LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan kan je beter een cafetiere nemen. Lekkerder koffie en niet teutebellen met opgieten.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar in cafetiere-koffie zitten bepaalde schadelijke stoffen (althans het is er maar één) die niet in filterkoffie zit.

fred-
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2011 19:44

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door fred- »

Fons, ik heb weer een tip om te checken: dubbelzijdig printen met het lettertype Times New Roman dat kost de minste inkt, dus duurzaam.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
13 jun 2019 17:04
Maar in cafetiere-koffie zitten bepaalde schadelijke stoffen (althans het is er maar één) die niet in filterkoffie zit.
Werkelijk waar? Maar het is wel lekkerder koffie. En duurzamer hè. :lol:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef:
13 jun 2019 16:33
Inderdaad, koffie met de hand zetten, dus water in de waterkoker, en dan opgieten op een filter op de koffiekan of koffiemok. Scheelt meer elektra dan je denkt.
Dat valt wel tegen. Een volautomaat verbruikt nauwelijks tussen de kopjes door en verwarmt alleen het water dat voor je kopje koffie nodig is. Het jaarlijkse electriciteitsverbruik voor vier kopjes per dag uit een volautomaat is ongeveer gelijk aan één keer de waterkoker per dag gebruiken.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik had een gewone koffiezetter met een warmhoudplaatje. Juist daar zat het verschil in. Plus dat ik altijd aan één mok genoeg heb, en met zo'n ding moet je er 2 zetten.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door reggie2 »

Miepje1 schreef:
13 jun 2019 12:41
Toen ik jong was, in de jaren zestig, kwam de melkboer aan huis: glazen flessen. Die werden hergebruikt. Brood werd in een broodmandje gebracht door de bakker, groente in een mandje door de groenteman, en de schillen gingen mee met de schillenboer. We hadden met 6 personen 1 kleine vuilnisemmer en die hoefde maar 2 keer per week geleegd te worden.
Toen moest ineens alles uit de winkel gehaald worden, en in plastic verpakt.
Nu moeten we weer met onze eigen mandjes naar de winkel...

Dat noemen ze dan 'vooruitgang' en 'duurzaam'.

Hou toch op. Ik heb een compostbak, scheidt mijn afval en breng oude spullen naar de kringloop. Ik douche soms kort, soms lang. Ik heb LED-lampen maar rij wel auto. Ik eet (bio)vlees maar ook vaak vegetarisch. Ik maak dus mijn eigen keuzes over wat ik goed/lekker vind, en de ervaringen uit mijn jeugd helpen daar wel bij want die latere plasticgekte en zo vind ik ook doorgeschoten.

Wat ik érg vind is dat je nu al kinderen op de lagere school ziet die helemaal depressief worden van hun zorgen om het klimaat. Dat wordt er ingeramd tijdens de lessen. Ze mogen geen kind meer zijn maar moeten brave modelburgertjes worden die gehuld in bio-katoen onbespoten groente eten.

Helemaal met je eens!

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En eenjaar gaan spijbelen voor het milieu. Ja, ja.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door renewouters »

scontra schreef:
12 jun 2019 11:39
Gelukkig lopen daar dan van mij geen nakomelingen bij en dat maakt het e.e.a. voor mij persoonlijk al veel minder zorgelijk !
Dus tegen de nakomelingen van mensen die ervoor zorgen dat jij je AOW en verzorging kunt krijgen zeg je: krijg de [tekst verwijderd] maar! Met een omhooggestoken middelvinger. Zolang jij maar niets hoeft te veranderen....Egoistisch gedrag.
Laatst gewijzigd door Radar op 14 jun 2019 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Grof taalgebruik

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door riddert »

Plassen onder de douche, spaart een spoelbeurt, én lekker warme voeten.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door witte angora »

Wacht je dan met plassen tot je gaat douchen, of wacht je met douchen tot je moet plassen?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Riddert probeerde blijkbaar ons alle in de z.e.i.k. te nemen blijkbaar.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door scontra »

renewouters schreef:
13 jun 2019 19:05
scontra schreef:
12 jun 2019 11:39
Gelukkig lopen daar dan van mij geen nakomelingen bij en dat maakt het e.e.a. voor mij persoonlijk al veel minder zorgelijk !
Dus tegen de nakomelingen van mensen die ervoor zorgen dat jij je AOW en verzorging kunt krijgen zeg je: krijg de [tekst verwijderd] maar! Met een omhooggestoken middelvinger. Zolang jij maar niets hoeft te veranderen....Egoistisch gedrag.
@renewouters,

Helaas en jammer dat u de essentie van mij opmerking mist nl. dat iedereen die wel kroost op deze aardkloot heeft rondlopen zich zorgen maakt over hoe het hun kroost in de toekomst zal vergaan en aangezien ik geen koter heb rondhuppelen hoef ik mij daar in ieder geval geen zorgen om te maken.
De AOW uitkering of welke andere gulle gave dan ook is daarbij in het geheel niet bij mij opgekomen.
Oh en ehhh, zeg maar jij tegen mij, want ik heb de p... aan 'u' ** !

** let wel op welke klemtoon u op 'u' plaatst, anders wordt dat ook nog verkeerd geïnterpreteerd ;-)

Vr.gr. scontra

fred-
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2011 19:44

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door fred- »

Fons, ik heb nog een tip om te testen: gebruik hemelwater om de wc te doorspoelen, is dat echt duurzaam?
En wist je dat elke (Google) zoekopdracht 10 Watt gebruikt? Dat heb ik gelezen maar is dat wel waar?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Geen oproepen meer plaatsen...
.

Zowel wij forum leden als de redactie en nog onze beide computers gebruiken energie voor dit te maken en lezen.
Dan besparen we dus stroomgebruik aan beide zijden......

En als ze dit gaan uitzenden, jammer, ik doe de TV dan wel even uit... goedkoper in standby stand.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door witte angora »

Doe de tv en internet helemaal de deur uit, komcomediant... Spaart nog veel meer stroom.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door sjohie »

Een douche-WTW plaatsen bij een badkamerrenovatie.

fred-
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2011 19:44

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door fred- »

Nou Fons, wanneer kom je met je resultaten?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door witte angora »

Zit net te denken aan de wekker. Die heb ik zelden nodig. Een elektrische is aardig, maar gebruik toch aardig wat stroom omdat hij permanent aan staat. Dus ik heb nu een ouderwetse analoge wekker die je handmatig op moet winden. Werkt perfect, ook bij stroomuitval. Juist bij stroomuitval.

En er hangt dus een 'gewone' analoge klok in de slaapkamer voor de tijd.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Revoked »

Wij trekken nooit de plee door. Als die vol zit, kopen we gewoon een nieuwe. Scheelt veel water hoor!

Gesloten