LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 36 uur vertraging TUI Arkefly

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
mariskahelderman
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mar 2008 11:35

Re: 36 uur vertraging TUI Arkefly

Ongelezen bericht door mariskahelderman »

Toos,

Bedankt voor de reactie. Ik heb mijn verzekeringen bij Interpolis geregeld dus ik zal bij hun eens gaan informeren wanneer ik terug ben wat hun voor mij kunnen regelen. Mag ik vragen wat jullie vergoed kregen?

groeten,
Mariska

toos123
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jan 2006 12:50

Re: 36 uur vertraging TUI Arkefly

Ongelezen bericht door toos123 »

Wij zijn er nog mee bezig. Onze rechtsbijstand gaat zowel arkefly als Tui aansprakelijk stellen volgens de normen van de europese verordeningen, die kun je trouwens terugvinden op de site van euclaim. Daarnaast is er een stukje bedorven reisgenot meegenomen in de claim. De schadeclaim die neergelegd wordt komt neer op een groot deel van de reissom. Wij hebben al wel onze gemiste dagen vergoed gekregen van de reisverzekering, waren er ook 2.

vivaturkije
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2008 15:17

Re: 36 uur vertraging TUI Arkefly

Ongelezen bericht door vivaturkije »

Ik heb zelf gelukkig niet gevolgen met arke fly, en zal het dan ook niet doen. Ik kan wel melden dat Arke zijn vliegtuigen verhuurd aan het ministerie van defensie om soldaten uit afghanistan op te halen, met als het gevolg mega vertragingen in de burgermaatschappij. Misschien iets om te vermelden bij de claims. :!:

msj
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 dec 2007 00:20

Re: 36 uur vertraging TUI Arkefly

Ongelezen bericht door msj »

Het verschilt van geval tot geval of je voor compensatie en/of vergoeding in aanmerking komt. Dat hangt onder andere af van de reden van de vertraging/annulering en de nationaliteit van de vliegmaatschappij. Een goede standaardbrief bevat altijd de rechtsgrondslagen: artikel 19 Verdrag van Montreal, Verordening (EG) 261/2004, Verordening (EG) 2027/97, artikel 7:507 BW, artikel 7:510 en/of artikel 8:1396 BW. Als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt dan kun je beter gebruik maken van reisrecht.nl (bijna de helft goedkoper dan EUclaim.nl en breder dienstenpakket, dus grotere kans op succes).

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: 36 uur vertraging TUI Arkefly

Ongelezen bericht door sprookje »

Geplaatst op 24 Mrt 2008 15:21 door vivaturkije


--------------------------------------------------------------------------------

Ik heb zelf gelukkig niet gevolgen met arke fly, en zal het dan ook niet doen. Ik kan wel melden dat Arke zijn vliegtuigen verhuurd aan het ministerie van defensie om soldaten uit afghanistan op te halen, met als het gevolg mega vertragingen in de burgermaatschappij. Misschien iets om te vermelden bij de claims


Dan kan jij zeker niet oordelen :roll:
Alsof de turkse maatschappijen zoveel beter zijn!niet dus nog erger!
Niet iedereen heeht problemen met arke
Ben zelf wel tevreden over arke en heb geen probleem om met hen te vliegen.

toos123
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jan 2006 12:50

Re: 36 uur vertraging TUI Arkefly

Ongelezen bericht door toos123 »

Zou zeggen blijf lekker vliegen met Arkefly, Sprookje. Wil je oordeel ook wel horen als het een keer echt goed mis gaat op een vlucht van Arke. Dus geen luxe hotel als compensatie, uren wachten zonder iets te weten, als een kudde beesten bij elkaar de bus in gedreven worden. Dit zijn geen uitzonderingen. De tip van Vivaturkije kan wel degelijk van belang zijn. Er wordt standaard geschermt met technische redenen of operationele redenen. Als ze vertraging hebben omdat ze soldaten naar afghanistan vliegen zullen ze echt niet vertellen. Wij moesten met simpele sportvliegtuigjes van punta cana naar jamaica omdat we niet door konden vliegen. Reden operationele reden. Was je reinste kletskoek want er ging een nieuwe crew op het vliegtuig en ze vlogen weer terug. Waarom ze niet doorvlogen naar jamaica, geen idee. Het klopt dat turkse maatschappijen ook met vertragingen kampen, maar zo bont als arkefly het maakt, geloof het niet.

bjondy
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2008 22:52

Re: 36 uur vertraging TUI Arkefly

Ongelezen bericht door bjondy »

Ben net terug van Isla de Margarita met Arke(f)ly. Heen 3 uur vertraging, met allerlei smoezen. Vliegtuig al vertraagd, bemanning niet te vinden (wat niet waar was en de bemanning zelf niet wist) en uiteindelijk bleek er een technisch probleem te zijn in de vleugels. Zeg dat dan meteen, er wil niemend met een defect vliegen. Terugreis viel mee. Begon met 2 uur vertraging, werd uiteindelijk 1. Denk dat er maar 1 hele grote tip is voor Arkef(l)y... Wees duidelijk in de communicatie!!

Ik heb geruchten gehoord dat er deze week wederom een vlucht van Arkef(l)y 36 uur aan de grond heeft gestaan, weet iemand hier meer van?

mariskahelderman
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mar 2008 11:35

Re: 36 uur vertraging TUI Arkefly

Ongelezen bericht door mariskahelderman »

Ik had in een van mijn eerdere berichten gezet dat de vertragingen van arke al een week duurde. Nu ik op curacao zit en een vriendin van me spreek bleek de vertraging van dat weekend daarvoor van martinair. Die van arke was dus ind van een paar dagen en niet al van het weekend daarvoor. Maar hoe dan ook was hun gehele aanpak een schande van handelen naast de schandalige vertraging van 30,5 uur. Hoe dan ook moet ik nog terug met arke straks naar Nederland. Ik hoop dat ik net zoveel geluk heb als sprookje. Anders kom ik toch in de knoei met me werk.

Bedankt trouwens voor de tips. Ga er zeker werk van maken als ik thuis ben.

Gr. Mariska

ingepingel
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2008 08:38

Re: 36 uur vertraging TUI Arkefly

Ongelezen bericht door ingepingel »

Ik ben werkzaam in de reiswereld, nee niet bij Arkely ;) maar weet wel redelijk hoe het daar in elkaar steekt.

Ook ik heb een aantal keren met Arkefly gevlogen, zowel positief als negatief. Het nadeel met Arkefly is dat ze weinig toestellen hebben vooral intercontinentaal (3).

1 x 28 uur vertraging gehad (Rhodos), bird-strike, en 1 x 1,5 uur (Jamaica) doordat passagiers telaat waren met instappen omdat ze nog even snel en slof sigaretten wilde halen, waardoor Arkefly hun slot miste en opnieuw toestemming moest vragen om op te stijgen.

Arkefly huurt ook bij grote vertragingen een ander vliegtuig van een luchtvaartmaatschappij om de mensen alsnog op hun vakantiebestemming te krijgen. Het probleem is alleen dat er wel een vliegtuig beschikbaar moet zijn. In drukke periodes is dit vaak lastig, zoals bijv. in schoolvakanties, pasen, kerstmis, omdat ander maatschappijen ook in die periode vaak extra vluchten inzetten.

Martinair is een onderdeel van KLM, dus die heeft sneller een vliegtuig geleased dan een zelfstandige maatschappij zoals Arkelfy.

Arkefly vliegt geen militairen naar Afghanistan toe. Het is waar dat ze een keer een toestel verhuurd hebben aan defensie, maar die ging naar Kreta toe. Hier raakte het toestel tijdens het parkeren de vleugel tegen een ander toestel waardoor deze 1 week aan de grond moest staan voor reparatie. Op hetzelfde moment was er een arkefly toestel op de Dom. Rep. dat een defect aan de motor had. Dit onderdeel moest ingevlogen worden vanuit Miami. Doordat het zeer slecht weer was konden ze vanuit Miami niet landen en moesten terugkeren.Ik vind dit omstandigheden waar Arkefly niets aan kan doen.

Ik ben het er mee eens dat de communicatie beter kan naar de passagiers, maar ik denk dat niemand in een vliegtuig stapt dat een defect heeft van een van de motoren.

toos123
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 jan 2006 12:50

Re: 36 uur vertraging TUI Arkefly

Ongelezen bericht door toos123 »

Ingepingel, op zich heb je gelijk en is het soms echt overmacht. In ons geval betrof het een vlucht op 24 januari, dus geen drukke periode en wisten ze de avond voor we zouden vliegen al dat er een probleem was met een vliegtuig op curacao. Alle tijd zou je zeggen op iets te regelen. Maar nee, dat was blijkbaar niet gebeurd en liepen wij alleen al op schiphol 7.5 uur vertraging op. Wij vlogen met air Pullmantur naar de dominincaanse republiek , vlogen wij niet verder en werden in en hotel gedropt. Het vliegtuig vloog wel weer terug naar nederland. Waarom dan niet door naar jamaica? De mensen die daar zaten te wachten op onze vlucht werden terug gevlogen naar de dom. rep met inzel air. En wij de dag erop met sportvliegtuigjes naar jamaica. Naar mijn mening is het allemaal aan elkaar geknutselt. Als ze door waren gevlogen naar Jamaica, zoals overigens gezegd was dat zou gebeuren, dan zouden er ook geen claims geweest zijn. Ik heb ook het idee dat als ze niet kunnen vliegen ze een jakkietakkie airline inhuren om toch mensen op hun bestemming te brengen en dan zie je wat er vorig weekend gebeurde, hun eigen vliegtuig is kapot, ze huren een ander in waar ook iets mis mee is. Gevolg 2 dagen vertraging. Het leed zou minder zijn als Arke in dit soort gevallen hun passagiers op een eerlijke manier zouden voorlichten en doen wat ze volgens de europese verordeningen behoren te doen. Nu wordt je aan je lot overgelaten, het standaard antwoord is "wij weten ook niks", en worden er dingen beloofd die ze niet na kunnen komen of gewoon niet waar zijn. En als mensen dan uiteindelijk een claim neerleggen dan worden ze met een fooi afgescheept. Arkefly moet in dit soort gevallen hun verantwoording nemen en geven waar je als klant recht op hebt. Dan heb ik het niet alleen over een schadevergoeding of een fatsoenlijk vliegtuig, maar ook de service in een tijdelijk onderkomen waar je tenslotte toch voor betaald hebt.

diepezucht
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 mei 2006 13:49

Re: 36 uur vertraging TUI Arkefly

Ongelezen bericht door diepezucht »

1 x 28 uur vertraging gehad (Rhodos), bird-strike, en 1 x 1,5 uur (Jamaica) doordat passagiers telaat waren met instappen omdat ze nog even snel en slof sigaretten wilde halen, waardoor Arkefly hun slot miste en opnieuw toestemming moest vragen om op te stijgen.
In Jamaica (en de rest van de Carib) doen ze niet aan slots.
Arkefly huurt ook bij grote vertragingen een ander vliegtuig van een luchtvaartmaatschappij om de mensen alsnog op hun vakantiebestemming te krijgen. Het probleem is alleen dat er wel een vliegtuig beschikbaar moet zijn. In drukke periodes is dit vaak lastig, zoals bijv. in schoolvakanties, pasen, kerstmis, omdat ander maatschappijen ook in die periode vaak extra vluchten inzetten.

Martinair is een onderdeel van KLM, dus die heeft sneller een vliegtuig geleased dan een zelfstandige maatschappij zoals Arkelfy.
ArkeFly is 100% TUI, 's werelds grootste touroperator met een zeer grote vloot aan toestellen. Zusterbedrijven als JetAir en Thomson vliegen óók met de 767, het Franse Corsair beschikt weer over andere toestellen voor de lange afstand die eventueel 'geleend' kunnen worden. Martinair is maar 50% KLM en heeft al in geen jaren meer een toestel van de halfmoeder ingehuurd.

Arkefly vliegt geen militairen naar Afghanistan toe. Het is waar dat ze een keer een toestel verhuurd hebben aan defensie, maar die ging naar Kreta toe. Hier raakte het toestel tijdens het parkeren de vleugel tegen een ander toestel waardoor deze 1 week aan de grond moest staan voor reparatie.
ArkeFly vliegt in rustige periodes wel vaker voor defensie. Bij het door jou genoemde incident reed de TFL767 geheel zelfstandig tegen een lantaarnpaal. Foto's hiervan zijn wel ergens op het net te vinden. De grondtijd daarna was niet een week, maar minimaal een maand. Even is er zelfs sprake geweest dat het toestel totalloss zou zijn, een stuk vleugel van 2 meter plak je er niet zo maar weer aan.

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: 36 uur vertraging TUI Arkefly

Ongelezen bericht door Marco Polo »

@diepezucht

Diep respect voor je kennis van zaken!

vivaturkije
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2008 15:17

Re: 36 uur vertraging TUI Arkefly

Ongelezen bericht door vivaturkije »

Nou ik weet wel dat Arkefly meer toestellen nodig heeft ze hebben er 5 en vluchten voor 8 die ze dan ook zo zouden moeten gebruiken.
Wat er gezegd wordt dat arke volledig TUI is, dat weet ik niet, maar als het de grootste touroperator is zoals wordt gesteld, dan kunnen ze binnen notime een charter regelen binnen hun eigen bedrijf. Maar dat wordt dus niet gedaan.
Hoe verklaar je dit dan.

vivaturkije
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2008 15:17

Re: 36 uur vertraging TUI Arkefly

Ongelezen bericht door vivaturkije »

Hierbij nog een verhaal......enne militairen werden vanuit Minhad (de verenigde emiraten gehaald naar Kreta, en niet van kreta naar nederland, dat deed transavia even voor de informatie.....Mijn neefje zat namelijk zelf in het arke vliegtuig vanaf Minhad, en mijn zoon zit nu in Afghanistan dus ga dit niet betwisten).

thelatinworld schreef:
Vertraging inmiddels 12.1/2 uur. November ging goed met ArkeFly wat de vertragingen betreft, maar deze maand: 9 december 11 uur vertraging. 16 december 3 dagen vertraging.


Arke heeft op dit moment wat behoorlijke vlootproblemen.
ArkeFly heeft 3 boeing 767's welke gebruikt worden om "lange" vluchten mee te doen. In het winterseizoen staan er continu 2 ingepland, en staat er 1 als reserve (over-capaciteit), daar het een rustige periode is voor chartermatschappijen. Alleen in de kerstvakantie is er gen overcapacitiet, net zoals in het hoogseizoen.

Tegelijk met het probleem van 9 december (72 uur vertraging door defect toestel op Puerto Plata) deed zich nog een probleem voor. De Nederlandse overheid maakt wekelijks gebruik van 1 ArkeFly toestel om Nederlandse militairen op te halen uit Afghanistan naar Kreta, om zich voor te bereiden op hun thuiskomst. Dit toestel is echter bij het taxieen op de luchthaven van Chania (kreta, Griekenland) tegen een lichtmast gereden met de rechtervleugel (verkeerd binnengehaald door de luchtverkeersleiding, buiten de schuld van ArkeFly om). Gevolg hiervan is dat dit toestel nu stuk staat (stuk van de vleugel afgebroken) op Kreta en dus niet ingezet kan worden gedurende 4 weken. Dit alles gebeurde op 10 december.Dit betekend dus dat de zogenoemde reservekist buiten gebruik is. (stuk is en niet kan vliegen. In vliegtuigtermen AOG, dat betekend Aircraft On Ground)

Verder moesten in diezelfde week de 2 andere 767's hun verplichte "check" doen, waardoor ze 1 dag niet ingezet konden worden. De vluchten van die kisten worden dan normaliter overgenomen door de kist die reserve staat gedurende een rustige periode (grote checks vinden altijd plaats in de rustige winterperiode), echter er is geen reservekist voorhanden, die stond tenslotte stuk op Kreta. Ook bij andere maatschappijen zijn weinig tot geen reservekisten voorhanden. Gevolg: vertraging

Verder is er nog het probleem dat het vanaf de week voor de kerstvakantie tot de week na de kerstvakatie wel druk is voor de NL chartermaatschappijen, daar er met de kerstvakantie extra veel Nederlanders tussenuit willen. Dit betekend dat dan volgens de normale dienstregeling de 3e Boeing 767 ook ingezet zou worden. Echter, die staat nog steeds stuk op Kreta. Dat betekend dus kortweg dat de diensten voor de 3 kisten van ArkeFly op dit moment door 2 kisten worden gevlogen, plus eventuele extra inhuur wat schaars voor handen is. Zoals je zult begrijpen gaat dit niet zonder vertragingen gepaard. Extra inhuur is amper voorhanden, zeker in de kertsvakantie niet.
De problemen in de vloot en de daarbij behorende vertragingen hebben dus te maken met het feit dat er 1 kist al wekenlang stilstaat op Kreta, en dat daardoor de extra kerstdrukte en de verplichte veiligheidscontroles moeilijk opgevangen kunnen worden, daar er geen extra (inhuur)kisten voor handen zijn.

Lekker he, zon verkeersleider die een vliegtuig verkeerd binnen loodst. De gevolgen voor een maatschappij als ArkeFly zijn enorm.

Overigens heeft de vertraing van de kist van 9 december vanuit Punta Cana/Puerto Plata hier niets mee te maken, dit had gewoon te maken met een technisch probleem van het vliegtuig. Iets wat elke maatschappij gebeurd (Martinair Holland vliegt op dit moment ook met enorme vertragingen). Wat wel het gevolg was was dat de gestrandde passagiers van die vlucht niet met het reservetoestel gehaald konden worden, omdat die stuk stond op Kreta

Hoop jullie met bovenstaande iets wijzer te hebben gemaakt.

muld2234
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2008 19:08

Re: 36 uur vertraging TUI Arkefly

Ongelezen bericht door muld2234 »

Kijk eens op de site van EUclaim te Dieren. Het is nog vanaf 01-01-2007 mogelijk om een schadevergoeding te ontvangen. Je moet wel je (e-)ticket als bewijs meesturen. Wanneer je je claim door EUclaim laat uitvoeren en dit is met succes betaal je hen 27% van de schadevergoeding aan bemiddelingskosten.

diepezucht
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 mei 2006 13:49

Re: 36 uur vertraging TUI Arkefly

Ongelezen bericht door diepezucht »

Eh Viva, een verkeersleider loodst geen toestellen naar hun parkeerplaats, zo iemand heet een marchaller. Bovendien vliegt dat bewuste vlieguig al weer een tijdje vrolijk rond.

Voor de ramptoeristen onder ons, hier de foto's:

http://www.ebos-spotting.be/phpBB2/view ... 3eaa4d0a97

Kennelijk heeft ArkeFly momenteel genoeg capaciteit over om één van hun 767's voor langere tijd aan de Belgische zus uit te lenen die haar enige eigen 767 (als je het nou over probleemgevallen wilt hebben...) voor een grote beurt in de schuur heeft staan.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: 36 uur vertraging TUI Arkefly

Ongelezen bericht door Henri42 »

waar gaat dit onderwerp nog over ??????

petra s
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 mar 2007 10:49

Re: 36 uur vertraging TUI Arkefly

Ongelezen bericht door petra s »

Tja mensen ik heb eindelijk weer nieuws mbt Arke Fly,

Enige tijd geleden heb ik geschreven dat Arke Fly ons dossier kwijt was. Jaja ons dossier kwijt. Nu zijn we weer even verder en onze stukken liggen bij de geschillencommissie. Onze advocaat werd overigens nog even gevraagd of zij het dossier naar Arke kon opsturen. Ach ja we hebben maar toegezegd maar we zijn het er niet helemaal mee eens. De geschillencommissie heeft Arke 6 weken de tijd gegeven om te reageren. Ze hadden tot vorige week vrijdag (28 maart) de tijd om stukken aan te leveren maar nee hoor, er zijn geen stukken geleverd. De geschillencommissie is dan nog heel coulant om hun nog 2 weken de tijd te geven. Ik snap dit niet hoor want we zijn immers 15 mnd verder en Arke probeert eigenlijk alleen maar de boel te rekken en dat vind ik werkelijk te gek voor woorden.
Ik laat jullie over 2 weken weten of de stukken dan ook daadwerkelijk zijn aangeleverd.

Groet
Petra s

emaenen
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 apr 2008 11:14

Re: 36 uur vertraging TUI Arkefly

Ongelezen bericht door emaenen »

Hallo Petra,

Ook wij hebben 28 uur vertraging gehad met Arke. Dit was wel op de heenweg naar Curacao. Wij zijn door Arke ondergebracht in een hotel en ook hier is het onbeschofd gegaan.

We wisten totaal niet wanneer we zouden vliegen en werden ook niet op de hoogte gebracht.

Wij hebben uiteindelijk onze kosten verhaald via onze reisverzekering/annuleringsverzekering.

Als je deze verzekeringen hebt dan kan de schade gewoon verhaald worden.

Groetjes

Freeflyer
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 apr 2008 18:01

Re: 36 uur vertraging TUI Arkefly

Ongelezen bericht door Freeflyer »

Er zijn meer mensen die hetzelfde probleem hebben gehad.
Wat kunt u er tegen doen?

1. Uw vlucht claimen bij www.euclaim.nl of www.aviaclaim.nl
2. Een ervaring inzenden op sites als www.vliegervaringen.com

Gesloten