LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woningruil, maar woningcorporatie wil huis verkopen

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
HansDieteren
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2020 22:15

Woningruil, maar woningcorporatie wil huis verkopen

Ongelezen bericht door HansDieteren »

Ik wil even vragen hoe het zit met een woningcorporatie die een woning wil verkopen als de huurder verhuist. De dame in kwestie heeft een maisonnette woning in Utrecht. Ik heb een eengezinswoning met voor en achtertuin. Veel te groot voor 1 persoon. Het is een 4 kamer woning. Nu wil ik ruilen met deze dame die heel graag een tuin zou willen. Nu zegt de corporatie dat als deze dame verhuist zij de woning willen verkopen. Ik vraag mij af, omdat de dame in kwestie hier niets van afwist of dit wel mag. Als de ruil niet door kan gaan blijft mevrouw daar wonen. Mevrouw staat 2 maanden ingeschreven bij Woningnet. Het duurt gemiddeld 15 jaar voor je iets leuks aangeboden krijgt in Utrecht. Hetzelfde geld voor mij. En zonder een goede ruil blijf ik ook zitten waar ik zit. Hoop van u te horen.
M.v.g.

G.J. Dieteren

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woningruil, maar woningcorporatie wil huis verkopen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarom zou de huurder er weet van moeten hebben dat de coöperatie de woning wil verkopen? Dat gaat haar (en jou) niets aan.

Woningruil is niet zo simpel als het eruit ziet, de procedures rondom toewijzing van woningen staan dit soort praktische oplossingen in de weg.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningruil, maar woningcorporatie wil huis verkopen

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan blijft er weinig anders over dan te blijven zitten waar jullie zitten denk ik. Mocht mevrouw ooit kunnen verhuizen, dan kun je nu al op je klompen aanvoelen dat de woningvoorraad in die regio weer een stukje kleiner wordt, en de wachtlijsten nog een stukje langer.

Mocht je kleiner willen wonen: mij is het na 10 jaar gelukt, niet in de stad Utrecht, er buiten. Een drie-kamerwoning waar de kleinste slaapkamer gebruikt moet worden als opslagplaats voor je stofzuiger en dat soort dingen, want een fatsoenlijke werkkast is er niet. Voor een alleenstaande of een koppel prima te doen.

Als je van het OV afhankelijk bent kun je in de regio kijken: Woerden, Driebergen, Zeist, Bilthoven, Houten. Daar zijn treinstations, je bent zo in Utrecht. Nieuwegein en IJsselstein kunnen ook een optie zijn, dan moet je de sneltram pakken (die nu niet rijdt). In de regio kan het iets sneller gaan.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Woningruil, maar woningcorporatie wil huis verkopen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat een woningcorporatie doet met hun huis is aan hun. De huurder heeft geen zeggenschap wat er met het huis gaat gebeuren als die gaat verhuizen.
U beide wilt wel ruilen, maar het is niet aan u beiden om daar over te beslissen.

sake1987

Re: Woningruil, maar woningcorporatie wil huis verkopen

Ongelezen bericht door sake1987 »

In het stadje waar wij wonen heeft de woningbouw een straat met rijtjes woningen die als de huurders vertrekken de woning in de verkoop zetten.
Zoals boven al een paar keer is aangegeven , de woningbouw mag met hun woning doen wat zij willen en ze zullen geduldig wachten tot de huurster verhuisd of de woning in verhuurde staat verkopen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Woningruil, maar woningcorporatie wil huis verkopen

Ongelezen bericht door scontra »

HansDieteren schreef:
27 okt 2020 22:29
. Nu zegt de corporatie dat als deze dame verhuist zij de woning willen verkopen. Ik vraag mij af, omdat de dame in kwestie hier niets van afwist of dit wel mag. En zonder een goede ruil blijf ik ook zitten waar ik zit. Hoop van u te horen.
De dame in kwestie zal vertrokken zijn als de woning te koop wordt aangeboden en is dus geen belanghebbende in deze en zij hoefde derhalve van een verkoop, na haar vertrek, niet op de hoogte te worden gesteld.
En helaas voor u zit er niets anders op dan te blijven zitten waar u zit, of u moet de woning willen/kunnen kopen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Woningruil, maar woningcorporatie wil huis verkopen

Ongelezen bericht door scontra »

Morganlefay schreef:
28 okt 2020 10:02
Krijg een deja vu bij dit topic
Woningruil is al een tijd een dingetje en een verhuurder is helaas vrij in het verkopen van woningen.
Dat is nu eenmaal het voordeel en recht van een eigenaar en daar is niets 'helaas' bij !

peter17111962
Berichten: 578
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Woningruil, maar woningcorporatie wil huis verkopen

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Dit gebeurd overal, ook hier in de gemeente gebeurd dat. De reden hier is dat in mijn gemeente een nieuwe wijk is
gebouwd en dat de verhuurder van de oudere woningen af wi. Hier hebben zelfs veel huurders vorig jaar een
brief gehad met de tekst; Voor het geval U het niet wist en indien U dat zou willen, Er bestaat nu de mogelijkheid om
uw huidige huurwoning van ons te kopen. Heeft U interesse? Maak een afspraak op ons kantoor.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Woningruil, maar woningcorporatie wil huis verkopen

Ongelezen bericht door omega19 »

HansDieteren schreef:
27 okt 2020 22:29
Ik wil even vragen hoe het zit met een woningcorporatie die een woning wil verkopen als de huurder verhuist. De dame in kwestie heeft een maisonnette woning in Utrecht. Ik heb een eengezinswoning met voor en achtertuin. Veel te groot voor 1 persoon. Het is een 4 kamer woning. Nu wil ik ruilen met deze dame die heel graag een tuin zou willen. Nu zegt de corporatie dat als deze dame verhuist zij de woning willen verkopen. Ik vraag mij af, omdat de dame in kwestie hier niets van afwist of dit wel mag. Als de ruil niet door kan gaan blijft mevrouw daar wonen. Mevrouw staat 2 maanden ingeschreven bij Woningnet. Het duurt gemiddeld 15 jaar voor je iets leuks aangeboden krijgt in Utrecht. Hetzelfde geld voor mij. En zonder een goede ruil blijf ik ook zitten waar ik zit. Hoop van u te horen.
Ik begrijp de logica niet. De 4 kamer woning is dan toch ook te groot voor deze dame alleen ?

Ik denk dat de woningcorporatie ook geen 4 kamerwoning aan 1 persoon zullen gunnen. Daar zullen minimaal 3 personen moeten gaan wonen als het er al niet meer zijn ( en terecht )

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woningruil, maar woningcorporatie wil huis verkopen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Veel woningcorporaties accepteren tegenwoordig niet dat 1 persoon in een vierkamerwoning gaat wonen. Vaak moeten dat minimaal twee personen zijn.

Verkoop is een reden om geen toestemming te geven aan woningruil:
"Ook als je wilt ruilen met een woning die de Alliantie binnenkort wil verkopen, kan dit een ruil in de weg staan."
https://www.de-alliantie.nl/speciale-pa ... orwaarden/

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningruil, maar woningcorporatie wil huis verkopen

Ongelezen bericht door witte angora »

omega19 schreef:
28 okt 2020 11:47

Ik denk dat de woningcorporatie ook geen 4 kamerwoning aan 1 persoon zullen gunnen. Daar zullen minimaal 3 personen moeten gaan wonen als het er al niet meer zijn ( en terecht )
Dat zou in Utrecht inderdaad een tweede reden kunnen zijn om de ruil te weigeren. Als alleenstaande kun je wel op een 4-kamerwoning reageren, maar eerst komen alle kandidaten aan bod die met twee of meer zijn. Dat zal dus niet zo snel lukken.
De woning past bij de gezinssamenstelling van beide partijen;

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Woningruil, maar woningcorporatie wil huis verkopen

Ongelezen bericht door omega19 »

fonsflons schreef:
28 okt 2020 12:12
omega19 schreef:
28 okt 2020 11:47

Ik begrijp de logica niet. De 4 kamer woning is dan toch ook te groot voor deze dame alleen ?
Verhaal nog een keer lezen. TS vind zijn woning te groot. Dame niet.
Dat snap ik, maar is niet wat ik zeg

sake1987

Re: Woningruil, maar woningcorporatie wil huis verkopen

Ongelezen bericht door sake1987 »

Tegenwoordig wordt er gekeken naar scheefhuren.
Dus het is helemaal niet gezegd, ook al was niet de bedoeling het huis te verkopen, of deze ruil geaccepteerd zou worden.
Ten eerste moet het inkomen van de huurder kloppen, niet te hoog en niet te laag.
Ook wordt meegenomen (al meerdere keren genoemd) het aantal personen per woning.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Woningruil, maar woningcorporatie wil huis verkopen

Ongelezen bericht door sjohie »

fonsflons schreef:
28 okt 2020 09:56
Vaak kan de zittende huurder een huis overnemen voor een goedkopere prijs dan in de vrije verkoop. Wellicht is dat een optie. Huis overkopen van woningbouw, en daarna 1:1 doorverkopen aan jou?
Die woningcorporaties zijn niet gek, zo'n verkoop aan een huurder, is meestal voorzien van allerlei extra doorverkoop-clausules om speculatie, en dit soort constructies, voor te zijn.

Gesloten