Waterschap en dreigende watertekorten

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Foto's plaats ik niet, heb het even nagenieten voor jullie, achter 65 M3, voor 20 M3.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Lowieze »

J. Deltoer schreef:
05 mei 2022 13:24
Foto's plaats ik niet, heb het even nagenieten voor jullie, achter 65 M3, voor 20 M3.
Geen m2 ??

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

U heeft gelijk. De cognac van gisteren was te heerlijk en te overvloedig. Mea Culpa.
...
En het had natuurlijk nagemeten moeten zijn... Maar wat ik dus geplaatst heb is dus ook te herleiden naar die overweldigend mooie cognac

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Erthanax »

J. Deltoer schreef:
05 mei 2022 17:41
(...) die overweldigend mooie cognac
Welke was dat?

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Veldt01 schreef:
04 mei 2022 21:45
Ik twijfel of jouw gemeente dan voldoet aan de wettelijke regels die ik zonet noemde. Ik zit zelf in een oude wijk (1980), waar nog via het oude systeem wordt gewerkt. Nieuwere wijken hebben allemaal wadi's. Of loopt het via straten etc naar groen of open water.
Weet wel zeker dat de gemeente hier niet aan voldoet. De aansluitingen liggen er keurig (gescheiden afvoer) echter buiten de wijk wordt alles samengevoegd op het bestaande vuilwater riool. Wadi's en bovengrondse afvoer is niet aanwezig.
De Gemeente de Bilt is er al meerdere malen op aangesproken maar verder dan "past niet in budget" en "studeren op alternatieven" komt ze al jaren niet.
Dan wordt het tijd om de provincie te benaderen en een tv-programma (bijvoorbeeld Teun van der Keuken) erop af te sturen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Jablan »

Veldt01 schreef:
04 mei 2022 20:06
Dat laatste gaat op dit moment zeker niet werken, de kwaliteit die waterschappen als "schoon" bestempelen is helaas veel minder schoon als hetgeen kan worden bestempeld als grondwater. [...] Overigens is het in de toekomst wellicht wel haalbare een optie aangezien we hard bezig zijn om ons grondwater te verpesten door vervuiling (op het moment dat het oerwater wordt vervangen door modern water zal het onvermijdelijk behoorlijk vervuild zijn met bestrijdingsmiddelen, pefas e.d.) en grondwarmte projecten.
Die toekomst is er al langer. Onder andere Vitens pompt gebruikt water de grond in. Het kan op een nog grotere schaal, als je ziet welke rioolwaterzuiveringen nu nog op het oppervlaktewater lozen.

Je bezwaren in beeldspraak. In het jaar 2122 komt iemand bij een arts voor de uitslag van een onderzoek. 'Het slechte nieuws: u heeft inderdaad de gedachte ziek. Het goede nieuws: u moet meer kraanwater drinken, dat bevat voldoende medicijnen hiertegen.'
snuffel1 schreef:
05 mei 2022 13:10
Het grondwater peil reguleren is voor nu in ons kleine overbevolkte land gewoonweg niet te doen. In tijden dat het hier en in het buitenland heftig geregend heeft stromen de rivieren over en veroorzaakt overlast voor de omwonenden [...]
AD/Tubantia heeft het onderwerp in Twente op de kaart gezet. Probleem 1: bij zware regenval lopen allerlei tunnels, viaducten en gewone wegen onder. Probleem 2: natte kelders onder de huizen.
Oplossen gaat niet snel, maar wel gestaag. In Hengelo en Enschede zijn er op cruciale punten overloopbekkens gebouwd, zodat het riool niet meer overstroomt. Daarnaast wordt ingezet op Wadi's - normaal een droge hondenuitlaatplek, bij regen loopt het vol en zakt het water langzaam de bodem in.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jablan schreef:
06 mei 2022 21:29
Daarnaast wordt ingezet op Wadi's - normaal een droge hondenuitlaatplek, bij regen loopt het vol en zakt het water langzaam de bodem in.
Bij zonnig weer honden en bij hevige regenval zeehonden?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Jablan »

Met zwembandjes.

Onkruid71
Berichten: 2650
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Het is toch triest, merendeel van de aardbol bestaat uit water, en we kunnen er niks mee, of wordt dat kunstmatig gedaan?

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

kraanjan schreef:
04 mei 2022 17:13
Het blijkt dat de samenstelling van de politieke partijen voornamelijk bestaat uit VVD, CDA,CU en andere rechtse partijen en afvaardiging van LANDBOUWERS. Hopende met deze discussie een bijdra ge te kunnen leveren aan het droogte probleem.
Dat het uit die rechtse partijen bestaat komt doordat daar blijkbaar op gestemd is. Als we met z'n allen op Groen-Links gaan stemmen bij de volgende waterschapsverkiezingen dan zijn die rechtse partijen weg. Dan blijf je alleen nog met het ondemocratische stuk zitten van zetels waarvoor wij niet mogen stemmen.

Maar goed, dat is ook weer niet zo bijzonder. Wij hebben in Nederland immers maar heel beperkt stemrecht (wat dan weer grappig is omdat NEXIT aanhangers uit de EU willen omdat die niet democratisch zou zijn....). Het wordt de hoogste tijd dat wij meer stemrecht gaan krijgen. Dus geen vaste zetels meer in gremia als waterschappen, gekozen burgemeester, gekozen minister-president, gekozen staatshoofd. En als we dan toch bezig zijn: vakbonden hebben vaak ook nog vaste rechten in bijvoorbeeld ondernemingsraden, ongeacht hoeveel medewerkers lid zijn van een vakbond. Ook dat even aanpakken.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Jablan schreef:
Die toekomst is er al langer. Onder andere Vitens pompt gebruikt water de grond in. Het kan op een nog grotere schaal, als je ziet welke rioolwaterzuiveringen nu nog op het oppervlaktewater lozen.
Dat is knap, daar ben ik werkzaam en ik kan iets gemist hebben maar bij mijn weten onttrekt Vitens wel water uit de grond en heeft het voorzieningen of oppervlaktewater te infiltreren maar water de grond in pompen ben ik bij ons (maar ook bij collega bedrijven) nog niet tegengekomen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Jablan »

Zeker knap ;-) Rioolwaterzuivering loost op een kanaal en het waterbedrijf haalt water uit hetzelfde kanaal. Het water gaat per transportleiding naar een waterwingebied, wordt daar de grond in gepompt. Dat is bij mijn weten de stand van zaken.

Maar handig dat je bij Vitens werkt. Kun je ook vertellen waarom de hardheid veel hoger is dan het bedrijf aangeeft en iets belangrijker: waarom twee dagen voordat de oproep 'niet te veel water gebruiken graag' komt, het water al niet meer van de standaardkwaliteit is?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Test u dan dagelijks het water? En wat zei Vitens toen u een en ander navroeg?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Jablan »

Op mijn werk komt het water van Vitens. De 'ijkpunten' zijn de waterkoker en de koffiemachine. Ontkalken is soms na 2, soms na 8 weken nodig.
De afwijkende kleur/geur/smaak viel op tijdens de droge zomers van de afgelopen jaren.

Vitens stellen we geen vragen, want de klantenservice ... hou maar op.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
06 mei 2022 21:29
Die toekomst is er al langer. Onder andere Vitens pompt gebruikt water de grond in. Het kan op een nog grotere schaal, als je ziet welke rioolwaterzuiveringen nu nog op het oppervlaktewater lozen.
Drinkwaterbereiding en (riool)waterzuivering zijn mij niet volkomen vreemd. Dat een drinkwaterbedrijf "gebruikt water" de grond in pompt is helemaal nieuw voor me. Ik vraag me af of daar een bron voor is.
Jablan schreef:
07 mei 2022 21:46
(...) Rioolwaterzuivering loost op een kanaal en het waterbedrijf haalt water uit hetzelfde kanaal. Het water gaat per transportleiding naar een waterwingebied, wordt daar de grond in gepompt. Dat is bij mijn weten de stand van zaken. (...)
Aha, dat "gebruikte water" is dus gewoon oppervlaktewater. Maar dat er oppervlaktewater de grond in wordt gepompt in een waterwingebied is ook nieuw voor me. Opnieuw ben ik benieuwd naar een heldere bron.
Jablan schreef:
07 mei 2022 21:46
(...) Maar handig dat je bij Vitens werkt. Kun je ook vertellen waarom de hardheid veel hoger is dan het bedrijf aangeeft en iets belangrijker: waarom twee dagen voordat de oproep 'niet te veel water gebruiken graag' komt, het water al niet meer van de standaardkwaliteit is?
Wat is dit voor vreemde discussietechniek?

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Methusalah »

Onkruid71 schreef:
07 mei 2022 08:27
Het is toch triest, merendeel van de aardbol bestaat uit water, en we kunnen er niks mee, of wordt dat kunstmatig gedaan?

Er is minder water dan je denkt. Hier is een mooie visualisatie van de hoeveelheid water en hoe veel wij consumeren. Het is in het Engels: https://www.youtube.com/watch?v=b3_Abb2Vqnc

kraanjan
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 nov 2020 13:41

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door kraanjan »

Het is jammer dat deze discussie een heel andere kant opgaat. Het gaat erom hoe houden we het water vast als het gewas moet groeien. Boeren laten hun grond bebouwen met zonnepanelen want dat brengt meer geld op , veel meer als tarwe. Ik woon trouwens in een buiten gebied.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Grondwaterpeil verhogen en natte veengebieden in stand houden. In veengebieden wordt ook nog eens heel erg veel CO2 opgeslagen; zie bv dit bericht in Trouw.
Op hoge zandgronden is het belangrijk hemelwater niet zo snel mogelijk af te voeren, maar rustig te laten infiltreren. Daar wordt overigens al jaren aan gewerkt, o.a. door de oorspronkelijke loop van beken en rivieren weer te herstellen (hermeanderen).

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Jablan »

Nieuwsartikel van de redactie, samenvatting van een groter artikel in Trouw: Vitens weigert sommige aanvragen drinkwater, leveringszekerheid staat onder druk.

Wolsindj
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2023 22:25

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Wolsindj »

verkiezing waterschap
ik zou niet weten op wie te stemmen - niemand laat horen wat zijn/haar bedoelingen zijn.
Wie zitten er in die raden? - zijn het alleen boeren die hun belangen voorop stellen?

Plaats reactie