LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 1100 euro boete voor veranderen voornaam op vliegticket TUI

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Leontine65
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2016 01:25

1100 euro boete voor veranderen voornaam op vliegticket TUI

Ongelezen bericht door Leontine65 »

Mijn man wilde mij verrassen om voor ons 20 jarig huwelijk, samen voor het eerst weer sinds onze huwelijksreis, op vakantie te gaan naar Mauritius.
Hij heeft de reis spontaan geboekt en wij kwamen pas erachter toen wij de tickets kregen toegezonden, dat hij zijn roepnaam : Pierino had ingevuld, ipv Pietro wat er op zijn paspoort staat.
Alle andere gegevens zijn correct, ik heb toen direct Emirates gebeld om dat te veranderen, dat kon voor 50 dollar, zei het niet dat wij door Tui als groep zijn geboekt op de vluchten, hiervan zijn wij als consument absoluut niet op de hoogte....!, zodat wij nu niet de naam zelf kunnen veranderen, maar dat Tui dat moet doen.
Ik heb Tui gebeld om het te veranderen en nu moeten wij elfhonderd euro gaan betalen aan Tui om mijn man's voornaam op het ticket te veranderen!!! Er moet een nieuw ticket worden gekocht!! Wij zijn nu volledig van de kaart en geloven onze oren niet!! Bij Tui moeten wij elfhonderd euro betalen om de voornaam te veranderen en bij Emirates, de luchtvaart maatschappij die ons zal vliegen had het maar 50 dollar gekost om de ticket te veranderen!! Wij gaan ervan uit dat wanneer wij een reis boeken voor 2 personen dat wij induvidueel een reis boeken, en niet als groep worden geboekt, en natuurlijk is het super dom dat mijn man zijn roepnaam ipv zijn naam op t paspoort heeft ingevuld, en dat daar dan wat administratiekosten aan zijn verbonden begrijpen wij, maar 1100 euro!!!.....??????
En als je dan ook nog hoort dat het gewoon voor 50 dollar zou kunnen worden opgelost en het nu alleen niet kan omdat Tui ons als groep heeft geboekt, dan stort je hele wereld in en is onze droomreis volledig in het honderd gelopen. Dit bedrag is onacceptabel.
Mijn man had gevraagd aan Tui wat het dan zou kosten om de hele reis te annuleren, dat zou dan 2700 euro zijn, dus nu wij hebben geen keus dan het bedrag te betalen, anders verliezen wij onze reis en nog meer geld! Echt vreselijk.....
Dit kan toch niet??
Hoe is het mogelijk dat er zoveel verschil in kosten zijn om alleen een voornaam te veranderen op een ticket?

Regggy
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 mei 2010 20:12

Re: 1100 euro boete voor veranderen voornaam op vliegticket TUI

Ongelezen bericht door Regggy »

Je kunt er lang en breed over praten, de fout ligt bij jullie door de reis zo te boeken op de verkeerde naam. TUI geeft dit erg duidelijk aan op de website. Ja, natuurlijk zijn de prijzen belachelijk om de naam aan te passen, maar ze mogen dit doen. Je kunt hier dan ook weinig tegen beginnen dan blijven zeuren tegen TUI en hopen op wat coulance. hier op het forum zal weinig voor je gedaan kunnen worden.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 1100 euro boete voor veranderen voornaam op vliegticket TUI

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat weet ik nog zo net niet. Die kosten zijn buitenproportioneel in mijn ogen. Zeker als je weet dat het ook voor $50,00 kan. Mijn vrouw heeft dat ook een keer gehad toen haar werkgever de verkeerde voorletter door had gegeven: voor 70 euro was dat gecorrigeerd.

Dat TUI jullie blijkbaar ongevraagd en zonder kennisgeving als groep inschrijft, is prima, maar eventuele nadelen daarvan mogen mijns inziens niet voor jullie rekening komen.

je kunt sowieso een klacht indienen bij TUI zelf, en als je er niet uitkomt kan je je melden bij de geschillencommissie (zie hier). Heb je een reis- of rechtsbijstandsverzekering?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: 1100 euro boete voor veranderen voornaam op vliegticket TUI

Ongelezen bericht door ciske »

Ik ben het met moneyman eens, is toch een belachelijk bedrag vanwege een verkeerde voornaam. Iets bij betalen is niet het ergste maar dit bedrag is gewoon bezopen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 1100 euro boete voor veranderen voornaam op vliegticket TUI

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik ben het hier ook mee eens, ok stom verkeerde voornaam , maar € 1100 voor het veranderen betalen is i.d.d buitenproportioneel! En annuleren € 2700 boete..... :shock:
Ik vind dit een uitgesproken item voor Omroep Max , waar je dan bij het programma " de groeten van Max" je verhaal kunt doen.
Zij duiken er dan in en vaak krijgen ze zo het e.e.a voor elkaar.
Het programma komt pas weer in 2017 , maar je kunt nu al best contact met hen opnemen.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: 1100 euro boete voor veranderen voornaam op vliegticket TUI

Ongelezen bericht door Har06 »

ciske schreef:Ik ben het met moneyman eens, is toch een belachelijk bedrag vanwege een verkeerde voornaam. Iets bij betalen is niet het ergste maar dit bedrag is gewoon bezopen.
wat is de bijdrage van Ciske muv belachelijk en bezopen.

zie AV Tui en je weet waar je over praat, al hoewel : de bedragen zijn buiten gewoon proportioneel hoog te noemen, Ts ik zou het boekingsburo eea laten wijzigen en je niet laten door sturen, kun je niet beter en goed
koper annuleren ?????

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 1100 euro boete voor veranderen voornaam op vliegticket TUI

Ongelezen bericht door Moneyman »

Har06 schreef:
ciske schreef:Ik ben het met moneyman eens, is toch een belachelijk bedrag vanwege een verkeerde voornaam. Iets bij betalen is niet het ergste maar dit bedrag is gewoon bezopen.
wat is de bijdrage van Ciske muv belachelijk en bezopen.

zie AV Tui en je weet waar je over praat, al hoewel : de bedragen zijn buiten gewoon proportioneel hoog te noemen, Ts ik zou het boekingsburo eea laten wijzigen en je niet laten door sturen, kun je niet beter en goed
koper annuleren ?????
Heb je het topic weer eens niet gelezen? Annuleren kost zelfs € 2700,00...

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: 1100 euro boete voor veranderen voornaam op vliegticket TUI

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

misschien als je er met tui niet uitkomt beter een nieuwe retourvlucht boeken op deze zelfde datum???

al vraag ik me echt af of dit staan kan blijven voor een geschillencommisie, voorwaarden kan het instaan maar dit wil niet altijd zeggen dat deze ook wettelijk onderbouwd zijn, het gebeurt nog al eens dat voorwaarden van winkels of reisorganisatie's overruled worden...

Leen en Linda
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 aug 2013 10:51

Re: 1100 euro boete voor veranderen voornaam op vliegticket TUI

Ongelezen bericht door Leen en Linda »

Beste Leontine65. Wij (bijna 69 jaar - waarvan hij hartpatiënt) hebben op 16 juni 2016 ook een hele nare ervaring met TUI en TUIfly opgedaan op Eindhoven Airport nét voor vertrek naar Fuerteventura. Wij zijn daar namelijk zonder enige aanleiding van onze 8 maanden daarvoor gereserveerde - om medische reden, vliegtuigstoelen gezet - welke nota bene met schriftelijke toestemming van de directie zijn verkregen. Wij kregen de opdracht van de piloot of copiloot om ogenblikkelijk het vliegtuig te verlaten of andere vliegtuigstoelen te aanvaarden waardoor wij uit elkaar kwamen te zitten. Onze levensreddende medicatie in welke zich in de bagagebak boven ons bevond konden wij niet meenemen. Wij hebben (noodgedwongen) het vliegtuig verlaten en daarmee strandde onze vakantie al vóór vertrek. Nadien heeft zich een hele rel met TUI voorgedaan, echter zij reageren nergens op - behalve dat ze met een noodgang onze reissom hebben terugbetaald. Wij beschikken over de telefoonnummers en e-mailadressen van de complete directie, echter zij zwijgen in alle talen. Ga eens Google en typ in: ervaringen met tuifly en lees de reviews, je weet echt niet wat je allemaal over TUI leest. Wellicht is het een idee dat alle TUI-gedupeerden zich groeperen en gezamenlijk naar het hoofdkantoor in Enschede bezoeken. Als de beheerder van deze website dit toe staat, kun je ons 06 nummer krijgen. Met vriendelijke groet, Leen en Linda.

jeroen09
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2016 15:41

Re: 1100 euro boete voor veranderen voornaam op vliegticket TUI

Ongelezen bericht door jeroen09 »

Zelf zou ik het zo laten; 99% kans dat er niets gebeurt.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: 1100 euro boete voor veranderen voornaam op vliegticket TUI

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt. Vakantie naar Tenerife, vliegen met Ryanair. Had m'n vriendin mijn roepnaam gebruikt voor de boeking en niet de naam die in mijn paspoort staat. Resultaat: bij de incheckbalie nog een nieuw ticket kopen.

Was voor mij direct de laatste keer dat ik met Ryanair heb gevlogen.

Tuurlijk ligt de fout niet bij Ryanair maar dit is gewoon onbeschoft gebruik maken van de mogelijkheden.
Nee, Ryanair nooit neer.
:oops: :oops: :oops:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 1100 euro boete voor veranderen voornaam op vliegticket TUI

Ongelezen bericht door moederslink »

Harm.calc schreef:Ik heb iets soortgelijks meegemaakt. Vakantie naar Tenerife, vliegen met Ryanair. Had m'n vriendin mijn roepnaam gebruikt voor de boeking en niet de naam die in mijn paspoort staat. Resultaat: bij de incheckbalie nog een nieuw ticket kopen.
Was voor mij direct de laatste keer dat ik met Ryanair heb gevlogen.
Tuurlijk ligt de fout niet bij Ryanair maar dit is gewoon onbeschoft gebruik maken van de mogelijkheden.
Nee, Ryanair nooit neer.
:oops: :oops: :oops:
Dit ben ik beslist niet met je eens Harm.
Iedereen weet zolangzamerhand toch echt wel dat je de namen/ initialen uit je paspoort letterlijk moet overnemen bij het boeken.
Heb je dat niet gedaan, moet je het veranderen en dat kost geld.
In het geval van TS is € 1100 hiervoor betalen buiten alle proporties .

Alswin
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:46

Re: 1100 euro boete voor veranderen voornaam op vliegticket TUI

Ongelezen bericht door Alswin »

Nou, dan zijn ze goedkoper geworden.
Natuurlijk, niet zo handig om een roepnaam te gebruiken. Geen idee meer hoe dat is gebeurd, maar kennelijk is ook bij ons de roepnaam op het invulveld bij het online inchecken terecht gekomen. Dat zou ons voor een vlucht van ca €80,- aanvullend €320,- extra hebben gekost. We zijn toen rechtsom gekeerd.
OK een foutje in eerste aanleg bij onszelf bij het inchecken. Maar dit soort administratieve kosten als afstraffing is buiten alle proporties.
Ik heb geen zin om in dergelijke negatieve ervaringen te investeren, daarvoor is het bedrag nog net iets te laag, maar ik schat de kans hoog in dat Ryanair hierop door de rechter zou worden teruggefloten als iemand hier echt een zaak van maakt. Ook voor vrije overeenkomsten geldt nog altijd dat de grenzen van redelijkheid niet mogen worden overschreden.
Als er maar genoeg negatieve reclame op de social media verschijnt, houdt dit misschien vanzelf eens op.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 1100 euro boete voor veranderen voornaam op vliegticket TUI

Ongelezen bericht door berndv »

Alswin schreef:OK een foutje in eerste aanleg bij onszelf bij het inchecken. Maar dit soort administratieve kosten als afstraffing is buiten alle proporties.
dat zijn keuzes die gemaakt worden bij het type ticket dat geboekt wordt. Het is geen afstraffing.
Alswin schreef:maar ik schat de kans hoog in dat Ryanair hierop door de rechter zou worden teruggefloten als iemand hier echt een zaak van maakt.
tuurlijk. Er wordt een keuze gemaakt om een goedkoop ticket op naam te boeken, er zijn gewoon tickets die niet op naam zijn, of overdraagbaar zijn. Deze tickets zijn vele malen duurder. Waarom dan niet gewoon 1 klasse maken, alle tickets flexibel en de goedkope tickets er helemaal uit.

Zo lang er 2 types tickets zijn, waarbij 1 type behoorlijk wat duurder is, zullen deze kosten gerechtvaardigd zijn. Anders kan iedereen een ticket boeken en per ongeluk de verkeerde naam opgeven, want wijzigen is dan altijd goedkoper dan het duurdere, flexibelere, ticket.
https://www.consumentenbond.nl/vluchtve ... f-wijzigen
Alswin schreef:Als er maar genoeg negatieve reclame op de social media verschijnt, houdt dit misschien vanzelf eens op.
ja, vast een zeker (niet). Zo lang er geen wettelijke regels zijn, de consument een keuze heeft, en de website duidelijk de voorwaarden aangeeft, houdt dit niet vanzelf op.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 1100 euro boete voor veranderen voornaam op vliegticket TUI

Ongelezen bericht door 16again »

berndv schreef:Zo lang er 2 types tickets zijn, waarbij 1 type behoorlijk wat duurder is, zullen deze kosten gerechtvaardigd zijn.
Pardon?
Dan kun je als luchtvaartmaatschappij dus een duurder product aanbieden, wat wellicht niemand afneemt, en dat zou een rechtvaardiging zijn voor buitensporig hoge wijzigingskosten aan het goedkope product.

Naar mijn idee zijn kosten gerechtvaardigd indien deze verband houden met de daadwerkelijk gemaakte kosten.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 1100 euro boete voor veranderen voornaam op vliegticket TUI

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
berndv schreef:Zo lang er 2 types tickets zijn, waarbij 1 type behoorlijk wat duurder is, zullen deze kosten gerechtvaardigd zijn.
Pardon?
Dan kun je als luchtvaartmaatschappij dus een duurder product aanbieden, wat wellicht niemand afneemt, en dat zou een rechtvaardiging zijn voor buitensporig hoge wijzigingskosten aan het goedkope product.

Naar mijn idee zijn kosten gerechtvaardigd indien deze verband houden met de daadwerkelijk gemaakte kosten.
dat ben ik met je eens, de prijzen in de vliegwereld zijn sowieso dubieus. Maar het gevolg dat je dan krijgt heb ik ook aangeven, namelijk 1 soort tickets, namelijk de flexibele vorm, tegen de prijzen die gelden voor de flexibele norm. Aangezien ik niet gauw zie dat ze de flexibele tickets goedkoper aan gaan bieden, zal het vaste ticket dusdanig in prijs stijgen, dat een wijziging direct betekent dat je overgaat naar de flexibele vorm.

Gesloten