LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Annuleren bij Vrij Uit: wat als er straks een negatief reisadvies is?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
RobertBevers
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2020 14:46

Annuleren bij Vrij Uit: wat als er straks een negatief reisadvies is?

Ongelezen bericht door RobertBevers »

We hebben in januari een vakantie geboekt bij Vrij uit vakanties naar Turkye.
Nu hebben we navraag gedaan om deze te annuleren. Hoe te handelen etc en zijn er kosten? Bij vrij uit hoef je geen aanbetaling te doen dus we hebben nog niets betaald. Nu zegt vrij uit dat als we nu willen annuleren het 650 euro kost (20% van de reissom) Is dit normaal 111 dagen voor vertrek? En kan dit zo maar? Wat als er straks een negatief reisadvies naar Turkye vanwegen de Corona crisis, moet ik dan toch betalen en krijg ik dan vouchers terug?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Annuleren bij Vrij Uit: wat als er straks een negatief reisadvies is?

Ongelezen bericht door Jablan »

De prijs voor zelf annuleren is volgens een staffel opgebouwd: hoe korter na de boeking, hoe lager het bedrag en hoe korter voor het begin van de reis, hoe hoger het bedrag. 20% meer dan 90 dagen voor vertrek is normaal.

Nu zelf annuleren of wachten totdat vrij-uit annuleert omdat de reis onmogelijk uitgevoerd kan worden: dat is jouw keuze.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Annuleren bij Vrij Uit: wat als er straks een negatief reisadvies is?

Ongelezen bericht door geengast »

'Vrij Uit' was ooit de eigen auto touroperator van ANWB. Op 28 maart vorig jaar zijn ze onderdeel geworden van Neckermann en hield het merk op te bestaan. Eind van vorig jaar zijn ze door het grote faillissement van Neckermann/Thomas Cook helemaal verdwenen.

Weet u zeker dat u bij 'Vrij Uit' heeft geboekt?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Annuleren bij Vrij Uit: wat als er straks een negatief reisadvies is?

Ongelezen bericht door Jablan »

Vrij Uit => Kras => TUI => ANVR-Voorwaarden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Annuleren bij Vrij Uit: wat als er straks een negatief reisadvies is?

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
16 apr 2020 21:02
Vrij Uit => Kras => TUI => ANVR-Voorwaarden.
Als er bij Krans geboekt was, dan mocht je wel gratis annuleren.

alfatrion
Berichten: 21906
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Annuleren bij Vrij Uit: wat als er straks een negatief reisadvies is?

Ongelezen bericht door alfatrion »

RobertBevers schreef:
16 apr 2020 14:59
Wat als er straks een negatief reisadvies naar Turkye vanwegen de Corona crisis, moet ik dan toch betalen en krijg ik dan vouchers terug?
Als u nu niets doet, dan krijgt u een voucher en heeft u recht op 100% geld terug.
Als u er voor kiest om te annuleren dan loopt u op zijn minst risico dat de rechter zal vinden dat u moet betalen.
Als er een reële kans is dat de reis niet door kan gaan dan heeft u altijd een wettelijk opschortingsrecht als u op dat moment wel moet betalen. (Hierop moet u zich schriftelijk beroepen.)

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Annuleren bij Vrij Uit: wat als er straks een negatief reisadvies is?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

tttlocke schreef:
16 apr 2020 21:08
Jablan schreef:
16 apr 2020 21:02
Vrij Uit => Kras => TUI => ANVR-Voorwaarden.
Als er bij Krans geboekt was, dan mocht je wel gratis annuleren.
Bij Kras loopt dit ook tot 31 mei voor boekingen later zijn gewoon de reguliere annuleringsvoorwaarden van toepassing. TS gaat pas over 111 dagen (+/- 3 maanden) op vakantie naar Turkije. Dus half juli, het is lastig te voorspellen maar er is een zeer grote kans dat die reizen gewoon door gaan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Annuleren bij Vrij Uit: wat als er straks een negatief reisadvies is?

Ongelezen bericht door tttlocke »

MichielFRL schreef:
17 apr 2020 07:11
Pas over 111 dagen. Wacht rustig af. Op dit moment is er nog geen enkele reden tot annuleren.
Als je zelf al besloten hebt niet (meer) op vakantie te willen, dan is die reden er dus wel.

McVrb
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2020 14:38

Re: Annuleren bij Vrij Uit: wat als er straks een negatief reisadvies is?

Ongelezen bericht door McVrb »

Ik heb een soortgelijke vraag mbt Transavia. Het is inmiddels duidelijk dat het reisadvies Oranje is en dat Transavia ondanks dit advies de vlucht door laat gaan aankomend weekend. Zij bieden enkel de oplossing om de reis om te boeken (t/m 31 maart) en geen vouchers/schadeloosstelling.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Annuleren bij Vrij Uit: wat als er straks een negatief reisadvies is?

Ongelezen bericht door berndv »

McVrb schreef:
03 jun 2020 15:25
Ik heb een soortgelijke vraag mbt Transavia.
nee hoor, niets soorgelijks aan, behalve dat het over reizen gaat. TS heeft een pakketreis bij een touroperator geboekt, die ook nog eens gedekt wordt vanuit de ANVR en SGR. Dit alles voor een reis naar Turkije, waarvan op dit moment bekend is dat code oranje niet direct zal wijzigen. U heeft een los ticket geboekt bij transavia voor een reis naar Faro, waarbij de vlucht gewoon gepland staat voor uitvoering. Ik zie weinig overeenkomsten. Voor de rest heb ik al gereageerd op het topic dat u zelf geopend heeft.

Gesloten