Betaald bij Supersaver, geen vliegtickets

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
mariekebot
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2023 10:54

Betaald bij Supersaver, geen vliegtickets

Ongelezen bericht door mariekebot »

Supersaver heeft mij gedupeerd. Ik heb betaald voor vliegtickets en op de luchthaven waren er uiteindelijk geen tickets voor mij.

Een korte samenvatting:
- Boekingstijden veranderd 3 dagen nadat boeking was bevestigd.
- Had problemen met de eerste vlucht toen ik probeerde in te checken.
- Werd beloofd dat ik kon inchecken op de luchthaven
- Mijn stoel voor de vlucht zat niet in het systeem.
- Kon uiteindelijk op de eerste vlucht, maar toen stond mijn aansluitende vlucht niet in het systeem.
- Kon uiteindelijk niet vliegen
- Geen vlucht en geen geld terug.

Op 28 januari had ik een reis geboekt van Barcelona naar Kaapstad met een tussenstop in Rome en Addis Abeba via Supersaver. Op 31 januari kreeg ik een email dat mijn vluchttijden waren veranderd. Het ging alleen om de vlucht van Barcelona naar Rome. Deze was vervroegd van 16:50 naar 11:40 op dezelfde dag. Ze vroegen mij of ik akkoord ging met de wijzingen van de vlucht. Ik beantwoorde de mail dat ik akkoord ging met de wijzigingen.

Dag voor vertrek
Ik wilde inchecken voor mijn vluchten. Dit lukte mij niet. Ik belde Supersaver voor assistentie. Zij zeiden dat ik over enkele uren (rond 20:00 in de avond) kon inchecken. Ik deed om 20:00 uur een tweede poging. Inmiddels kon ik voor alle vluchten behalve de vlucht van Barcelona naar Rome inchecken. Ik belde Supersaver weer met de vraag waarom dit nog steeds niet lukte. Zei zeiden dat ik de airline voor de vlucht van Barcelona naar Rome hiervoor moest bellen en dit was ITA Airways. ITA Airways vertelde mij dat ik geen reservering had en daardoor niet kon inchecken. Ik belde weer naar Supersaver en deze keer zeiden ze dat ik contact moest opnemen met Ethiopian Airlines. Zij zouden de vlucht van Rome naar Addis Abeba en Addis Abeba naar Kaapstad uitvoeren. Ethiopian Airlines vertelde mij dat er geen probleem was en net zoals op de website van Supersaver stond moest ik inchecken op het vliegveld wanneer het online niet lukte.

Dag van vertrek
Ik ben extra vroeg naar het vliegveld gegaan. De check-in en bagage afgifte openende 2,5 uur voor vertrek. Bij inchecken vertelde ze mij dat ik niet in het systeem stond voor de vlucht van Barcelona naar Rome. Ik belde met Ethiopian Airlines en zij vertelde mij dat ik met Supersaver moest bellen. Supersaver zei dat de vlucht van Barcelona naar Rome niet konden doorzetten omdat ik al was ingecheckt voor de vluchten met Ethiopian Airlines. Ik belde Ethiopian Airlines om mijn check-in te annuleren zodat ik later opnieuw kon inchecken. Hiervoor moest ik een mail sturen. Voordat ik deze verstuurde vertelde de werknemer van ITA Airways van de check-in balie dat ze mijn reservering heeft kunnen forceren zodat ik toch mee kan op de vlucht. Ik kreeg vervolgens twee boarding passes, namelijk van Barcelona naar Rome en van Rome naar Addis Abeba. ITA Airways kon geen reservering vinden van mij voor Addis Abeba naar Kaapstad. Ik belde weer met Supersaver en zij zeiden dat het wel in het systeem stond. De supervisor van ITA Airways, die naast mij stond nam het gesprek van mij over. Er waren twee opties. Optie 1 was dat ITA Airways mij van de vlucht afhaalde en Supersaver voor mij een alternatief ging zoeken. Optie 2 was dat zij mij samen met mijn bagage naar Addis Abeba in Ethiopië stuurde en dat Supersaver het probleem met de bagage en mijn ticket naar Kaapstad ging oplossen terwijl ik onderweg was. ITA Airlines kon mij niet naar Ethiopië sturen omdat daar een Visa voor nodig was, die ik niet had. Daarom was alleen optie 1 mogelijk en de supervisor en Supersaver gingen daar mee akkoord. Ik kon dus niet mee op de vlucht naar Rome.

Na uren bellen ben ik niks verder gekomen. Supersaver zegt dat het de fout is (of verantwoordelijkheid ligt bij) van de airlines. De airlines zeggen dat het de fout is van Supersaver. In principe is het zo dat de partij verantwoordelijk is van wie je de dienst/product koopt, in dit geval dus Supersaver. Ik ben opgelicht voor bijna € 700 en ik las dat nog velen met mij de dupe zijn van deze oplichters. https://www.trustpilot.com/review/www.supersaver.nl

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Betaald bij Supersaver, geen vliegtickets

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Normaal gesproken is het bedrijf waar u geboekt en betaald hebt verantwoordelijkheid.



U kunt het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering. Hun kunnen u uitleggen waar u recht op hebt en proberen bij het verantwoordelijk bedrijf te claimen.

Indien u betaalt heeft met een creditcard kunt u beroep doen op aflevering garantie.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Betaald bij Supersaver, geen vliegtickets

Ongelezen bericht door sephora30 »

Seinhuis schreef:
24 mar 2023 23:27
Normaal gesproken is het bedrijf waar u geboekt en betaald hebt verantwoordelijkheid.



U kunt het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering. Hun kunnen u uitleggen waar u recht op hebt en proberen bij het verantwoordelijk bedrijf te claimen.

Indien u betaalt heeft met een creditcard kunt u beroep doen op aflevering garantie.
Ik denk dat als hij een rechtsbijstandverzekering heeft, hij niet hier gaat posten.
Denk ik hoor :D

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Betaald bij Supersaver, geen vliegtickets

Ongelezen bericht door riddert »

sephora30 schreef:
25 mar 2023 13:14
Seinhuis schreef:
24 mar 2023 23:27
Normaal gesproken is het bedrijf waar u geboekt en betaald hebt verantwoordelijkheid.



U kunt het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering. Hun kunnen u uitleggen waar u recht op hebt en proberen bij het verantwoordelijk bedrijf te claimen.

Indien u betaalt heeft met een creditcard kunt u beroep doen op aflevering garantie.
Ik denk dat als hij een rechtsbijstandverzekering heeft, hij niet hier gaat posten.
Denk ik hoor :D
Ik denk dat Marieke geen hij maar een zij is.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Betaald bij Supersaver, geen vliegtickets

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Seinhuis schreef:
24 mar 2023 23:27
Normaal gesproken is het bedrijf waar u geboekt en betaald hebt verantwoordelijkheid.
Ik heb mij altijd afgevraagd hoe dat zit.
Koop je een ticket van een reisbureau, of neem je alleen maar een dienst af van een reisbureau. (het bestellen en betalen van een ticket bij een luchtvaartmaatschappij plus alle bijkomende zaken als vlucht wijzigen.)

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Betaald bij Supersaver, geen vliegtickets

Ongelezen bericht door Ruud.A »

riddert schreef:
25 mar 2023 13:20
sephora30 schreef:
25 mar 2023 13:14
Seinhuis schreef:
24 mar 2023 23:27
Normaal gesproken is het bedrijf waar u geboekt en betaald hebt verantwoordelijkheid.



U kunt het beste contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering. Hun kunnen u uitleggen waar u recht op hebt en proberen bij het verantwoordelijk bedrijf te claimen.

Indien u betaalt heeft met een creditcard kunt u beroep doen op aflevering garantie.
Ik denk dat als hij een rechtsbijstandverzekering heeft, hij niet hier gaat posten.
Denk ik hoor :D
Ik denk dat Marieke geen hij maar een zij is.
Daar kun je tegenwoordig niet zo zeker meer van zijn.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Betaald bij Supersaver, geen vliegtickets

Ongelezen bericht door rwolters »

Ruud.A schreef:
25 mar 2023 14:56
Seinhuis schreef:
24 mar 2023 23:27
Normaal gesproken is het bedrijf waar u geboekt en betaald hebt verantwoordelijkheid.
Ik heb mij altijd afgevraagd hoe dat zit.
Koop je een ticket van een reisbureau, of neem je alleen maar een dienst af van een reisbureau. (het bestellen en betalen van een ticket bij een luchtvaartmaatschappij plus alle bijkomende zaken als vlucht wijzigen.)
Je neemt een dienst af. Je zou een ticket van een reisbureau kopen als zij vooraf tickets inkopen die ze vervolgens doorverkopen (en zich beperken tot het aantal wat ze hebben ingekocht). Maar als je een ticket koopt via een reisbureau doen zij wat je zelf ook direct bij de luchtvaartmaatschappij kunt doen, dus ze leveren slechts een dienst.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Betaald bij Supersaver, geen vliegtickets

Ongelezen bericht door Ruud.A »

rwolters schreef:
26 mar 2023 09:24
Ruud.A schreef:
25 mar 2023 14:56
Seinhuis schreef:
24 mar 2023 23:27
Normaal gesproken is het bedrijf waar u geboekt en betaald hebt verantwoordelijkheid.

Ik heb mij altijd afgevraagd hoe dat zit.
Koop je een ticket van een reisbureau, of neem je alleen maar een dienst af van een reisbureau. (het bestellen en betalen van een ticket bij een luchtvaartmaatschappij plus alle bijkomende zaken als vlucht wijzigen.)

Je neemt een dienst af. Je zou een ticket van een reisbureau kopen als zij vooraf tickets inkopen die ze vervolgens doorverkopen (en zich beperken tot het aantal wat ze hebben ingekocht). Maar als je een ticket koopt via een reisbureau doen zij wat je zelf ook direct bij de luchtvaartmaatschappij kunt doen, dus ze leveren slechts een dienst.
Dat zou ook betekenen, dat het reisbureau, als vluchten niet doorgaan, zoals is gebeurd tijdens de corona, niet het hele bedrag dat je aan het reisbureau hebt betaald terug hoeft te geven.
Het reisbureau heeft immers zijn diensten wel verleend, ook al kunt u niet vliegen, en die moet u dus gewoon betalen.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Betaald bij Supersaver, geen vliegtickets

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Prima toch?

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betaald bij Supersaver, geen vliegtickets

Ongelezen bericht door alfatrion »

rwolters schreef:
26 mar 2023 09:24
Je neemt een dienst af. Je zou een ticket van een reisbureau kopen als zij vooraf tickets inkopen die ze vervolgens doorverkopen (en zich beperken tot het aantal wat ze hebben ingekocht). Maar als je een ticket koopt via een reisbureau doen zij wat je zelf ook direct bij de luchtvaartmaatschappij kunt doen, dus ze leveren slechts een dienst.
Die redenatie is ondeugelijk. Als ik een boek koop bij een winkel die dat boek niet op voorraad heeft, dan neem ik geen dienst af. De overeenkomst blijft de levering van een boek tegen betaling van een geldsom.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Betaald bij Supersaver, geen vliegtickets

Ongelezen bericht door Ruud.A »

alfatrion schreef:
26 mar 2023 16:14
rwolters schreef:
26 mar 2023 09:24
Je neemt een dienst af. Je zou een ticket van een reisbureau kopen als zij vooraf tickets inkopen die ze vervolgens doorverkopen (en zich beperken tot het aantal wat ze hebben ingekocht). Maar als je een ticket koopt via een reisbureau doen zij wat je zelf ook direct bij de luchtvaartmaatschappij kunt doen, dus ze leveren slechts een dienst.
Die redenatie is ondeugelijk. Als ik een boek koop bij een winkel die dat boek niet op voorraad heeft, dan neem ik geen dienst af. De overeenkomst blijft de levering van een boek tegen betaling van een geldsom.
Maar in dat geval koopt de winkelier het boek wel eerst zelf van de uitgever.
Het reisbureau koopt waarschijnlijk niet eerst zelf een ticket, om het daarna aan de klant te verkopen.
Dan zou het ticket op naam van het reisbureau staan, en later op naam van de klant gezet moeten worden, die werkwijze lijkt me niet waarschijnlijk.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betaald bij Supersaver, geen vliegtickets

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ruud.A schreef:
26 mar 2023 18:32
Maar in dat geval koopt de winkelier het boek wel eerst zelf van de uitgever.
In dit scenario koopt de verkoper ook pas achteraf in. Het maakt helemaal niets uit of het product vooraf of achteraf wordt ingekocht.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Betaald bij Supersaver, geen vliegtickets

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
26 mar 2023 19:17
Ruud.A schreef:
26 mar 2023 18:32
Maar in dat geval koopt de winkelier het boek wel eerst zelf van de uitgever.
In dit scenario koopt de verkoper ook pas achteraf in. Het maakt helemaal niets uit of het product vooraf of achteraf wordt ingekocht.
In geval van een vliegticket word er niets ingekocht. Het reisburo koopt het ticket voor de klant. Een boekhandel koopt het boek zelf om daarna door te verkopen.

Bezorgdeburger
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Betaald bij Supersaver, geen vliegtickets

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

NeoDutchio schreef:
26 mar 2023 19:27
alfatrion schreef:
26 mar 2023 19:17
Ruud.A schreef:
26 mar 2023 18:32
Maar in dat geval koopt de winkelier het boek wel eerst zelf van de uitgever.
In dit scenario koopt de verkoper ook pas achteraf in. Het maakt helemaal niets uit of het product vooraf of achteraf wordt ingekocht.
In geval van een vliegticket word er niets ingekocht. Het reisburo koopt het ticket voor de klant. Een boekhandel koopt het boek zelf om daarna door te verkopen.
En het ticket geeft recht op een vliegreis. Dus reisbureau kan bij niet doorgaan daarop aangesproken worden lijkt mij. Zij hebben dus niet geleverd. Tenminste zo zie ik dat in deze situatie die TS aankaart

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betaald bij Supersaver, geen vliegtickets

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als TS een bemiddelingsovereenkomst heeft met het reisbureau, dan moet dat uit de overeenkomst blijken. Mijn punt is dat dit niet afhangt van het tijdstip waarop het product wordt ingekocht.

Van een vergoeding voor diensten in bemiddelingsovereenkomst kan overigens slechts sprake zijn, indien daar iets over is afgesproken. Voort geldt dat het bedrag dat de luchtvaartmaatschappij moet terug betalen inclusief eventuele provisie is, tenzij die provisie is vastgesteld buiten medeweten van de luchtvaartmaatschappij (HvJ EU 12 september 2018, C-601/17, ECLI:EU:C:2018:702, r.o. 20).

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Betaald bij Supersaver, geen vliegtickets

Ongelezen bericht door Ruud.A »

alfatrion schreef:
26 mar 2023 19:45
Als TS een bemiddelingsovereenkomst heeft met het reisbureau, dan moet dat uit de overeenkomst blijken. Mijn punt is dat dit niet afhangt van het tijdstip waarop het product wordt ingekocht.
De vraag is, of het ticket (eerst) door het reisbureau wordt gekocht, en aan de klant wordt verkocht met een opslag op de prijs, of als dienstverlening uit naam van de klant wordt gekocht.
Als het reisbureau het ticket eerst zelf heeft gekocht, en met een opslag op de prijs het ticket aan de klant heeft verkocht, zou het reisbureau de klant het volledige bedrag moeten uitkeren en het geld dat ze aan de luchtvaartmaatschappij hebben betaald daar weer terugvragen.

Als ze alleen maar het ticket voor de klant hebben gekocht, hebben zij hun dienst aan de klant verleend, en krijgt de klant alleen het geld van de luchtvaartmaatschappij terug.

Tot zover de logica.
Voort geldt dat het bedrag dat de luchtvaartmaatschappij moet terug betalen inclusief eventuele provisie is...
Een reisbureau lijkt dus op provisiebasis te werken en geen winkel te zijn.

Hier lijkt te staan, dat de luchtvaartmaatschappij de provisie van het reisbureau moet betalen.
En dan is het sommetje rond lijkt me, De klant krijgt het geld van de vlucht van de luchtvaartmaatschappij en de luchtvaatmaatschappij draait op voor de provisie van het reisbureau.
Via welke weg dat geld dan uiteindelijk bij de klant komt, direct naar de klant, of via het reisbureau is minder interessant, behalve als het reisbureau ermee vandoor gaat.

Nu snap ik eindelijk hoe het werkt.
En de Vliegwinkel is dus helemaal geen winkel.

Van een vergoeding voor diensten in bemiddelingsovereenkomst kan overigens slechts sprake zijn, indien daar iets over is afgesproken. Voort geldt dat het bedrag dat de luchtvaartmaatschappij moet terug betalen inclusief eventuele provisie is, tenzij die provisie is vastgesteld buiten medeweten van de luchtvaartmaatschappij (HvJ EU 12 september 2018, C-601/17, ECLI:EU:C:2018:702, r.o. 20).

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betaald bij Supersaver, geen vliegtickets

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ruud.A schreef:
26 mar 2023 21:23
Als het reisbureau het ticket eerst zelf heeft gekocht, en met een opslag op de prijs het ticket aan de klant heeft verkocht, zou het reisbureau de klant het volledige bedrag moeten uitkeren en het geld dat ze aan de luchtvaartmaatschappij hebben betaald daar weer terugvragen.

Als ze alleen maar het ticket voor de klant hebben gekocht, hebben zij hun dienst aan de klant verleend, en krijgt de klant alleen het geld van de luchtvaartmaatschappij terug.
Herhaling van zetten. Door dat vaker te roepen krijg je niet meer gelijk. Waar staat dat?

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Betaald bij Supersaver, geen vliegtickets

Ongelezen bericht door Ruud.A »

alfatrion schreef:
27 mar 2023 00:53
Ruud.A schreef:
26 mar 2023 21:23
Als het reisbureau het ticket eerst zelf heeft gekocht, en met een opslag op de prijs het ticket aan de klant heeft verkocht, zou het reisbureau de klant het volledige bedrag moeten uitkeren en het geld dat ze aan de luchtvaartmaatschappij hebben betaald daar weer terugvragen.

Als ze alleen maar het ticket voor de klant hebben gekocht, hebben zij hun dienst aan de klant verleend, en krijgt de klant alleen het geld van de luchtvaartmaatschappij terug.
Herhaling van zetten. Door dat vaker te roepen krijg je niet meer gelijk. Waar staat dat?
Over welk stukje van de gequote tekst hebt u het precies?
De eerste regel stelt dat het reisbureau zijn dienst aan heeft geleverd, dus ook betaald moet worden.

Alleen hier staat dat die provisie door de luchtvaartmaatschappij moet worden betaald.

Voort geldt dat het bedrag dat de luchtvaartmaatschappij moet terug betalen inclusief eventuele provisie is, tenzij die provisie is vastgesteld buiten medeweten van de luchtvaartmaatschappij (HvJ EU 12 september 2018, C-601/17, ECLI:EU:C:2018:702, r.o. 20).

Maar waarschijnlijk had u niet tot het eind gelezen, voor u reageerde.

jaapvz
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2023 11:16

Re: Betaald bij Supersaver, geen vliegtickets

Ongelezen bericht door jaapvz »

Hier net zo. Gisteren ticket gekocht (stom, ik had eerst even moeten googlen), maar vervolgens niets ontvangen. Contact gehas via telefoon en chat, maar loop tegen een muur aan. Geld is niet ontvangen, u kunt contact opnemen met uw bank, wordt gezegd. Ik heb betaald via iDeal dus de bank kan niets doen volgens de Nederlandse wet (nu begrijp ik ook gelijk waarom ze korting geven als via iDeal wordt betaald). De medewerker zegt dat het geld MISSCHIEN binnen een dag of 5 wordt terugbetaald omdat de betaling is 'blijven hangen'. Voorgesteld wordt om een nieuw ticket te boeken, maar dan wel weer betalen natuurlijk. Wat een drama dit Supersaver, nooit meer!

Plaats reactie