Waterschap en dreigende watertekorten

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
kraanjan
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 nov 2020 13:41

Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door kraanjan »

Nu is het droog met dreigende water tekorten in het land. De laatste jaren meld ik steeds als particulier bij het waterschap dat het grondwater peil te laag is in april, dit komt mede doordat de akkerbouwers het grondwater peil lager willen ivm. steeds zwaardere landbouw machine's gebruiken. Nu hebben we last van droogte. Ik heb in het verleden ongeveer 5 jaren achtereen het grondwater in ons natuur gebied gepeild en het bleek dat ieder jaar het grond water steeds lager werd. wat kun je doen om dit op te lossen. Een andere oplossing wat mij betreft is dat de samenstelling van het bestuur van het waterschap organiseren. Het blijkt dat de samenstelling van de politieke partijen voornamelijk bestaat uit VVD, CDA,CU en andere rechtse partijen en afvaardiging van LANDBOUWERS. Hopende met deze discussie een bijdra ge te kunnen leveren aan het droogte probleem.
Laatst gewijzigd door Radar op 08 mei 2022 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gewijzigd voor duidelijkheid

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05
Beste antwoord
Gekozen door kraanjan

Re: Waterschap

door Veldt01 » 04 mei 2022 20:59

Wetgeving dat hemelwater niet op het riool mag is voor nieuwbouwhuizen al sinds 1980 aanwezig. Helaas zijn er nog heel veel oude huizen.
Als iedereen zijn steentje bij kan dragen wordt het misschien beter.
Bij ons (gemeente de Bilt) is 10 jaar terug voor een nieuwbouwwijk flink geinvesteerd in een nieuw hemelwater afvoer systeem. Helaas houdt dit na de wijk op en wordt al dit schone water gewoon in de vuilwaterleiding geloosd (en de gemeente is te lam om een stuk van 100 meter aan te leggen tot de afvoerleiding voor hemelwater)
Vervelende is dat dat bij andere wijken ook gebeurd met als gevolg dat bij elke hoosbui de vuilwater riolen overlopen met alle gezondheidsrisico's vandien.

Eigenlijk heeft Nederland helemaal geen tekort aan water echter lijden we nu nog steeds onder de vroegere gedachte dat we al het water dat valt / ons land binnenkomt op de snelst mogelijke manier ook weer richting zee moet. Dat omdraaien is een enorme klus en gezien de snelheid/flexibiliteit van onze overheid gaat een echte omslag nog heel lang op zich laten wachten.
juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door juliomariner »

Het droogteprobleem gaat een voedselprobleem worden nu de boeren niet mogen sproeien.
Daarbij iedereen heeft een stem en mag dus meestemmen bij de Waterschapsverkiezingen.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Hier was pas een discussie over, dat een groot deel van de zetels niet democratisch gekozen wordt maar toegewezen aan onder meer agrariërs. Ik weet niet meer wie het wilde veranderen maar Arjen Lubach heeft het pas besproken in zijn avondshow. Misschien heb je daar iets aan.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En velen die wel mogen stemmen, doen dat niet eens.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Jablan »

kraanjan schreef:
04 mei 2022 17:13
Ik heb in het verleden ongeveer 5 jaren achtereen het grondwater in ons natuur gebied gepeild en het bleek dat ieder jaar het grond water steeds lager werd. wat kun je doen om dit op te lossen.
Wat een gemeente al zou kunnen doen: in de APV de tegeltuinen verbieden, zodat er meer water de grond inspoelt in plaats van in het riool. Zelfde kan voor hemelwaterafvoeren: ontkoppelen verplicht stellen.

Wat tuincentra en bijbehorende tv-programma's kunnen doen: het aanbod meer regionaliseren naar het type bodem (zand, veen, klei). Groen helpt om water vast te houden.

Een groter ding: het schone water van een rioolwaterzuivering niet lozen op een beek of rivier, maar diep de grond in brengen.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Dat laatste gaat op dit moment zeker niet werken, de kwaliteit die waterschappen als "schoon" bestempelen is helaas veel minder schoon als hetgeen kan worden bestempeld als grondwater. Wat de meesten vergeten is dat Nederland in een redelijk bijzondere situatie zit met relatief eenvoudig te winnen grondwater (dat op een aantal plekken door natuurlijke filtratie ook nog eens zeer beperkt bewerkt hoeft te worden om veilig drinkwater op te leveren).
Overigens is het in de toekomst wellicht wel haalbare een optie aangezien we hard bezig zijn om ons grondwater te verpesten door vervuiling (op het moment dat het oerwater wordt vervangen door modern water zal het onvermijdelijk behoorlijk vervuild zijn met bestrijdingsmiddelen, pefas e.d.) en grondwarmte projecten.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Er zijn gemeenten waarin ze projecten hebben die (uit mijn hoofd) steenbrekers heten. Je levert dan tuintegels in en krijgt daar planten voor terug. Op die manier stimuleer je groen en de planten houden het water beter vast dan tegels. Tijdje geleden sprak ik iemand die zei "ik ben een struikrover". Dat verbaasde me in 1e instantie, het leek zo'n aardige dame. Bleek ze te bedoelen dat zij met nog een paar anderen in straten waar huizen gesloopt werden de struiken en planten weghaalden en die thuis plantten. Op het moment dat er nieuwbouw opgeleverd werd in een ander deel van de wijk plantten die 'struikrovers' de struiken en planten in de tuinen van de nieuwe bewoners. Zo hadden de nieuwe bewoners meteen groen in de tuin dat ook nog meer water vasthoudt dan baby plantjes zeg maar.
Een ander probleem is dat er in de zomer door een groeiende groep mensen een zwembad in de tuin wordt neergezet. Niet van die kleintjes maar echt enorme baden. Dat kost ook megaveel water, maar zeg dat vooral niet tegen die mensen want dan heb je de poppen aan het dansen...

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door xflorisx »

Waterschappen en zeker natuurmonumenten en provinciale natuurorganisaties zijn al decennia bezig om het grondwater hoger te krijgen. Helaas wordt het gebruik ook steeds hoger. Niet alleen de boeren, maar ook de burgers gebruiken steeds meer grondwater en leidingwater. Kijk maar eens rond momenteel bij de mensen die een leuk groen gazonnetje hebben. Sproeien momenteel bijna allemaal.
Dus niet alleen die tuinwoestijnen wegdoen, maar ook de tuin wat watervriendelijker maken.
Wetgeving dat hemelwater niet op het riool mag is voor nieuwbouwhuizen al sinds 1980 aanwezig. Helaas zijn er nog heel veel oude huizen.
Als iedereen zijn steentje bij kan dragen wordt het misschien beter.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Wetgeving dat hemelwater niet op het riool mag is voor nieuwbouwhuizen al sinds 1980 aanwezig. Helaas zijn er nog heel veel oude huizen.
Als iedereen zijn steentje bij kan dragen wordt het misschien beter.
Bij ons (gemeente de Bilt) is 10 jaar terug voor een nieuwbouwwijk flink geinvesteerd in een nieuw hemelwater afvoer systeem. Helaas houdt dit na de wijk op en wordt al dit schone water gewoon in de vuilwaterleiding geloosd (en de gemeente is te lam om een stuk van 100 meter aan te leggen tot de afvoerleiding voor hemelwater)
Vervelende is dat dat bij andere wijken ook gebeurd met als gevolg dat bij elke hoosbui de vuilwater riolen overlopen met alle gezondheidsrisico's vandien.

Eigenlijk heeft Nederland helemaal geen tekort aan water echter lijden we nu nog steeds onder de vroegere gedachte dat we al het water dat valt / ons land binnenkomt op de snelst mogelijke manier ook weer richting zee moet. Dat omdraaien is een enorme klus en gezien de snelheid/flexibiliteit van onze overheid gaat een echte omslag nog heel lang op zich laten wachten.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik kende dat struikroven niet, maar ik zie nu dat het zelfs is ondergebracht in een landelijke stichting. Ik vind het een leuk en waardevol initiatief.

Helemaal nieuw is het overigens niet. Volgens mij was Dennis Moore de eerste die hier in de 18e eeuw in Engeland mee begon; weliswaar alleen met lupines, maar toch.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door moederslink »

Lisa29 schreef:
04 mei 2022 20:29
Er zijn gemeenten waarin ze projecten hebben die (uit mijn hoofd) steenbrekers heten. Je levert dan tuintegels in en krijgt daar planten voor terug. Op die manier stimuleer je groen en de planten houden het water beter vast dan tegels.
Strak plan! Helaas willen zovelen een " onderhoudsarme" tuin , dus volledig betegeld🥵.
Veel mensen ergeren zich aan de " troep " ( ??!) van bomen , takken , blad etc.
Zo jammer . Een groene tuin is zo mooi , levert ook de nodige biodiversiteit en je hebt nooit wateroverlast.

xflorisx
Berichten: 385
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door xflorisx »

@Veldt01
Ik twijfel of jouw gemeente dan voldoet aan de wettelijke regels die ik zonet noemde. Ik zit zelf in een oude wijk (1980), waar nog via het oude systeem wordt gewerkt. Nieuwere wijken hebben allemaal wadi's. Of loopt het via straten etc naar groen of open water.
Het overstort probleem kende ik ook. Daarom alle afvoeren voorzien van bladafscheiders die meteen overtollig water afvoeren. Zeker voor het huis is dat geen probleem.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

moederslink schreef:
04 mei 2022 21:03
Lisa29 schreef:
04 mei 2022 20:29
Er zijn gemeenten waarin ze projecten hebben die (uit mijn hoofd) steenbrekers heten. Je levert dan tuintegels in en krijgt daar planten voor terug. Op die manier stimuleer je groen en de planten houden het water beter vast dan tegels.
Strak plan! Helaas willen zovelen een " onderhoudsarme" tuin , dus volledig betegeld🥵.
Veel mensen ergeren zich aan de " troep " ( ??!) van bomen , takken , blad etc.
Zo jammer . Een groene tuin is zo mooi , levert ook de nodige biodiversiteit en je hebt nooit wateroverlast.
Plus verkoeling tijdens hete zomers.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ik twijfel of jouw gemeente dan voldoet aan de wettelijke regels die ik zonet noemde. Ik zit zelf in een oude wijk (1980), waar nog via het oude systeem wordt gewerkt. Nieuwere wijken hebben allemaal wadi's. Of loopt het via straten etc naar groen of open water.
Weet wel zeker dat de gemeente hier niet aan voldoet. De aansluitingen liggen er keurig (gescheiden afvoer) echter buiten de wijk wordt alles samengevoegd op het bestaande vuilwater riool. Wadi's en bovengrondse afvoer is niet aanwezig.
De Gemeente de Bilt is er al meerdere malen op aangesproken maar verder dan "past niet in budget" en "studeren op alternatieven" komt ze al jaren niet.

J. Deltoer
Berichten: 3051
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik denk dat het een beter systeem zou zijn door de leden van de waterschappen getrapt te laten kiezen zoals de leden van de 1e kamer. Scheelt een hoop bureaucratie en een verkiezing die niet leeft.
Verder zouden tegeltuinen gewoon verboden moeten worden of zwaar belast. Wil je een onderhoudsvriendelijke tuin, of, zoals ze het ook noemen, een leeftijdsbestendige tuin, ga lekker naar een appartement. Of geef 2* per jaar geld uit voor een hovenier.
Zelf heb ik een gazonnetje van 100 M3, en er omheen laat ik alles lekker groeien en snoei het in het najaar. De meeste hemel afvoer komt gewoon in mijn tuin uit. Kost allemaal niets, heerlijk groen en verkoeling in de zomer.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door sjohie »

kraanjan schreef:
04 mei 2022 17:13
Nu is het droog met dreigende water tekorten in het land. De laatste jaren meld ik steeds als particulier bij het waterschap dat het grondwater peil te laag is in april, dit komt mede doordat de akkerbouwers het grondwater peil lager willen ivm. steeds zwaardere landbouw machine's gebruiken. Nu hebben we last van droogte. Ik heb in het verleden ongeveer 5 jaren achtereen het grondwater in ons natuur gebied gepeild en het bleek dat ieder jaar het grond water steeds lager werd. wat kun je doen om dit op te lossen. Een andere oplossing wat mij betreft is dat de samenstelling van het bestuur van het waterschap organiseren. Het blijkt dat de samenstelling van de politieke partijen voornamelijk bestaat uit VVD, CDA,CU en andere rechtse partijen en afvaardiging van LANDBOUWERS. Hopende met deze discussie een bijdra ge te kunnen leveren aan het droogte probleem.
Het grootste gedeelte van landelijk Nederland valt onder een peilbesluit van een waterschap, waarin, zoals de naam al doet vermoeden, het peil wordt vastgelegd. Dat is een optelsom van een aantal wensen en mogelijkheden, binnen een complex waterbouwkundig systeem van sluizen, gemalen, overstorten, duikers, coupures etc. Daarbinnen wordt rekening gehouden met wensen van oa agrariërs, maar ook natuurorganisaties, andere bedrijvigheid, waterwinning, en natuur & recreatie.

Het is dus niet zo dat agrariërs het alleen voor het zeggen hebben, of hun wensenpakket overal maar kunnen doordrukken. Het is wél zo, dat zij als groep, maar ook weer niet enige groep, een aantal zogenaamde geborgde zetels hebben in een bestuur. Alle groepen samen hebben doorgaans 30 à 40% van de zetels als geborgde zetels in handen, en de rest wordt gevuld via verkiezingen.

Eén redenatie vóór dit systeem, is dat als men alle zetels via stemming zou vullen, het relatief kleine aantal agrariërs nooit een proportionele vertegenwoordiging zouden kunnen hebben tov hun grote areaal binnen een waterschap. Dan zouden de inwoners van een paar grote flats, complete peilbesluiten van polders naar hun hand kunnen zetten. Dat wordt ook niet wat.

Andersom is ook niet goed, een blok van geborgde zetels wat zoveel van de stemmen vertegenwoordigd, heeft met de tegenwoordige versnippering een soort onbedoeld veto, want zonder die stemmen krijgt een coalitie in het waterschapsbestuur, soms erg lastig een meerderheid van stemmen voor iets.

Kortom, já er moeten dingen veranderen op dit vlak, maar strikt alle zetels via verkiezingen vullen, zal ook niet de oplossing gaan zijn.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Veldt01 »

En zo is het,

Dat de boel op de schop moet is wel helder echter de belangen zijn zodanig tegenstrijdig (en de wensen zo veranderlijk dat het nooit volledig goed gaat zijn). Waterpeil te laag: huiseigenaren niet blij i.v.m. rotende funderingen en verzakkende/scheurende woningen. Boeren wilden aanvankelijk een hoog waterpeil zodat de gewassen goed groeiden, door intensivering en ruilverkaveling werden de machines steeds groter waardoor het waterpeil juist lager moest worden om verzakking te voorkomen (maar weer meer beregening noodzakelijk is geworden, die in tijden van droogte weer niet kan omdat het peil (naar de wens van de boeren) te laag is geworden en er simpelweg te weinig buffer beschikbaar is.
Ben er overigens wel van overtuigd dat het het systeem van vaste leden vanuit de agrarische sector heel snel zou moeten worden beëindigd teneinde tot een betere meer afgewogen beleid te komen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door sjohie »

Remkes vatte het goed samen in de titel van zijn stikstofrapport, toen hij de titel "niet alles kan overal" hiervoor koos. Dat geldt ook voor waterschappen/peilbesluiten, en ook dáár is de agrarische industrie een grote partner binnen. Zowel als het gaat om het veroorzaken van uitdagingen, als het kunnen bieden van oplossingen.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door gosewijn »

J. Deltoer schreef:
05 mei 2022 00:02
Ik denk dat het een beter systeem zou zijn door de leden van de waterschappen getrapt te laten kiezen zoals de leden van de 1e kamer. Scheelt een hoop bureaucratie en een verkiezing die niet leeft.
Verder zouden tegeltuinen gewoon verboden moeten worden of zwaar belast. Wil je een onderhoudsvriendelijke tuin, of, zoals ze het ook noemen, een leeftijdsbestendige tuin, ga lekker naar een appartement. Of geef 2* per jaar geld uit voor een hovenier.
Zelf heb ik een gazonnetje van 100 M3, en er omheen laat ik alles lekker groeien en snoei het in het najaar. De meeste hemel afvoer komt gewoon in mijn tuin uit. Kost allemaal niets, heerlijk groen en verkoeling in de zomer.
Kun je daar een foto van laten zien ,ben erg nieuwsgierig hoe dat er uit ziet . :D

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waterschap en dreigende watertekorten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is een flink brok gazon.😁

Plaats reactie