LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Radar »

Een bad nemen is natuurlijk heel ontspannend, maar is een korte douche niet duurzamer? En als je zin hebt in een biertje, is biologisch bier dan beter?

Deze zomer onderzoekt Fons hoe jij de wereld kan verbeteren door je consumentengedrag aan te passen. Heb jij duurzame tips? Laat ze weten!

Bekijk hier de video en lees meer.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door scontra »

Radar schreef:
12 jun 2019 10:09
Een bad nemen is natuurlijk heel ontspannend, maar is een korte douche niet duurzamer? En als je zin hebt in een biertje, is biologisch bier dan beter?

Deze zomer onderzoekt Fons hoe jij de wereld kan verbeteren door je consumentengedrag aan te passen. Heb jij duurzame tips? Laat ze weten!

Bekijk hier de video en lees meer.


Een bad nemen we als we daar zin in hebben en anders eenvoudig douchen, maar zonder daarbij op de tijd en/of het waterverbruik te letten. :oops:
Van dat oeverloze gekakel over "duurzaam" en nog meer van dergelijke ongedefinieerde kreten, krijg ik helemaal het 'heen en weer'.
Fonds gaat onderzoeken hoe ik "de wereld" kan verbeteren ?? Laat Fons dan eens bij zich zelf beginnen met zijn onderzoek en gaat hij dat dan wel op de fiets of te voet doen ?
Een biologisch biertje, wat een onzinnig geklets, laat ze maar eerst al dat 'suikerwater' uitbannen en dat is dan wel niet "duurzaam" maar wel beter voor lichaam en geest".

@Fons, dit is niet als 'op de man gespeeld ! :wink:

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ik douche zolang als ik zelf wil.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door scontra »

Sparen op de CO2 uitstoot !
Ik neem altijd en overal de gewone ouderwetse traptreden en ga (bijna) nooit met een roltrap en/of de lift.
Omdat je bij een lichamelijke inspanning meer CO2 uitstoot zou ik dus in het vervolg wel de roltrap of lift moeten gebruiken om de "wereld" te redden.
Of ik er zelf beter van wordt is echter de vraag ! Zelf denk ik van niet omdat ik dan (nog) minder lichamelijke beweging krijg dan dat ik nu al heb.
Kan Fons ook eens uitzoeken hoeveel uitstoot er wordt bespaart door niet trap te lopen, maar te rollen of te liften ? :oops:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij weten de meeste mensen wel wat 'beter' en wat 'slechter' is. Het punt is dat er een groep is die dat belangrijk vindt, maar er is ook een groep die het geen bal kan schelen. En een groot deel van die laatste groep wordt eerder recalcitrant van meer aandacht voor 'goede' dingen. Er is volgens mij veel meer winst te behalen door de houding van (een deel van) die laatste groep wat 'bij te sturen' dan om een keer te kiezen voor een biologisch biertje.
Laatst gewijzigd door kweenie op 12 jun 2019 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door angel1978 »

gezien bovenstaande reacties is het dus: gewoon alles zo duur maken dat mensen wel moeten

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door scontra »

angel1978 schreef:
12 jun 2019 10:46
gezien bovenstaande reacties is het dus: gewoon alles zo duur maken dat mensen wel moeten
Deze aardkloot bestaat al miljarden jaren en er hebben door die miljarden jaren heen altijd al klimaatwisselingen plaatsgevonden.
Eens de ijstijd en in de nabije toekomst mogelijk de woestenij van de alles verzengende hitte !
Dat houdt niets en niemand tegen, ook de onbeholpen"tijdelijke" aardbewoner de mens niet die nu even op deze aardkloot mag rondhuppelen.
In de toekomst zal ook de mens weer van de aarde verdwijnen, net als hij er in het verleden op de e.o.a. wijze zijn intrede heeft gedaan.
De aarde zal zich altijd en eeuwig aanpassen aan de omstandigheden van het moment, en daar hebben zelfs de vriendjes Wiebes en Klaver geen enkele invloed op.
We maken ons zelf gek en/of laten ons zelf gek maken en velen lopen, als makke en makkelijk beïnvloedbare schaapjes, achter de milieufreaks aan, die vervolgens hun zakken rijkelijk vullen met allerlei zgn. milieubesparende de producten en voorzieningen.

Het massaal plaatsen van zonnepanelen en windmolens is de eerst volgende milieuramp die op de agenda kan worden gezet, want over maximaal twee tot drie decennia moet al die zooi weer worden verwijdert omdat ze niet meer werken en/of toch niet zo milieuvriendelijk zijn als men ons nu doet voorspiegelen.
Ik zal dat, gelet mijn leeftijd, niet meer meemaken, maar heb nu al medelijden met de mensen die dan deze aardkloot zullen bewonen.
Gelukkig lopen daar dan van mij geen nakomelingen bij en dat maakt het e.e.a. voor mij persoonlijk al veel minder zorgelijk !

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door mahadma »

"Duurzaam" is het toverwoord anno nu.
Iedereen wil ieder ander zijn/haar "geloof" verkopen.
Dit "geloof" (lees duurzaam) verkopen werkt bij mij in het geheel niet.
Hoe langer en harder dat er gezegd wordt dat ik dat moet doen, des te harder ik het niet doe.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat betreft die zonnepanelen, Scontra, lees ik net dat dit, https://www.telegraaf.nl/nieuws/1170043 ... -nederland, nodig is om de klimaatdoelen te halen.
Volgens mij zijn we inderdaad compleet aan het doordraaien.

PacoRealet
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 dec 2017 22:12

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door PacoRealet »

Bad is veel duurzamer. Het duurt al heel lang voor dat het bad vol is. Dan ben je met een stortbad veel sneller klaar en kost minder water. Dus het ligbad is duurzamer omdat het lang duurt voor dat het vol is,

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door bennieol »

zomers douch ik me vaker ook omdat ik 150 liter water van 50 a 60 graden op het dak heb liggen. mijn douchtijd ligt voor meer dan 90% onder de vijf min.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn voorstel is met Fons onder de douche te gaan!

Dan besparen we 50% water en ongeacht hoe lang we dat doen!
Kan leuke uitzending worden...... mijn kleinkinderen staan ook altijd samen onder 1 douche, moeten meerdere doen!

boris.pasternak
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2018 12:10

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door boris.pasternak »

De moeder aller duurzame tips: bevolkingskrimp!

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door criticus2 »

duurzaam duurzaam. het onderzoek is al niet duurzaam. wat is de ecologische footprint daarvan ?
Er wordt zoveel onzin gedaan, incusief belasting voor het milieu, onder het mom van duurzaam..
hergebruik van artikelen lijkt mij behoorlijk duurzaam.
gewoon bier of biologisch? beiden niet, beiden zijn niet duurzaam want luxe. dus niet duurzaam, inclusief de weggooiverpakkingen..

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door kweenie »

Scontra, 'duurzaam' heeft niet alleen met milieu of broeikaseffect te maken. Duurzaam heeft ook te maken met op zodanige manier leven dat dit ook de lange termijn goed te doen is.

Van mijn part vind je dat elke aardbewoner straks in een Hummer moet kunnen rijden en dat de hele 'klimaatgekte overdreven is. Maar dat betekent wel dat je veel sneller door de (per definitie beperkte) hoeveelheid benzine heen gaat. Dat is dus niet zo praktisch. Ook daarom is het, los van enig milieu-effect, handig om meer duurzame oplossingen te bedenken. En toe te passen.

i.k.h
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2017 09:51

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door i.k.h »

Geen plastiek tasjes meer maar gewoon waszakken van 0.30 cm x 0.40 cm er passen ruim 1 kg fruit of groente in ze wegen niets nemen weinig ruimte in beslag en als ze vuil zijn gewoon in de wasmachine . Ik heb in elke grote boodschappentas een stelletje erbij en het gaat prima.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door scontra »

i.k.h schreef:
12 jun 2019 15:06
Geen plastiek tasjes meer maar gewoon waszakken van 0.30 cm x 0.40 cm er passen ruim 1 kg fruit of groente in ze wegen niets nemen weinig ruimte in beslag en als ze vuil zijn gewoon in de wasmachine . Ik heb in elke grote boodschappentas een stelletje erbij en het gaat prima.
Vertel dit ook eens in India, daar gaat elke minuut meer plastic de zee in als dat er in Nederland jaarlijks gebruikt werd voordat de ban op de plastictasjes.
Met dat verbod hier is overigens helemaal niets mis.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gewoon weer één keer per week in de teil en voor het volgende kind een keteltje heet water erbij. :lol:

Ruud Luttmer
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jun 2019 15:18
Locatie: Nieuwegein

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Ruud Luttmer »

Tank fossielvrije Blauwe diesel;
10, 20 of mogelijks zelfs 100%.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke duurzame tips heb jij? | Fons checkt duurzame tips

Ongelezen bericht door Lady1234 »

i.k.h schreef:
12 jun 2019 15:06
Geen plastiek tasjes meer maar gewoon waszakken van 0.30 cm x 0.40 cm er passen ruim 1 kg fruit of groente in ze wegen niets nemen weinig ruimte in beslag en als ze vuil zijn gewoon in de wasmachine . Ik heb in elke grote boodschappentas een stelletje erbij en het gaat prima.
Wat zijn waszakken?

En in zo’n formaat past hooguit een doperwt.

Gesloten