LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar even serieus: als iedereen nu eens op loop- of fietsafstand van het werk ging wonen, heb je geen files meer, veel minder CO2-uitstoot van auto's, heb je al die snelwegen niet meer nodig, scheelt het ongelooflijk veel reistijd, en noem maar op.

Tweede punt: een dikke neus trekken naar het verschijnsel 'economie'. 'Economie' is niets anders als het rondpompen van geld en goederen. En juist dat kost veel CO2. Wij halen in Nederland potjes honing uit Zuid-Amerika, in Zuid-Amerika halen ze vervolgens potjes honing uit Zuid-Afrika, en in Zuid-Afrika halen ze potjes honing uit Nederland. En hoe meer potjes honing er over de aarde vliegen, hoe beter het voor de economie is. Slaat allemaal nergens op. Niet alleen dat; hooikoortspatiënten hebben er vooral baat bij om honing uit de eigen omgeving te gebruiken. Daar zitten de pollen uit eigen omgeving in, waar ze het meeste last van hebben. Dat blijkt juist te werken om klachten te verminderen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Fietsafstand.... telewerken zou kunnen maar accepteren de werkgevers dat?

Als je ziet hoeveel kantoren er in Amsterdam staan die elders wonen, en werk doen wat best thuis kon!
De Dorpen in Groningen, Zeeland of Limburg staan voordelige grote panden waar prima een Webshop aan huis gedaan
kan worden.
Geen file en mits er redelijk internet is kun je ook als ZZPer thuis werken.

Een invalide advocaat doet ook veel zaken thuis, geen duur pand maar goedkoop huisje elders, en houd bij zelfde inkomsten meer over! Alleen voor een zitting rechtbank meer KM reizen maar dat gaat 1e klas met NS.

En werkgevers? In gebieden met hogere werkloosheid is het makkelijker personeel zoeken als jou bedrijf niet regio gebonden is...
De transport kosten hoger, maar voordelig pand en voldoende personeel.... dan is het vaak toch voordeliger elders te zitten!

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ruud Luttmer schreef:
13 jun 2019 05:56
Een volledig geautomatieerd openbaar vervoer van A tot Z te regelen met app met eigen keuze combinaties: (eigen)fiets, bus, trein, zelfrijdende auto.
Dit zal o.a. heel veel parkeergelegenheid opleveren, minder files en minder blik in alle straten!
Ben zeer benieuwd hoe u dat gerealiseerd wilt zien. Ik stap nu al thuis op de bus naar het station of zet m’n fiets bij het station, neem de trein, bij aankomst pak ik weer de bus en kan dan eventueel een NS-fiets huren met mijn OV-chipkaart. Die app heb ik dus helemaal niet nodig.
Had ik een auto, dan nam ik die, want dat zou me heel veel tijd en wachten besparen.

Hoe ziet u dat voor zich dat er voor iedereen op elke plek openbaar vervoer beschikbaar zou moeten zijn? Er zijn juist veel buslijnen opgeheven, zodat er maar 1x per uur een bus rijdt. Moet je niet in een afgelegen dorp wonen, want daar schijnt het nog erger te zijn. De capaciteit van het Nederlands spoor zat vorig jaar al aan zijn grenzen.
Dus ik wacht uw antwoord met spanning af.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door kweenie »

Lowieze, met name de zelfrijdende auto's zullen op termijn een behoorlijk revolutionaire omslag in het denken over auto's teweeg brengen.

Mensen willen nu nog vooral dat eigen stuk blik voor de deur hebben staan. Daar staat hij 90% van de tijd niets anders te doen dan in de weg staan en ruimte innemen. Met zelfrijdende auto's hoeft dat blik niet meer voor de deur te staan. Hij kan op een centrale plek in of buiten de wijk of het dorp geparkeerd staan. Heb je de auto nodig, dan 'roep' je hem met je app. Een paar minuten later, in de tijd dat je je tas hebt gepakt en je jas aan hebt gedaan, staat de auto voor de deur. Op de plaats van bestemming stap je uit, ook al is het midden in de binnenstad waar je normaal niet kunt parkeren, en de auto rijdt weer naar een centrale parkeerplaats. Makkelijk en tegelijk kunnen al die lelijke en ruimte innemende parkeerplaatsen uit het straatbeeld.

En die auto hoeft dan ook niet 'jouw' auto te zijn, maar kan gewoon een deelauto zijn. Veel minder auto's nodig en de kosten per persoon zullen dan ook veel lager zijn. Daarbij kun je dan zelfs kiezen wat je wilt. Voor een kort stadsritje kies je een goedkoper boodschappenwagentje, voor een langere reis kies je een middenklasser. En rijd je buiten de spits, dan zal dit goedkoper zijn dan in de spits.

Voor mensen op het platteland zal die auto dan misschien van verder weg moeten komen en dat zal meer tijd kosten. Maar dat hoeft in principe niet extreem lang te duren.

Toekomstmuziek? Zeker. Maar over een paar decennia zal dit de gewoonste zaak van de wereld zijn.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door witte angora »

Ruud Luttmer schreef:
13 jun 2019 05:56
Een volledig geautomatieerd openbaar vervoer van A tot Z te regelen met app met eigen keuze combinaties: (eigen)fiets, bus, trein, zelfrijdende auto.
Dit zal o.a. heel veel parkeergelegenheid opleveren, minder files en minder blik in alle straten!
Bussen en treinen rijden er al. Een fiets en zelfrijdende auto zijn uiteraard geen openbaar vervoer.

De zelfrijdende auto is nog zeer ver weg; sterker nog, het kan gewoon niet. Het aan-elkaar-plakken van een aantal veiligheidsvoorzieningen (want dat is de kern van het 'zelfrijden'), dat te finetunen en vervolgens te denken dat een auto geen chauffeur meer nodig heeft is natuurlijk de waanzin ten top. Er hoeft maar één satelliet een storing te krijgen, en ineens rijdt iedereen niet meer braaf 100 waar je 100 mag, maar vliegt iedereen met het eigen maximum over de snelweg tot alles op elkaar knalt. En als die storing niet vanzelf komt, is er vast wel een Kim of een ander die zo'n storing kan 'regelen'.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Kweenie, of dat stuk blik nu voor de deur staat of ergens aan de rand van het dorp, hij neemt net zoveel plek in. Daar komt bij dat je veel meer autobewegingen krijgt, zeker in de stad; het ding moet niet alleen mét eigenaar de stad uit, hij moet eerst ook nog de stad in. Nog meer drukte, files, en gedoe.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kweenie, u zegt “ mensen willen nu nog vooral dat eigen stuk blik voor de deur hebben staan. Daar staat hij 90% van de tijd niets anders te doen dan in de weg staan en ruimte innemen”

Dat is natuurlijk niet waar, de wegen zijn overvol met mensen die naar hun werk gaan. Mijn kinderen hebben ook een lease-auto waarmee ze naar hun werk gaan, voor hun werk overal naartoe rijden (ook naar het buitenland) dus zo vaak staat die auto niet voor hun deur.

Zo’n deelauto bestaat al lang, dat is leuk voor mensen die hele dagen thuis zijn en eens naar het ziekenhuis of om boodschappen moeten. Niet voor werkende mensen die ook nog hun kinderen van en naar de opvang moeten brengen en daarna nog boodschappen moeten doen.

Het klinkt in theorie allemaal prachtig, maar de praktijk is toch heel anders.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door kweenie »

Die 90% is natuurlijk niet voor de deur, inderdaad. Ik bedoel dat de meeste auto's 90% van de tijd ergens geparkeerd staan. Uiteraard zijn er uitzonderingen die veel meer rijden, net als dat er mensen zijn die de auto misschien een keer per jaar gebruiken. Met gemiddeld 13.000 km per jaar zou bij een gemiddelde snelheid van 50 km/uur de auto gemiddeld 5 uur per week rijden. Je kunt dus wel stellen dat het gros van de auto's 90% van de tijd niets staat te doen.

Deelauto's zijn er inderdaad al lang. Maar die staan vaak niet op de meest handige plaats, je hebt geen keus uit soort auto, is sinds relatief duur en je moet ook maar geluk hebben dat de auto er staat. En dat je de auto op de plaats van bestemming kwijt kunt. Het is een eerste stap, maar voor veel mensen die de auto vaak nodig hebben inderdaad niet een goed alternatief

WA, het maakt natuurlijk behoorlijk veel uit of de auto midden in dorp of stad staat of ergens op een centrale verzamelplaats. Anders zouden de transferia ook niet zijn uitgevonden. Er zullen dan inderdaad meer bewegingen kunnen komen. Aan de andere kant hoeft je dan ook niet overal langs de weg te kunnen parkeren, waardoor meer rijstroken mogelijk zijn. Maar vooral ook kan het spitsverkeer met bijvoorbeeld variatie in tarief afnemen. En kunnen mensen ook in alternatieve vervoermiddelen worden 'gelokt'.

Waar ik woon kan ik bijvoorbeeld nu ai sneller met de bus naar het station dan met de fiets of met de auto. (Nog los van de parkeerproblemen.) Ik zou dus wel gek zijn om de auto te pakken. Ook zou bijvoorbeeld een goed systeem van snellere ICE treinen een mooi alternatief zijn voor autoverkeer. Het is nu al zo dat voor bestemmingen dicht bij een groot station de trein in de praktijk vaak sneller kan zijn dan de auto. Als die treinen nog een stukje sneller gaan, dan is de trein voor veel meer mensen en reëel alternatief. Niet voor iedereen natuurlijk, maar wel voor een grotere groep. Met een goede app met realistische reistijden zou je zo steeds de afweging kunnen maken tussen de verschillende vervoersmiddelen, afhankelijk van tijd, kosten en overstapgemak.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door witte angora »

Transferia zijn uitgevonden om mensen meer met het OV te laten gaan, met name om het ingaande autoverkeer te beperken. Dat is heel wat anders dan een auto buiten de stad neerzetten en via een app oproepen om voor je deur te laten komen. Die twee dingen staan juist haaks op elkaar.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar die mensen willen ze meer in het OV hebben omdat je al dat blik niet kwijt kunt op de grachtengordel.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door scontra »

Komkommertijd schreef:
13 jun 2019 07:59


De Dorpen in Groningen, Zeeland of Limburg staan voordelige grote panden waar prima een Webshop aan huis gedaan
kan worden.
Geen file en mits er redelijk internet is kun je ook als ZZPer thuis werken.
En de pakjes waar de bestellingen ingaan, gaan die ook via het internet of sluiten al de daarvoor benodigde busjes gewoon aan achteraan in de file ? :oops:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door kweenie »

Die kunnen in grote hoeveelheden per busje naar een verdeelcentrum in de plaats van bestemming. Het gros aan relatief kleine pakketten (kleding, schoenen, Ali) kan vervolgens met de zelfde soort e-bikes als de maaltijdbezorgers gebruiken worden bezorgd. Of met de electrische bakfietsen die Postnl nu al gebruikt. Grote pakketten zoals koelkasten worden uiteraard wel met een bus bezorgd.

Ik zie hierin trouwens weinig verschil tussen een winkel in Groningen, Zeeland of Limburg en een winkel in, bijvoorbeeld, Tilburg of Rotterdam.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Lowieze »

kweenie schreef:
13 jun 2019 11:20
Die kunnen in grote hoeveelheden per busje naar een verdeelcentrum in de plaats van bestemming. Het gros aan relatief kleine pakketten (kleding, schoenen, Ali) kan vervolgens met de zelfde soort e-bikes als de maaltijdbezorgers gebruiken worden bezorgd. Of met de electrische bakfietsen die Postnl nu al gebruikt. Grote pakketten zoals koelkasten worden uiteraard wel met een bus bezorgd.

Ik zie hierin trouwens weinig verschil tussen een winkel in Groningen, Zeeland of Limburg en een winkel in, bijvoorbeeld, Tilburg of Rotterdam.
Ik denk dat als pakketjes per e-bike bezorgd moeten gaan worden, de bezorgers wel dag en nacht kunnen gaan werken. Klanten zullen ook gaan klagen over de tijd die het duurt voordat een pakketje bezorgd wordt, want zoveel kun je op een e-bike niet meenemen.
Als ik de hoeveelheid pakketjes zie in het PostNL-busje dat bij mij in de straat regelmatig stopt, dan zou een bakfiets eerder kunnen hoewel ik denk dat de bezorger daar ook niet blij van wordt. Hij zal veel regelmatiger naar het sorteercentrum terug moeten om opnieuw zijn bakfiets vol te laden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door kweenie »

In Groningen heeft Postnl juist kort geleden een overeenkomst voor de bezorging van pakketten gesloten met zo'n bezorgdienst. Blijkbaar ziet Postnl jouw bezwaren niet.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Lowieze »

kweenie schreef:
13 jun 2019 12:26
In Groningen heeft Postnl juist kort geleden een overeenkomst voor de bezorging van pakketten gesloten met zo'n bezorgdienst. Blijkbaar ziet Postnl jouw bezwaren niet.
ja klopt, in de binnenstad van Groningen met een bakfiets hè. In het centrum van een stad kan ik me het nog wel voorstellen. Daar is het rijden met een bestelbus natuurlijk een ramp.
Laatst gewijzigd door Lowieze op 13 jun 2019 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Toen ik jong was, in de jaren zestig, kwam de melkboer aan huis: glazen flessen. Die werden hergebruikt. Brood werd in een broodmandje gebracht door de bakker, groente in een mandje door de groenteman, en de schillen gingen mee met de schillenboer. We hadden met 6 personen 1 kleine vuilnisemmer en die hoefde maar 2 keer per week geleegd te worden.
Toen moest ineens alles uit de winkel gehaald worden, en in plastic verpakt.
Nu moeten we weer met onze eigen mandjes naar de winkel...

Dat noemen ze dan 'vooruitgang' en 'duurzaam'.

Hou toch op. Ik heb een compostbak, scheidt mijn afval en breng oude spullen naar de kringloop. Ik douche soms kort, soms lang. Ik heb LED-lampen maar rij wel auto. Ik eet (bio)vlees maar ook vaak vegetarisch. Ik maak dus mijn eigen keuzes over wat ik goed/lekker vind, en de ervaringen uit mijn jeugd helpen daar wel bij want die latere plasticgekte en zo vind ik ook doorgeschoten.

Wat ik érg vind is dat je nu al kinderen op de lagere school ziet die helemaal depressief worden van hun zorgen om het klimaat. Dat wordt er ingeramd tijdens de lessen. Ze mogen geen kind meer zijn maar moeten brave modelburgertjes worden die gehuld in bio-katoen onbespoten groente eten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat heeft wel of geen bio katoen en wel of geen onbespoten groente nou weer te maken met kind kunnen zijn? Helemaal niets.

En in iedere generatie zijn er kinderen die zich zorgen maken. Of het nou gaat om het klimaat of om Irak of Iran of om IS of om het doodknuppelen van zeehonden of om de atoombom of om de Russen of om apartheid of noem maar op... Is dat erg?

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Even wat verder terug in de tijd. Onze melkboer had gewoon grote melkbussen in zijn wagen staan waar hij melk uit tapte in een maatbeker en die melk deed hij daarna in je eigen pan.

Hartje zomer maakte je dus van het eventuele restant de volgende dag hangop.

Maar persoonlijk prefereer ik nu de kartonnen pakken die ik zelf haal, met mijn auto. :lol:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door moederslink »

breien schreef:
12 jun 2019 19:03
Seizoensgroenten en - fruit kopen. Niet iedere dag vlees eten. Voor korte afstanden de auto laten staan. In plaats van frisdrank kraanwater drinken. De tuin weinig sproeien met drinkwater. De verwarming niet hoog zetten, maar een lekkere warme eigengebreide trui of vest aantrekken.
Eigen tassen meenemen voor de boodschappen.
Mamma's tips
En nog wat moeders tips : :wink:
- de was niet in een droger maar op de lijn of op rekjes
- met de hand afwassen
- goed afval scheiden
- openbaar vervoer gratis maken
- de auto zo min mogelijk gebruiken
- investeren in een goede fiets, hoeft geen ebike te zijn
- zo min mogelijk high tech apparaten aanschaffen
- zuinig met energie omgaan
- meer aanplant van bomen en struiken

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad, koffie met de hand zetten, dus water in de waterkoker, en dan opgieten op een filter op de koffiekan of koffiemok. Scheelt meer elektra dan je denkt.

Gesloten