LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aankomst-en vertrektijden voorstel rechtmatig?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Fredhoff
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 sep 2011 13:59

Aankomst-en vertrektijden voorstel rechtmatig?

Ongelezen bericht door Fredhoff »

Wij hebben twee keer mogen ervaren dat door Arke voorgestelde aankomst- en vertrektijden ruim voor vertrek (dus geen overmacht!) door Arke werden gewijzigd. In het eerste geval ging het om een reis naar Fuerteventura, waarbij de terugreis binnen twee dagen na ons akkoord op het voorstel verzet werd van 12.00 in de middag naar 21.00 uur in de avond. Hierdoor konden onze kinderen de volgende dag niet op tijd op school zijn hetgeen problemen heeft opgeleverd met de school.

De tweede klacht gaat over een reis naar Curaçao. Het was onze uitdrukkelijke wens om zonder tussenstop te vliegen. Tijdens het boeken bij een Arke Reisbureau is er uitgebreid en in overleg met het Arke hoofdkantoor naar datums gezocht met een directe vlucht voor zowel aankomst als vertrek. Dit is uiteindelijk zo geboekt en verkregen (op papier) maar twee weken voor vertrek werden de vluchtnummers door Arke gewijzigd en hadden wij maar liefst twee tussenstops op Aruba (heen en terug). Onnodige vertraging 3-4 uur per reis.

Arke beroept zich uiteraard op de “ ANVR leveringsvoorwaarden” (een goedkoop argument). Deze leveringsvoorwaarden zijn door de branche opgesteld, worden door alle grote reisorganisaties gehanteerd en beschermen vooral de leverancier. Pas bij de beantwoording van de klacht door Arke werd ons duidelijk hoe weinig rechten je eigenlijk hebt als klant van een reisorganisatie.

Echter er is een probleem:

Het feit dat er door de reisorganisatie op basis van de ANVR leveringsvoorwaarden aankomst - en vertrektijden worden afgegeven zou je als ongewenst gedrag mogen beschouwen aangezien er geen enkel recht aan te ontlenen is. Feitelijk worden er verwachtingen gecreëerd, die niet kunnen of hoeven te worden waargemaakt. Het behoeft geen betoog dat door gunstige aankomst- en vertrektijden de reis gemakkelijker “verkoopt” .

Hierdoor heeft de handeling het karakter van een onrechtmatige daad (juridisch feit). Bij de verkoop wordt er bewust een verwachtingspatroon geschapen waarvan vooral bij de verkoper bekend is dat het feitelijk een illusie is gezien de ANVR leveringsvoorwaarden.

Je kan je dan ook afvragen waarom de betreffende Arke medewerkers hier zoveel tijd in hebben gestoken. Ook deze handelingen hebben ertoe bijgedragen dat er een verkeerd verwachtingspatroon is ontstaan.

Ook de manier waarop Arke met klachten omgaat is een klacht waard. Schijnbaar wil men de klant uitputten. Tot op heden nog geen serieuze reactie mogen ontvangen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Aankomst-en vertrektijden voorstel rechtmatig?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Aangezien u geen gegronde klacht heeft (dit mag immers) zou ik mijn adem ook niet inhouden tot u een- voor u- geschikte reactie krijgt.
Als u een vakantie dusdanig plant, dat uw kind misschien niet op tijd op school kan zijn, omdat u wéét dat de reistijden kunnen veranderen, dan kan Arke daar toch niets aan doen?
En ik kan me geen mens indenken die op basis van niet definitieve reistijden een vakantie boekt, waarbij de reistijd dan van doorslaggevend belang is.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Aankomst-en vertrektijden voorstel rechtmatig?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Ja, dit mag gewoon helaas. Er zijn op dit forum voldoende topics te vinden met dit onderwerp. Ik verwacht dat u van arke geen bevredigend antwoord zult gaan krijgen.

U sluit een overeenkomst voor een pakketreis waarop heen- en terugreis op een bepaalde datum plaatsvinden en niet specifiek op een bepaalde tijd. Zowat overal is altijd te vinden dat vluchttijden altijd onder voorbehoud zijn en deze gewijzigd kunnen worden. Ook bij het reisbureau horen ze u hierover te informeren. Van een contractuele aansprakelijkheid uit onrechtmatige daad is dan ook geen sprake.

Indien u meer zekerheid wenst over de vluchttijden, zal er een lijnvlucht geboekt moeten worden.

Fredhoff
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 sep 2011 13:59

Re: Aankomst-en vertrektijden voorstel rechtmatig?

Ongelezen bericht door Fredhoff »

VioletPrue: Uw redenatie is wel grappig; U draait het hele verhaal gewoon om.

Om te beginnen: wij hebben dit soort ervaringen nog niet eerder gehad; niet in deze vorm in ieder geval. Anders had ik wel eerder op dit forum gestaan.

Ik heb nooit geweten hoe weinig rechten klanten van een reisorganisatie feitelijk hebben tot ik de antwoorden van Arke las op mijn klacht.

Wij hebben deze reis (overboeking vanwege de problemen in Egypte) geboekt omdat wij aannamen dat wij op tijd thuis zouden zijn (conform het voorstel van Arke). Deze verwachting is gecreëerd door Arke. Zij sturen "exacte" aankomst - en vertrektijden per email (ovrigens zonder voorbehoud!) om twee dagen na de boeking (3-4 weken voor de vlucht) te veranderen.
Apart.

Overigens zat het hele vliegtuig vol met ouders, die soortgelijke problemen hadden. Je zou ook kunnen zeggen dat Arke in deze onzorgvuldig heeft gehandeld omdat zij ook wel weten dat er een schoolplicht is in Nederland en 'maandagsochtend om 04.00 uur aankomen geen optie is als kinderen om 08.30 op school moeten zijn.

Met mijn huidige kennis van zaken is het inderdaad onverantwoord om een reis te boeken van zondag tot zondag als je schoolgaande kinderen heb dat ben ik met u eens.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Aankomst-en vertrektijden voorstel rechtmatig?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Wacht even, dus omdat Arke kan weten dat een vliegtuig 'vol zit met ouders met kinderen' en omdat Arke kan weten dat die kinderen verplicht naar school moeten, moet Arke dus zorgen dat die kinderen op tijd op school komen?
Nooit geweten dat de verantwoordelijkheid van een ouder ophoudt zodra hij/zij een vakantie boekt!

Maar even serieus, er is maar één verantwoordelijke voor het feit dat kinderen op tijd op school zijn, en dat is/zijn de ouder(s).
Arke is daar geen parner in.

Fredhoff
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 sep 2011 13:59

Re: Aankomst-en vertrektijden voorstel rechtmatig?

Ongelezen bericht door Fredhoff »

Emmy75 schreef:Ja, dit mag gewoon helaas. Er zijn op dit forum voldoende topics te vinden met dit onderwerp. Ik verwacht dat u van arke geen bevredigend antwoord zult gaan krijgen. Dat hebben ze natuurlijk al geprobeerd. Je wordt gewoon twee keer het bos in gestuurd maar dat werkt in dit geval contraproductief.
U sluit een overeenkomst voor een pakketreis waarop heen- en terugreis op een bepaalde datum plaatsvinden en niet specifiek op een bepaalde tijd. Zowat overal is altijd te vinden dat vluchttijden altijd onder voorbehoud zijn en deze gewijzigd kunnen worden. Ook bij het reisbureau horen ze u hierover te informeren. Van een contractuele aansprakelijkheid uit onrechtmatige daad is dan ook geen sprake. Dat is nog maar de vraag. Voor het boeken en in de factuur worden exacte vluchtnummers, aankomst- en vertrektijden gegeven door Arke (die feitelijk geen enkele waarde hebben zo blijkt nu; dus per defenitie onrechtmatig verstrekt). Deze gegevens vormen de basis (in ons geval) voor de besluitvorming en de betaling. Op de factuur van de reis staat een zeer zwak voorbehoud ten aanzien van de tijden en wij hebben niet getekend voor "Toepasselijkheid van de algemene voorwaarden". Daar staat geen handtekening op.
Indien u meer zekerheid wenst over de vluchttijden, zal er een lijnvlucht geboekt moeten worden.
De vraag is of Arkefly OR 362 geen lijnvlucht is. Volgens de gangbare definities is het een lijnvlucht en zeker geen charter. In ieder geval bedankt voor de reactie!

Fredhoff
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 sep 2011 13:59

Re: Aankomst-en vertrektijden voorstel rechtmatig?

Ongelezen bericht door Fredhoff »

VioletPrue schreef:Wacht even, dus omdat Arke kan weten dat een vliegtuig 'vol zit met ouders met kinderen' en omdat Arke kan weten dat die kinderen verplicht naar school moeten, moet Arke dus zorgen dat die kinderen op tijd op school komen? Mijn probleem hier is dat Arke tekortschiet in de zogenaamde "zorgplicht" door het verzetten van de terugvlucht van 12.00 naar 21.00. Arke(fly) wist (had kunnen weten) dat er meerdere gezinnen met schoolgaande kinderen aan boord waren. Dat zijn klanten van Arke, die door het handelen van Arke in de problemen kunnen komen. Dit lijkt mij geen buitengewoon ingewikkelde conclusie. Als je zorgvuldig met klanten omgaat had je dit kunnen bedenken.

Nooit geweten dat de verantwoordelijkheid van een ouder ophoudt zodra hij/zij een vakantie boekt! Dat heb ik helemaal niet gezegd of gesteld; ik snap niet wat u bedoelt.

Maar even serieus, er is maar één verantwoordelijke voor het feit dat kinderen op tijd op school zijn, en dat is/zijn de ouder(s).
Arke is daar geen parner in. Op zich ben ik dat helemaal met u eens. Het probleem hier was de voorgestelde terugvluchttijd van 12.00 uur; als er 21.00 uur had gestaan hadden wij uiteraard NOOIT geboekt. Wij hebben dit ook nooit eerder meegemaakt: zullen wij wel geluk hebben gehad. Nu twee keer pech met Arke.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Aankomst-en vertrektijden voorstel rechtmatig?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Fredhoff schreef:Met mijn huidige kennis van zaken is het inderdaad onverantwoord om een reis te boeken van zondag tot zondag als je schoolgaande kinderen heb dat ben ik met u eens.
Klopt, zaterdag tot zaterdag is dan beter.
Persoonlijk vind ik dat u dit geval zelf omdraait. Het niet weten van (dus nalaten tot informatie-inwinning) kunt u niet afwentelen op Arke.

Bovendien als het echt zou moeten hadden de kinderen best op tijd op school kunnen zijn als u om 21 uur terugvliegt uit de Canarische Eilanden. De vlucht duurt pak en beet 5 uur. Ja nachtrust hebben ze dan niet gehad. Als er op die schooldag 1 miljoen werd uitgedeeld aan iedere ouder die met kids om 08:30 op school verschijnt, was u vast wel op tijd geweest. Toegegeven dit is een heel extreem voorbeeld, maar wil hiermee aangeven dat er mogelijkheden zijn en u naar mijn mening iets te makkelijk dit probleem afwentelt op arke. U hoeft niet altijd apart te tekenen voor de toepasselijkheid van de AV. Indien dit wel het geval is, zou u ook een koopovereenkomst moeten tekenen als u een brood koopt.

Arke zal u het bos in blijven sturen, omdat de klacht ongegrond is. Natuurlijk is het vervelend maar dat was het dan ook.

Nee de vluchttijden zijn ook niet onrechtmatig verstrekt, maar onder voorbehoud gecommuniceerd. Door de reis te boeken gaat u tevens akkoord met de ANVR voorwaarden. Indien u online boekt moet u aanvinken dat u daar akkoord mee gaat en indien u bij een reisbureau boekt moeten deze u ter hand gesteld worden.

Of de vlucht daadwerkelijk een lijnvlucht is wel of niet is niet zo relevant. U heeft een pakketreis geboekt met een chartervlucht. Indien deze daadwerkelijk met een lijnvlucht wordt uitgevoerd is niet zo belangrijk maar een invulling welke Arke mag kiezen. U heeft immers een overeenkomst voor vervoer op een bepaalde dag en zolang ze zich daaraan houden is het prima. Stel er zouden 2 vluchten gaan per dag zouden ze u ook in principe op een ander vlucht kunnen indelen. Bijvoorbeeld eerst dacht men dat men 's ochtends zou vliegen en later wordt dit gewijzigd en vliegt men ineens 's avonds. Resultaat verloren vakantie dag. Dat is helaas pindakaas.

En nee, laat ik het maar vast zeggen. Ik werk niet bij Arke noch ik de reisbranche.

Fredhoff
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 sep 2011 13:59

Re: Aankomst-en vertrektijden voorstel rechtmatig?

Ongelezen bericht door Fredhoff »

Emmy75 schreef:
Fredhoff schreef:Met mijn huidige kennis van zaken is het inderdaad onverantwoord om een reis te boeken van zondag tot zondag als je schoolgaande kinderen heb dat ben ik met u eens.

Het echte probleem (en dan is de cirkel rond) is dat er op voorhand dingen beloofd/op papier gezet worden, die niet hoeven te worden nagekomen en dus geen waarde hebben. Je kan je afvragen of dit zakelijk fatsoenlijk handelen is; de voorbehouden op de factuur zijn zwak geformuleerd. Tot twee keer toe zijn zaken anders voorgesteld door Arke dan ingevuld. Ik ga uit van het goede in de mens, dacht dat Arke een betrouwbaar bedrijf was en lees niet meteen alle leveringsvoorwaarden. Dat mag u naief vinden.
Klopt, zaterdag tot zaterdag is dan beter.
Persoonlijk vind ik dat u dit geval zelf omdraait. Het niet weten van (dus nalaten tot informatie-inwinning) kunt u niet afwentelen op Arke.

Bovendien als het echt zou moeten hadden de kinderen best op tijd op school kunnen zijn als u om 21 uur terugvliegt uit de Canarische Eilanden. De vlucht duurt pak en beet 5 uur. Ja nachtrust hebben ze dan niet gehad. Als er op die schooldag 1 miljoen werd uitgedeeld aan iedere ouder die met kids om 08:30 op school verschijnt, was u vast wel op tijd geweest. Toegegeven dit is een heel extreem voorbeeld, maar wil hiermee aangeven dat er mogelijkheden zijn en u naar mijn mening iets te makkelijk dit probleem afwentelt op arke. U hoeft niet altijd apart te tekenen voor de toepasselijkheid van de AV. Indien dit wel het geval is, zou u ook een koopovereenkomst moeten tekenen als u een brood koopt.
Een paar opmerkingen hierover: In de retourvlucht zat een tussenlanding op Palma (ga ik niet over zeuren was bekend), wij vertrokken niet op tijd enz. Ik ga mijn kinderen niet na tweeenhalfuur slaap naar school sturen (kan wel maar dat doe ik niet).

Arke zal u het bos in blijven sturen, omdat de klacht ongegrond is. Natuurlijk is het vervelend maar dat was het dan ook. Arke stuurt klanten! het bos in omdat zij denken dat zij in hun recht staan en de meeste klanten enig moment afhaken. Dat gaat nu even niet gebeuren; er zijn in dit geval voldoende juridische aanknopingspunten om een rechtszaak te starten tegen Arke. Dit gaat ook gebeuren en ik ben op zoek naar meer van dit soort gevallen. Ook in de wet is het nodige veranderd en consumenten worden beter beschermd. De manier waarop de reisbranche (niet alleen Arke) zijn producten verkoopt is niet ethisch. Er wordt verkocht op basis van loze beloften aan de voorkant. Ook het feit dat een branche zelf leveringsvoorwaarden heeft opgesteld is niet fraai te noemen hoewel niet ongebruikelijk; de belangen van de branche zijn daarin goed beschermd. Inmiddels is wel duidelijk dat alles geoptimaliseerd wordt vanuit het eigen productieproces en dat de klantbelangen bij Arke op de tweede plaats staan. Aangezien het omgaan met klanten mijn vak is wil ik ze daar wel even op attenderen. Het gaat mij niet om geld. Er zijn op dit forum veel meer voorbeelden te vinden van gedupeerden en daar neem ik het graag voor op.Nee de vluchttijden zijn ook niet onrechtmatig verstrekt, maar onder voorbehoud gecommuniceerd. Door de reis te boeken gaat u tevens akkoord met de ANVR voorwaarden. Indien u online boekt moet u aanvinken dat u daar akkoord mee gaat en indien u bij een reisbureau boekt moeten deze u ter hand gesteld worden.

Of de vlucht daadwerkelijk een lijnvlucht is wel of niet is niet zo relevant. U heeft een pakketreis geboekt met een chartervlucht. Indien deze daadwerkelijk met een lijnvlucht wordt uitgevoerd is niet zo belangrijk maar een invulling welke Arke mag kiezen. U heeft immers een overeenkomst voor vervoer op een bepaalde dag en zolang ze zich daaraan houden is het prima. Stel er zouden 2 vluchten gaan per dag zouden ze u ook in principe op een ander vlucht kunnen indelen. Bijvoorbeeld eerst dacht men dat men 's ochtends zou vliegen en later wordt dit gewijzigd en vliegt men ineens 's avonds. Resultaat verloren vakantie dag. Dat is helaas pindakaas. Ook hier klopt uw redenatie niet helemaal. Ik beschik over een factuur (dit is juridisch document wat aan wettelijke eisen moet voldoen) waarin als onderdeel van de productlevering twee vluchten zijn gespecificeerd met de bijbehorende vluchtnummers. In ons specifieke geval zijn de vluchtnummers veranderd; dus juridisch gezien is de inhoud van de levering aangepast. Op de factuur staat als voorbehoud vertrektijden, type vliegtuig, vluchtschema en/of maatschappij. Het veranderen van een vluchtnummer wordt niet genoemd.

Op de factuur moet getekend worden voor de "toepasselijkheid algemene voorwaarden". Dat is niet gebeurd. Je kan je afvragen waarom Arke ons zou willen laten tekenen als dit juridisch geen waarde zou hebben. Dit gaat niet helpen voor Arke; dat is zeker.

Onze oorspronkelijke vluchtnummers zijn uiteraard uitgevoerd als directe vluchten naar Curacao. Mijn inschatting is dat Arke(fly) losse tickets heeft verkocht en dat wij daar de dupe van zijn geworden.


En nee, laat ik het maar vast zeggen. Ik werk niet bij Arke noch ik de reisbranche.
Het grappige is: ik had verwacht om hier medestanders te vinden maar krijg alleen maar kritisch commentaar (op zich prima en geen probleem). In ieder geval bedankt voor Uw input. Wij zullen dit zeker gaan gebruiken in de voorbereiding van de rechtszaak omdat wij dan weten hoe de tegenpartij zich gaat opstellen. Wellicht hoort u er nog van.

meniles
Berichten: 158
Lid geworden op: 17 sep 2008 22:50

Re: Aankomst-en vertrektijden voorstel rechtmatig?

Ongelezen bericht door meniles »

@ Fredhoff u weet net zo goed als iedereen hier op het forum dat die rechtzaak waar u over spreekt er nooit zal komen... Iedere advocaat of rechtsbijstandadviseur zal u bij het eerste gesprek direct afraden hier mee te stoppen en vervolgens een factuur sturen voor het eerste uur..

Reden is dat er in de reisbescheiden van Arke namelijk wel duidelijk vermeld staat dat alle tijden onder voorbehoud zijn. Ik kan het weten want heb net mijn eigen reisbescheiden voor een trip ontvangen. Hier staat dat de vertrektijd 0930 is en ik weet dat dat gewoon ook prima 1830 's avonds kan worden, dat risico loop je met chartervluchten en touroperators namelijk altijd. Dat is algemeen bekend..

Mocht je dit niet willen, dan kun je altijd een een lijndienst vlucht + hotel boeken, maar dat is op charterbestemmingen (Fuerteventura) vaak veel duurder. Bij een lijndienstvlucht is het vaak wel zo dat wanneer de vluchttijden na boeking wijzigen, je gratis kunt annuleren of omboeken.

Maar goed mijn punt is, u heeft geen punt, dus bespaar de last van het idee dat u een rechtzaak zult gaan starten...

tiepmiep
Berichten: 114
Lid geworden op: 26 mei 2010 11:23

Re: Aankomst-en vertrektijden voorstel rechtmatig?

Ongelezen bericht door tiepmiep »

Sowieso snap ik niet waarom u als ouder een terugvlucht neemt op de zondag om 12:00, dat is ook nog aardig kortdag als de kinderen maandagmorgen weer op school moeten zijn.

imho vraag je dan ook al wel veel te veel van de kinderen.

Verder eens met bovenstaande, klacht geheel onterecht.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Aankomst-en vertrektijden voorstel rechtmatig?

Ongelezen bericht door plumber »

Ik vind het zelf vreemd dat na jaren vliegen met ArkeFly naar
Curacao en altijd op tijd ik de laatste twee keren zowel op de heenreis als op de terugreis gebeld werd dat het toestel 9 uur vertraging had.Wat ik ook zeker weet is dat ArkeFly met datzelfde toestel even een tussendoor vlucht had gemaakt wat meer geld opleverde.Heb nu KLM geboekt dus een lijnvlucht en is nog goedkoper ook.Heb alleen te vroeg geboekt want het is nu nog goedkoper.Kan gebeuren.

Fredhoff
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 sep 2011 13:59

Re: Aankomst-en vertrektijden voorstel rechtmatig?

Ongelezen bericht door Fredhoff »

tiepmiep schreef:Sowieso snap ik niet waarom u als ouder een terugvlucht neemt op de zondag om 12:00, dat is ook nog aardig kortdag als de kinderen maandagmorgen weer op school moeten zijn.

imho vraag je dan ook al wel veel te veel van de kinderen.

Verder eens met bovenstaande, klacht geheel onterecht.


Wij gaan in herhaling vervallen maar dan toch. Wij hadden zaterdag tot zaterdag geboekt in Egypte; kon helaas niet doorgaan vanwege de politieke onrust. In overleg met het reisbureau is er gekeken naar een alternatief. Ik beschik over een email van het reisbureau (ook Arke) waarin de retourtijd op 11.45 staat (zonder enig voorbehoud) of wij even willen beslissen voor 17.00 uur. Dan is de beslissing: geen vakantie of toch gaan. Er was geen reden op basis van vorige ervaringen om aan te nemen dat dit fout zou gaan anders dan een normale vertraging.

Achteraf bleek uit de reisbescheiden dat Arke binnen twee dagen na het boeken de vluchttijden veranderd had. Daar kwamen wij achter bij het ophalen van de resibescheiden. Uiteraard neemt niemand de moeite om je te informeren.

Wat mij verbaasd is dat de meeste mensen, die de moeite nemen om te reageren (waarvoor bedankt het helpt) het normaal vinden dat reisorganisaties aankomst- en vertrektijden beloven, specificeren op facturen en deze beloften vervolgens niet hoeven na te komen.

De essentie van mijn forumvraag is; is dit normaal anno 2011?

Zo heeft een rechter laatst beslist dat technische mankementen aan een vliegtuig geen reden zijn voor vertragingen als zij het gevolg zijn van slecht uitgevoerd onderhoud.

Juist ja
Berichten: 225
Lid geworden op: 04 feb 2010 10:26

Re: Aankomst-en vertrektijden voorstel rechtmatig?

Ongelezen bericht door Juist ja »

Fredhoff schreef:[De essentie van mijn forumvraag is; is dit normaal anno 2011?

Zo heeft een rechter laatst beslist dat technische mankementen aan een vliegtuig geen reden zijn voor vertragingen als zij het gevolg zijn van slecht uitgevoerd onderhoud.
U bent wel erg koppig. Iedereen hier heeft u uitgelegd dat Arke correct (lees conform de ANVR Voorwaarden waarmee u bij boeking akkoord bent gegaan) heeft gehandeld. Dan lijkt me uw vraag beantwoord: ja, dat is normaal anno 2011. Bespaar u een rechtzaak, dat kost geld, veel energie en Arke wordt 100% zeker in het gelijk gesteld. Maar dat zal uw advocaat u op zeker direct meedelen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Aankomst-en vertrektijden voorstel rechtmatig?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@Fredhoff,

Met betrekking tot het verhaal inzake de vluchtnummers, bent u naar mijn mening spijkers op laag water aan het zoeken. Indien zelfs de maatschappij kan veranderen is het logisch dat een vluchtnummer kan veranderen. Indien u ineens met KLM zou vliegen ipv ArkeFly gaat dit toestel niet met een ArkeFly vluchtnr vliegen waarschijnlijk.

Persoonlijk denk ik dat u niet veel kans maakt met een rechtzaak, maar goed dat zal ik wel al duidelijk hebben gemaakt denk ik. Hoe dan ook wens ik u toch veel succes. Wij horen graag hoe het een en ander afloopt en wat u besluit te doen. Daar kunnen wij ook van bijleren natuurlijk. U kunt eventueel eens juridisch advies inwinnen bij een juridisch loket waar een eerste advies doorgaans gratis is.

Met betrekking tot dit forum raad ik u aan eens wat verschillende topics door te lezen. Veel forumbewoners zijn zogenaamde kritische consumenten. Deze hebben de eigenschap zich tevens kritisch op te stellen over een post van een TopicStarter. U zult zien dat we lang niet altijd gaan 'meehuilen' (om het zo te formuleren) met een TS. We zijn het dus niet altijd eens met een TS en zullen dat ook ventileren. Er zijn ook veel gevallen te vinden waar we het in het algemeen wel eens zijn met een TS en zullen dat dan ook laten weten en van advies voorzien waar mogelijk.

Nu kan ik alleen voor mezelf spreken. In de topics waar ik schrijf, geef ik mijn eerlijke mening en een advies of tips zoals ik dat zie / vind of beleef en ik weet van veel forumbewoners dat zij hetzelfde doen. Natuurlijk is dit niet leuk voor elke TS en zo heb ik ineens heel veel werkgevers opgedaan op dit forum, omdat direct aangenomen wordt dat men er dan maar moet werken.

Het is aan u te bepalen waaraan u de voorkeur geeft? Heeft u liever iemand die 'meehuilt' of iemand die de zaken kritisch bekijkt en aangeeft hoe naar zijn/haar mening de vork in de steel zit? Ik denk dat u aan het laatste meer heeft. Al is het maar om de zaken eens van de andere kant te bekijken of de bezwaren alvast te onderkennen waar u tegenaan kunt lopen.

Fredhoff
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 sep 2011 13:59

Re: Aankomst-en vertrektijden voorstel rechtmatig?

Ongelezen bericht door Fredhoff »

meniles schreef:@ Fredhoff u weet net zo goed als iedereen hier op het forum dat die rechtzaak waar u over spreekt er nooit zal komen... Iedere advocaat of rechtsbijstandadviseur zal u bij het eerste gesprek direct afraden hier mee te stoppen en vervolgens een factuur sturen voor het eerste uur..

Reden is dat er in de reisbescheiden van Arke namelijk wel duidelijk vermeld staat dat alle tijden onder voorbehoud zijn. Ik kan het weten want heb net mijn eigen reisbescheiden voor een trip ontvangen. Hier staat dat de vertrektijd 0930 is en ik weet dat dat gewoon ook prima 1830 's avonds kan worden, dat risico loop je met chartervluchten en touroperators namelijk altijd. Dat is algemeen bekend..

Mocht je dit niet willen, dan kun je altijd een een lijndienst vlucht + hotel boeken, maar dat is op charterbestemmingen (Fuerteventura) vaak veel duurder. Bij een lijndienstvlucht is het vaak wel zo dat wanneer de vluchttijden na boeking wijzigen, je gratis kunt annuleren of omboeken.

Maar goed mijn punt is, u heeft geen punt, dus bespaar de last van het idee dat u een rechtzaak zult gaan starten...


Punt 1: mijn advocaat en ik zien wel degelijk aanknopingspunten en wij gaan het ook zeker proberen. Het gaat mij niet om geld; centraal staat de vraag hoe je met klanten omgaat en mag gaan.

Nauwkeurige informatie verstrekken ter ondersteuning van de besluitvorming van een klant zonder consequenties voor de leverancier is apart gedrag en komt niet veel voor in andere branches.
punt 2: Het gaat niet om de reisbescheiden. Het gaat om de factuur (een juridisch document, wat een specificatie afdwingt) en de gesprekken, die hebben plaats gevonden met de verkopende partij, beloftes die zijn gedaan in email enz. Het risco van vertraging loop je altijd maar daar gaat het hier niet om. Hier gaat het erom dat tussen het boeken, de betaling op basis van de factuur en de ontvangst van de reisbescheiden de zaak is gewijzigd.
punt 3: volgens de gangbare op het internet rondzwervende definities heeft Arke voor mij een lijnvlucht geboekt bij Arkefly (kenmerk; van tevoren bekend schema, aankomst- en vertrektijden etc). Ook dit moet dan maar eens juridisch uitgezocht worden. Een chartervlucht is feitelijk het huren van een vliegtuig voor een specifieke vlucht die niet in een schema staat.

Het zal u niet verbazen dat ik het niet met u eens ben. Als als ik geen punt heb heb ik er in ieder geval wel heel veel last van gehad. De toekomst zal uitwijzen wie hier gelijk heeft. Bedankt voor uw reactie.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Aankomst-en vertrektijden voorstel rechtmatig?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Fredhoff schreef:Zo heeft een rechter laatst beslist dat technische mankementen aan een vliegtuig geen reden zijn voor vertragingen als zij het gevolg zijn van slecht uitgevoerd onderhoud.
Vreemde rechter... gebrekkig onderhoud is geen reden voor vertraging ?
Technische mankementen als gevolg voor gebrekkig onderhoud kunnen zeker reden voor vertraging zijn. Ik denk dat elke rechter dat wel zal weten.

Technische mankementen als gevolg van gebrekkig omderhoud kunnen (m.i.) nooit overmacht zijn bij een vertraging. Ik denk dat u (en de rechter) dit bedoelde. Het is waarschijnlijk dat het hierom ging want de vraagstelling wel/geen overmacht is van belang bij het bepalen of de passagiers recht hebben op schadevergoedingen. En dit vind ik totaal niet opmerkelijk. Het bevreemd mij dat u dit opmerkelijk vindt. Indien daarnaar gevraagd, had ik deze stelling ook ingenomen. Sterker nog zoiets heb ik eerder op dit forum al eens geschreven in een topic over de NS.
Gebrekkig onderhoud is de maatschappij immers volledig aan te rekenen; waarschijnlijk gedreven door winstbejag. Daarmee nemen zij bewust risico's van vertraging en daarmee is de vertraging de maatschappij aan te rekenen.

Indien u deze uitspraak van een rechter daadwerkelijk vreemd vindt, is het misschien raadzaam uw positie te heroverwegen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Aankomst-en vertrektijden voorstel rechtmatig?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Fredhoff schreef: Als als ik geen punt heb heb ik er in ieder geval wel heel veel last van gehad.
Dat komt dan alleen omdat u zichzelf dusdanig heeft lopen opschroeven dat u in uw recht staat en dat Arke zijn boekje te buiten gaat.
Als u geaccepteerd had dat Arke dit wettelijk gezien mag doen en er dus geen 'vuil spel' aan de gang is, had u er denk ik 70% minder last van gehad.
Maar da's mijn schatting en mening.
Ik wens u veel succes met deze (naar mijn mening) nutteloze onderneming.
Ik zou mezelf ook eens achter de oren krabben of uw advocaat niet gewoon schaamteloos geld aan u verdient met een reddeloze zaak.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Aankomst-en vertrektijden voorstel rechtmatig?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Fredhoff schreef:Punt 1: mijn advocaat en ik zien wel degelijk aanknopingspunten en wij gaan het ook zeker proberen. Het gaat mij niet om geld; centraal staat de vraag hoe je met klanten omgaat en mag gaan.
Persoonlijk zou ik voor een second opinion eens langs een juridisch loket gaan. Er is altijd wel een advocaat die een zaak wil behartigen. U betaalt de rekening immers toch.
Fredhoff schreef:punt 3: volgens de gangbare op het internet rondzwervende definities heeft Arke voor mij een lijnvlucht geboekt bij Arkefly (kenmerk; van tevoren bekend schema, aankomst- en vertrektijden etc). Ook dit moet dan maar eens juridisch uitgezocht worden. Een chartervlucht is feitelijk het huren van een vliegtuig voor een specifieke vlucht die niet in een schema staat.


M.i. is het minder relevant wat Arke hier boekt voor de uitvoering van de overeenkomst. Het gaat om de overeenkomst die u gesloten heeft. Indien u een 'charter'overeenkomst heeft, kunt u niet de 'lijnvlucht' rechten eisen, ook al voeren ze de vlucht daadwerkelijk met een lijnvlucht uit.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Aankomst-en vertrektijden voorstel rechtmatig?

Ongelezen bericht door plumber »

Weet dus voor 100% zeker dat Arkefly vluchten bewust uren later laat gaan omdat ze met dat zelfde toestel even een vluchtje tussendoor doen wat meer geld op leverd.Zodoende krijg je die vertragingen. Vraag mij af of dat ook is toegestaan.

Gesloten