecht gekomen. Dat zit helaas ook in het stuifmeel inmiddels en dat is er mede de oorzaak van dat we nu zo weinig bijen hebben. Het is een wereldwijd probleem en je moet ergens beginnen. In je eigen tuin.

Degrelle
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2013 11:11

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Degrelle »

encore schreef:Benzine erover, aansteken, even wachten..klaar

Serieus, onkruid gewoon weghalen op je knietjes. Monsanto heeft er al voor gezorgd dat er veel te veel te veel te veel chemische troep in de grond is terecht gekomen. Dat zit helaas ook in het stuifmeel inmiddels en dat is er mede de oorzaak van dat we nu zo weinig bijen hebben. Het is een wereldwijd probleem en je moet ergens beginnen. In je eigen tuin.
Dat interesseert TS blijkbaar totaal geen biet.
Gooi er maar pure zoutzuur over, gegarandeerd alles weg. Knoei niet op je hand...:D

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Je wordt er ook gek van....een echte hovenier die mijn tuin pas betegelde zei,gooi er pure bleek overheen...
Nou vergeet het maar...schoonmaak azijn wil helpen,maar duurt 6 wk eer het verdroogd is.dan staat er al weer nw naast...

Dus hey hij is fijn vrouw is gratis hahahah uh ik heb toevallig net meneer rozemarijn laten doen... Ook gratis.

Dus ja helaas schoffelen of op de knieeen...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Degrelle schreef:
encore schreef:Benzine erover, aansteken, even wachten..klaar

Serieus, onkruid gewoon weghalen op je knietjes. Monsanto heeft er al voor gezorgd dat er veel te veel te veel te veel chemische troep in de grond is terecht gekomen. Dat zit helaas ook in het stuifmeel inmiddels en dat is er mede de oorzaak van dat we nu zo weinig bijen hebben. Het is een wereldwijd probleem en je moet ergens beginnen. In je eigen tuin.
Dat interesseert TS blijkbaar totaal geen biet.
Gooi er maar pure zoutzuur over, gegarandeerd alles weg. Knoei niet op je hand...:D

Hoho, ik vraag alleen de gemakkelijkste manier, nergens zeg ik toch dat het vergif móet zijn? Ik zie bijvoorbeeld ook iets als onkruidzout, is iemand daar bekend mee?

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door riddert »

Als je nog strooizout hebt kun je dat ook gebruiken. Nadeeltje is dat alles er dood aan gaat, niet alleen het onkruid. Dit is eigenlijk alleen geschikt voor bestrating.

mika21
Berichten: 219
Lid geworden op: 08 mar 2013 09:28

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door mika21 »

Leuk zomerklusje voor je kinderen: extra zakcentje. En daarna weer gewoon goed bijhouden.
Succes.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Grappig dat ze bestrijding met zout niet-chemisch vinden. Tsja, is maar net een kwestie van definitie. Lijkt me voor tussen de planten niet echt handig.

De beste onkruidbestrijding is, helaas, met de hand. En dan wél met wortel en al en liefst voordat er zaad in zit. Als je alleen het groen weghaalt of wegschoffelt, maar de wortels laat zitte , dan ismhet in no-time weer terug. Dus schoffelen is niet echt effectief.

Andere mogelijkheden zijn erg rigoureus, zoals alles omspitten en een tijd onder landbouwplastic.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Overweeg eens je tuin anders in te richten. Als je veel bodembedekkers in je tuin hebt heb je weinig onkruid. Of richt je tuin wat minder netjes in door bijvoorbeeld een mengsel van wilde bloemenzaden te strooien. Of zie de lol gewoon in van wat onkruid wieden, gratis fitness!
Wat je er ook voor middeltjes opgooit, het is allemaal slecht voor planten, dieren en vaak ook voor mensen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Even voor de goede orde, mijn vriendin vindt het net zo'n kl*te klus als ik, en kinderen hebben we niet. Kinderen verwekken, krijgen en wachten tot ze oud genoeg zijn, lijkt me niet echt snel of gemakkelijk. Neefjes en nichtjes te over, maar die wonen allemaal >100km hier vandaan, en buurtkinderen zomaar geld bieden voor wat werk op de knieën in de tuin lijkt me ook geen goed idee.

Het gaat trouwens om tegelbestrating.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door snepke »

Strooizout is dan de snelste manier

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door tenormin »

@sjohie, ga je anders eens verdiepen in bodembedekkers. Natuurlijk komt onkruid ook daar doorheen maar is minder storend. Praat je alleen over terras: tja, heb toch ook jaren op de knietjes gelegen met een onkruid tool van Gardena. En als je in de Vinex wijken kijkt: alles ligt vol met betonnen tegels: geen wonder dat die wijken wateroverlast hebben, dat is toch niet wat je wilt? Tja, onkruid is geen kruid tegen gewassen :lol: , tegenkruid is er nog niet :cry: . Wees blij dat je een tuin hebt. Op mijn balkon groeit geen onkruid maar ik mis nog steeds mijn lap gras en bijbehorend werk. Hoewel, zou het nu niet meer kunnen. Oh, lees net dat het over tegelbestrating gaat. Het minst schadelijk is azijn maar dat is al gezegd: dat duurt een tijdje. Denk dat je familie blij is dat ze wat verder weg wonen, haha, hoeven ze niet te werken als ze op bezoek komen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou een middel met glyfosaat kopen. Nu kan het nog, want wordt binnenkort verboden voor consumenten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Glyfosaat

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@tenotmin
Nou. Na14 jr hele mooie tuin vol met bloemrn,planten druiven,waterpartij enz gehad te hebben,voor ons( nou ja man) niet meer te doen..
Dus dicht tegelen...maar nou hou je weerskanten ,en prof gedaan,toch minimaal randje over langs schuttingen :dvil: en als buren het maar 1 x per 3 mnd doen grrrrr waait lekker over naa mij :twisted:

Dus ff zeikanten wegtrekken...1x pw 10 werk voor meneer maar,rotwerk distels grrrr

Maar ik kan me voorstellen tenormin,mensen die allebei hele week werken kinderen hebben,ook makkelijke tuin nemen dus dicht tegelen...of mensen zoals ik,geen tijd voor...of gaat niet..

Ik heb wel grote plantenbakken normaal gesproken( door werkzaamheden dit jr geen leuke tuin,maar kaal is ff niet anders) dus je kan het dan ook gezellig maken...

Miss Tascha
Berichten: 280
Lid geworden op: 15 dec 2009 19:21
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Kokend heet water overheen gooien, dan verdort het helemaal en kan je het de volgende dag er zo uit trekken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Als het om onkruid tussen de tegels gaat, dat kun je prima wegbranden met een gasbrander. Effectief en je verstoort de rest van het bodemleven niet.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Wat is de snelste manier om onkruid te verwijderen?

Ongelezen bericht door eleven »

tenormin schreef:@sjohie, ga je anders eens verdiepen in bodembedekkers. Natuurlijk komt onkruid ook daar doorheen maar is minder storend. Praat je alleen over terras: tja, heb toch ook jaren op de knietjes gelegen met een onkruid tool van Gardena. En als je in de Vinex wijken kijkt: alles ligt vol met betonnen tegels: geen wonder dat die wijken wateroverlast hebben, dat is toch niet wat je wilt? Tja, onkruid is geen kruid tegen gewassen :lol: , tegenkruid is er nog niet :cry: . Wees blij dat je een tuin hebt. Op mijn balkon groeit geen onkruid maar ik mis nog steeds mijn lap gras en bijbehorend werk. Hoewel, zou het nu niet meer kunnen. Oh, lees net dat het over tegelbestrating gaat. Het minst schadelijk is azijn maar dat is al gezegd: dat duurt een tijdje. Denk dat je familie blij is dat ze wat verder weg wonen, haha, hoeven ze niet te werken als ze op bezoek komen.
Dit is een heel goed advies. :lol:

Alleen hoe krijgt TS de bodembedekkers tussen de voegen van de terras tegels.

Wederom niet goed gelezen, dom! :mrgreen:

@sjohie

Ik gebruik al een tijd "Roundup".
Verkrijgbaar bij ieder tuincentrum.
Dit is het verzwakte "vergif"wat nu wel mag.
Geen klein kinderen, dan ook geen gevaar.

Gesloten