LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ArkeFly heeft lak aan klanten

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Ton de Lange
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2011 08:51

ArkeFly heeft lak aan klanten

Ongelezen bericht door Ton de Lange »

ArkeFly biedt drie klasses aan: Economy, Comfort en Premium Comfort. Per klasse verschilt de beenruimte (aanzienlijk), de geboden service en uiteraard de prijs.
Kennelijk maakt ArkeFly er een gewoonte van om een paar weken voor vertrek te bepalen met welk vliegtuig zal worden gevlogen. En als er dan minder stoelen van een bepaalde klasse beschikbaar zijn, dan worden klanten naar een lagere klasse gezet. Je krijgt dan (uiteraard) wel de meerprijs retour, maar excuses kunnen er niet vanaf.
Kennelijk begrijpen ze bij ArkeFly niet dat (een beetje) comfortabel vliegen onderdeeel van de vakantiebelevenis is. En dat het niet nakomen van beloften een domper voor hun klanten betekent. Oké, het staat allemaal wel 'netjes' in de voorwaarden, maar klantvriendelijk is het niet.
Ze zouden het ook anders kunnen doen. Verkoop niet meer stoelen in een hogere klasse dan je ècht waar kunt maken. Als je dan een ander vliegtuig inzet, dan kun je upgrades verkopen. En zo klanten blij maken, in plaats van teleurstellen. En natuurlijk kan er wel eens iets mis gaan. Je kunt in die gevallen ook excuses aanbieden en laten merken dat je het echt betreurt.
Maar ja, dat kost iets meer moeite en levert misschien wat minder geld op. En als je, zoals ArkeFly, op een aantal bestemmingen een monopolie hebt, dan kun je gewoon je gang gaan.
Nu behoort ArkeFly, net als Holland International tot de internationale TUI organisatie. Dankzij ArkeFly, waar ik nu twee keer achter elkaar een heel slechte ervaring mee heb gehad, vlieg ik in de toekomst geen ArkeFly meer. En doe ik dus geen zaken meer met TUI. Dat gaat TUI tienduizenden Euro's omzet kosten. Want ik verwacht nog een paar jaar mee te gaan en ik ben een trouwe klant, zo lang ik als klant wordt behandeld.
Ik hoop dat veel mensen mijn voorbeeld volgen, net zo lang tot het kwartje bij ArkeFky valt. Met winst willen maken is niets mis, maar als je dat over de rug van je klanten probeert te doen, dan hoor je wat mij betreft z.s.m. failliet te gaan.

sprookje
Berichten: 744
Lid geworden op: 11 jan 2007 15:06

Re: ArkeFly heeft lak aan klanten

Ongelezen bericht door sprookje »

Met wie a je dan vliegen?met transavia waar ze helemaal geen service bieden.Of ga je naar de duurdere maatschappijen.

Ton de Lange
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 apr 2011 08:51

Re: ArkeFly heeft lak aan klanten

Ongelezen bericht door Ton de Lange »

Bij Transavia (en andere low cost maatschappijen) betaal je weinig, en krijg je (dus) weinig. Ik moet, vanwege de bestemming, soms met Transavia vliegen, en heb tot nu toe altijd waar voor mijn geld gekregen. En vriendelijk personeel op de koop toe. Daar is niets mis mee, dankzij die low cost maatschappijen kunnen veel meer mensen vliegen, da's wel zo democratisch.
Waar het mij om gaat is dat ze bij ArkeFly niet leveren wat ze zeggen, als hen dat zo uitkomt. Wat klanten daarvan vinden zal ze een zorg zijn. En daar heb ik een enorme hekel aan.
Ik ga eens kijken naar Air Berlin. Die hebben ook klassen met meer comfort. En anders wordt het KLM. Ik heb het geluk dat ik wat meer kan betalen. En KLM heeft mij tot nu toe nog nooit teleurgesteld.
En dat geldt dus bepaald niet voor ArkeFly...

joopy
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 aug 2008 11:01

Re: ArkeFly heeft lak aan klanten

Ongelezen bericht door joopy »

Ton,

Je slaat de spijker op zijn kop! Ik heb precies het zelfde meegemaakt vanuit punta cana naar amsterdam 23/24 Okt. Premium comfort geboekt extra betaald om mijn stoel te reserveren online. Ben ruim 2 meter lang en zat uiteindelijke op economy. Voor mij nooit meer ArkeFly, en zal het zeker niet aanbevelen bij vrienden. Nu een klachtenbrief schrijven en achter me teveel betaalde geld aan...

WarZir
Berichten: 191
Lid geworden op: 15 jan 2009 13:13

Re: ArkeFly heeft lak aan klanten

Ongelezen bericht door WarZir »

Wij hebben twee keer met ArkeFly gevlogen, bij het boeken (Globe reisburo) van Comfort class werd ons -beide keren- door het reisburo al geïnformeerd dat een Comfort class boeking geen garantie geeft dat je ook daadwerkelijk in die klasse terecht komt. Uiteraard krijg je dan wel je geld terug.

Het is ons dan gelukkig niet overkomen (op een vlucht van 10 uur zou ik dit persoonlijk ook erg vervelend vinden), maar wij zijn er dan tenminste nog wél op gewezen door het reisburo.

Heeft uw reisburo u niet geïnformeerd hierover? Indien niet, dan vind ik eerder dat het reisburo fout zit (dit gegeven is tenslotte bekend in de reisbranche), zij hadden u vooraf hierop moeten wijzen, zodat u niet voor een onaangename verrassing zou komen te staan (wat nu dus wel gebeurd is).

Offtopic: tegenwoordig boeken we trouwens alleen nog pakket reizen, waarbij we met Martinair (nu inmiddels: KLM) kunnen vliegen. Veel relaxter! :wink:

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: ArkeFly heeft lak aan klanten

Ongelezen bericht door Henri42 »

Arke Fly leeft van de problemen, hun 3-5 kisten zijn vlg mij 24 uur in de lucht,vandaar de vele dubbel boekingen en vertragingen, de betreffende reisburo,s zijn hier uiteraard van op de hoogte :oops:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ArkeFly heeft lak aan klanten

Ongelezen bericht door Emmy75 »

WarZir schreef:Het is ons dan gelukkig niet overkomen (op een vlucht van 10 uur zou ik dit persoonlijk ook erg vervelend vinden), maar wij zijn er dan tenminste nog wél op gewezen door het reisburo.
Dat ben ik met u eens en zou ik ook heel vervelend vinden. Men maakt bewust een keuze om iets meer te betalen voor meer comfort op zo'n langere vlucht.
WarZir schreef: Offtopic: tegenwoordig boeken we trouwens alleen nog pakket reizen, waarbij we met Martinair (nu inmiddels: KLM) kunnen vliegen. Veel relaxter! :wink:
We vlogen een aantal jaren met Martinair en meestal met behoorlijke tevredenheid. Helaas maken ze eind van de maand hun laatste vlucht.

FPJ
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 feb 2011 13:09

Re: ArkeFly heeft lak aan klanten

Ongelezen bericht door FPJ »

Ook voor ons een bekend issue. Wij boeken regelmatig pakketreizen naar Curacao voor het hele gezin, en het is meermalen voorgekomen dat we kort voor vertrek via het TUI-reisbureau te horen kregen dat de besproken premium comfort class bij nader inzien niet beschikbaar was.

Iemand vertelde mij: dat komt doordat ArkeFly deze plaatsen ook tracht tracht te slijten aan de zakelijke markt, als goedkoop alternatief voor "echte" (= KLM) business class. Dan verdienen ze er meer aan dan als onderdeel van een pakketreis. Als dat lukt, dan moeten de pakketreizigers wijken...

Onze vaste tactiek is om het geboden alternatief niet te accepteren en het reisbureau opdracht te geven de hele boel dan maar te annuleren. Dat vindt het reisbureau niet leuk en dat vindt het hoofdkantoor niet leuk, en binnen enkele uren volgt dan het bericht dat we onze premium comfort plaatsen alsnog kunnen krijgen.

Het hele gedoe elke keer hangt me best de keel uit maar ik troost met met de gedachte dat ik op deze manier tenminste een signaal afgeef dat ik de handelwijze van ArkeFly niet kan waarderen. De medewerkers van het reisbureau balen er uiteraard ook van, moeten steeds bellen en klagen en zeuren bij het hoofdkantoor en ik denk zo: als er binnen de TUI-organisatie zelf nou maar genoeg verzet tegen de gang van zaken ontstaat, wie weet verandert er dan ooit wat...?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ArkeFly heeft lak aan klanten

Ongelezen bericht door Emmy75 »

FPJ schreef:Onze vaste tactiek is om het geboden alternatief niet te accepteren en het reisbureau opdracht te geven de hele boel dan maar te annuleren. Dat vindt het reisbureau niet leuk en dat vindt het hoofdkantoor niet leuk, en binnen enkele uren volgt dan het bericht dat we onze premium comfort plaatsen alsnog kunnen krijgen.
Deze tactiek kan prima werken indien het reisbureau u wel netjes informeert voordat u naar uw vakantiebestemming gaat afreizen. Indien u een dergelijk bericht zou krijgen over de terugvlucht als u eenmaal op de plaats van bestemming bent, zou het toch wat vervelender zijn.

Arke gokt er in dit geval ook een beetje op dat mensen uitgebreidt toeleven naar de vakantie en gaan er niet zo snel van uit dat klanten de reis zullen annuleren. Voor veel mensen kan dit ook een probleem opleveren omdat de vakantiedagen op het werk reeds besproken zijn en dat het soms niet zo makkelijk te verschuiven valt omdat sommige groepen gebonden zijn schoolvakanties of dus anderszins al min of meer vastzitten aan de vakantieperiode.

Het is dus ook wel een spelletje blufpoker, waarbij het zomaar eens zou kunnen gebeuren dat het reisbureau of arke zegt prima dan annuleren we de boel. Als dit geen probleem is, kunt u dit natuurlijk rustig doen.

Het geval wil dan wel dat u de plaatsen alsnog krijgt toegewezen maar dat iemand anders moet schuiven in plaats van uw reisgezelschap. Grote kans dat ze op een gegeven moment wel iemand treffen die niet weet dat deze tactiek werkt of die het zich niet kan veroorloven dit spelletje blufpoker te spelen.

Ik ben het zeker wel met u eens dat als iedereen dit zou doen, dan zou dit toch tot een verandering moeten gaan leiden, want het is gewoon niet correct te noemen deze handelswijze. Wij vlogen altijd met Martinair naar het caribisch gebied en zullen voor het komende jaar een alternatief moeten gaan zoeken. Door dit soort dingen wat ik allemaal lees, wordt het waarschijnlijk geen arkefly omdat we wel altijd de comfort class vlogen. De gewone dan want martinair had al een paar jaar geen premium variant meer.

WarZir
Berichten: 191
Lid geworden op: 15 jan 2009 13:13

Re: ArkeFly heeft lak aan klanten

Ongelezen bericht door WarZir »

(beetje offoptic)
@Emmy75: het schijnt dat bij Economy class van KLM diverse 'sub classes' zijn waarvoor je kunt upgraden, bijv. stoelen met meer beenruimte. Verder is alles bij KLM al inclusief, zoals entertainment.
Ik ben er alleen nog niet achter hoe dit zit bij boeken van een pakketreis, of je dan ook kunt upgraden. Maar hier komen we eind van het jaar vast wel achter, als we voor komend voorjaar boeken :)

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ArkeFly heeft lak aan klanten

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@WarZir,
Nee daar ben ik ook nog niet helemaal achter bij het boeken van een pakketreis. Verdiep ik me tegen die tijd wel weer in, waarschijnlijk in januari want ik boek altijd vrij vroeg met de max. vroegboekkorting.

Overigens KLM gaat vliegen met een McDonnel Douglas MD11 naar het caribisch gebied. Deze hebben Economy, Economy Comfort en Business Class stoelen.

Ik stuitte recent op een handige website over de vluchten naar dit gebied:
http://www.vliegschemas.nl/
Hier staan vrij overzichtelijk de vliegschema's op van de verschillende luchtvaartmaatschappijen (tijden, dagen en route's handig ivm het plannen van de tussenlandingen of juist geen). Ook die van Jetairfly (België) en AirBerlin (Duitsland). Van al deze maatschappijen staan er ook de vliegtuigplattegronden op van de toestellen die naar dit gebied gaan enz.

b767-300er
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:45

Re: ArkeFly heeft lak aan klanten

Ongelezen bericht door b767-300er »

Hallo

De beheerder van bovengenoemde website. Bedankt voor het vermelden ervan.
Zegt het voort ;)

Ik hoor een hoop redenen waarom ArkeFLy mensen zou downgraden etc etc.
Er is echter maar 1 juiste reden en dat is de volgende:

ArkeFly vliegt met 2 types 767's. Oude en Nieuwe. De nieuwe komen ter vervanging van de oude. Dit omdat de levering van de Boeing dreamliners die ArkeFLy heeft besteld enorme vertragingen hebben opgelopen.(zie de diverse media) en de oude niet geschikt zijn om nog zoveel jaar mee door te moeten vliegen.
De nieuwe 767's hebben een andere deurenconfiguratie (deuren op een andere plaats) dan de oude 767's. Dat zorgt ervoor dat de oude 767's en de nieuwe 767's er van binnen uit anders uitzien en dus ook een andere stoelindeling hebben.
De nieuwe 767's hebben 31 Premium Comfort stoelen, de oude 12.
Daarentegen hebben de nieuwe 767 weer 150 comfortclass plaatsen, en de oude 169. Mocht er een nieuwe 767 op uw vlucht gepland staan (en die planning is 6 maanden vooruit) dan worden er maximaal 31 premium stoelen verkocht. Mocht er onverhoopt door vertragingen/uitgelopen onderhoud etc ect een 767 van het oude type ingezet worden, dan betekend dat dat er 19 premium plaatsen tekort zijn in het toestel.
Erg vervelend, maar wachten op een toestel die er van binnen hetzelfde uitziet als de oorspronkelijke duurt wellicht nog langer.
Die 19 mensen zullen per 1 november maximaal gedowngrade worden naar comfort klasse, zoals u kunt zien zijn bij zowel de oude als de nieuwe 767's de hoeveelheid in de premium en gewone comfort klasse tezamen exact hetzelfde. (beide 181) Dit om downgrades naar economy te voorkomen.
Overigens is de hoeveelheid vluchten waarbij dit gebeurd kleiner als 5%.
Het gebeurd dus ook andersom, als er een oude 767 gepland staat en er moet onverhoopt een nieuwe ingezet worden, worden 19 comfortpassagiers gratis geupgrade naar premium. Gratis.
Toeslagen comfortclasses: ArkeFly vanaf 35 euro,, KLM vanaf 110 euro enkel reis
Toelasg Premium Comfortclasse: ArkeFly vanaf 90 euro,

KLM kom je in de businessclass. Een retourtje businesclass met de KLM naar de caribean is al snel een 3000 euro, een gewoon reourtje rond de 900-1100, naar curacao iets lager. Arkefly rekent voor een retourtje caribbean rond de 730 euro, curacao iets lager. Daarentegen moet je bij ArkeFly aan boord wel weer betalen voor bepaalde dingen die bij de KLM gratis zijn. Wat iedere reiziger zich af moet vragen is of het veelal duurdere KLM opweegt tegen de eventuele meerkosten aan boord bij ArkeFly. Ik zelf zie vliegen als een noodzakelijk kwaad en na 11 uurtjes ben ik er weer vanaf, dus kies ik de goedkoopste optie. Dat kan voor iedereen anders zijn.

Voor de duidelijkheid, ik werk niet bij ArkeFly, maar op schiphol.
Voor alle informatie (vertrektijden, bagagevrijdommen, stoelindelingen en plattegronden, services etc etc) voor vluchten naar de caribean met KLM, Martinair, ArkeFly, JetAirFly en AirBerlin kunt u vinden op mijn website www.vliegschemas.nl

FPJ
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 feb 2011 13:09

Re: ArkeFly heeft lak aan klanten

Ongelezen bericht door FPJ »

@b767-300er Dank voor uw verhelderende post, onze avonturen met premium comfort v/h star v/h business class boekingen bij ArkeFly zijn echter al > 5 jaar aan de gang dus met de huidige vlootvervangingsperikelen hadden die niets te maken. En nu begrijp ik van u dat het misschien nog erger wordt :)

@Emmy75, het lijkt op blufpoker ja, maar ik meen het gewoon. Tien uur heen en terug als haringen in een ton zitten vind ik een martelgang, dan blijf ik echt liever thuis. Dus mochten ze de boel daadwerkelijk een keer annuleren prima, dat zien we dan wel weer. Inderdaad hebben wij het geluk dat we flexibel zijn qua werk.

Het is tot nu toe nooit gebeurd, wel hebben we één keer een langer verblijf voor dezelfde prijs moeten accepteren :) Al met al voor ons een reden om "ouderwets" via een reisbureau te blijven boeken. Daar werken tenminste nog personen die bereid zijn voor hun klanten (nou ja, voor hun eigen omzet dan) in de steigers te klimmen, en zij hebben de juiste contacten.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ArkeFly heeft lak aan klanten

Ongelezen bericht door Emmy75 »

FPJ schreef:@b767-300er ...met de huidige vlootvervangingsperikelen hadden die niets te maken. En nu begrijp ik van u dat het misschien nog erger wordt :)
Eerder minder denk ik want als alles vervangen is, hebben ze allemaal evenveel plaatsen van dezelfe klasse.
FPJ schreef:@Emmy75, het lijkt op blufpoker ja, maar ik meen het gewoon. Tien uur heen en terug als haringen in een ton zitten vind ik een martelgang, dan blijf ik echt liever thuis.
Geloof zeker dat u het meent. Gelukkig bent u flexibel en daarom werkt het. Indien u niet flexibel zou zijn, is dit toch wat gevaarlijker. Ik zal deze tactiek zeker in het achterhoofd houden en misschien zelf nog een keer inzetten. Ja dat vind ik ook een martelgang na de terugvlucht zou ik alweer bijna toe zijn aan nieuwe vakantie.
FPJ schreef:Het is tot nu toe nooit gebeurd, wel hebben we één keer een langer verblijf voor dezelfde prijs moeten accepteren :) Al met al voor ons een reden om "ouderwets" via een reisbureau te blijven boeken.
Oeps dat is vervelend zeg, ik zou vlug een topic openen om te klagen :mrgreen:

Maar even alle gekheid op een stokje... Persoonlijk boek ik ook liever bij een reisbureau en ik boek altijd bij hetzelfde. Ze kennen me daar en weten wat ik wel wil en wat ik absoluut niet wil. Boeken bij een reisbureau is nauwelijks duurder. Ja ok reserveringskosten, maar die zijn bij onlineboekingen ook alleen wat lager.

Ik kwam een keer om half 6 binnenvallen (sluiting 6u), laatste dag voor de max. vroegboekkorting en wilde ook nog 2 vakanties boeken en had ook nog een lastige vraag (in ieder geval iets waarvoor telefonische toestemming moest komen van het hoofdkantoor). Tot overmaat van ramp bleek dit vlak voor sluitingstijd. Zij toch het hoofdkantoor bellen, uitleggen dat het om een vaste en goede klant gaat. Ik besef me maar al te goed hoeveel fouten ik hierin zelf heb gemaakt, ik had er alle begrip voor gehad als ze hadden gezegd, kom op een andere dag maar terug. Ze hebben me echt heel keurig geholpen tot 3 kwartier na sluiting. Toen was echt alles geregeld en ik had alleen nog maar terug gehoeven om te tickets op te halen. Toen ik weer in de stad was in de week na de boekingen, ben ik nog even een paar gebakjes gaan brengen. Toeval of niet, bij een van deze 2 vakanties was sprake van een overboeking van de comfort class van de martinair vlucht naar het caribisch gebied en wij werden gratis ge-upgrade naar de star class.

WarZir
Berichten: 191
Lid geworden op: 15 jan 2009 13:13

Re: ArkeFly heeft lak aan klanten

Ongelezen bericht door WarZir »

Emmy75 schreef:Toeval of niet, bij een van deze 2 vakanties was sprake van een overboeking van de comfort class van de martinair vlucht naar het caribisch gebied en wij werden gratis ge-upgrade naar de star class.
Dat overkomt ons dan weer nooit :( :wink:

Thanks voor de handige link, en b767 ook voor de toelichting erbij :wink:

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: ArkeFly heeft lak aan klanten

Ongelezen bericht door plumber »

Ben een keertje of 5 met ArkeFly naar Curacao gegaan en de eerste drie keer zonder klachten.Werd echter steeds slechter,veel vertraging een keer 9 uur
en kom maar niet om vergoeding.Een maaltijd aan boord de rest moet je kopen.Ben nu met de KLM geweest en moet zeggen prima.Twee maaltijden genoeg drinken en zonder te kopen.Arkefly retour Curacao in Oktober
669€ plus het nodige voor reservering. KLM retour 699€ in Oktober inc.alles.
Op tijd vertrokken en op tijd weer terug wat van Arkefly niet meer gezegd kan worden. Al is het volgende keer 100€ duurder bij KLM dan ga ik toch weer voor
de KLM.

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: ArkeFly heeft lak aan klanten

Ongelezen bericht door Henri42 »

WarZir schreef:
Emmy75 schreef:Toeval of niet, bij een van deze 2 vakanties was sprake van een overboeking van de comfort class van de martinair vlucht naar het caribisch gebied en wij werden gratis ge-upgrade naar de star class.
Dat overkomt ons dan weer nooit :( :wink:

Thanks voor de handige link, en b767 ook voor de toelichting erbij :wink:

Zo 2 vakanties gelijk boeken en dan ook nog in de star class !!!!!

Klinkt aardig voor de slachtoffers van ArkeFly :oops: ging daar de topic niet over??? :?:

b767-300er
Berichten: 161
Lid geworden op: 29 okt 2011 17:45

Re: ArkeFly heeft lak aan klanten

Ongelezen bericht door b767-300er »

Wordt idd alleen maar minder eerdaags Emmy, helemaal correct.
In ieder geval kan je nu al niet meer in Economy terecht komen.

ChantalWijs
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2011 13:22

Re: ArkeFly heeft lak aan klanten

Ongelezen bericht door ChantalWijs »

Het klinkt zuur, maar dit is nu eenmaal het risico van vliegen met dit soort maatschappijen. Altijd wijzigingen op het laatste moment, weet er alles van!

Ik heb helaas geen geld voor KLM dus bespaar mezelf altijd de stress en maak me er niet eens meer druk om.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ArkeFly heeft lak aan klanten

Ongelezen bericht door Emmy75 »

WarZir schreef:Dat overkomt ons dan weer nooit :( :wink:
We hadden echt geluk want het waren maar 12 plaatsen op die vlucht. Heerlijk vliegen met heel veel ruimte en heel goede service.. Maar de laatste pak-n-beet 5 jaar kon men dat geluk met martinair ook niet meer hebben, omdat ze toen deze klasse hebben afgeschaft.

@Henri,
Ten 1e zijn wij echt niet de enige in NL die meer dan 1 vliegreis per jaar maken. Of ik nu 2 x in het jaar 1 reis boek of in 1x 2 reizen maakt niets uit. Helaas komen de hotels van onze voorkeur toch nooit bij de last-minute, dan maar de hoogste vroegboek meepakken.
Ten 2e waren we gratis ge-upgrade en hadden we comfort (niet star class) geboekt.
Ten 3e topic ging idd om arkefly en we gaven voorbeelden over hoe dit vermeden kan worden, door andere luchtvaartmij te kiezen of boeken bij reisbureau die dit oplost voor zijn klanten enz. Toch tips waar iemand wat aan kan hebben.

Gesloten