LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Andere vlucht dan geboekt, dus géén vertraging!

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Andere vlucht dan geboekt, dus géén vertraging!

Ongelezen bericht door alfatrion »

b767-300er schreef:Beste Ruud_a. Geef mij eens voorbeelden van jouw keiharde bewering over dat de reistijden een deel van de reisovereenkomst zijn van een pakketreis.
Een pakketreis is een vakantiereis, met vlucht heen en vlucht terug, transfer airport accomodatie vv en accomodatie.
Volgens mij zijn de tijden geen deel van de overeenkomst. Slechts een voorkeur.
De tijden maken onderdeel uit van de reisovereenkomst wanneer de reiziger tijdens het boeken kan kiezen uit de tijden. Immers, de tijden worden in het aanbod van de reisorganisator genoemd. De reiziger mag onder de omstandigheden de tijden opvatten als onderdeel uitmakend van het aanbod. Daarmee kan de reisorganisator zich niet reden met "dat wilde ik niet".

Het zou een voorkeur zijn wanneer aan reiziger de open vraag gesteld zou worden rond welk tijdstip zij het liefste zouden vertrekken, omdat dit uit de vraagstelling zelf blijkt.

Ik kan ook met de definitie van een koop komen en dan roepen het slechts om een voorkeur gaat wanneer een consument een computer aanwijs en de verkoper daarom ook best een mobieltje mag geleverd, maar daar ziet iedereen door heen.
b767-300er schreef:Zover ik kan terugvinden is er nooit iemand met succes in geslaagd deze (in jouw ogen) onjuistheid aan te vechten.
Als jij daar wel voorbeelden van hebt hoor ik het graag. Ik hou namelijk van lezen en leren ;)

Want als jij echt gelijk hebt, waar ik uiteraard vanuit ga, waarom heeft dan niemand met succes zo'n zaak gewonnen?
Zal het dan toch gewoon een voorkeur zijn?
Je geeft aan gezocht te hebben naar zaken. Zou je hier drie links kunnen plaatsen naar rechtszaken waarbij de tijden centraal stonden en waarbij de consument verloren heeft. Ik vat dit argument namelijk op als een vals dilemma: het bieden van een keuze uit twee opties, waarbij verzwegen wordt dat er nog een andere optie(s) zijn. De derde optie is uiteraard dat er geen rechtszaken zijn gevoerd.

b767-300er
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:45

Re: Andere vlucht dan geboekt, dus géén vertraging!

Ongelezen bericht door b767-300er »

Ik antwoord even op de bovenste 2 posts.
Heb niet gequote, sorry

Ik heb nergens zon zaak kunnen vinden, vandaar dat ik dit hier vraag of men hier voorbeelden van heeft omdat men hier zo stellig beweerd dat dit niet mag (en dus wel gebeurd, wat dus kennelijk in strijd zou zijn met het Nederlands recht) Daar was ik benieuwd naar. Er zijn idd 3 opties. Geen zaak, een zaak waar de consument wint of een zaak waar de reisorganistator wint. Geen zaak was ik even vergeten. Daar heb je helemaal gelijk in.

Vind je het zelf niet vreemd dat daar dus kennelijk niets over te vinden is. Als er, zoals gesteld wordt, dit bij regelmaat van de klok gebeurd (apart, ik ga 3x per jaar op pakketreis en heb dit zelden tot nooit meggemaakt, ik zal wel altijd geluk hebben) en het is in strijd met het Nederlands recht, zou je toch zeggen dat er mensen zijn die daar een zaak van maken. Kosten zijn geen argument, de kosten gaan in dit soort zaken tenslotte naar de verliezende partij. Dus als je zeker van je zaak bent (en dat mag je dus zijn getuige de opmerkingen alhier) heb je toch niets te verliezen? Of zit het anders.

VWB het overboeken. Pakketreizen worden bij Arke niet overboekt, behalve bij een toestelchange zoals van 767 naar 737 bij tegenvallende beokingen kan het voorkomen.
In de systemen waarin ik toegang heb (en dat is niet alleen een boekingssysteem) kan ik zien hoeveel plaatsen het toestel heeft, hoeveel er gebeokt zijn en hoeveel er vrij zijn . Geboekt+ vrij = altijd gelijk aan de hoeveelheid stoelen aan boord (B737=180, B76W=283 en B763 is 265) Overboeken komt dan alleen voor bij een toetselchange NA BOEKING. Als er bijvoorbeeld 190 boekingen zijn voor een 767 en er wordt besloten omdat die 190 niet meer stijgt een 737 in te zetten en de laatste 10 over te boeken naar een andere vlucht van die dag. Dit gebeurd maximaal tot zon 3/4 maanden voor vertrek

Het veranderen van vluchttijden kan zowel nadelig als voordelig zijn. Het kan namelijk ook gebeuren dat je ten tijde van boeking geen keuze hebt, maar er slechts 1 vlucht staat. En dat later die tijden veranderd worden. Dan kan het nadelig zijn of voordelig ;)

VWB je vergelijking van Bose met transistor gaat niet op natuurlijk. Dat begrijp je hopelijk zelf ook wel.
De kwaliteit van de geleverde dienst is niet anders. In het geval van de radio wel. Een basisstoel op een avondvlucht is veelal net zo duur als een ochtendvlucht of vv. Een transistoradio is goedkoper dan een bose (is een aanname, maar ga er wel vanuit) De prijsverschillen tussen een avond en ochtendvlucht op een boekingssite hebben niets te maken met het tijdstip van de vlucht, maar de boekingsklasse waar de betreffende stoel invalt (economy class alleen al heeft zo al 10 boekingsklassen). Bij dezelfde boekingsklasse zijn de stoelprijzen ook gelijk. Yield managment.

LJFrankenstein
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 feb 2005 12:58

Re: Andere vlucht dan geboekt, dus géén vertraging!

Ongelezen bericht door LJFrankenstein »

Nog een kleine aanvulling op b767-300er,

Er kan ook nog omgeboekt worden indien er op een andere vlucht van dezelfde vertrekdag nog zg. garantiestoelen vrij zijn. Niet garante geboekte stoelen uit de oorspronkelijke vlucht zullen/kunnen dan omgeboekt worden naar de garante stoelen van de andere vlucht zodat er voor de touroperator geen dubbele kosten ontstaan.

Hoor in mijn directe omgeving dat deze actie voor begin september door Turkse carriers zelfs uitgevoerd wordt op met een vertrekdatum die 1 of 2 dagen eerder dan de oorspronkelijke ligt.

Meer geheimpjes uit de touroperator wereld kunnen we niet prijsgeven...het zal gewoon geaccepteerd moeten worden...omdat het kan.

Liefs,
LJFrankenstein...

b767-300er
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:45

Re: Andere vlucht dan geboekt, dus géén vertraging!

Ongelezen bericht door b767-300er »

LJFrankenstein schreef:Nog een kleine aanvulling op b767-300er,

Er kan ook nog omgeboekt worden indien er op een andere vlucht van dezelfde vertrekdag nog zg. garantiestoelen vrij zijn. Niet garante geboekte stoelen uit de oorspronkelijke vlucht zullen/kunnen dan omgeboekt worden naar de garante stoelen van de andere vlucht zodat er voor de touroperator geen dubbele kosten ontstaan.

Hoor in mijn directe omgeving dat deze actie voor begin september door Turkse carriers zelfs uitgevoerd wordt op met een vertrekdatum die 1 of 2 dagen eerder dan de oorspronkelijke ligt.

Meer geheimpjes uit de touroperator wereld kunnen we niet prijsgeven...het zal gewoon geaccepteerd moeten worden...omdat het kan.

Liefs,
LJFrankenstein...
Dat is correct, maar alleen bij vluchten die uitgevoerd worden dan een andere Airline als ArkeFLy.
Bij ArkeFLy hoeven er door arke geen stoelen gekocht te worden, het is tenslotte hun eigen airline. Anders dan bij bv Transavia. Overigens koopt Arke wel stoelen bij Transavia, maar dan altijd (meestal) maar voor 1 vlucht van die dag naar die bestemming. Als het meer dan 1 vlucht is sturen ze zelf namelijk een vliegtuig. Dit probleem speelt dus niet bij hen.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Andere vlucht dan geboekt, dus géén vertraging!

Ongelezen bericht door alfatrion »

b767-300er schreef:Er zijn idd 3 opties. Geen zaak, een zaak waar de consument wint of een zaak waar de reisorganistator wint. Geen zaak was ik even vergeten. Daar heb je helemaal gelijk in.

Vind je het zelf niet vreemd dat daar dus kennelijk niets over te vinden is.
Nee, dat vind ik niet vreemd. Consumenten gaan niet zo snel naar de rechter. Veel mensen nemen liever een klein beetje verlies dan veel tijd moeten spenderen om hun gelijk te krijgen.

We kunnen verschillende logica type gebruiken om tot het oordeel te komen dat de tijden onderdeel uit maken van de overeenkomst wanneer dit in het aanbod wordt genoemd. De twijfel zit veel meer in de schadevergoeding. Om hier aanspraak op te kunnen maken moet je wel kunnen aantonen dat je schade hebt geleiden. Dit hoef je niet te bewijzen bij het EG-Verdrag, want dat zijn een soort van boetes. Deze industrie heeft getoond zich hier massaal niet aan te houden en veel consument gaan zelfs daarvoor niet naar de rechter.
b767-300er schreef:Kosten zijn geen argument, de kosten gaan in dit soort zaken tenslotte naar de verliezende partij.
Dat dacht je maar. Het salaris van de advocaat is vaak hoger dan het gemachtigde salaris dat wordt toegekend op basis van een forfaitaire vergoeding. Het verschil mag je zelf bijlappen. En zoals ik eerder heb aangegeven komt daar nog de tijd en energie bij je er moet insteken voor mogelijk een kleine schadevergoeding.

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Andere vlucht dan geboekt, dus géén vertraging!

Ongelezen bericht door wiseger »

b767-300er schreef: De prijsverschillen tussen een avond en ochtendvlucht op een boekingssite hebben niets te maken met het tijdstip van de vlucht, maar de boekingsklasse waar de betreffende stoel invalt (economy class alleen al heeft zo al 10 boekingsklassen). Bij dezelfde boekingsklasse zijn de stoelprijzen ook gelijk. Yield managment.
Dat is niet correct. Bij de populaire vliegtijden zijn de goedkope klasses al snel uitverkocht. De losse tickets zijn dan vaak duurder dan bij dezelfde vlucht op een minder populaire tijd. Een ticket voor een populaire tijd vertegenwoordigd een hogere economische waarde dan een ticket voor een niet populaire tijd.

Veel mensen kijken bij het boeken van hun vakantie wel degelijk naar de vertrek- en aankomst tijden. Niet iedereen heeft zin om voor dag en dauw op te staan.

Overigens geeft Arke wel degelijk tijdens het boeken de vertek- en aankomst tijden. Deze zijn dus onderdeel van de boeking. In de reisbescheiden staan deze tijden dan ook vermeld en Arka mag daar, confiorm de ANVR voorwaarden, niet zo maar van af wijken. Heb trouwens ook nog nooit meegemaakt dat ze dat deden, tot op heden klopt het altijd.
Laatst gewijzigd door wiseger op 01 sep 2012 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.

b767-300er
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:45

Re: Andere vlucht dan geboekt, dus géén vertraging!

Ongelezen bericht door b767-300er »

wiseger schreef: Dat is niet correct. Bij de populaire vliegtijden zijn de goedkope klasses al snel uitverkocht. De losse tickets zijn dan vaak duurder dan bij dezelfde vlucht op een minder populaire tijd. Een ticket voor een populaire tijd vertegenwoordigd een hogere economische waarde dan een ticket voor een niet populaire tijd.
Ik zei precies hetzelfde: Bij dezelfde boekingsklasse zijn de stoelprijzen gelijk. Dat bij een populaire tijd (bestaat dat bij charters???? Ik vind de tijden nooit fijn) de goedkoopste boekingsklassen eerder vol zitten is natuurlijk juist, maar dat vernaderd niets aan die stoelprijs van die boekingsklasse, die zijn identiek. Doordar de boekingsklasse vervandert verandert de prijs, en bij "popularie" tijden zal de betreffende boekingsklasse sneller vol zitten waardoor men sneler in een duurdere klasse beland.
wiseger schreef: Veel mensen kijken bij het boeken van hun vakantie wel degelijk naar de vertrek- en aankomst tijden. Niet iedereen heeft zin om voor dag en dauw op te staan.

Overigens geeft Arke wel degelijk tijdens het boeken de vertek- en aankomst tijden. .
[/quote]
Ik heb nergens gezegd dat die er niet zijn./gegeven worden?

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Andere vlucht dan geboekt, dus géén vertraging!

Ongelezen bericht door wiseger »

Een pakketreis is een vakantiereis, met vlucht heen en vlucht terug, transfer airport accomodatie vv en accomodatie.
Volgens mij zijn de tijden geen deel van de overeenkomst. Slechts een voorkeur.
Ik bedoelde met de tijden dat die wel deel van de overeenkomst zijn en tijdens het boeken bij Arke reeds worden gegeven. Ze zijn dus onderdeel van de overeenkomst.

b767-300er
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:45

Re: Andere vlucht dan geboekt, dus géén vertraging!

Ongelezen bericht door b767-300er »

wiseger schreef:
Een pakketreis is een vakantiereis, met vlucht heen en vlucht terug, transfer airport accomodatie vv en accomodatie.
Volgens mij zijn de tijden geen deel van de overeenkomst. Slechts een voorkeur.
Ik bedoelde met de tijden dat die wel deel van de overeenkomst zijn en tijdens het boeken bij Arke reeds worden gegeven. Ze zijn dus onderdeel van de overeenkomst.
Het fiet dat de tijden worden gegeven wil niet per definitie zeggen dat ze deel uitmaken van de overeenkomst.
Dat maak je er zelf van.

eelcovanenter
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2012 20:05

Re: Andere vlucht dan geboekt, dus géén vertraging!

Ongelezen bericht door eelcovanenter »

wiseger schreef:
b767-300er schreef: De prijsverschillen tussen een avond en ochtendvlucht op een boekingssite hebben niets te maken met het tijdstip van de vlucht, maar de boekingsklasse waar de betreffende stoel invalt (economy class alleen al heeft zo al 10 boekingsklassen). Bij dezelfde boekingsklasse zijn de stoelprijzen ook gelijk. Yield managment.
Dat is niet correct. Bij de populaire vliegtijden zijn de goedkope klasses al snel uitverkocht. De losse tickets zijn dan vaak duurder dan bij dezelfde vlucht op een minder populaire tijd. Een ticket voor een populaire tijd vertegenwoordigd een hogere economische waarde dan een ticket voor een niet populaire tijd.

Veel mensen kijken bij het boeken van hun vakantie wel degelijk naar de vertrek- en aankomst tijden. Niet iedereen heeft zin om voor dag en dauw op te staan.

Overigens geeft Arke wel degelijk tijdens het boeken de vertek- en aankomst tijden. Deze zijn dus onderdeel van de boeking. In de reisbescheiden staan deze tijden dan ook vermeld en Arka mag daar, confiorm de ANVR voorwaarden, niet zo maar van af wijken. Heb trouwens ook nog nooit meegemaakt dat ze dat deden, tot op heden klopt het altijd.
Los van stoelklasse's is een 'ochtend-slot' op Schiphol, voor europese bestemmingen, duurder dan een middag- of avond-slot. Dus de prijs voor een stoel van hout of een stoel van goud is in de ochtend hoger. Transavia berekend dat door aan Arke en Arke aan mij. Dáárom was mijn ochtendvlucht duurder dan de middag. Als dan blijkt dat mijn ochtendvlucht al vol zat op het moment van boeken, heb ik geen boodschap aan vliegtuig-types mbt stoel-aantallen enz...
Dat probleem hadden ze dan maar eerder moeten inzien. Of ik wil alsnog een oplossing, óf ik wil mijn verschil terug. Zo simpel is het nou en dan geeft men in één keer niet thuis..?! Ik heb met mijn volle verstand de ochtendvlucht geboekt en daar méér voor betaald! Dan wil ik die vlucht hebben, op die tijden. Tenzij er vertraging is, want dan had ik hier niks geplaatst.

wiseger
Berichten: 509
Lid geworden op: 10 nov 2010 16:29

Re: Andere vlucht dan geboekt, dus géén vertraging!

Ongelezen bericht door wiseger »

@b767-er

Zie hier hoe je bij Arke boekt, je selecteert je gewenste vakantie en selecteert alle details, daarna gaat de computer rekenen en krijg je van Arke een aanbod dat er als volgt uitziet:

2-Kamerappartement
Bezet door: 2 volwassenen

Reisduur: 9 dgn (7 nachten)
Verzorging: Logies
Vervoer: Vliegtuig
Inclusief transfer tussen luchthaven en accommodatie v.v.
Datum heenreis: zo 23-09-2012
Vertrek Amsterdam: 11:30
Aankomst Curacao: 18:20
ArkeFly, Economy Datum terugreis: zo 30-09-2012
Vertrek Curacao: 19:25
Aankomst Amsterdam: 11:40
ArkeFly, Comfort Uw reissomVolwassene 1 € 1052,00
Volwassene 2 € 1052,00
Aanbiedingskorting. € -200,00
Boekingskosten € 15,00
Calamiteitenfonds € 2,50

Totale reissom € 1921,50Gemiddelde prijs p.p. € 960,75
Deze reis boeken
Voor deze prijs boekt u uw reis! Bovenstaande reissom is inclusief ALLE toeslagen en kortingen.


Als je op boeken klikt, koop je wat Arke je op dat moment aanbied. In deze aanbieding staan de data en vluchttijden expliciet genoemd. Ze zijn dus onderdeel van de koop. Dat is dus geen verzinsel van mij, dat is hoe Arke je een reis via Internet verkoopt.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Andere vlucht dan geboekt, dus géén vertraging!

Ongelezen bericht door alfatrion »

b767-300er schreef:Het fiet dat de tijden worden gegeven wil niet per definitie zeggen dat ze deel uitmaken van de overeenkomst.
Dat maak je er zelf van.
Nee, dat is gewoon hoe overeenkomsten werken. Iedere jurist zal het zelfde zeggen: wanneer de tijden voor of tijdens het boeken getoond worden dan maken deze onderdeel uit van de overeenkomst.
b767-300er schreef:Dat maak je er zelf van.
Naar analogie verkondig je hier dat de verkoper best een auto in een andere kleur mag leveren, ondanks dat de consument voor of tijdens de koop heeft aangegeven een blauwe te willen. De gedachtekronkel dat de kleuropgave slechts een voorkeur betreft is niet te volgen. Vervolgens roep je gelijk hebt omdat over dit onderwerp geen arresten heb gevonden, mompel je nog wat over de definitie van het woord koopovereenkomst en dat iedereen die het niet met je eens is de werkelijkheid verdraait, terwijl je in de kern zelf geen overtuigend verhaal heb. De oorzaak daarvan is jouw opvatting op niets anders is gebaseerd dan een persoonlijke wens.

eelcovanenter
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2012 20:05

Re: Andere vlucht dan geboekt, dus géén vertraging!

Ongelezen bericht door eelcovanenter »

wiseger schreef:@b767-er

Zie hier hoe je bij Arke boekt, je selecteert je gewenste vakantie en selecteert alle details, daarna gaat de computer rekenen en krijg je van Arke een aanbod dat er als volgt uitziet:

2-Kamerappartement
Bezet door: 2 volwassenen

Reisduur: 9 dgn (7 nachten)
Verzorging: Logies
Vervoer: Vliegtuig
Inclusief transfer tussen luchthaven en accommodatie v.v.
Datum heenreis: zo 23-09-2012
Vertrek Amsterdam: 11:30
Aankomst Curacao: 18:20
ArkeFly, Economy Datum terugreis: zo 30-09-2012
Vertrek Curacao: 19:25
Aankomst Amsterdam: 11:40
ArkeFly, Comfort Uw reissomVolwassene 1 € 1052,00
Volwassene 2 € 1052,00
Aanbiedingskorting. € -200,00
Boekingskosten € 15,00
Calamiteitenfonds € 2,50

Totale reissom € 1921,50Gemiddelde prijs p.p. € 960,75
Deze reis boeken
Voor deze prijs boekt u uw reis! Bovenstaande reissom is inclusief ALLE toeslagen en kortingen.


Als je op boeken klikt, koop je wat Arke je op dat moment aanbied. In deze aanbieding staan de data en vluchttijden expliciet genoemd. Ze zijn dus onderdeel van de koop. Dat is dus geen verzinsel van mij, dat is hoe Arke je een reis via Internet verkoopt.
B767-er helemaal mee eens!

Maar wat kan ik ermee..?
Arke komt mij echt niet tegemoet omdat men vol blijft houden dat 'vluchttijden altijd onder voorbehoud zijn...'
Ik wil de blauwe auto ipv de zwarte!

eelcovanenter
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 aug 2012 20:05

Re: Andere vlucht dan geboekt, dus géén vertraging!

Ongelezen bericht door eelcovanenter »

eelcovanenter schreef:
wiseger schreef:@b767-er

Zie hier hoe je bij Arke boekt, je selecteert je gewenste vakantie en selecteert alle details, daarna gaat de computer rekenen en krijg je van Arke een aanbod dat er als volgt uitziet:

2-Kamerappartement
Bezet door: 2 volwassenen

Reisduur: 9 dgn (7 nachten)
Verzorging: Logies
Vervoer: Vliegtuig
Inclusief transfer tussen luchthaven en accommodatie v.v.
Datum heenreis: zo 23-09-2012
Vertrek Amsterdam: 11:30
Aankomst Curacao: 18:20
ArkeFly, Economy Datum terugreis: zo 30-09-2012
Vertrek Curacao: 19:25
Aankomst Amsterdam: 11:40
ArkeFly, Comfort Uw reissomVolwassene 1 € 1052,00
Volwassene 2 € 1052,00
Aanbiedingskorting. € -200,00
Boekingskosten € 15,00
Calamiteitenfonds € 2,50

Totale reissom € 1921,50Gemiddelde prijs p.p. € 960,75
Deze reis boeken
Voor deze prijs boekt u uw reis! Bovenstaande reissom is inclusief ALLE toeslagen en kortingen.


Als je op boeken klikt, koop je wat Arke je op dat moment aanbied. In deze aanbieding staan de data en vluchttijden expliciet genoemd. Ze zijn dus onderdeel van de koop. Dat is dus geen verzinsel van mij, dat is hoe Arke je een reis via Internet verkoopt.
B767-er helemaal mee eens!

Maar wat kan ik ermee..?
Arke komt mij echt niet tegemoet omdat men vol blijft houden dat 'vluchttijden altijd onder voorbehoud zijn...'
Ik wil de blauwe auto ipv de zwarte!
Nog een laatste aanvulling...
Heb zojuist de laatste mail ontvangen van Arke. Zij willen met deze laatste mail de discussie sluiten.
Artikel 7.4 van de reisvoorwaarde Tui kit hun 'gelijk' volledig waterdicht! Echt, ik heb geen poot om op te staan.
Ook naar mijn geld kan ik fluiten, waar ze uberhaupt nog nooit over begonnen zijn.

Ga lekker zo door, Arke. dan zal een failllissement aanstaande zijn.

Gesloten