Waterschap en dreigende watertekorten

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
rwolters
Berichten: 1545
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door rwolters »

Onkruid71 schreef:
14 mar 2023 09:55
Moneyman schreef:
14 mar 2023 09:32
Prima, natuurlijk, maar dan moet je ook niet piepen dat je niet weet waarvoor je gaat stemmen...

En de conclusie dat de verkiezingen totaal zinloos zijn duidt eerder op een gebrek aan kennis of zin om je te verdiepen dan op de werkelijkheid. Natuurlijk neemt dat niet weg dat er het nodige te verbeteren valt, als is het maar de stoelverdeling, maar da's een ander verhaal ;-)
Ik ben dat toch niet helemaal met je eens, tegenwoordig, als je kijkt naar landelijke politiek, dan hebben de partijen grootse plannen, dan worden ze gekozen, en dan is er niks meer van die plannen over. Of het nou komt door concessies maken of niet, vind ik dan niet eens van belang.
Dat komt omdat er altijd coalities nodig zijn. Overigens staan heel veel zaken die uiteindelijk gedaan worden meestal al in de.verkiezingsprogramma's. Als je die niet leest komen sommige dingen natuurlijk als verrassing.

juliomariner
Berichten: 4826
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door juliomariner »

Wie heeft het over boeren als experts.
Ik pleit voor afschaffen van Waterschap als gekozen bestuursorgaan maar meer als ministerie van verkeer en waterstaat te regelen.
Er is toch ook geen gekozen wegenschap als het over aanleg en onderhoud van straten enz. gaat. Waarom moet er bij de waterwegen etc. wel een gekozen bestuur zijn?

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
14 mar 2023 18:24
Door die experts (ook boeren met vaste zetels) konden de boeren lekker boeren, en is menig huis op houten palen aan het verzakken.
Ik hoop dat ook de volgenden de boeren lekker laten boeren.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

rwolters schreef:
14 mar 2023 18:36
Dat komt omdat er altijd coalities nodig zijn. Overigens staan heel veel zaken die uiteindelijk gedaan worden meestal al in de.verkiezingsprogramma's. Als je die niet leest komen sommige dingen natuurlijk als verrassing.
Maar het probleem is natuurlijk dat je de partijen zelden hoort over de andere zaken in hun verkiezingsprogramma, maar altijd over de grote punten waarop ze het meest van anderen verschillen. Eigenlijk zou iedere partij juist die punten moeten uitvoeren, want daar zijn vaak de meeste kiezers mee gewonnen. Te weinig mensen verdiepen zich in het hele programma, dat helaas naar mijn mening tegenwoordig veel te veel op de korte termijn is gericht. Ik mis een visie voor lange termijn, hoe ze de welvaart zien stijgen, de economie zien groeien en dergelijke.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Nijogeth schreef:
14 mar 2023 19:33
16again schreef:
14 mar 2023 18:24
Door die experts (ook boeren met vaste zetels) konden de boeren lekker boeren, en is menig huis op houten palen aan het verzakken.
Ik hoop dat ook de volgenden de boeren lekker laten boeren.
en laat die huizen maar lekker zakken, inclusief hun eigenaren (die dus in de stront mogen zakken)?

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Voor een groot deel gaat het weliswaar om technische aspecten, maar je ontkomt niet aan politieke keuzes. Het waterpeil is daarvan een goed voorbeeld, maar het geld ook voor de loop van rivieren (wel of niet rechttrekken, of juist meanders herstellen of creëren). Het is echt te gemakkelijk te zeggen het maar "over te laten aan de ingenieurs".

Anderzijds is het vrij gemakkelijk te achterhalen welke dingen er spelen in "je eigen" waterschap. Volgens mij hebben ze allemaal wel een website met veel informatie, ook over de beleidskeuzes die gemaakt moeten worden. Wat de verschillende waterschapspartijen daarvan vinden, vind je ook met een paar muisklikken. En dan zijn er ook nog stemwijzers.

Als je geen enkele voorkennis hebt, kost het misschien een half uur om noodzakelijke stemkennis te vergaren. Is dat dan te veel gevraagd?

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door ruitenheer »

kuklos schreef:
14 mar 2023 10:27
juliomariner schreef:
14 mar 2023 10:21
Waarom het Waterschap niet onderbrengen bij Verkeer en Waterstaat en dus de landelijke politiek de lijnen laten uitzetten en de technicie van VWS het eigenlijke werk laten doen.
In haar column in de Telegraaf pleitte Annemarie van Gaal gisteren al om de waterschappen hetzelfde te laten zijn als de 12 provincies. Nu zijn er 21 waterschappen, met andere grenzen dan de provincies.
Het onderbrengen bij een ministerie is een slecht idee. Dan loop je het risico dat een dijkbeheerder moet concurreren over een budget met degene die de A12 wil verbreden.

En de grenzen van de waterschappen gelijk trekken met de provinciegrenzen is ook een slecht idee. Bij de waterschapsgrenzen is rekening gehouden met gebieden die voor waterbeheersing bij elkaar horen. Bij provinciegrenzen is daar uiteraard geen rekening gehouden. Dan kun je stroomgebieden hebben die in 2 of 3 provincies en daarmee waterschappen liggen. Dan moet voor iedere handeling overleg gevoerd worden (en discussie over wie het moet gaan betalen)

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Techneut71 schreef:
14 mar 2023 19:40
Nijogeth schreef:
14 mar 2023 19:33
16again schreef:
14 mar 2023 18:24
Door die experts (ook boeren met vaste zetels) konden de boeren lekker boeren, en is menig huis op houten palen aan het verzakken.
Ik hoop dat ook de volgenden de boeren lekker laten boeren.
en laat die huizen maar lekker zakken, inclusief hun eigenaren (die dus in de stront mogen zakken)?
Gelukkig speelt dat hier in de regio niet.

Maar ik heb verder niets gezegd over die woningen, want ik weet er verder niets van. Dus ik heb mezelf even ingelezen. Het gaat dus voornamelijk om huizen van voor 1980, waar dit speelt. En om nog preciezer te zijn voornamelijk om huizen aan de andere kant van het land, die op veengrond en kleipolders zijn gebouwd.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door kuklos »

ruitenheer schreef:
14 mar 2023 22:30
En de grenzen van de waterschappen gelijk trekken met de provinciegrenzen is ook een slecht idee. Bij de waterschapsgrenzen is rekening gehouden met gebieden die voor waterbeheersing bij elkaar horen. Bij provinciegrenzen is daar uiteraard geen rekening gehouden. Dan kun je stroomgebieden hebben die in 2 of 3 provincies en daarmee waterschappen liggen. Dan moet voor iedere handeling overleg gevoerd worden (en discussie over wie het moet gaan betalen)
Dat overleg moet nu ook tussen waterschap en provincie.

Plaats reactie